مقالات آموزشی ساروگلوبال

آشنایی با مزایا و معایب دستگیره هوشمند

مزایا و معایب دستگیره دیجیتال چیست؟

پیش از خرید هر وسیله و دستگاه جدید، باید بررسی‌هایی داشته باشیم. به‌ویژه اگر پیش‌تر تجربه استفاده از آن را نداشته‌ایم. به همین دلیل ساروگلوبال در این مقاله شما را با مزایا و معایب دستگیره هوشمند آشنا می‌کند. دستگاهی که هنوز کاربرد آن فراگیر نشده است اما با امکاناتی که دارد گمان می‌رود خیلی زود جایگزین تمام دستگیره‌ها و قفل‌های مکانیکی شود.

مزایای دستیره هوشمند

در این بخش مزیت دستگیره دیجیتال را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

مدرن بودن

تولیدات تازه، دستگاه‌ها و سیستم‌های مدرن از آخرین فناوری‌ها بهره می‌گیرند. در سبک زندگی امروزی مهم‌ترین چیز توان استفاده از امکاناتی است که با نیازهای روز سازگار باشد. در دهه‌های اخیر، هوشمند شدن ویژگی شاخص زندگی مدرن بوده است. تمام امور زندگی به سمت این هوشمندی می‌رود و هر امکانی لازم است متناسب با این ویژگی به‌روز شود.

 

مزایا و کعایب دستگیره دیجیتال چیست؟

نکته مهم این است که هوشمندی و دیجیتال شدن، همراه با پدید آمدن شبکه‌ای گسترده از امکانات است که نمی‌توان بخشی از آن را به کار گرفت و نسبت به بخشی دیگر بی‌اعتنا بود. در بررسی مزایا و معایب دستگیره هوشمند باید نخست متوجه این موضوع بود که همان‌طور که در سال‌های اخیر بسیار با آن روبه‌رو بوده‌ایم، به تدریج لازم است خود را با زندگی هوشمند تطبیق دهیم.

دستگیره‌های دیجیتال می‌توانند با سایر امکانات هوشمند در مکان مرتبط شوند و رفاه و بهره بیشتری برای کاربران فراهم کنند. برای مثال هماهنگ شدن با سیستم روشنایی و یا سیستم‌های امنیتی می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

 

سهولت ورود و خروج

از میان مزایا و معایب دستگیره دیجیتال، مهم‌ترین ویژگی، سهولتی است که در ورود و خروج ایجاد می‌شود. به بیان دیگر مهم‌ترین علت و فلسفه ساخت دستگیره هوشمند همین بوده است که سهولتی در امر رفت و آمد به مکان ایجاد کند.

با استفاده از امکانات هوشمند دیگر نیاز نیست هنگام ورود یا خروج به دنبال دسته‌کلید‌های مکانیکی خود بگردیم و به آن‌ها وابسته باشیم. تنها کافی است با روشی هوشمند مانند استفاده از اثر انگشت، تشخیص چهره، ورود کد و… این کار را انجام دهیم.

 

افزایش امنیت

سارقان سالیان سال است قلق تمام قفل‌های مکانیکی را بلدند. در بیان مزایا و معایب دستگیره هوشمند باید از میزان تفاوتی گفت که این دستگیره با دستگیره‌های مکانیکی دارد. دلیل این اختلاف و تفاوت آشکار چیست؟ سارقان برای باز کردن یک قفل مکانیکی از روش‌های مکانیکی بهره می‌گیرند. این در حالی است که کنترل یک دستگیره هوشمند تنها منحصر به اطلاعاتی است که به این سادگی در اختیار افراد گوناگون قرار نخواهد گرفت.

 

امنیت دستگیره دیجیتال

ضمنا دستگیره دیجیتال امکانی به شما می‌دهد که حتی اگر فراموش کرده‌اید در را قفل کنید، بتوانید حتی از کیلومترها دورتر، این کار را انجام دهید. بنابراین امنیت مکان شما هرچه بیشتر تأمین می‌شود. این ویژگی را در مورد بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

امکان کنترل از راه دور

بارها اتفاق می‌افتد که از خانه بیرون می‌رویم و پس از طی مسافتی تردید می‌کنیم که آیا در خانه را بستیم و قفل کردیم؟ این تردید ما را ناچار می‌کند مسیر آمده را بازگردیم. اگر هم در لحظه ممکن نباشد، تا زمان بازگشت دچار نگرانی و عدم تمرکز خواهیم بود. مسئله مشابه دیگر، مواقعی است که یکی از اعضای خانواده یا یک میهمان در نبود ما به خانه مراجعه می‌کند و با در بسته مواجه می‌شود.

چه کمکی از ما در آن شرایط ساخته است؟ از او بخواهیم صبر کند؟ کلید را با پیک برایش بفرستیم؟ یا خودمان را هرچه سریع‌تر به خانه برسانیم؟ یکی از مواردی که در بررسی مزایا و معایب دستگیره هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد، امکان کنترل از راه دور است.

هرگاه تردید کردید که در خانه را بسته‌اید یا نه، وضعیت را در لحظه کنترل کنید و اقدام لازم را انجام دهید. همچنین در صورتی که کسی در نبود شما به خانه مراجعه کرده و او را مجاز به ورود می‌دانید، می‌‌توانین از همان‌جایی که هستید، در را برایش باز کنید.

این امکان همچنین در برخی محیط‌ها از نظر کنترل ورود و خروج افراد (در صورتی که تعداد کم باشد) کارایی دارد. بنابراین بسیاری از صاحبان مشاغل با نصب آن حتی از دستگاه اکسس کنترل هم بی‌نیاز می‌شوند.

 

زیبایی ظاهری دستگیره هوشمند

ورودی خانه اولین نقطه‌ای است که هر مراجعه کننده می‌بیند. اگر شما نیز مانند بسیاری دیگر در این دوران، سبک دکوراسیون مدرن را ترجیح می‌دهید، بد نیست که با دستگاه‌های مدرن مانند دستگیره هوشمند آن را کامل کنید.

چه قصد فروش خانه خود را داشته باشید، چه پذیرای میهمانان خود باشید، این دستگیره نخستین جلوه از حسن سلیقه شماست که بینندگان با آن روبه‌رو می‌شوند.

 

معایب دستگیره دیجیتال

در این بخش از بررسی مزایا و معایب دستگیره دیجیتال نوبت به معایب می‌رسد. با توجه به آن‌چه تاکنون درباره این دستگیره شرح دادیم، به نظر می‌رسد این کالا همه حسن است! پر بی‌راه نیست اما باید به برخی کاستی‌ها نیز اشاره کنیم تا بررسی ما واقع‌بینانه و قابل اعتماد باشد.

 

هوشمند بودن!

صبر کنید! مگر تعریف این دستگیره و مجموعه مزایای آن در همین عبارت خلاصه نمی‌شود؟ بله؛ ممکن است این سوال برای خوانندگان ایجاد شود که چرا هوشمند بودن می‌تواند هم‌زمان مزیت و کاستی باشد؟

اشکال هوشمند بودن و به بیان دقیق‌تر الکترومکانیکی بودن این دستگاه، وابستگی آن به انرژی الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند نظیر گوشی تلفن همراه است. اگر گوشی خود را گم کنید یا به سرقت رود، احتمالا از ورود به مکان محروم می‌شوید.

 

دستگیره دیجیتال

وابستگی به برق و باتری

مکانیکی نبودن در شرایطی که اتصال به منبع تغذیه به هر دلیلی قطع می‌شود، دردسری است که برخی دستگیره‌های هوشمند برای ما ایجاد می‌کنند. البته نگران این مورد نباشید. برخی از دستگیره‌های موجود در بازار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم امکان استفاده الکترونیکی و هم مکانیکی را دارند.

 

قیمت بیشتر

یکی از مواردی که در بررسی مزایا و معایب دستگیره هوشمند مورد پرسش است، هزینه آن است. این دستگیره‌ها طبیعتا نسبت به دستگیره درب چوبی دو تیکه گران‌بهاتر هستند. با این حال با نگاهی منصفانه خواهیم دید که امکاناتی که این دستگیره‌ها برای ما فراهم می‌کنند، ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد.

 

سخن پایانی

با مزایا و معایب دستگیره هوشمند آشنا شدیم. مزیت‌هایی چون افزایش امنیت، کنترل از راه دور، زیبایی ظاهری و راحتی استفاده ما را بر آن می‌دارد از معایب جزئی آن چشم بپوشیم. همچنین هرچه می‌گذرد، کالاها پیشرفت می‌کنند و کاستی‌های آنان برطرف می‌شود. در هر صورت در دوران حاضر نیاز ما به دستگیره دیجیتال بیشتر است.