قفل برقی

روغن کاری قفل برقی و تفاوت آن با قفل ساده

روغن کاری قفل برقی

در این مقاله قصد داریم تا با انواع قفل برقی آشنا شویم و بدانیم تفاوت قفل برقی و معمولی چیست؟ و با طریقه روغن کاری قفل برقی آشنا شویم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام باز کردن قفل برقی دچار مشکل شده باشید و به اصطلاح قفل گیر کند. علت اصلی گیر کردن قفل و باز نشدن قفل برقی و قفل مقابل برقی نفوذ گرد و غبار به داخل محفظه قفل برقی است. راه حل این مشکل ساده است و نیاز به تخصص زیادی ندارد.

 

روغن کاری قفل برقی

قطعاً اولین راهکاری که از قدیم در ذهن همه ما نقش بسته است روغن کاری قفل برقی است. روغن کاری قفل ها به طور منظم می تواند تا حدود زیادی عمر قفل برقی و قفل مقابل برقی را افزایش دهد. علاوه بر افزایش طول عمر، روغن کاری در کم شدن صدای باز و بسته شدن قفل نیز تاثیر دارد.

 

روغن کاری قفل برقی چیست و تفاوت آن با قفل ساده

 

روغن کاری انواع قفل گرچه نیاز به صرف زمان طولانی ندارد اما همین کار ساده تا حدود زیادی در افزایش طول عمر و روان کار کردن قفل تاثیر بسزایی دارد.

 

روغن کاری قفل برقی به چه روشی انجام می شود؟

همانطور که پیشتر گفته شد روغن کاری قفل برقی و روغن کاری قفل کتابی نیاز به داشتن تخصص فنی خاصی ندارد. برای این کار نیاز است تا ابتدا به وسیله یک پمپ هوای معمولی ابتدا با فشار هوا گرد و خاک داخل محفظه قفل را خارج کرد و محفظه قفل را از وجود گرد و غباری عاری نمود. پس از اینکه سیلندر قفل از وجود گرد و خاک پاک شد به وسیله یک روغن دان داخل محفظه سیلندر را به روغن آغشته کنید.

 

تفاوت قفل برقی و معمولی

 

اگر روغن دان در دسترس تان نبود می توانید از پنبه یا یک پارچه استفاده کنید و به وسیله آن اجزای داخل قفل برقی و قفل مقابل برقی را روغن کاری نمایید. برای روغن کاری قفل برقی و روغن کاری قفل کتابی می توانید از روغن چرخ و یا روغن های مخصوص استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در ریختن روغن زیاده روی نکنید و محفظه داخلی قفل برقی و قفل مقابل برقی را از روغن انباشته نکنید و پس از روغن کاری، روغن اضافی را به وسیله یک پارچه یا دستمال کاغذی پاک کنید.

می  توانید مرحله به مرحله روغن را بریزید تا حجم زیادی روغن در سلیندر قفل برقی تجمع نکند. این راهکار برای انواع قفل برقی قابل اجراست؛ حتی لولاهای درب ضد سرقت را نیز می توانید به همین روش روغن کاری کنید. برخی افراد به انواع روغن های صنعتی حساس هستند و پوست دستشان در تماس با این نوع روغن ها دچار آسیب می شود لذا در هنگام روغن کاری از دستکش استفاده نمایید.

 

تفاوت قفل برقی و معمولی چیست؟

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری های نوین زندگی امروز بشر را آسان تر کرده اند. در روزگاری نه چندان دور باز و بسته کردن درب منازل و مغازه با چرخاندن یک کلید ساده امکان‍پذیر بود اما امنیت چندانی نداشت. ضمن آن که باز و بسته کردن از راه دور نیز مقدور نبود. امروزه قفل برقی و قفل مقابل برقی در انواع مختلف به بازار عرضه شده اند. این قفل ها بسته به نیاز کاربر در ابعاد و طرح های گوناگون در بازار موجود هستند.

 

روغن کاری قفل برقی چیست و تفاوت آن با ساده

 

قفل برقی و قفل مقابل برقی دارای ضریب امنیتی بالایی است و همچنین امکان کنترل از راه دور را نیز میسر ساخته است. امروزه حتی می توان با داشتن یک ریموت کنترل درب های ورودی ساختمان را باز و بسته کرد و یا با استفاده از اپلیکیشن های مخصوص از فواصل بسیار دور هم ورود و خروج افراد به یک محیط را تحت کنترل درآورد. قطعاً قفل برقی نیز معایب خود را دارد اما آنچه مسلم است استفاده از قفل برقی هم از لحاظ کارایی و سهولت در استفاده و هم از لحاظ ایمنی از قفل های معمولی کارآمدتر است. سوال اینجاست که تفاوت قفل برقی و معمولی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست قفل برقی و قفل مقابل برقی دارای یک مکانیزم مغناطیسی و الکتریکی برای باز و بسته شدن درب هستند که بسته به نوع و مدل این قفل ها این مکانیزم و طراحی پیچیده‌تر یا ساده تر خواهد بود.

 

روغن کاری قفل معمولی

 

معرفی انواع قفل برقی

برای اطلاع از این که کدام قفل ها نیازمند روغن کاری قفل برقی هستند، باید در ابتدا انواع آن را بشناسید. انواع قفل برقی دارای کاربردها و طراحی های مختلف است و برای یک نوع قفل ممکن است چند نام و اصطلاح به کار برده شود اما به طور کلی انواع قفل برقی عبارتند از:

  • قفل برقی زنجیری
  • قفل برقی کله گاوی یا لاکپشتی شستی دار
  • قفل برقی کله گاوی یا لاکپشتی بدون شستی
  • قفل مغزی
  • قفل چفتی برقی
  • قفل کلونی