قفل برقی

۶ علت باز نکردن قفل برقی+ روش های عیب یابی

علت باز نکردن قفل برقی می‌تواند موارد گوناگونی باشد. قفل برقی یکی از ملزومات امنیت مکان است بنابراین باید علت باز نشدن قفل درب حیاط و ورودی ساختمان‌ها را در اسرع وقت بررسی کرد. در این مطلب چند علت باز نکردن و نیز بسته نشدن قفل برقی حیاط را که شایع‌تر هستند، توضیح می‌دهیم. همراه ساروگلوبال باشید.

۱- آسیب دیدگی فیزیکی علت باز نکردن قفل برقی

هر دستگاه و ابزاری عمر مفیدی دارد و در آن بازه بهترین کارایی را از خود نشان می‌دهد. شرکت‌های معتبر تولیدکننده معمولا ضمانت محصولات خود را بر مبنای عمر مفید تعیین می‌کنند. البته قطعا چه در مورد قفل برقی و چه در مورد دستگاه‌ها و ابزارهای دیگر یک شرط ضمانت، استفاده و نصب صحیح است.

باید گفت یک علت باز نشدن قفل درب حیاط مربوط به استهلاک و آسیب‌های فیزیکی وارد شده به آن در اثر استفاده زیاد یا نادرست است.

اگر از قفل برقی استفاده طولانی مدت داشته‌اید و به قولی این قفل دیگر عمر خود را کرده است، بهتر است برای پیشگیری از خطرات و خسارات بیشتر، هرچه زودتر به فکر تعویض قفل برقی باشید.

6 علت باز نکردن قفل برقی+ روش های عیب یابی

 

در صورتی که قفل زودتر از عمر مفیدی که می‌بایست داشته باشد، خراب شده است، باید از ضمانت استفاده کنید یا در صورتی که این آسیب و خرابی به استفاده یا نصب ناصحیح مربوط است، آن را جبران نمایید.

۲- مشکل منبع تغذیه

یک علت باز نکردن قفل برقی می‌تواند مربوط به منبع تغذیه یا سایر اجزای تأمین برق مورد نیاز باشد. به طور کلی در سه حالت ممکن است مشکلات الکتریکی علت باز نشدن قفل درب حیاط باشند:

  • ضعیف بودن جریان برق
  • ایراد قطعات برقی یا نرم‌افزاری
  • کابل‌های ضعیف و نامناسب

در صورتی که جریان برق قطع شده باشد یا به قدرت مورد نیاز نرسیده باشد، قفل برقی کار نخواهد کرد. بنابراین لازم است پیش از خرید و نصب به کیفیت قطعات و اجزای قفل برقی دقت داشته باشید. در صورت خرابی و کار نکردن قفل حتما وضعیت جریان برق را بررسی کنید.

۳- خارج نشدن زبانه قفل

یک علت باز نکردن قفل برقی مشکل در زبانه آن است. این مشکل هم می‌تواند در اثر ضعف یا قطع جریان برق رخ دهد و یا مشکل فیزیکی خود زبانه باشد. نصب نامناسب یکی از دلایل مهمی است که می‌تواند سبب اشکال در کار زبانه قفل شود.

این ایراد می‌تواند به صورت زنجیروار، ایرادات بعدی مانند آسیب چارچوب را نیز رقم بزند. بنابراین بهتر است در صورتی که علت باز نشدن درب حیاط مربوط به زبانه قفل برقی است، هرچه زودتر آن را برطرف کنید. این مورد می‌تواند علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط نیز باشد.

 

۴- رگلاژ نبودن در ورودی علت باز نکردن قفل برقی

اگر در باز و بسته شدن در مشکل دارید و این کار به سختی انجام می‌شود، قطعا تأثیر آن بر قفل برقی نیز مورد انتظار است. این مشکل در اصل مربوط به قفل برقی نیست و حتی با تعویض آن نیز حل نمی‌شود. زیرا مشکل اصلی در رگلاژ نبودن در است.

برای حل مشکل باز و بسته نشدن بی‌دردسر قفل، لازم است خود در را تابگیری و رگلاژ کنید. همچنین کارکرد لولاها و تنظیم بودن آن‌ها لازم است بررسی شود.

۵- مشکل در نصب قفل برقی

نصب قفل برقی نیاز به مهارت کافی دارد. همچنین هر قفل برقی ممکن است ملزوماتی را بطلبد که با سایر انواع متفاوت است و تنها یک کارشناس خبره و باتجربه آن را می‌داند و از پس انجامش برمی‌آید.

مثلا برخی از انواع قفل برقی نیاز به ترانس تقویت‌کننده دارند تا جریان برق را برای عملکرد صحیح قفل تقویت کند. محل نصب قفل و قرار گیری زبانه نیز باید با دقت و ظرافت تعیین و قفل دقیقا در محل درست نصب شود.

در هر صورت نصب نادرست و غیراصولی می‌تواند یک علت باز نکردن قفل برقی باشد که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد.

۶- مشکل در بوبین، فنر یا سایر قطعات

تمام قفل‌های برقی دارای قطعه‌ای به نام بوبین هستند. عملکرد باز شدن در توسط قفل برقی به این بوبین وابسته است. خرابی بوبین به ندرت اتفاق می‌افتد با این حال می‌تواند به مرور و در اثر کارکرد زیاد، ضعیف شود.

اگر علت باز نشدن قفل درب حیاط ناشی از اشکال در بوبین باشد باید بدانید راه حل آن تنها تعویض بوبین است. زیرا بوبین قطعه‌ای است که قابل تعمیر نیست. در این صورت معمولا مشکل با تعویض بوبین حل می‌شود و نیازی به تعویض کامل قفل برقی نیست. سایر قطعات قفل برقی نیز می‌توانند همانند بوبین دچار استهلاک شوند.

 

علت باز نکردن قفل برقی

اما چگونه می‌توان از مشکل بوبین پیشگیری کرد. کارکرد بوبین می‌تواند در اثر استهلاک یا ولتاژ نادرست تحت تأثیر قرار بگیرد. بنابراین باید از هنگام نصب تا استفاده به اصول توجه داشت.

مراحل عیب یابی و تعمیر قفل برقی

نخستین نکته‌ای که در آموزش تعمیر قفل برقی درب حیاط به آن توجه می‌شود، عیب یابی است. مراحل مقدماتی عیب یابی برای مشکل باز نکردن قفل برقی به اختصار به این شرح است:

  • اطمینان از اتصال صحیح و کامل در به چارچوب اصلی و کیفیت و تنظیم درست قطعات مانند لولاها و…
  • اطمینان از مناسب بودن و مرغوبیت کابل‌ها: کابل‌هایی که باریک‌تر از حد استاندارد برای قفل برقی باشند، در تأمین جریان برق کافی اختلال ایجاد می‌کنند.
  • اندازه‌گیری
  • کنترل نشت روغن
  • کنترل محل زبانه

سخن پایانی

شش علت باز نکردن قفل برقی را شناختیم. این‌ها علل نسبتا شایع‌تر هستند و ممکن است علل دیگری سبب کارکرد نامناسب قفل باشد که متخصص می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند. استفاده از محصولات باکیفیت می‌تواند از خرابی و اختلال کارکرد این دستگاه پیشگیری کند و ضامن رضایت شما عزیزان باشد. آیا شما نیز با مشکل باز نشدن قفل درب حیاط یا ورودی ساختمان مواجهید؟ آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.