قفل برقی

تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی چیست؟

درب اتوماتیک چیست

یکی از مهم‌ترین اجزای درب در تامین امنیت ساختمان، قفل برقی درب ضد سرقت می‌باشد. در واقع اگر درب ورودی ساختمان، دارای قفلی با کیفیت بالا نباشد، امنیت ساختمان صفر است. از این رو توصیه می‌کنیم که همیشه بهترین و مقاوم‌ترین مدل قفل برقی ضد سرقت را خریداری و بر روی درب ورودی ساختمان خود نصب کنید.

در این مطلب از سایت ساروگلوبال قصد داریم که به توضیح پاسخ، قفل برقی چیست پرداخته و در ادامه به بیان تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی و آموزش نصب قفل درب ضد سرقت بر روی درب‌های معمولی بپردازیم.

 

در اتوماتیک چیست

قفل مقابل برقی چیست؟

در ابتدا در پاسخ به سوال قفل مقابل برقی چیست، باید بگوییم که قفل مقابل برقی (Electric Strike) و یا همان قفل لادری یک قطعه است که در قسمت چارچوب درب نصب شده و جایگزین بخش ثابت در قفل‌های معمولی می‌باشد. در واقع قفل مقابل برقی، دارای یک زبانه سطح شیب‌دار بوده که باعث می‌شود درب بدون نیاز به هیچ انرژی مکانیکی قفل و بسته شود.

ساختار قفل مقابل برقی به این صورت است که نیاز به یک منبع تغذیه ۱۲ ولتی داشته که اهرم قفل به آن وصل شود. از این رو دکمه شاسی و یا ریموت، برق را از منبع تغذیه دریافت و قفل مقابل برقی را باز می‌کند. در واقع هر زمان که این دکمه و یا شاسی استفاده شود، اهرم قفل مقابل برقی از جلوی زبانه قفل کنار رفته و درب باز خواهد شد.

از نظر عملکرد، قفل مقابل برقی به ۲ نوع، قفل برقی NO و قفل برقی NC تقسیم می‌شود. عملکرد قفل برقی NO (Normal Open) به این صورت است که در زمان قطع جریان برق، قفل درب باز می‌شود. همچنین عملکرد قفل برقی NC (Normal Closed) به این صورت است که در زمان قطع جریان برق، قفل درب بسته می‌شود.

 

۳ تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی

اولین تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی، در تامین امنیت می‌باشد. قفل برقی درب ضد سرقت، دارای چند لایه زبانه می‌باشد که هر یک از این زبانه‌ها به گونه‌ای ساخته و نصب شده‌اند که امنیت درب را چندین برابر افزایش می‌دهند. در واقع مهم‌ترین تفاوت قفل برقی و معمولی در این است که قفل درب معمولی با کمی مهارت باز می‌شود

اما قفل برقی درب ضد سرقت به این شکل باز نخواهد شد و امکان دستکاری و یا شکستن آن وجود ندارد. از این رو قفل مقابل برقی درب ضد سرقت دارای ضریب امنیتی بسیار بالایی بوده که امکان کنترل ورود و خروج افراد به یک محیط را نیز فراهم می‌کند. اما قفل معمولی از لحاظ ایمنی بسیار پایین و ضعیف بوده و اطمینانی جهت راحتی استفاده از آن نخواهد داشت.

دومین تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی، در متریال و مقاومت آن‌ها می‌باشد. قفل مقابل برقی در انواع مختلف با متریال و مقاومت بالا ساخته و عرضه می‌شود. از این رو قدرت انتخاب مشتریان در انتخاب یک قفل ایمن با مقاومت بالا بسیار گسترده بوده و می‌توانند به راحتی استفاده کنند. اما قفل معمولی به این صورت نبوده و حتما باید با یک کلید به سراغ باز کردن درب بروید.

سومین تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی، در آیتم کاربرد قفل برقی در سیستم‌های امنیتی می‌باشد‌. در واقع قفل برقی به دلیل قابلیت‌ها و امکانات مختلفی که دارد می‌تواند در انواع سیستم‌های امنیتی استفاده و نصب شود.

اما قفل معمولی زمینه اجرایی شدن در این مورد را به دلیل سادگی و سهولت استفاده از آن نخواهد داشت و همین مورد از تفاوت قفل برقی و معمولی، باعث ارجحیت و برتری قفل مقابل برقی شده است.

 

درب اتوماتیک

آموزش نصب قفل درب ضد سرقت بر روی درب‌های معمولی

قفل مقابل برقی در انواع درب‌های آلومینیومی، چوبی و ضد سرقت قابل نصب می‌باشد. نکته قابل توجه در نصب قفل برقی، توجه به نوع جنس درب می‌باشد. چرا که انواع قفل برقی در نصب درب‌های آلومینیومی و چوبی کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و باید به جنس و اندازه قفل توجه داشته باشید.
از این رو ابتدا باید یک نوع قفل برقی که مناسب درب ورودی ساختمان شما باشد را انتخاب و خریداری کنید.

سپس محل قرار گرفتن زبانه را بر روی چارچوب پیدا کرده و علامت بزنید. با استفاده از یک فرز برای درب آهنی و یا مغار برای درب چوبی، چارچوب را تراش و تخلیه کنید. سپس بوبین و قاب فلزی متصل به هم را در قسمت تخلیه شده قرار داده و پیچ‌ها را ببندید. اگر در باز و بسته کردن درب مشکلی رخ نداد، پیچ‌ها را محکم کرده و نصب قفل را نهایی کنید.

 

کلام آخر

بر طبق مطالب گفته شده که به بررسی تفاوت قفل مقابل برقی درب ضد سرقت با درب معمولی پرداختیم، می توانید به انتخاب یک مدل قفل برقی ایمن و با کیفیت بپردازید. با خرید و نصب قفل مقابل برقی در درب ورودی ساختمان، علاوه بر حفظ ایمنی ساختمان خود، می توانید از سهولت استفاده و دیگر مزایای آن بهره گیرید. تنوع بالایی که در انواع مدل های قفل برقی در بازار موجود می باشد می توانید با توجه به نوع و جنس درب ورودی و همچنین قیمت های مختلف و مناسب این نوع قفل، به انتخاب یک مدل قفل مقابل برقی مناسب بپردازید.