دستگیره درب کابینت

تفاوت دستگیره رزت و پلاک

تفاوت دستگیره رزت و پلاک

دستگیره‌های درب به طور کلی در دو دسته بزرگ دستگیره رزت و پلاک تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام از انواع مختلف این نوع دستگیره‌ها کاربردی ویژه داشته و برای درب‌های بخصوصی مناسب هستند. در این مطلب خواهیم گفت تفاوت دستگیره رزت و پلاک در چیست و هر کدام از آن‌ها چه ویژگی‌های بخصوصی دارند. همچنین معایب و مزیت‌های آن‌ها را نیز برخواهیم شمرد. با همراه باشید.

دستگیره رزت چیست

قبل از معرفی تفاوت دستگیره رزت و پلاک اجازه دهید بگوییم دستگیره رزت چیست. دستگیره رزت نام دیگر دستگیره دوتکه است. همانطور که از نام آن برمی‌آید دستگیره رزت یا دوتکه به صورت دو تکه جداگانه طراحی و ساخته می‌شود. به این معنی که در این نوع دستگیره بخش دسته و کلیدخور از هم جدا هستند.

هر کدام از قسمت‌های دسته و کلیدخور به صورت جداگانه روی درب نصب شده و به کمک پیچ مخصوصی به نام پیچ فیکس به طور کامل روی درب فیکس می‌شوند. این پیچ مقاومت دستگیره رزت را تا حدود زیادی بالا می‌برد. دستگیره رزت یا دوتکه خود در دو نوع کلیددار و سوئیچی طراحی و ساخته می‌شود. نوع سوئیچی دستگیره رزت تنها از داخل امکان باز و بسته کردن درب را فراهم می‌کند.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک چیست

دستگیره پلاک چیست

مهم‌ترین تفاوت دستگیره رزت و پلاک در نام آن‌ها پیداست. نام دیگر دستگیره پلاک دستگیره یک تکه است. همانطور که پیداست این نوع دستگیره به صورت یک تکه و یک پارچه طراحی و ساخته می‌شود. به این صورت که قسمت دسته و کلیدخور آن به هم متصل هستند. این نوع دستگیره از جمله قدیمی‌ترین و البته پرطرفدارترین انواع دستگیره‌های موجود به شمار می‌رود.

از دستگیره‌های پلاک اغلب برای درب‌های داخلی ساختمان و اتاق‌ها استفاده می‌شود. گفتنی است علی رغم قدمت بالای این نوع دستگیره، طرح‌های بسیار زیبایی از آن طراحی و ساخته می‌شود که می‌تواند کاربرد تزیینی هم داشته باشد. دستگیره‌های پلاک روی درب‌های چوبی،‌ فلزی و شیشه‌ای قابل نصب هستند.

تفاوت دستگیره پلاک و رزت

تفاوت دستگیره رزت و پلاک

همانطور که گفتیم دستگیره رزت و پلاک تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. به طوری که هر کدام را برای استفاده روی درب‌های خاصی مناسب می‌کند. برخی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک در ظاهر

بارزترین تفاوت دستگیره‌های رزت و پلاک در ظاهر آن‌هاست. دستگیره رزت به صورت دوتکه و دستگیره پلاک به صورت یک تکه ساخته می‌شود.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک در امنیت

نحوه نصب دستگیره دو تکه یا رزت به گونه‌ای است که مقاومت آن را در برابر ضربه و فشار تضمین می‌کند.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک در کاربرد

دستگیره‌های رزت به دلیل امنیت بیشتر معمولا برای درب‌های ورودی و سرویس بهداشتی مناسبند. در حالی که دستگیره‌های پلاک به دلیل امنیت پایین‌تر برای درب‌های داخلی و اتاق‌ها مناسب‌ترند.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک در دکوراسیون

امروزه از دستگیره‌های رزت برای دکوراسیون هر چه بهتر منازل به وفور استفاده می‌شود. چرا که جلوه‌ای شیک و زیبا به درب‌ می‌دهد. در صورتی که دستگیره‌های پلاک معمولا قدیمی بوده و ظاهری ساده دارند.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک در استحکام

دستگیره‌های رزت به کمک پیچ‌های مخصوصی به طور کامل روی درب فیکس می‌شوند. بنابراین میزان استحکام آن‌ها نسبت به دستگیره‌های پلاک چیزی کم ندارد.

تفاوت دستگیره رزت و پلاک در قیمت

دستگیره‌های رزت با توجه به امکانات بیشتر و تکنولوژی پیشرفته‌تر قیمت بالاتری دارند. این در حالی است که دستگیره‌های پلاک با توجه به قدمت بالا و طرح‌های معمولا ساده، قیمت پایین‌تری دارند.

معایب دستگیره ها

هر کدام از دستگیره‌ها در کنار مزیت‌های خاص خود معایبی هم دارند. در این بخش برخی از مهم‌ترین معایب آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

معایب دستگیره دو تکه

از جمله مهم‌ترین معایب دستگیره دو تکه قیمت نسبتا بالاتر آن است. دستگیره‌های رزت یا دو تکه معمولا سنگین‌تر بوده و از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار هستند. لذ قیمت بالاتری نبست به دستگیره‌های پلاک دارند.
از طرفی با توجه به جدید بودن تکنولوژی دستگیره‌های رزت، انواع طرح و مدل‌های موجود از آن نسبت به دستگیره‌های پلاک کمتر است.

معایب دستگیره پلاک

همانطور که در تفاوت دستگیره رزت و پلاک اشاره شد مهم‌ترین عیب دستگیره‌های پلاک امنیت کمتر آن‌هاست. از طرفی طراحی دستگیره‌های پلاک معمولا ساده است که چندان برای دکوراسیون درب و محیط مناسب نیست.
گفتنی است دستگیره‌های پلاک در طرح‌های زیبا و دکوری هم ساخته می‌شوند. در نتیجه بهترین کار تشخیص صحیح نیازها و انتخاب دستگیره‌ای مناسب باتوجه آن است.