دستگیره درب چوبی

نحوه تعویض دستگیره در خانه و نکات کلی آن

نحوه تعویض دستگیره در خانه و نکات کلی آن

تعویض دستگیره در خانه یک مهارت بسیار کاربردی است. می‌دانیم که دستگیره‌ها بسیار پراستفاده هستند و امکان استهلاک آن‌ها بالاست. بنابراین خوب است در هر خانه دست کم یکی از اعضا با روش تعویض دستگیره در آشنا باشد. در ادامه با نحوه انجام این کار و جزئیات آن آشنا می‌شوید.

 

زمان تعویض دستگیره در خانه

هر نشانه‌ای که حاکی از نبود کارکرد صحیح دستگیره باشد، ما را بر آن می‌دارد که دستگیره را عوض کنیم. دستگیره سالم و دارای عملکرد خوب باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

 

نحوه تعویض دستگیره در خانه

  • سهولت باز و بسته شدن
  • بی‌نیازی از وارد آوردن فشار زیاد برای باز و بسته کردن در
  • صدای باز و بسته شدن در حد عادی (صدای بسیار کم)
  • قرار گرفتن درست زبانه در چارچوب
  • ثابت بودن دستگیره در محل خود

در صورت نقض هریک از این موارد، نیاز است دستگیره را تعمیر و یا تعویض کنیم.

ابزار مورد نیاز برای تعویض دستگیره در خانه

روش تعویض دستگیره در دشوار نیست و نیاز به ابزار زیاد یا تخصصی هم ندارد. برای این کار کافی است یک پیچ‌گوشتی داشته باشید که اندازه آن با پیچ‌های دستگیره‌ای که می‌خواهید از در باز کنید و نیز دستگیره جدید تناسب داشته باشد. اگر اندازه پیچ‌های دو دستگیره با هم تفاوت زیادی دارد، باید دو اندازه پیچ‌گوشتی داشته باشید.

برخی از انواع پیچ‌گوشتی (خصوصا پیچ گوشتی‌های برقی) که دارای سَری‌های مختلف هستند، برای تعویض دستگیره در خانه نیز کاربرد دارد.

به جز پیچ‌گوشتی تنها باید دستگیره جایگزین را تهیه کنید. این دستگیره باید با نوع در و کاربردی که دارد متناسب باشد. برای مثال برای سرویس بهداشتی از دستگیره‌ای که از یک طرف قفل می‌شود، استفاده می‌شود. دستگیره در اتاق‌ خواب‌ها نیز باید دارای قفل و کلید باشد به نحوی که از هردو سو قابل قفل کردن و گشودن باشد.

مقاله پشنهادی سارو گلوبال: معرفی انواع دستگیره درب

 

نحوه تعویض دستگیره در خانه و نکات کلی آن

دستگیره‌های در ورودی گروهی دیگر از دستگیره‌ها هستند که بحث امنیت در آن‌ها جدی‌تر است. برای در‌های ورودی می‌توان از دستگیره دوتکه یا رزت استفاده کرد که سبک خاصی به لحاظ ظاهری دارد. البته این نکته را نیز یادآور شویم که در برخی از دستگیره‌ها از پیچ‌های مخفی استفاده می‌شود. در صورتی که دستگیره از این نوع است، باید برای باز کردن پیچ‌ها از آچار آلن استفاده شود.

 

نحوه تعویض دستگیره در خانه

مدل‌های مختلفی از دستگیره وجود دارد اما روش کلی نصب آن‌ها مشترک است. این مراحل در تعویض دستگیره انجام می‌شود:

 

اندازه گیری

پیش از اقدام به تعویض باید دستگیره و قاب قفل را اندازه بگیرید. دو بخش جلو و پشت قاب قفل معمولا هم‌اندازه نیستند. این مرحله در تعویض دستگیره در خانه مهم است زیرا اگر قفل با قاب دستگیره تناسب نداشته باشد، قفل در قاب دستگیره جدید گیر می‌کند و روند تعویض با مشکل مواجه می‌شود.

 

باز کردن پیچ ها

بعد از اندازه‌گیری نخستین کار این است که تمام پیچ‌ها را باز کنید تا دستگیره‌ای که به در متصل است، از آن جدا شود. یعنی صفحه یا بخش بیرونی دستگیره که قفل در زیر آن مخفی است، باید برداشته شود. استفاده از پیچ گوشتی برقی در این مرحله کار را آسان‌تر می‌کند. اما اگر از پیچ گوشتی معمولی استفاده می‌کنید، هم مانعی وجود ندارد. کافی است در را محکم و ثابت نگه دارید و بعد به راحتی با پیچ گوشتی کار کنید.

 

جدا کردن دستگیره

با باز شدن تمام پیچ‌ها می‌توانید هر دو طرف دستگیره را از در جدا کنید. در این مرحله باید مراقب باشید که در بسته نشود. چیزی را بین در و چارچوب قرار دهید تا از بسته شدن آن جلوگیری کند.

 

جدا کردن دستگیره

 

 

خارج کردن مکانیسم داخلی

در این مرحله از تعویض دستگیره در خانه، پس از آن‌که دستگیره را برداشتید، به مکانیسم داخلی یعنی قفل و مغزی درب دسترسی پیدا می‌کنید. برای حرکت دادن آسان‌تر قفل می‌توانید از اسپری‌های روان‌کننده استفاده کنید. برای خارج کردن این بخش باید میله و مغزی کلید قفل را از آن جدا کنید. پیچ‌هایی وجود دارند که قفل را روی در ثابت می‌کنند.

این پیچ‌ها را نیز باید با پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید. سپس قفل را از داخل در بیرون آورید.

 

نصب دستگیره جدید

همه چیز برای نصب دستگیره جدید مهیاست. ابتدا باید قفل جدید را در جای خود قرار دهید و با پیچ‌ها آن را کاملا محکم در جای خود تثبیت کنید. سپس قسمت‌های بیرونی دستگیره را در محل مناسب قرار دهید. برای این کار هردو طرف دستگیره را با استفاده از پیچ‌های نر و مادگی به در متصل و محکم کنید.

 

بررسی نهایی

بعد از پایان مراحل نصب، باید پیش از بستن در از کارکرد درست دستگیره جدید و قطعات آن اطمینان پیدا کنید. برای این کار چند بار دستگیره را بالا و پایین کنید و به حرکت زبانه توجه کنید. اگر این کار بدون گیر و مشکل خاصی انجام می‌شود، می‌توانید با خیال راحت از دستگیره جدید استفاده کنید و در را ببندید.

 

نحوه تعویض دستگیره در خانه

دقت کنید تا زمانی که این بررسی نهایی را انجام نداده‌اید، در را نبندید زیرا شاید دستگیره درست کار نکند و پشت در بمانید.

 

چگونه دستگیره در را درست کنیم؟

گاهی اصلاح عملکرد دستگیره کافی است. یعنی به جای تعویض شاید تنها باید دست به تعمیر بزنیم. برای مثال وقتی دستگیره در جای خود ثابت نیست، یعنی تنها پیچ‌های آن مشکل دارند و باید در جای خود محکم شوند.

در صورتی که با سفت کردن پیچ‌ها بازهم مشکل به قوت خود باقی بود، احتمالا پیچ‌ها هرز شده‌اند. در این شرایط باید تنها پیچ‌های دستگیره را باز کنیم و همان دستگیره را مجددا با پیچ‌های نوی جایگزین ببندیم.

گاهی زبانه در به سختی حرکت می‌کند و در جای خود قرار می‌گیرد. شاید مشکل تنها به قدری زنگ زدگی و ایجاد اصطکاک مربوط می‌شود. این مشکل را می‌تواند با کمی روغن‌کاری حل کرد. پس همیشه نیاز به تعویض دستگیره در خانه نداریم.

 

نصب دستگیره در انواع گوناگون

دستگیره‌ها انواع گوناگونی دارند که ممکن است مراحل نصبشان را متفاوت کند. برای مثال در نصب دستگیره رزت به لحاظ این‌که ساختار این دستگیره قدری متفاوت است، باید نکاتی خاص آن مد نظر قرار گیرد. همچنین برای بازکردن پیچ‌های آن ممکن است نیاز به ابزار خاص مانند آچار آلن داشته باشید.

 

آموزش تعویض دستگیره در خانه

با این حال کلیات روش‌های نصب دستگیره‌ها تقریبا یکسان است و دشواری خاصی ندارند. تنها در اندازه‌گیری و در مرحله تثبیت و محکم کردن پیچ‌ها باید دقت کافی شود.

سخن پایانی

تعویض دستگیره در خانه چنان که دیدیم کار دشواری نیست و نیاز به ابزار تخصصی ندارد. البته برای مثال استفاده از پیچ‌گوشتی برقی می‌تواند روند کار را آسان‌تر کند یا در اختیار داشتن آچار آلن می‌تواند به عنوان ابزار تکمیلی خیالمان را آسوده سازد. با این حال این ابزارها در بیشتر مواقع برای انجام کار ضرورت ندارند و کار شما با ابزار ساده راه می‌افتد. نوع دستگیره‌ها می‌تواند در روند نصب تفاوت ایجاد کند اما کلیات این کار یکسان است. شما چه تجربه‌ای در خصوص تعویض دستگیره در خانه خود دارید؟