جک کابینت, لولا درب کابینت

کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

در این مقاله قصد داریم درباره کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک صحبت کنیم. همه می‌دانیم که سبک زندگی آپارتمان نشینی نیاز به استفاده حداکثری از فضا دارد. اهمیت این کار در آشپزخانه دو چندان است.
چراکه تنوع وسایل داخل آن زیاد بوده و بسیاری از زمان خود در طول روز را آنجا می‌گذرانیم. برای آشنایی با بهترین مدل‌ها برای کابینت آشپزخانه کوچک، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم.

طراحی کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

برای طراحی کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک دو راه وجود دارد:
• استفاده از کابینت‌های آماده و پیش ساخته
• طراحی اختصاصی متناسب با نقشه آشپزخانه و وسایل مالک منزل
با وجود انواع ظروف و وسایلی مانند ماشین لباسشویی، گاز، ماشین ظرفشویی و یخچال در آشپزخانه، ارائه یک طراحی ایده‌آل برای کابینت آشپزخانه کوچک کار پیچیده و دشواری خواهد بود.
نکته مهمی که در طراحی کشو و کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک باید مدنظر قرار داد، توجه به کنج آشپزخانه است. معمولا در طراحی‌های قدیمی گوشه آشپزخانه به دلایل مختلف برای طراحی کابینت کنار گذاشته می‌شود.
اما در سالهای اخیر به علت توجه ویژه‌ای که به استفاده حداکثری از فضا می‌شود، راهکارهای مناسبی برای رفع مشکل کنج کابینت ارائه شده است. کابینت‌های منحنی، کشوهای مخصوص کنج و قرار دادن گاز یا سینک ظرفشویی در کنج آشپزخانه از جمله راه‌هایی است که به کمک آنها می‌توان از کنج نهایت استفاده را برد.

اگر تخصصی در زمینه طراحی داخلی ندارید، این کار را به یک مشاور خبره بسپارید. با وجود هزینه اولیه نه چندان پایین، این کار در طولانی مدت به نفع شماست.

کابینت آشپزخانه کوچک

جنس کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

قانون و محدودیت خاصی برای تعیین جنس کابینت آشپزخانه کوچک وجود ندارد. برای انتخاب مناسب شما باید دو عامل را مدنظر قرار دهید.
• دکوراسیون کلی منزل و رنگ ظاهری وسایل آشپزخانه
• بودجه‌ای که برای کابینت کردن آشپزخانه در نظر گرفته‌اید
دقت داشته باشید که می‌توان بدنه و درهای کابینت را از دو جنس متفاوت انتخاب کرد. تمام این موارد بسته به سلیقه شخصی شما قابل تغییر است. ممبران، ام دی اف و های گلس از جمله جنس‌هایی هستند که برای انواع آشپزخانه اعم از کوچک و بزرگ قابل استفاده هستند. در ادامه بیشتر با این موارد آَشنا خواهیم شد.
برای اتصال در کابینت‌ها به بدنه در اکثر موارد از لولا گازور استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به مقاله معرفی انواع لولا گازور مراجعه نمایید.

اهمیت رنگ در کابینت آشپزخانه کوچک

یکی دیگر از نکاتی که درباره انتخاب کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک باید مدنظر قرار بگیرد، اهمیت رنگ است. مطالعات و تحقیقات تخصصی نشان می‌دهند استفاده از رنگ‌های روشن به خصوص رنگ سفید می‌تواند ذهن شما را درباره مساحت فضا فریب دهد.
با نصب کابینت‌های سفید و همچنین استفاده از وسایلی با رنگ روشن می‌توانید این احساس را به بیننده القا کنید که فضا بزرگ‌تر از آنچه که مشاهده می‌کند، است.
نکته مثبت دیگر درباره کابینت سفید رنگ این است که هرگز از مد نیفتاده و چشم را خسته نخواهد کرد. علاوه‌ بر سفید رنگ‌های پاستلی نیز می‌توانند انتخاب‌های درخور و مدرنی برای کابینت مناسب آشپزخانه‌های کوچک باشند.

اهمیت نور در آشپزخانه کوچک

درباره تاثیر رنگ روشن در بزرگ نشان دادن فضا گفتیم. وجود نور نیز اثر مشابهی دارد. اگر در آشپزخانه شما پنجره وجود دارد، از نصب پرده‌های کلفت و تیره پرهیز کنید. استفاده از نور طبیعی خورشید در طول روز جلوه خاصی به آشپزخانه شما می‌بخشد. همچنین این امر اتمسفر دلپذیری در آشپزخانه بوجود می‌آورد.
اما اگر آشپزخانه‌ای کوچک و فاقد پنجره نورگیر دارید، حتما به نور پردازی مناسب برای فضا دقت کنید. توجه داشته باشید که نور سفید تاثیر بهتری نسبت به نور زرد دارد. همچنین استفاده از چند لامپ هالوژن کوچک با رنگهای متفاوت و خاص مانند آبی یا بنفش می‌تواند تصویری مدرن از آشپزخانه شما به بیننده ارائه دهد.

جنس کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

چینش کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

اگر امکان چینش کابینت‌ها برای شما وجود دارد در آشپزخانه‌های کوچک بهتر است از طراحی‌های U و L شکل استفاده کنید. مزیت استفاده از چینش U این است که تنها با یک چرخش می‌توانید به تمام کابینت‌ها دسترسی داشته باشید.

اگر اجرای هیچ کدام از دو حالت گفته شده برای شما مقدور نیست، چینش خطی کابینت‌ها و کشوها نیز می‌تواند پاسخگوی نیاز شما در آشپزخانه باشد. در هر سه حالت ذکر شده می‌توانید از انواع مدل باز شدن درب کابینت استفاده کنید.
اگر تعداد وسایل و ظروف شما زیاد است می‌توانید از کابینت‌هایی استفاده کنید که تا سقف می‌رسند. در صورتی که آشپزخانه باریکی داشته و قصد دارید در دو طرف آشپزخانه تا سقف کابینت نصب کنید، بهتر است از رنگ‌های تیره استفاده نکنید. طراحی تا سقف کابینت آشپزخانه کوچک علاوه بر ایجاد نظم و یکدستی، فضای زیادی برای نگهداری و سازماندهی ظروف به شما می‌دهد.
در صورتی که ظروف زیادی ندارید، برای کابینت‌های ردیف بالایی بهتر است از طرح‌های مینیمال و کوچک استفاده شود. این کار منظره آشپزخانه را خلوت‌تر می‌کند. همچنین در این شرایط فضا بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

بهترین کابینت برای آشپزخانه های کوچک

تا اینجا تلاش کردیم شما را با برخی شرایط کلی برای انتخاب کابینت آشپزخانه کوچک آشنا کنیم. حالا در این بخش به معرفی چند مورد از کابینت‌های مناسب برای محیط محدود خواهیم پرداخت.
به خاطر داشته باشید که برای نصب درب کابینت‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، می‌توان از انواع لولا کابینت و جک گازی کابینت استفاده کرد.

کابینت وکیوم یا ممبران

جنس در این کابینت از ام دی اف است. اما یک روکش پی وی سی به کمک چسب و حرارت روی آن قرار می‌گیرد. در صورت تمایل به ایجاد طرح، پیش از چسباندن لایه رویی، MDF توسط cnc طرح می‌خورد. کابینت‌های ممبران در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل تهیه هستند.

کابینت های گلاس

جنس در کابینت های گلاس از ام دی اف است. تفاوت اصلی این مدل با ممبران جنس لایه سطحی در می‌باشد. این روکش‌ها بسته به سلیقه و انتخاب مشتری ممکن است براق یا مات باشند.

مدل کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

کابینت ملامینه

در این مدل نیز مانند موارد قبلی ساختار در از MDF است. با این تفاوت که روکش در ملامینه خواهد بود. کابینت ملامینه به خاطر تنوع رنگ و طرح و همچنین قیمت اقتصادی یکی از پرطرفدارترین انواع کابینت است.

کابینت چوبی

کابینت‌های روکش چوبی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین انتخاب‌ها در صنعت کابینت سازی هستند. یکی از دلایل محبوبیت این مدل شباهت بسیار زیاد به کابینت‌های تمام چوب است.
در واقع در این کابینت‌ها یک روکش چوبی به وسیله چسب و حرارت روی در ام دی اف چسبیده می‌شود. برای ایجاد طرح روی روکش، از دستگاه cnc استفاده خواهد شد.

نکات طراحی کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک

با وجود مواردی که قبل‌تر در این مقاله عنوان کردیم، توجه به برخی نکات ریز می‌تواند شما را در استفاده بهینه فضا یاری دهد.
۱. اولین نکته استفاده از شلف‌های دیواری است. ممکن است دیواری در آشپزخانه شما امکان نصب کابینت نداشته باشد. در چنین شرایطی حتما از شلف‌های دیواری کمک بگیرید.
۲. اگر داخل کابینت امکان ایجاد طبقه نباشد، فضای زیادی را از دست می‌دهید. برای جلوگیری از این امر، اقدام به نصب کشو داخل کابینت کنید. این کار اجازه استفاده حداکثری از فضا را به شما می‌دهد.
۳. برای طراحی در کابینت‌ها می‌توانید از مدل‌های بدون دستگیره یا با دستگیره مخفی استفاده کنید. این کار علاوه بر ظاهر شیک و زیبا، فضای داخلی آشپزخانه شما را منظم‌تر نشان می‌دهد.
۴. از تعبیه کشو در آشپزخانه غافل نشوید. بسیاری از وسایل آشپزخانه اشیا کوچک هستند. برای سازماندهی این موارد، هیچ چیز مانند وجود چند کشو با ابعاد مختلف به شما کمک نمی‌کند.
۵. اگر آشپزخانه شما نور مناسبی دریافت نمی‌کند، حتما از کابینت‌های روشن و براق استفاده کنید. بازتاب نور توسط آنها می‌تواند فضا را روشن‌تر کند.

۶. اگر آشپزخانه کوچکی دارید، از خرید وسایل غیرضروری و ظروف اضافی پرهیز کنید. این کار فقط باعث ایجاد شلوغی در محیط اطراف شما می‌شود. شلوغی و بی‌نظمی تمرکز و آرامش شما را برهم خواهد زد.
۷. اگر گاز نخریده‌اید، بهتر است از گازهای صفحه‌ای استفاده کنید. این کار اجازه ایجاد تعداد بیشتری کابینت و کشو به شما می‌دهد.

کابینت مناسب آشپزخانه کوچک

سخن پایانی
طراحی کابینت مناسب آشپزخانه های کوچک کار راحتی نیست. اما با کمی دقت و توجه و چینش صحیح کابینت آشپزخانه کوچک ، می‌توانید از تمام فضایی که در اختیار دارید به خوبی استفاده کنید. یکی از نکات مهم در این امر کمک گرفتن از یک مشاور متخصص و باتجربه برای طراحی صحیح فضاست.