دستگیره درب چوبی

آموزش نصب دستگیره گرد لومباردی

نصب دستگیره گرد

به طور معمول، هنگام خرید انواع درب، همه مراحل نصب از جمله نصب دستگیره روی در توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مربوطه انجام می‌شود. با این حال، گاهی در شرایطی مانند آسیب دیدن دستگیره‌ها مجبور خواهید شد تا دستگیره جدید روی درب نصب کنید. برای این منظور باید با نحوه نصب دستگیره‌ها آشنا باشید.

در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا نحوه نصب دستگیره گرد را آموزش دهیم تا در شرایط ضروری بدون نیاز به کمک متخصصین بتوانید با آموزش طریقه نصب دستگیره درب ضد سرقت نسبت به نصب دستگیره درب خود اقدام کنید.

 

طریقه نصب دستگیره گرد لومباردی

همانطور که در مقاله معرفی انواع دستگیره درب گفتیم یکی از انواع دستگیره، دستگیره گرد است. برای نصب دستگیره گرد ابتدا باید دستگیره قدیمی را از درب جدا کنید. در ادامه مراحل جدا کردن دستگیره گرد لومباردی را تشریح می‌کنیم.

 

درآوردن دستگیره

در دستگیره گرد لومباردی معمولا هیچ پیچی روی صفحه مشاهده نمی‌شود. بنابراین برای جدا کردن دستگیره از درب می‌توانید از وسیله‌ای نوک تیز استفاده کرده و آن را از کناره دستگیره وارد حفره‌ی موجود روی میله‌ی دستگیره کنید. اگر حفره‌ی روی میله گرد است، با فشار میخ یا کارد می‌توانید دستگیره را جدا کنید.

اما اگر حفره روی میله صاف و نازک است، می‌توانید با استفاده از پیچ گوشتی تخت فشاری به دستگیره وارد کنید. سپس دستگیره را با دستتان به آرامی به سمت بیرون بکشید تا دستگیره از درب جدا شود.

 

جدا کردن صفحه و دستگیره بیرونی

پس از جدا کردن دستگیره، صفحه جلویی آن را می‌توانید با استفاده از چاقوی نوک تیز و نازکی و با وارد کردن فشار از درب جدا کنید. در این حالت پیچ‌هایی را روی دستگیره بیرونی مشاهده خواهید کرد که با باز کردن آن‌ها دستگیره بیرونی را هم می‌توانید باز کنید. اگر این روش مؤثر واقع نشد، می‌توانید دستگیره را گرفته و آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در این صورت دستگیره به راحتی جدا می‌‌شود.

باز کردن قفل درب

حال نوبت به باز کردن قفل درب تعبیه شده در قسمت کناری آن می‌رسد. برای این منظور می‌توانید با استفاده از پیچ گوشتی ۲ پیچی را که در قسمت بالا و پایین قفل نصب شده‌اند، باز کنید تا قفل درب به راحتی از آن جدا شود. حال باید قفل را از سوراخ درب خارج کنید.

اگر تمام نکات مراحل بالا را رعایت کنید، دستگیره درب و همه قسمت‌های آن به طور کامل از درب جدا می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر هر کدام از اجزای دستگیره پیچ یا مهره‌ای نداشته باشند، می‌توانید با وارد کردن فشاری توسط چاقو یا پیچ گوشتی تخت آن را به راحتی از درب جدا کنید.

پس از جدا کردن دستگیره قدیمی حال نوبت به نصب دستگیره جدید می‌رسد. برای نصب دستگیره گرد مراحل زیر را انجام دهید.

طریقه نصب دستگیره گرد

نصب قفل جدید

برای نصب قفل جدید باید آن را به آرامی در قسمت تعبیه شده در بخش کناری درب قرار دهید. توجه داشته باشید که روی صفحه قفل ۲ پیچ برای بسته شدن آن روی درب وجود دارند. همچنین یک طرف زبانه قفل مورب و سمت دیگر آن کاملا صاف است. قفل را باید به گونه‌ای در قسمت تعبیه شده در بخش کناری درب وارد کنید که قسمت صاف زبانه به سمت داخل اتاق باشد. در این صورت می‌توانید درب را از داخل قفل کنید.

نکته بعدی این است که صفحه قفل را با سوراخ‌های موجود روی قسمت کناری درب در یک راستا قرار دهید تا بتوانید پیچ‌های روی صفحه قفل را به راحتی در آن‌ها محکم کنید. همچنین اگر روی درب یک تورفتگی برای قفل مشاهده می‌کنید، قفل را فشار دهید تا درون آن جای بگیرد. حال پیچ‌های صفحه قفل را ببندید تا قفل روی درب محکم شود.

 

نصب دستگیره خارجی

برای این کار باید میله‌های داخلی موجود روی دستگیره را درون سوراخ‌های روی صفحه قفل جای دهید. دستگیره خارجی معمولا ۳ میله متصل دارد که ۲ تای آن‌ها گرد و دیگری مربعی هستند. این میله‌ها باید درون حفره‌های داخلی صفحه قفل قرار بگیرند.

 

آموزش نصب دستگیره گرد لومباردی

 

نصب صفحه جلویی

صفحه جلویی درب را از سمت دیگر آن به درب وصل کنید. صفحه جلویی قسمتی از دستگیره است که دستگیره را به درب وصل می‌کند. این صفحه را باید به گونه‌ای قرار دهید که حفره‌های موجود روی آن با سوراخ‌های دستگیره خارجی همسو باشند. پیچ‌ها را با استفاده از پیچ گوشتی محکم کنید به طوری که پیچ‌ها قابل دیدن نباشند.

 

نصب دستگیره جدید

حال می‌توانید دستگیره جدید را روی درب نصب کنید. دستگیره خارجی میله‌ای دارد که از سمت دیگر درب قابل دیدن است. برای نصب دستگیره باید سوراخ موجود روی دستگیره را با این میله هم تراز کرده و دستگیره را به آن فشار دهید تا میله درون حفره موجود روی دستگیره جای بگیرد. برای محکم شدن دستگیره در جای خود بهتر است چند بار آن را به سمت راست و چپ بچرخانید.

 

دستگیره درب یکی از حساس‌ترین بخش‌های درب و به طور کلی امنیت ساختمان محسوب می‌شود که در صورت بروز مشکلی در آن باید به سرعت تعویض یا تعمیر گردد. در این مطلب نحوه نصب دستگیره گرد لومباردی را آموزش دادیم که با مطالعه آن می‌توانید در صورت لزوم نسبت به تعویض دستگیره درب خود اقدام کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.