قفل برقی

۳ علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط

علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط

علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط معمولا به زبانه قفل مربوط است. با این حال موارد دیگری نیز می‌توانند عامل آن باشند. بسته نشدن در امنیت فضا را از بین خواهد برد. پس لازم است علت بسته نشدن قفل در زودترین زمان ممکن بررسی و مشکل برطرف شود. برخی از شایع‌ترین علل را باهم بررسی می‌کنیم.

مشکل در زبانه قفل

آنچه به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط شناخته می‌شود، مشکل در حرکت زبانه قفل است. یعنی معمولا مشکلی فیزیکی در زبانه قفل مانند استهلاک و زنگ‌زدگی سبب می‌شود این قطعه به درستی حرکت نکند. اگر مدت زیادی از عمر و کارکرد قفل برقی گذشته باشد، طبیعی است که این قطعه دچار استهلاک شده باشد.

 

بسته نشدن قفل برقی

 

همچنین در برخی از شرایط خاص آب‌وهوایی ممکن است استهلاک زبانه زودتر از زمانی که به عنوان عمر قفل برقی و قطعات انتظار داریم، رخ دهد.

در برخی مواقع در صورت سفت شدن و حرکت نکردن زبانه می‌توان با مقداری روغن‌کاری به حرکت روان این قطعه کمک کرد. با وجود تفاوت قفل برقی و معمولی، این راه حل معمولا برای هردوی آن‌ها مشترک است. اما گاهی اوقات مشکل با روغن کاری برطرف نمی‌شود. همچنین اگر برعکس، زبانه شل است و به درستی در چارچوب نمی‌ماند احتمالا باید زبانه یا خود قفل برقی را عوض کرد.

 

آسیب دیدگی فیزیکی علت بسته نشدن قفل برقی

شرکت‌های معتبر تولیدکننده محصولات گوناگون، معمولا مدت زمانی را به عنوان ضمانت محصولات خود اعلام می‌کنند. این زمان معمولا بر مبنای عمر مفیدی که برای محصول خود تخمین می‌زنند، تعیین می‌شود. هر دستگاه و ابزاری در بازه‌ای که به عنوان عمر مفید آن تخمین زده شده، معمولا بهترین کارایی را از خود نشان می‌دهد.

گاهی ممکن است مدت زیادی از این بازه زمانی گذشته باشد. همچنین گاهی در اثر استفاده نادرست، آسیب‌های فیزیکی به قفل برقی وارد می‌شود و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید استفاده از قفل برقی طولانی شده است و این دستگاه عمر خود را کرده است، بهتر است هرچه زودتر قفل برقی را تعویض کنید تا از خطرات و خسارات بیشتر جلوگیری شود. اگر قفل برقی مربوط به یک سازنده معتبر و دارای ضمانت است و با وجود استفاده صحیح خراب شده است، می‌توانید از ضمانت‌نامه استفاده کنید.

 

مشکل در نصب قفل برقی

برای نصب قفل برقی باید مهارت یک کارشناس به کار گرفته شود. زیرا نصب هریک از انواع قفل برقی ممکن است ملزوماتی خاص خود را نیاز داشته باشد. تنها یک کارشناس ماهر و باتجربه این شناخت و آگاهی را دارد.

 

علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط

 

یکی از نکات مهم در نصب قفل برقی و نیز قفل مقابل برقی توجه به اندازه‌گیری‌ها و تعیین دقیق محل نصب قفل و قرارگیری زبانه است. این کار باید با نهایت دقت و ظرافت و اندازه‌گیری‌های میلی‌متری انجام شود تا قفل دقیقا در محل مناسب نصب شود. یک علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط می‌تواند همین باشد.

در صورتی که در تعیین جای نصب قفل کمی بی دقتی شود، این مسئله به مرور سبب اشکال در عملکرد قفل می‌شود و به صورت زنجیروار، ایرادات بعدی مانند آسیب چارچوب را نیز رقم می‌زند. در هر صورت نصب نادرست و غیراصولی می‌تواند یک علت باز نکردن قفل برقی باشد که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد.

 

عیب یابی و تعمیر قفل برقی

در آموزش تعمیر قفل برقی درب حیاط، نخستین مرحله عیب‌یابی است. یعنی لازم است نخست ببینیم کدام‌یک از مواردی که نام بردیم، علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط است. برخی از بررسی‌ها این موارد هستند:

  • کنترل محل زبانه
  • کنترل وضعیت زبانه از نظر عدم استهلاک و زنگ‌زدگی
  • اطمینان از رگلاژ درست در و تنظیم صحیح قطعات مانند لولاها و…
  • اطمینان از مناسب بودن و مرغوبیت قفل برقی و قطعات آن
  • اطمینان از اندازه‌گیری و نصب صحیح

 

سخن پایانی

سه علت بسته نشدن قفل برقی درب حیاط را به شما شناساندیم. استفاده از محصولات باکیفیت همیشه بهترین راهکار پیشگیرانه است که می‌تواند رضایت شما را به همراه داشته باشد. در صورتی که شما نیز با مشکل بسته نشدن قفل برقی درب حیاط یا ورودی ساختمان مواجه هستید، آن را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.