قفل برقی

تفاوت قفل برقی و معمولی چیست؟ قفل برقی بهتر است یا قفل ساده؟

تفاوت قفل برقی و معمولی چیست؟

در سال‌های اخیر قفل‌های برقی تقاضای زیادی پیدا کرده‌اند و استفاده از آنها به جای قفل‌های معمولی بسیار رایج شده است. اما علت این تقاضا در بازار چیست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت قفل برقی و معمولی آشنا کنیم و برخی از مزایا و معایب قفل برقی را بررسی کنیم.

 

قفل برقی چیست؟

پیش از آن‌که به تفاوت قفل برقی و معمولی بپردازیم، شما را با ماهیت قفل برقی آشنا می‌کنیم. قفل‌های برقی یکی از جدیدترین انواع قفل است که برای انواع درها اعم از در خانه، پارکینگ و ادارات کاربرد دارد. قفل برقی از نظر جنس بدنه و طراحی دارای انواع مختلفی است که هرکس بر اساس نیاز خود می‌تواند بهترین مدل را تهیه کند. برخی از این مدل‌ها عبارتند از:

  • قفل برقی کلونی
  • قفل برقی با هسته سیم پیچی
  • قفل برقی زبانه‌دار
  • قفل برقی کله گاوی یا سیزا
  • قفل برقی چفتی
  • قفل برقی مغناطیسی

تفاوت قفل برقی و معمولی

مزایا و معایب قفل برقی چیست؟

استفاده از قفل برقی مزایای بسیاری دارد که هرکدام می‌تواند دلیل ترجیح آن بر قفل‌های معمولی باشد. اگر شما هم میخواد بدانید مهم ترین مزایا و معایب قفل برقی چیست با ما همراه باشید:

 

امنیت بالا

مهم‌ترین تفاوت قفل برقی و معمولی در تامین امنیت است. قفل برقی در برابر سارقین کاملا نفوذناپذیر است و امکان شکستن یا دستکاری آن وجود ندارد. علاوه براین قفل برقی دارای قابلیت سه قفله شدن است.

 

نصب آسان

شاید ساختار قفل برقی پیچیده به‌نظر برسد اما نصب آن برای مصرف‌کننده بسیار راحت و آسان است و به ابزار یا علم و دانش ویژه‌ای نیاز نیست.

 

 

سازگاری با سیستم‌های امنیتی

یک تفاوت قفل برقی و معمولی که لازم است آن را شرح دهیم، سازگاری با سایر سیستم‌های امنیتی است. این قفل به آسانی با انواع سیستم‌های امنیتی اعم از شناسایی از طریق اثر انگشت و کنترل تردد هماهنگ می‌شود. بنابراین در تمامی اماکن و ادارات قابل استفاده است.

 

البته قفل برقی علاوه‌بر مزایای فراوانش دارای معایبی نیز هست که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست:

 

هزینه‌بر بودن

خرید قفل‌های برقی به نسبت قفل‌های معمولی پرهزینه‌تر خواهد بود که البته با توجه به ویژگی‌های این قفل و مزایایی که نسبت به قفل معمولی دارند، این تفاوت قیمت منطقی به‌نظر می‌رسد.

 

امکان بروز ارور

قفل برقی به خاطر برخی نوسانات برق یا دستکاری سیستم ممکن است دچار خطا و بروز ارور شوند و تا زمان برطرف کردن کامل این مشکل، امکان باز کردن در وجود نخواهد داشت. البته برندهای مختلف قفل برقی عملکرد یکسانی ندارند بنابراین اگر قفل برقی خود را از برندهای با‌کیفیت خریداری کنید امکان بروز همچنین مشکلی بسیار کمتر خواهد بود.

 

عدم نصب روی برخی درها

متاسفانه امکان نصب قفل برقی بر روی درهای سنگین و توخالی وجود ندارد البته در صورتی که حتما تمایل به خرید این قفل دارید، میتوانید ابتدا داخل در را با گچ پر کنید و سپس اقدام به نصب قفل برقی نمایید.

 

تفاوت قفل برقی و معمولی

بر اساس ویژگی‌هایی که تاکنون برشمردیم، تفاوت قفل برقی و معمولی را می‌توان از چند منظر بررسی کرد:

 

امنیت

قفل‌های قدیمی به راحتی قابل دستکاری و شکستن بود اما قفل‌های برقی علاوه‌بر اینکه غیرقابل شکستن و غیرقابل نفوذ هستند دارای قابلیت سه قفله شدن نیز می‌باشند.

 

کنترل از راه دور

اگر قصد باز کردن قفل‌ معمولی را داشته باشید باید حتما با کلید به سراغ در بیایید اما قفل برقی به راحتی از داخل منزل باز می‌شود و مجددا به صورت خودکار سه قفله خواهد شد و شما نیازی به خروج از خانه ندارید.

 

استفاده در سیستم‌های امنیتی

قفل معمولی به خاطر سهولت در تخریب، به هیچ عنوان قابل استفاده در هیچ سیستم امنیتی نمی‌باشد اما در مقابل قفل برقی به دلیل قابلیت‌های متعدد این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی برای انواع سیستم‌های امنیتی استفاده شود.

هزینه

برای خرید قفل برقی به علت ویژگی‌های ساخت و پیشرفته بودن فناوری تولید باید هزینه بیشتری پرداخت در حالی که تهیه قفل معمولی هزینه کمتری را به شما تحمیل خواهد کرد. البته برندهای مختلف قفل‌های برقی قیمت‌های متفاوتی نیز دارند که باتوجه به منابع مالی خود می‌توانید انتخابی مقرون به‌صرفه داشته باشید.

 

موارد نصب

شما می‌توانید برای منزل خود در صورت تمایل هرکدام از انواع قفل را انتخاب کنید. اما برای ادارات، بانک‌ها و مجتمع‌های تجاری به منظور حفظ امنیت بیشتر استفاده از قفل برقی انتخاب مناسب‌تری نسبت به قفل معمولی خواهد بود.

 

احتمال بروز مشکل

دیگر تفاوت قفل برقی و معمولی این است که باتوجه به ساختار نیمه هوشمند قفل برقی امکان بروز خطا در عملکرد آن بیشتر از قفل معمولی است. البته خرید از یک تولیدکننده معتبر می‌تواند احتمال ایجاد همچنین مشکلی را بسیار پایین بیاورد.

 

سخن پایانی

امروزه با توجه به روش‌های جدید و مختلفی که سارقین اقدام به دزدی می‌کنند، به‌نظر می‌رسد اگر محدودیت مالی برای شما وجود ندارد بهتر است برای منزل خود اقدام به خرید قفل برقی کنید. همچنین در سایر اماکن مانند بانک‌ها و موسسات به منظور حفظ امنیت بیشتر و همینطور سازگاری با سیستم‌های امنیتی تهیه قفل‌های برقی انتخاب مناسب‌تر و منطقی‌تری نسبت به قفل‌های قدیمی است.