قفل برقی

آموزش تعمیر قفل برقی درب حیاط و تنظیم آن

تعمیر قفل درب حیاط

می‌دانیم که کارکردهای قفل برقی چیست و تا چه حد در امنیت عبور و مرور مؤثر است. نقص عملکرد و نیاز به تعمیر قفل برقی در اثر اتمام عمر مفید دستگاه یا موارد دیگر رخ می‌دهد.

در این مطلب ساروگلوبال علت بسته نشدن این قفل درب حیاط و سایر اشکالات احتمالی را بررسی خواهیم کرد.

 

آموزش تعمیر قفل برقی درب حیاط

تعمیر آن شامل فرایندی گام‌به‌گام از بررسی و عیب‌یابی تا رفع نقایص و اختلالات در عملکرد قفل برقی است. این فرایند حساس است و نمی‌توان آن را به افرادی سپرد که کارشناس امر نیستند. اگر تعمیر قفل در زودترین زمان انجام نشود، امنیت ساختمان و محوطه به خطر می‌افتد.

نکته‌ی مهم بعدی، برقی بودن دستگاه است که حتما در صورت اقدام افراد نامتخصص، خطرات جدی در پی دارد. اگر مهارت و آشنایی لازم را ندارید، لطفا جهت تعمیر قفل برقی به هیچ عنوان خود وارد عمل نشوید. برای این کار حتما از کارشناس برق‌کار کمک بگیرید.

تعمیرکار باید از علل اصلی خرابی آگاه باشد و آن‌ها را بررسی کنید. اصلی‌ترین علل، آسیب فیزیکی، قطع جریان برق و مشکل در زبانه‌ی قفل هستند. همچنین شاید نیاز به تعمیر بویین قفل برقی باشد. تعمیرکاران آموزش‌های لازم را درباره‌ی مراحل عیب یابی دیده‌اند و تعمیر را به‌صورت گام‌به‌گام انجام می‌دهند.

تعمیر قفل برقی

علل اصلی خرابی قفل برقی درب حیاط

قفل برقی نیز همانند هر دستگاه دیگر عمر مفیدی دارد که باید به آن توجه داشت. اگر مدت مورد انتظار از کارکرد قفل نگذشته و با نقص عملکرد روبه‌رو شده‌اید، علت خرابی باید بررسی شود. در این‌جا به اصلی‌ترین علل خرابی و نیاز به تعمیر این مدل قفل در می‌پردازیم.

 

آسیب فیزیکی

نخستین عاملی که سبب خرابی زودهنگام قفل‌های برقی می‌شود، همین عامل است. آسیب‌های فیزیکی و خطرات محیطی گوناگون هستند. قفل برقی ممکن است در اثر ضربه یا دست‌کاری خراب شود؛ همچنین ممکن است به دلیل استفاده‌ی نادرست زودتر از زمان مورد انتظار، مستهلک شود. عوامل محیطی مانند آب و هوای دارای رطوبت زیاد و گرما یا سرمای شدید، می‌تواند ما را زودتر از موعد نیازمند تعویض یا تعمیر قفل کند.

 

قطع جریان برق

قفل برقی یا هر دستگاه برقی دیگر نیازمند جریان برقی استاندارد است تا انرژی‌اش تأمین شود و عملکرد صحیحی داشته باشد. یکی از مواردی که کارشناس تعمیر قفل برقی بررسی می‌کند، جریان برق و اختلالات احتمالی آن است. معمولا در صورت قطع برق کامل ساکنان متوجه موضوع می‌شوند. گاهی ممکن است تنها قسمتی از برق‌کشی ساختمان که با قفل در ارتباط است دچار مشکل شده باشد.

گاهی نیز جریان برق ضعیف است به این صورت که مثلا برای روشن شدن لامپ کافی باشد اما برای قفل برقی کفایت نکند. تعمیرکار حتما تمام این موارد را با ابزارهای لازم می‌سنجد.

 

مشکل در زبانه قفل

به دلایل گوناگونی ممکن است اشکال در کارکرد زبانه قفل رخ دهد. عمده‌ترین آن‌ها نقص در سیم‌کشی و به‌کارگیری کابل‌های نامناسب است که سبب می‌شود برق کافی به زبانه نرسد. برخی مشکلات دیگر مثل وجود مانع، زنگ‌زدگی یا استاندارد نبودن زبانه نیز سبب می‌شود حرکت آن به درستی انجام نشود. توصیه ساروگلوبال به شما این است که حتما قفل برقی را از برندهای معتبر و مرغوب تهیه کنید.

تنظیم قفل برقی

مراحل عیب یابی قفل برقی درب حیاط

کارشناس تعمیر قفل برقی که آموزش‌های لازم را در زمینه سازوکار این دستگاه دیده است، معمولا زود متوجه ایراد احتمالی می‌شود. او این گام‌ها را طی می‌کند تا به مسئله‌ی اصلی برسد و آن را برطرف سازد:

بررسی فنی در

اولین کاری که کارشناس می‌کند، اطمینان از اتصال صحیح در به چارچوب، استاندارد بودن در و چارچوب برای یکدیگر و باز و بسته شدن صحیح و بی‌اشکال است. کیفیت لولاها نیز از مواردی است که می‌تواند بر عملکرد قفل تأثیر بگذارد.

 

بررسی ضخامت کابل‌ها

کابل‌های قفل باید دست‌کم ۲/۰ میلی‌متری باشند. در صورت باریک‌تر بودن قادر به تأمین جریان برق مورد نیاز برای قفل برقی نیستند. برخورداری از باطری بک‌آپ نیز یکی از راهکارهای جایگزین هنگام قطع برق است.

 

روغن کاری غیر اصولی

یکی از عللی که باعث از کار افتادن قفل برقی درب می‌شود، استفاده از روغن‌های غیر استاندارد برای روغن‌کاری قفل است. درصورتی که از روغن‌های نامناسب برای این کار استفاده شود، سیستم مکانیکی قفل را درگیر می‌کند و باعث قفل شدن سیستم مکانیکی می‌شود. در صورت بروز این مشکل تنها کافی است قفل را با مواد مناسب شست و شو دهید.

استحکام زبانه

اگر زبانه‌ی قفل شل شده است، چاره‌ای جز تعویض آن نیست. درکنار این مراحل خوب است کارشناس از ساکنان و کاربران نیز درباره‌ی نحوه استفاده‌ی در و قفل برقی پرسش‌هایی کند و در صورت عدم رعایت استانداردها و شرایط نگهداری، آنان را مطلع سازد.

برای آن‌که به این زودی‌ها به تعمیر این مدل قفل نیازمند نشویم یا تعویض آن لازم نشود، بهتر است نظارت صحیحی بر ظاهر قفل و تجهیزات، نحوه بسته شدن در و تنظیم سرعت آن داشته باشیم. اگر قصد خرید باکیفیت‌ترین انواع قفل برقی بازار را دارید، ساروگلوبال با کارشناسان ماهر در خدمت شماست.