دستگیره درب چوبی

مراحل نصب دستگیره رزت

آموزش نصب دستگیره رزت

برخی از یراق‌آلات در زندگی روزمره مصرف و کاربرد بیشتری دارند. دستگیره درب از جمله این لوازم یراقی است که همواره با آن سروکار داریم و از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند. دستگیره دوتکه یا رزت از مدل‌های پرکاربرد به شمار می‌روند که چگونگی نصب آن‌ها نیازمند آموزش دقیق است.

به همین علت، در ادامه این مقاله قصد داریم گام‌به‌گام نحوه نصب دستگیره دو تکه را آموزش دهیم.

 

نصب دستگیره رزت چگونه است؟

دستگیره‌ دوتکه برخلاف دستگیره پلاک از دو بخش تشکیل می‌شود و به‌طور کلی، دارای دو مدل است. یک نوع از آن‌ها سوییچ‌دار و یک مدل، کلیدی هستند. در انواع سوییچی، قسمت بیرونی هیچ‌گونه محلی برای بازوبسته‌شدن ندارد اما در قسمت داخلی، یک سوییچ تعبیه شده که جهت باز کردن یا بستن درب به کار می‌رود. در مدل دوم، قالبی قفل‌دار از بیرون و درون وجود دارد که امکان بازوبسته کردن درب را از دو طرف به وجود آورده است.

نحوه نصب دستگیره دو تکه به این بستگی دارد که کدام مدل را انتخاب کرده‌اید‌. نوع سوییچی دستگیره‌ها اغلب برای اتاق‌خواب یا سرویس بهداشتی به کار می‌رود، در حالی که از دستگیره رزت کلیددار برای درب‌های ضدسرقت و ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی ساروگلوبل: آموزش نصب دستگیره گرد لومباردی

 

نصب دستگیره رزت

 

راه‌های نصب دستگیره دوتکه

بسیاری از افراد با دستگیره دوتکه آشنایی ندارند و به همین علت، خرید دستگیره‌های پلاک متداول‌تر است. در حالی که در ساخت دستگیره‌ درب رزت از ظرافت و زیبایی بیشتری بهره می‌گیرند و برای نصب دستگیره درب چوبی عمدتاً از این نوع دستگیره‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل عدم آشنایی افراد با این نوع دستگیره‌ها، در ادامه راهنمای نصب دستگیره رزت را بیان می‌کنیم. ما در مقاله معرفی انواع دستگیره درب به طور کامل انواع دستگیره و کاربرد هریک را توضیح دادیم.

 

قدم اول

در گام ابتدایی نحوه نصب دستگیره دو تکه، باید محل مناسب را برای قرار گرفتن جایگاه دستگیره مشخص کنید. فاصله این جایگاه از قسمت پایین درب به‌طور معمول ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر است. پس از پیدا کردن محل دقیق نصب دستگیره، آن را با نوار چسب علامت بزنید.

 

قدم دوم

در گام دوم، باید سایز مقطع را علامت بزنید. باتوجه‌به سایزهای متفاوتی که قفل درها دارند که معمولا بین ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر متغیر است، مرکز آکس را بر روی درب مشخص و سپس علامت‌گذاری می‌کنیم. این اندازه باید مطابق با سایز و نوع قفل باشد و بهتر است بدانید سایز قفل‌ها نیز براساس جنس و نوع درب ساخته می‌شود.

 

قدم سوم

در گام سوم برای نحوه نصب دستگیره دو تکه باید جای چهارسوی دستگیره یا شافت را مشخص و سپس آن را سوراخ کنید. توجه داشته باشید که سوراخ محل شافت باید به اندازه ۲۰ میلی‌متر باشد.

 

نصب دستگیره روزت

 

قدم چهارم

پس از سوراخ کردن محل چهارسو، نوبت به سوراخ محل مشخص‌شده سیلندر به اندازه ۳۰ میلی‌متر می‌رسد. این سوراخ باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان سیلندر را به‌راحتی از آن عبور داد.

 

قدم پنجم

در این مرحله از نحوه نصب دستگیره درب اتاق، درب ورودی یا درب سرویس بهداشتی باید محور چهارپهلو را از مغزی قفل رد کنید؛ به‌طوری که قسمت شیار بیضی‌مانند آن به طرف پایین قرار بگیرد و از قفل عبور داده شود.

 

نصب دستگیره دو تیکه

گام ششم

پس از رد کردن چهارپهلو از قفل، به مرحله ششم از نحوه نصب دستگیره دو تکه می‌رسید. در این قسمت باید قاب پایین رزت را از چهارطرف سوراخ کنید. این کار برای نصب پیچ‌های رزت انجام می‌شود و پس از سوراخ، باید آن‌ها در چهارجهت شاسی محکم شوند. محکم کردن پیچ‌ها سبب ثابت قرار گرفتن دستگیره خواهند شد.

 

گام هفتم

در این بخش از راهنمای نصب دستگیره رزت، باید دستگیره و رزت را نصب کنید. آن‌ها را قسمت چهارپهلو عبور دهید، سپس روی پایه فلزی قرار دهید تا نصب شوند. در این مرحله باید با آچار آلن، پیچ آلن را که در پایین پلاک رزت است، محکم کنید.

 

 

تفاوت نصب دستگیره سوییچی و کلیددار

توجه داشته باشید که مراحلی که ذکر کردیم، اغلب نحوه نصب دستگیره دو تکه کلیددار به شمار می‌روند و برای نصب دستگیره با پلاک سوییچی، باید تمام مراحلی را که برای پلاک کلیددار انجام دادید، با استفاده از سیلندر در پیش بگیرید.

در راهنمای نصب دستگیره رزت سوییچ‌دار، باید جای سیلندر را سوراخ کنید و آن را محل مخصوص خود قرار دهید. پس از آن باید به‌وسیله پیچ‌ها و آچار آلن، چهارقسمت قاب پایین رزت را محکم کنید و در قدم نهایی، بخش رزت را بر روی جایگاه خود نگه دارید و کار نصب را به اتمام برسانید.

 

نحوه نصب دستگیره رزت

کاربردهای دستگیره رزت

دستگیره رزت در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شود. آشنایی با نحوه نصب دستگیره دو تکه سبب می‌شود برای این کار نیازی به نصاب نداشته باشید و خود بتوانید آن را انجام دهید. از طرفی، ساخت این دستگیره‌ها در دو نوع کلیددار و سوییچی، سبب شده است تا هر کدام برای مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار گیرند.

به‌طور مثال، انواع سوییچی برای اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی و حمام به کار می‌روند و به همین دلیل، هنگام تهیه آن‌ها باید به راهنمای نحوه نصب دستگیره درب اتاق توجه کنید. از سوی دیگر، دستگیره کلیددار از سیستم ایمنی بالایی برخوردار هستند و از هر دو طرف باز‌و‌بسته می‌شوند.

این دستگیره‌ها اغلب زنگ نمی‌زنند و طول عمر بلندمدتی دارند. باتوجه به این ویژگی‌ها، از این مدل برای درب‌ ورودی ساختمان‌ها و درهای ضدسرقت استفاده می‌کنند.

 

نتیجه‌‌گیری

دستگیره‌های رزت در چندین سال اخیر بسیار رایج شده‌اند. ظرافت این دستگیره‌ها و امنیت بالای آن‌ها علت این امر است. این دستگیره‌ها در دو نوع سوییچ‌دار و کلیددار ساخته می‌شوند و تفاوت آن‌ها، در قابلیت باز و بسته شدن از درون و بیرون است‌. نحوه نصب دستگیره روزت از موارد مهمی به شمار می‌رود که انجام مرحله‌به‌مرحله آن، نیاز به نیروی ماهر را رفع می‌کند.

برای خرید انواع دستگیره درب می‌توانید به مرکز فروش دستگیره درب در تهران مراجعه کنید یا از فروشگاه های معتبر آنلاین خرید کنید.