قفل برقی

قفل مقابل برقی چیست و چگونه نصب می‌شود؟

قفل مقابل برقی

در این مطلب ساروگلوبال خواهید دانست قفل مقابل برقی چیست، چه کارکردهایی دارد و نصب آن چگونه است. به‌طورکلی کارکرد وسایل برقی برای کاهش شیوه‌ها و عملکردهای مکانیکی است که معمولا به آسان‌تر شدن کارها می‌انجامد و نیز روند باز و بسته شدن در را تسهیل می‌کند.

 

قفل مقابل برقی یا قفل لادری چیست؟

قفل مقابل برقی، یک وسیله‌ی کنترل است که در چارچوب درها از آن استفاده می‌شود. این قفل جایگزین بخش ثابت (نصب شده روی چارچوب) مقابل قفل‌های معمولی است. نام‌های دیگر قفل مقابل برقی، قفل لادری و نیز مغزی برقی است. اگر می‌خواهید بدانید تفاوت یا ویژگی خاص قفل مقابل برقی چیست این وسیله دارای یک زبانه‌ی مورب و شیب‌دار است که کمک می‌کند زبانه‌ی در به‌راحتی وارد قفل شود و در بدون نیاز به انرژی مکانیکی، بسته شود.

 

نحوه عملکرد قفل مقابل برقی چیست؟

ساختار این نوع قفل برقی متشکل از یک قاب فلزی و یک بوبین است. بوبین نوعی سیم پیچ است که دور یک هسته پیچیده شده و با استفاده از انرژی الکتریکی، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. کارکرد این وسیله در کنترل تجهیزات الکترونیکی است. بوبین قفل مقابل برقی، ۱۲ ولت است.

قفل مقابل برقی روی انواع درهای چوبی و فلزی نصب می‌شود. نحوه‌ی عملکرد آن ساده است. این دستگاه، دارای انواع و دسته‌بندی‌هایی است. مثلا بر اساس حالت‌های مختلف باز یا بسته بودن، این نوع قفل‌ها به دو دسته‌ی NO و NC تقسیم می‌شود. NO که اختصار عبارت Normal Open است، به حالتی از قفل لادری گفته می‌شود که در صورت قطع جریان برق باز می‌شود. اما NC یا Normal Closed حالتی است که قفل در صورت قطع جریان، بسته می‌ماند.

برخی از انواع مغزی برقی دارای سیگنال خروجی و برخی بدون این سیگنال است. کارکرد سیگنال گزارش باز یا بسته شدن در است همچنین برای انواع درهای ضدسرقت و upvc نیز کاربرد دارد.

 

روش نصب قفل مقابل برقی چگونه است؟

از نکات مهم در طریقه نصب این قفل این است که انواع آن برای نصب روی درهای چوبی معمولی با درهای ضدسرقت تفاوت دارد. اندازه‌ی برش قاب متفاوت است و به همین علت، قفلی که برای انواع درهای چوبی به کار می‌رود، روی درهای ضد سرقت، نصب شدنی نیست. علت آن است که شفت قفل در انواع ضد سرقت قدری بزرگ‌تر است و دلیل تفاوت قیمت آن با قفل در معمولی نیز همین است.

بوبین و قاب فلزی با دو پیچ به هم متصل می‌شوند. روی بوبین نیز اهرم تنظیم وضعیت و لبه‌ی متحرک قرار گرفته است. برای مکان‌هایی که عبور و مرور زیاد است و دشوار است که هربار اجباری برای استفاده از رمز عبور یا ریموت باشد، می‌توان از اهرم تنظیم وضعیت استفاده کرد.

با خلاص کردن اهرم، لبه‌ی متحرک نیز در حالت خلاص قرار می‌گیرد و با هربار فشار، در باز می‌شود. اگر اهرم در حالت عادی و استاندارد خود باشد، تنها می‌توان یک بار در را با هر فرمان باز کرد.

 

 

  • در ابتدای نصب باید محل ورود زبانه را روی در علامت بزنید.
  • بوبین قفل را طوری قرار دهید که این علامت در مرکز آن قرار بگیرد و دورتادور بوبین را نیز با قلم مشخص کنید.
  • سپس با استفاده از فرز یا مغار (برای فلز از فرز و برای چوب از مغار استفاده می‌شود) آن قسمت را به اندازه‌ی حجم بوبین برش دهید.
  • بوبین را در قسمت برش خورده قرار دهید تا قاب فلزی روی چارچوب بنشیند.
  • دو عدد از پیچ‌‌ها را ببندید و باز و بسته شدن در را تست کنید.
  • اگر در تست مشکلی مشاهده نکردید، نصب را تکمیل کنید.

 

 

چگونه از نصب درست قفل مطمئن شویم؟

پس از آن‌که دانستیم روش نصب قفل مقابل برقی چیست گاهی این پرسش پیش می‌آید که چگونه از نصب و به تبع، عملکرد صحیح آن اطمینان یابیم.

یک راه چنان که گفتیم، تست پیش از نصب کامل است. چالش دیگری که معمولا پیش می‌آید این است که لبه‌ی قفل در زمان بسته شدن، تحت فشار قرار می‌گیرد و سبب می‌شود قفل درست کار نکند. برای رفع این مشکل نیز می‌توان با کمک دو پیچ موجود روی بوبین، زبانه‌ی متحرک را قدری جابه‌جا کرد تا لبه‌ی قفل آزاد شود.

گاهی مشکل در عملکرد آن، در اثر استاندارد نبودن درب ضد سرقت رخ می‌دهد. علت آن است که فاصله‌ی بالا و پایین این درهای غیراستاندارد تا چارچوب یکسان نیست. مسائل این‌چنینی سبب می‌شود برای نصب به صرف زمان و انرژی بیشتری نیاز داشته باشید.

دانستیم قفل مقابل برقی چیست و با نحوه‌ی نصب آن نیز آشنا شدیم. مزیت این وسیله در کنار تسهیل باز و بسته شدن درها، حفظ امنیت بیشتر و کنترل بهتر عبور و مرور است. برند سارو از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی قفل مقابل برقی است که توسط کارشناسان پیشنهاد می‌شود.