دستگیره درب چوبی

معرفی انواع دستگیره درب و بررسی ویژگی هر کدام

ما هر روز بارها از درها عبور می‌کنیم و دستگیره درها را برای ورود و خروج به هر مکان به حرکت در می‌آوریم. دستگیره در وسیله‌ای پر استفاده و بسیار متنوع از نظر جنس، ساختار، کاربرد و… است.

در این مقاله به معرفی انواع دستگیره درب می‌پردازیم تا در انتها ببینید برای مکان و دری که مورد نظر شماست، کدام نوع دستگیره مناسب است.

 

در خرید دستگیره درب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • جنس دستگیره
  • ساختار دستگیره
  • تناسب آن با محل نصب
  • میزان استحکام و امنیت
  • دوام
  • امکانات تکمیلی و جانبی
  • سهولت در استفاده
  • سهولت در نصب
  • ظاهر
  • قیمت

 

معرفی انواع دستگیره درب

 

معرفی انواع دستگیره درب بر اساس ساختار

با ورود به یک مرکز فروش دستگیره درب در تهران یا هر شهر دیگر، با انواع مختلفی از دستگیره مواجه می‌شوید. ساختار دستگیره‌ها هم بر ظاهر آنان تأثیر دارد و هم می‌تواند کاربردشان را تعیین کند. با مهم‌ترین دسته‌بندی‌های دستگیره درب بر اساس ساختار آشنا شوید.

 

دستگیره گرد سارو

دستگیره توپی

حتما دستگیره‌های گرد را دیده‌اید. این دستگیره‌ها امروز در مکان‌هایی که معماری مدرن دارند، دیده می‌شوند. اما در حقیقت استفاده از آن‌ها ریشه در ایام قدیم دارد و متناسب با سبک معماری و دکوراسیون مدرن، سبک‌ها و طراحی‌های نو پیدا کرده‌اند. خود دستگیره‌های توپی نیز تنوع دارند:

  • زبانه‌دار سنتی
  • زبانه‌دار مدرن
  • لبه‌دار

شاید دستگیره گرد درب چوبی رایج‌ترین شکل از این انواع باشد. از آن‌ها می‌توان برای انواع درب‌ها استفاده کرد و نصب دستگیره گرد برخلاف تصور عموم کاری بسیار ساده است.

.

 

دستگیره اهرمی لومباردی

 

دستگیره اهرمی

رایج‌ترین ساختار دستگیره‌ها که در معرفی انواع دستگیره درب به آن می‌پردازیم، این نوع است. باز و بسته شدن این دستگیره‌ها با کمک اهرم انجام می‌شود. این اهرم را می‌توان در سبک‌های مختلف کلاسیک و مدرن طراحی کرد که در زیبایی ظاهری نیز نقش دارد.

دستگیره‌های اهرمی نسبت به توپی، مدرن شناخته می‌شوند. یک دلیل رواج بیشتر این دستگیره‌ها، سهولت آن‌ها در استفاده است. توضیح این که برای باز و بسته کردن دستگیره‌های توپی نیاز به چرخاندن بیشتر مچ دست داریم.

در حالی که دستگیره‌های اهرمی با صرف کمترین انرژی به پایین رانده می‌شوند. تنوعی که از نظر ظاهری در این دستگیره‌ها وجود دارد نیز آن‌ها را پرطرفدار کرده است.

هنگام خرید ممکن است با ۲ نوع دستگیره درب اهرمی از نظر ساختاری مواجه شوید. از جمله:

  1. دستگیره اهرمی پلاک‌دار که تک قسمتی است.
  2. دستگیره اهرمی روزت که دارای دو قسمت است؛ اهرم و بخش کلیدخور آن از هم جدا هستند. علت این طراحی تنها از جنبه زیبایی است.

 

معرفی انواع دستگیره درب

 

معرفی انواع دستگیره درب بر اساس کاربرد و محل نصب

وقتی به مرکز فروش دستگیره درب مراجعه کنید، نخستین پرسش از شما این است که دستگیره را برای کجا و چه دری می‌خواهید. بسته به کاربرد باید نوع خاصی از دستگیره را انتخاب کنید.

 

معرفی انواع دستگیره

 

 

دستگیره درب اتاق خواب و سایر درهای داخلی منزل

این دستگیره می‌تواند برای اتاق خواب، آشپزخانه، انباری داخل منزل و مانند آن‌ها استفاده شود. حتی می‌‌توان از آن برای سرویس بهداشتی نیز استفاده کرد، گرچه دستگیره‌های مخصوص سرویس بهداشتی وجود دارد. دستگیره‌های مناسب درب اتاق خواب، رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی دارند.

بسته به سلیقه خود می‌توانید از دستگیره توپی یا اهرمی برای این مکان‌ها استفاده کنید. البته استفاده از دستگیره‌های اهرمی رایج‌تر است.

 

 

دستگیره سرویس بهداشتی

این دستگیره‌ها نیز می‌توانند مدل توپی یا اهرمی داشته باشند. دستگیره‌های سرویس بهداشتی به دلیل ویژگی مکان، دارای قفل از داخل هستند اما از بیرون نمی‌توان آن‌ها را قفل کرد. استفاده از چنین دستگیره‌هایی به حمام و توالت اختصاص دارد و در مکان‌های دیگر ندارد استفاده نمی‌شود.

 

دستگیره تزیینی

اصلی‌ترین ویژگی این دستگیره‌ها فاقد قفل بودنشان است. این دستگیره‌ها صرفا جنبه تزیینی دارند و مناسب مکان‌هایی هستند که باز و بسته شدن آن‌ها از داخل و خارج مانعی ندارد.

 

معرفی انواع دستگیره درب

دستگیره درب ورودی

مهم‌ترین مورد از نظر امنیت که در معرفی انواع دستگیره درب به آن می‌پردازیم، دستگیره درب ورودی است. دستگیره ورودی به شکلی طراحی می‌شود که امکان باز کردن آن از بیرون بدون کلید امکان پذیر نباشد و تنها از داخل می‌توان آن را باز کرد.

پرسشی که در خرید دستگیره درب ورودی از شما می‌شود، جهت باز شدن است. فروشنده باید بداند در از سمت چپ یا راست باز می‌شود تا دستگیره مناسب را به شما ارائه دهد.

دستگیره درب ورودی باید امنیت بالایی داشته باشد. خصوصا باید از جنسی باشد که در برابر ضربه و شکستن مقاوم باشد.

 

جنس دستگیره‌ها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

 

انواع دستگیره براساس جنس

معرفی انواع دستگیره درب بر اساس جنس

وقتی مشخص شد دستگیره را برای چه مکان و چه دری می‌خواهید، نوبت تعیین جنس دستگیره است. چنان که پیش‌تر گفتیم، جنس دستگیره به طور ویژه در مواردی که نیاز به امنیت بالا است (مثلا دستگیره درب ورودی) اهمیت دوچندان دارد. اما ممکن است برای کاربردهای دیگر چندان تفاوتی نداشته باشد و فقط ظاهر آن ملاک انتخاب قرار گیرد. رایج‌ترین جنس‌ها در تولید انواع دستگیره درب را بشناسید.

 

دستگیره فولادی

این جنس دستگیره از انواع محکم و مقاوم است. می‌توانید روی ضد زنگ و ضدخوردگی بودن آن حساب کنید. این جنس دستگیره‌ها برای مکان‌هایی که مسئله امنیت جدی است، انتخاب مناسبی هستند. علاوه‌ بر این عمر و دوامی طولانی دارند و ضمن مقاومت بالا در برابر ضربه، نیازمند نگهداری خاصی نیستند.

 

دستگیره آلومینیومی

ویژگی خاص این دستگیره‌ها وزن سبک آن‌ها است. البته ماندگاری بالایی هم دارند. ویژگی خاص دیگرشان، رنگ‌پذیری آن‌ها است. یعنی متناسب با دکوراسیون مکان می‌توانید آن‌ها را به رنگ دلخواه درآورید.

 

دستگیره برنزی

در معرفی انواع دستگیره درب، دستگیره برنزی به عنوان موردی که زیبایی و درخشندگی خاصی دارد، مورد توجه است. اما ویژگی بسیار مهم برنز، ضد میکروب بودن آن است. این ویژگی با توجه به تماس مدام دست با دستگیره اهمیت بسیاری دارد.

 

دستگیره چوبی

دستگیره چوبی

این دستگیره‌ها زیبا و خاص هستند. دستگیره درب چوبی لوکس یا ساده را می‌توان برای درهای داخل منزل استفاده کرد. به دلیل لطافت و شکنندگی جنس، بهتر است برای درب ورودی و هرجا که نیاز به امنیت بیشتر دارد، استفاده نشوند.

 

سخن پایانی

معرفی انواع دستگیره درب با توجه به ساختار، کاربرد و جنس به شما مخاطبان گرامی ارائه شد. برای اطمینان از دوام محصولات و ایمنی آن‌ها باید به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید.

پیش از خرید تمام پرسش‌های لازم در خصوص مکان نسب، جهت باز و بسته شدن در (در صورتی که دستگیره را برای درب ورودی تهیه می‌کنید)، دامنه‌ی قیمتی که در نظر دارید، کاربرد دستگیره و… را در نظر بگیرید.