مقالات آموزشی ساروگلوبال

مزایا و معایب کمد دیواری ریلی

مزایا و معایب کمد دیواری ریلی

در سال‌های اخیر کمدهای ریلی طرفداران بسیاری پیدا کرده است و این مقاله قصد دارد علاوه بر مزایای این مدل، برخی از معایب کمد دیواری ریلی را نیز برسی کند. با توجه به افزایش آپارتمان نشینی و کوچک‌تر شدن فضا، استفاده از کمد ریلی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

 

مزایای کمد دیواری ریلی

بهینه سازی فضا

می‌توان گفت اصلی‌ترین دلیلی که موجب انتخاب کمد ریلی می‌شود، استفاده مناسب از فضای اتاق است. علاوه بر اتاق‌های کوچک در راهروهای تنگ و باریک نیز می‌توان از کمدهای ریلی استفاده کرد. زیرا این کمدها نیازی به فضای اضافه برای باز و بسته شدن درها ندارند.

 

خلاصی از صدای لولای در کمد

لولای در کمد ممکن است به دلایل مختلف بعد از مدتی شروع به جیرجیر کند، هرچند که این مشکل تا حدی با راهکارهای خاص قابل حل است، جایگزین کردن کمدهای ریلی این مشکل را به طور کامل حل خواهد کرد.

 

زیبایی و چشم نوازی

در خانه‌ای با دکوراسیون مدرن انتخاب کمد ریلی می‌تواند زیبایی و هماهنگی خاصی به خانه شما ببخشد. در‌ کمدهای ریلی امکان نصب آینه را نیز به شما می‌دهد که خود موجب دوچندان شدن زیبایی اتاق خواهد شد.

 

 

معایب کمد دیواری ریلی

در رابطه با مزایای کمد دیواری ریلی صحبت کردیم اما این مدل می‌تواند دارای معایبی نیز باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

عدم دسترسی آسان

یکی از مهم‌ترین معایب کمد دیواری ریلی این است که در‌های این کمد دیواری قابلیت باز شدن به طور همزمان را ندارند و معمولا لازمه باز کردن یک در بسته شدن دیگری است. بنابراین جست‌وجو برای پیدا کردن وسیله و خصوصا تمیز کردن داخل کمد می‌تواند دشوارتر از کمدهای لولایی باشد.

 

ظرافت بیش از اندازه

یکی دیگر از معایب کمد دیواری ریلی ظرافت و حساسیت بالا در قطعات آن است. در‌های کمد دیواری ریلی باید به طور دقیق و موازی روی ریل‌ها قرار داشته باشد. ضربه یا استفاده مداوم به مرور زمان می‌تواند این توازن را برهم بزند که در این صورت نیاز به تنظیم مجدد درها بر روی ریل است. به علاوه ظرافت حرکت درها مستلزم پاک کردن مدام ریل‌هاست.

 

معایب کمد دیواری ریلی

به این علت که تراکم گرد و خاک و آلودگی روی ریل به مرور حرکت روان در را با مشکل مواجه خواهد کرد. لازم است پیش از تصمیم گیری در این باره که کمد دیواری ریلی بهتر است یا ساده به این مورد از معایب کمد دیواری ریلی توجه داشته باشید.

هزینه‌زا بودن

با توجه به اینکه برای تعبیه کمد دیواری ریلی بهتر است از قطعات باکیفیت استفاده شود انتخاب این نمونه نسبت به کمد ساده هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. البته شاید این هزینه در نگاه اول در دسته معایب کمد دیواری ریلی قرار بگیرد اما مزایای قابل توجه آن سبب می‌شود گرایش به این طراحی همچنان زیاد باشد. اگر قصد انتخاب این مدل را دارید در خرید قطعات مناسب از یک مختصص مشاوره بگیرید.

کمد دیواری ریلی بهتر است یا ساده؟

پس از بررسی مزایا و معایب کمد دیواری ریلی شاید بتوانید به پاسخ این پرسش که کمد دیواری ریلی بهتر است یا ساده برسید. در واقع پاسخ این سوال برای همه قطعی و یکسان نیست. شما باید با توجه به محل مدنظر برای نصب کمد، بودجه کنار گذاشته شده و البته سلیقه شخصی خود تصمیم بگیرید برای شما کمد دیواری ریلی بهتر است یا ساده.

مثلا در صورتی که فضای شما کوچک است کمد های ریلی گزینه‌های مناسب‌تری هستند اما در عین حال دوام این کمدها نسبت به کمد دیواری لولایی کمتر است.

با این حال در سبک دکوراسیون مدرن و مینیمال کمد دیواری ریلی گرایش به کمدهای ریلی بیش از مدل‌های لولایی است. البته کمبود فضا و ضرورت استفاده بهینه از آن نیز در افزایش این گرایش نقش دارد.

 

نکاتی در استفاده از کمد دیواری ریلی

برخی از معایب کمد دیواری ریلی قابل کنترل و پیش‌گیری هستند. به این شرط که به نکاتی در استفاده از این توجه داشته باشیم:

  • ریل‌های کمد دیواری ظرافت بالایی دارند. کافی است هنگام باز کردن درها شتابی نداشته باشید. همچنین به در فشار وارد نکنید و آن را به آرامی تنها در جهت ریل خود به این سو و آن سو حرکت دهید.

    مزایا و معایب کمد دیواری ریلی

  • طبیعی است که حفره ریل کمد دیواری می‌تواند آلودگی‌های بسیاری از جمله گرد و خاک و پرز را در خود جای دهد. تجمع این آلودگی‌ها می‌تواند به مانعی در مسیر حرکت درها تبدیل شود. تنها راهکار آن پیشگیری از این تجمع است. کار دشواری نیست اگر هرازگاهی این حفره را با مواد پاک کننده و استفاده از وسیله‌ای ظریف مثل گوش پاک کن تمیز کنید.
  • در انتخاب و خرید حتما از کارشناسان خبره مشورت بگیرید تا برندهای باکیفیت و معتبر را به شما معرفی کنند. به این ترتیب حتی در صورت هزینه کردن خیالتان از بابت دوام و کارایی راحت است.

 

کاربرد ریل‌های ساچمه‌ای و تاندم

ریل‌های مورد استفاده در کمد دیواری انواع مخصوصی هستند. اما بخشی از فضای کمد دیواری‌ها می‌تواند به صورت کشویی مورد استفاده قرار گیرد که در آن‌ها ریل کشو ساچمه ای، تاندم و تاندم باکس کاربرد دارد.

ریل ساچمه‌ای

امروزه ریل‌های ساچمه‌ای در صنعت ساخت کمد و کشو بسیار پر استفاده و شناخته‌شده هستند. این ریل‌ها بسیار با دوام بوده و موجب سهولت در باز و بسته کردن کمد و کشو می‌شوند. ریل کشو ساچمه ای را می‌توان در دو دسته کلی جای داد:

 

معایب کمد دیواری ریلی

  • ریل کشو ساچمه‌ای دو تکه: در این مدل ضامن به گونه‌ای قرار گرفته که کشو به طور کامل باز نمی‌شود و همچنین از باز شدن ناگهانی کشو نیز جلوگیری می‌کند. از ریل دو تکه بیشتر از کشوهایی استفاده می‌شود که زیاد باز و بسته نمی‌شوند و بیشتر جنبه دکوری دارند.
  • ریل کشو ساچمه‌ای سه تکه: ریل‌های سه تکه در دو مدل پهن و باریک تولید می‌شوند و برخلاف نوع قبلی قابلیت باز کردن درب کشو به طور کامل را دارا بوده و همچنین توان تحمل وزن بالا را نیز دارند.

 

کاربرد ریل تاندم

ریل تاندم از جدیدترین مدل‌های ریل کشوها است. ریل تاندم یا ریل مخفی، ریلی است که دیده نمی شود و توسط یراق مخصوص خودش، به زیر صفحه کشو متصل می گردد و وقتی کشو را بیرون می کشیم، چیزی از ریل دیده نمی شود. این ریل در دو مدل فشاری و آرام‌بند تولید شده و به فروش می‌رسد. البته ریل تاندم را نباید با ریل تاندم باکس اشتباه گرفت. ریل تاندم باکس علاوه بر ریل، شامل بدنه کشو نیز می‌شود.

سخن پایانی

مزایا و معایب کمد دیواری ریلی را برشمردیم. اکنون می‌توانید در این باره که برای شما کمد دیواری ریلی بهتر است یا ساده تصمیم درست‌تری بگیرید. شما کدام یک از مدل‌های کمد دیواری را ترجیح می‌دهید و چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ برای ما در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید.