قفل برقی

قفل هوشمند چیست

قفل هوشمند چیست و کاربرد آن

یکی از سوالاتی که برای هر کسی می‌تواند پیش آید این است که قفل هوشمند چیست و با وجود قفل‌های فولادین سنتی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. قفل‌های سنتی حتی اگر از جنس فولاد هم باشند معایب غیر قابل انکاری دارند. امروزه این معایب توسط تکنولوژی پیشرفته قفل هوشمند به خوبی مرتفع شده است. در این مطلب قفل هوشمند و برخی از مهم‌ترین انواع آن را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قفل هوشمند چیست

در دنیای امروز تاثیر پیشرفت تکنولوژی در اغلب زمینه‌ها به وضوح قابل مشاهده است. یکی از آن‌ها صنعت قفل سازی است که با طراحی و تولید قفل یا دستگیره هوشمند تحولی عظیم در این صنعت به وجود آورد. قابلیت‌هایی که یک قفل هوشمند به درب‌های ساختمان‌ها می‌بخشد امنیت جانی و مالی کابران را تا حدود زیادی بالاتر برده است.
اما قفل هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟ در یک تعریف ساده می‌توان گفت قفل هوشمند که به نام قفل الکترونیکی هم شناخته می‌شود، نوعی قفل پیشرفته است که برای باز و بسته کردن آن نیازی به هیچ نوع ابزار بیرونی مانند کلید نیست. برای این منظور باید از طریق تشخیص چهره، کارت هوشمند، اثر انگشت، رمز عبور، تلفن همراه و… اقدام کرد. عملکرد قفل هوشمند در واقع به صورت بیومتریک و رمزی است. همین امر نیز امنیت و کارایی آن را نسبت به قفل‌های کلاسیک بالاتر برده است.
گفتنی است قفل‌های هوشمند قابلیت نصب روی قفل‌های مکانیکی (قفل‌های ساده قدیمی) را هم دارند. برای این کار معمولا از مغزی درب یا قفل استفاده می‌شود. این امر می‌تواند از لحاظ فیزیکی و امنیتی قفل کلاسیک را ارتقا بخشد. همانطور که گفتیم برای باز و بسته کردن قفل‌های هوشمند نیازی به وسیله‌ دیگری مانند کلید نیست. یک گوشی هوشمند یا صفحه هوشمند پیکربندی شده به صورت بی سیم، کنترل قفل را عهده دار می‌شود.

قفل هوشمند چیستمزایا و معایب قفل هوشمند چیست

گفتیم که قفل هوشمند چیست و عملکرد آن چگونه است. حال نوبت مزیت‌ها و معایب آن است. چرا که شناخت هر چه بیشتر تکنولوژی‌های نوظهور دیدگاه بهتری از آن‌ها در اختیار قرار داده و منجر به انتخابی صحیح می‌شود. پیشرفت تکنولوژی در کنار مزیت‌های پرشمار معایبی هم به دنبال دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب دستگیره هوشمند را معرفی کرده‌ایم.

مزیت های قفل هوشمند

۱. ورودی دوبل:‌ در اغلب قفل‌های هوشمند قابلیت ورودی دوبل وجود دارد. به این صورت که برای باز یا بسته کردن درب علاوه بر اثر انگشت، نیاز به رمز نیز وجود دارد. همچنین دستور رمز و کارت هوشمند هم می‌توانید همزمان به قفل هوشمند داده و ورودی دوبل آن را فعال کنید. گفتنی است قابلیت غیرفعال کردن یکی از موارد یا هر دو در قفل هوشمند وجود دارد.
۲. آلارم هشدار: در رابطه با اینکه مهم‌ترین مزیت‌ یک قفل هوشمند چیست می‌توان به آلارم هشدار اشاره کرد. سیستم آلارم هشدار قفل‌های هوشمند در صورت بروز حوادث امنیتی مختلف مانند سرقت،‌ حریق، اتمام باتری، ضربه و فشار و… به صدا در می‌آید. این ویژگی اجازه نفوذ بیگانگان را به درون ساختمان نخواهد داد.
۳. حریم خصوصی: حفظ حریم خصوصی به کمک قفل هوشمند بسیار ساده‌تر شده است. به صورتی که با فعال کردن قابلیت حریم خصوصی سیستم از بیرون یا درون ساختمان تمامی راه‌های دسترسی به قفل به جز کلید مکانیکی غیرفعال خواهد شد.
۴. سنسور آی آر: برای تشریح اینکه سنسور IR قفل هوشمند چیست باید گفت این قابلیت تقریبا در تمامی قفل‌های هوشمند وجود دارد. سنسور آی آر روی سیستم‌ هوشمند نصب شده و با نزدیک شدن هر جنبده‌ای به فاصله ۵۰ سانتی متری صفحه کلید روشن می‌شود. لازم به ذکر است در صورتی که این ویژگی چندان ضروری نباشد، سنسور آی آر را غیرفعال کنید تا طول عمر باتری بیشتر شود.
۵. اتصال به تلفن همراه: قفل هوشمند را می‌توان به تلفن‌های همراه هم متصل و از راه دور کنترل کرد. از این قابلیت می‌توان به کمک اپلیکیشنی استفاده کرد که روی گوشی نصب می‌شود. البته برای فعال کردن آن نیاز به یک سری تجهیرات بیرونی وجود دارد که در صورت درخواست از شرکت مبدا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
۶. منبع تغذیه اضطراری: اگر می‌خواهید بدانید منبع قفل تغذیه چیست باید گفت یک باتری است که در صورت اتمام باتری اصلی، برق سیستم را به طور موقت تامین می‌کند. اغلب قفل‌های هوشمند محل بخصوصی روی دستگاه برای این منظور در نظر گرفته‌اند. در حالتی که باتری دستگاه تمام شود می‌توان یک باتری کتابی ۹ ولت در آن محل قرار داده و به طور موقت از دستگاه استفاده کرد.
۷. قفل اتوماتیک و قفل کودک: اغلب قفل‌های هوشمند هر دو ویژگی را دارند. عملکرد قفل اتوماتیک به گونه‌ای است که پس از بسته شدن درب، قفل آن چند ثانیه بعد به طور خودکار فعال و درب قفل می‌شود. قفل کودک بیشتر به منظور امنیت کودکان در نظر گرفته شده است. به این صورت که با فعال کردن آن کودک اجازه خروج از خانه را نخواهد داشت.
۸. اتصال به ریموت و آیفون: ریموت قفل هوشمند چیست و چگونه عمل می‌کند؟ در صورتی که قفل هوشمند به ریموت متصل باشد می‌توان تا برد ۲۰ متری باز و بسته کردن قفل و درب را کنترل کرد. گفتنی این ویژگی به صورت آپشنال بوده و پس از درخواست از شرکت مبدا با هزینه جداگانه روی سیستم نصب خواهد شد. باز و بسته کردن قفل هوشمند از طریق اتصال به آیفون تصویری هم انجام می‌گیرد.

معایب قفل هوشمند

۱. هزینه تمام شده بیشتر: قفل‌های هوشمند به دلیل تکنولوژی هوشمند و امکانات بیشتر هزینه‌ تمام شده بیشتری نسبت به قفل‌های مکانیکی متحمل می‌کنند.
۲. نیاز به باتری: اغلب قفل‌های هوشمند نیاز به یک منبع تغزیه دارند و در صورت اتمام آن کارایی خود را از دست می‌دهند.
۳. نصب سخت‌تر:‌ نصب قفل‌های هوشمند حتما باید توسط متخصص انجام شود. به علاوه اگر فرد خود اقدام به نصب کند، در صورت بروز مشکل خدمات پس از فروشی از جانب شرکت مبدا شامل نخواهد شد.
۴. محدودیت استفاده: اگر قفلی به تلفن همراه متصل شده باشد، در صورت نبود گوشی امر باز و بسته کردن قفل و درب دچار مشکل خواهد شد.
انواع قفل هوشمند
صنعت قفل‌های هوشمند نیز مانند هر تکنولوژی دیگری نسبت به طراحی و تولید انواع مختلفی از قفل هوشمند اقدام کرده است. به طوری که هر کدام از آن‌ها کاربردی ویژه‌ و در نتیجه بیشترین کارایی را داشته باشند. در ادامه خواهیم گفت انواع مختلف قفل هوشمند چیست و هر کدام چه کاربردی بخصوصی دارند.

۱. قفل هوشمند اثر انگشتی

اگر بپرسید پرطرفدارترین نوع قفل هوشمند چیست (به خصوص در برج‌ها و ساختمان‌های اداری) خواهیم گفت قفل اثر انگشتی. این نوع قفل به صورت بیومتریک عمل می‌کند. به طوری که روی پنل بیرونی خود یک اسکنر داشته و افراد با لمس آن اثر انگشت خود را با اثر انگشت‌ ثبت شده در حافظه سیستم تطبیق می‌دهد. در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات اجازه تردد داده خواهد شد.

۲. قفل هوشمند تشخیص چهره

این نوع قفل هوشمند مجهز به دوربینی است که چهره افراد را اسکن کرده و با اطلاعات ثبت شده در حافظه خود تطبیق می‌دهد. قفل تشخیص چهره نیز مانند قفل اثر انگشتی تنها در صورتی که عملیات موفقیت آمیز باشد قفل و درب را باز خواهد کرد.

۳. قفل هوشمند رمز عبور

در این نوع قفل تنظیماتی اعمال شده و رمز مشخصی به آن داده می‌شود. اجازه باز شدن قفل و تردد تنها در حالتی داده خواهد شد که رمز صحیح وارد شود.

۴. قفل هوشمند کارتی

در رابطه با اینکه قدیمی‌ترین نوع قفل هوشمند چیست باید گفت قفل کارتی است که به قفل هتلی نیز شناخته می‌شود. عملکرد این نوع قفل به گونه‌ای است که با نزدیک کردن کارت هوشمند به صفحه اسکنر قفل اجازه تردد صادر خواهد شد.

کاربرد قفل هوشمند چیست۵. قفل هوشمند ترکیبی

این نوع قفل با استفاده از ترکیبی از چندین نوع مختلف قفل هوشمند ساخته شده است. لذا بازگشایی قفل و در نهایت درب، از طربق روش‌های مختلفی ممکن خواهد بود. ترکیب چندین تکنولوژی پیشرفته و تولید یک قفل، منجر به امنیت بالایی در قفل هوشمند ترکیبی شده است.
همانطور که گفتیم قفل هوشمند در انواع مختلف طراحی و تولید شده که هر کدام کاربردهای ویژه خود را دارند. گفتنی است برخی از قفل‌های هوشمند روی تمامی جنس‌های مختلف درب قابل نصب نیستند. برای مثال قفل دیجیتال شیشه، چوب، فلز و… که هر کدام روی درب‌های خاصی قابل نصب هستند. لذا هنگام خرید قفل هوشمند به نیاز و هدف اصلی خود دقت کافی داشته باشید.