قفل برقی

منبع قفل تغذیه چیست و چه کاربردی دارد؟

منبع قفل تغذیه چیست

تأمین امنیت منازل به حدی اهمیت دارد که سبب طراحی انواع قفل دراپ بولت و دیجیتال شده است. این قفل‌ها برخلاف قفل‌های قدیمی امنیت محیط را دوچندان افزایش می‌دهند. به همین علت، بسیاری علاقه دارند تا پیش از خرید قفل هوشمند، درباره اجزا و نحوه کارایی آن بدانند.

ممکن است پرسش‌هایی در ذهنتان شکل بگیرد که قفل دیجیتال به چه معناست، منبع تغذیه قفل چیست یا این قفل‌ها چگونه کار می‌کنند. بنابراین، ما در این یادداشت بر آن هستیم تا درباره قفل الکترونیکی و منبع تغذیه آن صحبت کنیم.

 

قفل دیجیتال و برقی

قفل‌های برقی و هوشمند نسل جدیدی از سیستم‌های امنیتی هستند که امروزه از استقبال خوبی برخوردارند. این قفل‌ها مجهز به سیستم هشدار هستند. این سیستم درواقع هنگام حریق، سرقت یا ضربه آلارم خود را به کار می‌اندازد و به مالک اطلاع می‌دهد. از طرفی، قفل‌های دیجیتال می‌توانند به چهار روش سنسور اثر انگشت، رمز عبور، کارت و یک عدد قفل فیزیکی یدک بازوبسته شوند.

 

منبع تغذیه قفل الکترونیکی چیست

 

از دیگر مزایای قفل هوشمند، قابلیت اتصال به شبکه و بلوتوث است. از این طریق، زمان‌های ورود و خروج به فرد اطلاع داده می‌شود و کنترل منزل و ساختمان با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

این‌ها بخشی از مزایای سیستم‌های دیجیتال و هوشمند هستند. حال ممکن است بپرسید منبع تغذیه قفل چیست و چه نقشی را برعهده دارد. این پرسش سبب می‌شود تا ادامه به تفصیل درباره منبع تغذیه قفل الکترونیکی و هوشمند صحبت کنیم.

 

منبع تغذیه قفل چیست؟

همانطور که بالاتر گفتیم، سیستم‌‌های هوشمند، چه قفل برقی باشند و چه دیجیتال، از آلارم هشدار برخوردار هستند. حال ممکن است بپرسید این چه ارتباطی با سوال منبع تغذیه قفل الکترونیکی چیست، دارد. درواقع، منبع تغذیه انرژی مرکزی یک سیستم هوشمند به شمار می‌رود. آیتم هشدار و ارسال پیام توسط این منبع انجام می‌شود و تمام آنچه که یک قفل دیجیتال انجام می‌دهد، از انرژی موجود در این قسمت نشأت می‌گیرد.

 

منبع تغذیه قفل دیجیتال چیست

 

اهمیت این بخش از آن جهت است که انرژی لازم دستگاه را برای ارسال پیام و هشدارها تأمین خواهد کرد. به همین جهت، ما عنوان هسته مرکزی انرژی را به این بخش می‌دهیم. شاید فکر کنید که قفل‌های الکترونیکی با سیم‌کشی کار می‌کنند و باید به برق متصل شوند اما چنین نیست.

در حقیقت، این سیستم‌ها با باتری راه‌اندازی می‌شوند. این باتری‌ها لیتیوم یونی و از نوع قلمی هستند و قابلیت تعویض نیز دارند، یعنی هر چندماه می‌توان آن‌ها را عوض کرد. هنگامی که عمر مفید این باتری‌ها به پایان برسد، درب به‌طور خودکار قفل می‌شود.

نکته جالب توجه آن است که منبع تغذیه قفل قبل از کار افتادن عمر باتری، پیام‌هایی را جهت اطلاع به مالک ارسال خواهد کرد. در این شرایط، کاربر فرصت کافی در اختیار دارد تا جهت تعویض باتری اقدام کند. پس وقتی با پرسش منبع تغذیه قفل چیست روبه‌رو می‌شویم، می‌توانیم آن را یک نوع سیستم انرژی‌بخش مرکزی معرفی کنیم.

 

باتری‌های منبع تغذیه قفل

در مبحث منبع تغذیه قفل دیجیتال چیست، باید به نوع باتری‌های آن نیز اشاره کنیم. قفل‌های دیجیتال انرژی زیادی را مصرف نمی‌کنند. به همین علت، استفاده از باتری‌های قلمی برای آن‌ها کافی است. این باتری‌ها عموماً از نوع AA هستند که عمر طولانی نیز دارند.

 

منبع تغذیه قفل چیست

 

برخی از باتری‌های منبع تغذیه قفل دیجیتال پس از اتمام انرژی خود باید تعویض شوند اما برخی از باتری‌ها از قابلیت شارژ برخوردارند. بدین صورت که هربار پس از اتمام شارژ آن‌ها، می‌توان باتری را به شارژر متصل کرد و دوباره در منبع قرار داد.

در مقایسه باتری‌های نوع اول با نوع شارژی باید گفت که اکثر قفل‌های دیجیتال با باتری قلمی نوع اول سازگارتر هستند‌. از طرفی، باتری‌هایی که باید تعویض شوند، انرژی بیشتری را در خود دارند و به همین علت، برای مدت طولانی‌تری کار خواهند کرد. این در حالی است که باتری‌‌های شارژی اغلب در بازه‌های زمانی کمتری انرژی خود را به اتمام می‌رسانند و به همین خاطر، به شارژ زود‌به‌زود نیاز دارند.

 

جمع‌بندی مطالب

همانطور که در یادداشت فوق توضیح دادیم، قفل‌های الکترونیکی و دیجیتال روبه‌روز در حال گسترش و استقبال کاربران هستند. این سیستم‌ها از منبع تغذیه‌ای برخوردارند که فرماندهی کل را برعهده دارد. شاید بپرسید منبع تغذیه قفل چیست؟ منبع تغذیه همان محلی است که با انرژی باتری کار می‌کند و پیام‌های هشدار و اطلاع‌رسانی را به کاربر ارسال خواهد کرد.

از طرفی، این منبع انرژی موردنیاز را برای سیستم فراهم می‌‌کند، به همین خاطر، از نقش کلیدی و مهمی در ساختار قفل هوشمند برخوردار است.