آرام بند درب

۴ علت خرابی زودهنگام آرام بند

آرام بند درب

آرام بند به عنوان وسیله‌ای کاربردی برای باز و بسته کردن درب شناخته می‌شود که مانع شتاب گرفتن یا بسته شدن سریع آن می‌گردد. این ابزار به عنوان یکی از یراق آلات درب روی درب یا چهارچوب نصب می‌کردد. از جمله دیگر استفاده‌های آرام بند درب، می‌توان به استفاده در موارد امنیتی و حفاظت از ساختمان اشاره کرد.

 

بررسی علل خرابی آرام بند

در این میان گاهی ممکن است آرام بند دچار خرابی شده یا سفت شود و درب به درستی بسته نشود یا اینکه زودتر از زمان مقرر ترمز بگیرد. در ادامه به بررسی دلایل بروز مشکل و علت خرابی زودهنگام آرام بند می‌پردازیم.

 

علت خرابی آرام بند

نشتی روغن آرام بند

از جمله دلایلی که منجر به نشتی روغن اورینگ آرام بند می‌شوند می‌توان به فشار آوردن به درب و اشتباه بسته شدن پیچ‌ها اشاره کرد. برای رفع خرابی ناشی از این مشکل باید هر چه سریع‌تر علت نشتی را پیدا کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

چرا که نشت روغن آرام بند می‌تواند به مرور زمان خرابی‌هایی بیشتری را در آن به بار بیاورد.

 

استفاده اشتباه از آرام بند

همان طور که اشاره شد، وظیفه اصلی آرام بند کنترل و کاهش سرعت درب هنگام بسته شدن است. حال اگر هنگام بسته شدن درب نیروی خارجی دیگری مثل نیروی دست انسان، هل دادن یا مانع شدن از بسته شدن درب منجر به بروز اختلال در این روند شود،‌ به تدریج عملکرد آرام بند دچار مشکل شده و خراب می‌شود.

علاوه بر این، عمر مفید آرام بند با استفاده اشتباه به این روش‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

 

علت های خرابی آرام بند

درست بسته نشدن پیچ‌ها

برای دستیابی به عملکرد صحیح آرام بندها باید دقت زیادی در بستن پیچ‌های تنظیم آن به خرج دهید. به عبارتی، بستن پیچ‌های تنظیم آرام بند نیاز به حساسیت و همچنین مهارت بالا داشته و تعداد دورهای هر کدام برای بسته شدن و عملکرد درست آرام بند بسیار حائز اهمیت است.

در شرایطی که پیچ‌های تنظیم به اشتباه یا کم و زیاد بسته شوند، مشکلاتی مانند نشتی روغن آرام بند و سایر مشکلات دیگر ممکن است برای آن به وجود بیاید که همه این‌ها در نهایت منجر به خرابی زودهنگام آرام بند می‌شوند.

 

علت سفت شدن آرام بند

یکی دیگر از علت خرابی آرام بند سفت شدن آن به مرور زمان است. به عبارتی، همان طور که اشاره شد، سرعت آرام بند توسط روغن آن تنظیم می‌شود. در این میان گاهی از مواقع روغن آرام بند در فصول مختلف سال دچار انقباض یا انبساط شده و سفت می‌شود که این مشکل منجر به کاهش و افزایش بیش از حد سرعت بسته شدن درب می‌گردد.

در این شرایط برای رفع مشکل باید روغن آرام بند را بررسی کرده و پیچ تنظیم سرعت آن را بچرخانید تا سرعت بسته شدن درب تغییر کند. البته در برخی موارد نیز سفت شدن آرام بند می‌تواند ناشی از خرابی بازوهای آن باشد و در نتیجه درب خیلی آهسته‌تر بسته شود.

البته ممکن است به دلیل نصب اشتباه آرام بند درب سه زمانه روی درب‌هایی که وزن کم‌تری دارند نیز، این مشکل به وجود بیاید.

 

خرابی آرام بند

 

آرام بند یکی از ابزارهای پرطرفدار برای افزایش رفاه در منازل و درب‌های ورودی شناخته می‌شود که از مزایای استفاده از آن می‌توان به قابلیت نصب روی تمام درب‌ها و عمر بالا اشاره کرد.

این مزیت‌ها موجب شده‌اند تا از آن‌ها برای کنترل سرعت باز و بسته شدن درب‌ها در اکثر منازل استفاده شود.

 

با وجود این، آرام بندها بنا به دلایل مختلفی که عنوان کردیم، خیلی زود می‌توانند دچار خرابی شوند. اگر با بررسی دلایل خرابی آرام بند درب منزلتان به مشکل اصلی پی بردید، می‌توانید برای تعمیر آرام بند به متخصصان حرفه‌ای در این زمینه تماس بگیرید یا اینکه در صورت خرابی کامل آن می‌توانید با مراجعه به راهنمای خرید آرام بند ابزاری متناسب با درب منزلتان را تهیه کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.