قفل برقی

قفل برقی ریموت دار چیست و چگونه کار می‌کند؟

قفل برقی ریموت دار چیست و چگونه کار می‌کند؟

قفل برقی ریموت دار یا قفل الکتریکی امروزه کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان پیدا کرده‌ است. به خصوص ساختمان‌های اداری بزرگ و آپارتمان‌های بلند و انواع برج‌ها برای ایمن‌تر کردن و کنترل راحت تردد از این نوع قفل‌ الکتریکی استفاده می‌کنند. در این مطلب خواهیم گفت قفل برقی ریموت دار چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد. با ما همراه باشید.

 

قفل برقی ریموت دار چیست؟

امروزه با ابداع انواع روش‌های پیشرفته در تقلب و سرقت و مسائل مخل امنیت، امر حفاظت امنیت بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. قفل‌های قدیمی و حتی انواع درب‌های ضدسرقت دیگر پاسخگوی نیاز مردم نیستند. چرا که به راحتی توسط سارقین و متقلبان باز شده و امنیت جان و مال صاحبانشان را به خطر می‌اندازند. در سال‌های اخیر قفل‌هایی طراحی و وارد بازار شده‌ است که این دغدغه را تا حدود زیادی حل کرده‌اند. قفل‌های برقی ریموت دار یک نمونه عالی از این نوع قفل‌ها هستند.

 

قفل برقی ریموت دار چیست؟

قفل ریموت دار قفلی است که توسط برق و یک مدار گیرنده کار می‌کند. برای باز و بسته کردن این نوع قفل از یک ریموت برای کنترل از راه دور استفاده می‌شود. قفل الکتریکی را روی هر نوع دربی از جمله درب‌های فلزی، چوبی، ضدسرقت و… می‌توان نصب کرد. وقتی قفل برقی ریموت دار روی درب نصب شد، فرد با استفاده از یک ریموت کنترل از راه دور یا از داخل ساختمان می‌تواند از طریق دکمه‌ای روی آیفون قفل و در نتیجه درب را باز یا بسته کند.

 

انواع قفل برقی ریموت دار

پس از پاسخ به سوال قفل برقی ریموت دار چیست نوبت به معرفی انواع قفل برقی می‌رسد. قفل الکتریکی یا همان قفل برقی ریموتی در انواع مختلفی ساخته و وارد بازار شده است. هر کدام از این قفل‌ها یک نیاز مشخص را پاسخگو بوده و برای هدف خاصی به کار برده می‌شوند. برخی از مهم‌ترین انواع آن را در ادامه آورده‌ایم.

 

۱. قفل برقی کلونی

یکی از اولین قفل‌های برقی که تولید شد قفل برقی کلونی بود. بدنه این قفل گالوانیزه بوده و به همین دلیل از استحکام و مقاومت بالایی در برابر هر نوع ضربه، فشار و خوردگی برخوردار است. قطعات زبانه قفل برقی کلونی هم از جنس برنج ساخته می‌شود. هر چند که امروزه به دلیل مشکلات وارداتی این نوع قفل به ندرت در بازار ایران مشاهده می‌شود.

 

۲. قفل برقی زبانه دار

قفل برقی زبانه دار که به نام قفل ریموت دار مقابل هم شناخته می‌شود به دلیل نصب و استفاده ساده‌تر و همچنین قیمت‌ مناسب‌تر نسبت به سایر انواع قفل برقی، یکی از پرطرفدارترین قفل‌ها در بازار است. شرکت‌ها و ادارات و مطب‌های پزشکی برای راحتی کار منشی و کنترل ساده‌تر تردد از راه دور معمولا از قفل الکتریکی زبانه دار استفاده می‌کنند.

 

۳. قفل برقی کله گاوی

قفل برقی کله گاوی به نام قفل سیزا هم معروف است. این نوع قفل نوعی روکش حفاظتی دارد که در شرایط بد جوی و تغییرات شدید آب و هوا از خوردگی و آسیب قفل تا حدود زیادی محافظت می‌کند. این نوع قفل بدون نیاز به هر گونه نرم افزار خاصی، صرفا با یک کابل به مدار فرمان دستگاه متصل شده و عملکرد مورد انتظار را از طریق ریموت کنترل به خوبی از خود نشان می‌دهد.

 

۴. قفل برقی شفتی

در معرفی انواع قفل برقی باید گفت قفل شفتی به دلیل امنیت بالا و قیمت اقتصادی‌تر یکی از محبوب‌ترین قفل‌ها در بازار است. این قفل بیشتر روی درب‌های چوبی و فلزی در ساختمان‌هایی که تردد نسبتا کمتری دارند، نصب می‌شود. هر چند که کیفیت عملکرد و قطعات این قفل نسبت به قیمت آن با سایر انواع قفل برقی قابل مقایسه است.

 

قفل برقی پارکینگ

 

۵. قفل برقی مغناطیسی

در پاسخ به یکی دیگر از گران‌ترین انواع قفل برقی ریموت دار چیست باید گفت قفل برقی مغناطیسی نیز مانند قفل شفتی در کنار امنیت بالا قیمت نسبتا بالایی دارد. با توجه به اینکه برخی از قفل‌های الکتریکی روی درب‌های شیشه‌ای قابل نصب نیستند، استفاده از قفل برقی مغناطیسی روی درب‌های شیشه‌ای بسیار رایج است.

 

۶. قفل برقی با هسته سیم پیچی

قفل برقی با هسته سیم پیچی در ظاهر تقریبا مشابه قفل‌های قدیمی است. با این تفاوت که قفل برقی با هسته سیم پیچی یک کابل برقی دارد که آن را به منبع تغذیه الکتریکی وصل کرده و در نهایت با استفاده از ریموت کنترل یا آیفون درب را باز یا بسته کرد. گفتنی است قفل برقی با هسته سیم پیچی روی درب شیشه‌ای قابلیت نصب ندارد.

 

ایمن ترین قفل درب حیاط کدام است؟

همانطور که گفتیم امروزه قفل‌های برقی ریموت دار به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. چرا که امینت جانی و مالی افراد را به خوبی تامین می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت ایمن‌ترین قفل درب حیاط قفل‌های برقی ریموت دار هستند.

ایمن ترین قفل درب حیاط کدام است؟

اما اگر بخواهیم بگوییم ایمن‌ترین قفل برقی ریموت دار چیست باید گفت تقریبا تمامی قفل‌های برقی امنیت خوبی دارند. با این حال قفل‌های برقی کله گاوی و زبانه دار قیمت نسبتا مناسب‌تری داشته و نحوه نصب و استفاده از آن‌ها ساده‌تر است. به همین دلیل این قفل‌ها نسبت به سایر انواع آن پرتقاضاتر هستند.

 

مزایا و معایب قفل برقی ریموت دار چیست؟

حال که با انواع قفل برقی آشنا شده اید، حتما برای شما سوال شده است که مزایا و معایب قفل برقی چیست و کدام قفل بهتر است؟ قفل‌های برقی ریموت دار در کنار مزیت‌های بسیار خود معایبی هم دارند که در طول سا‌ل‌های متمادی برخی از آن‌ها مرتفع و برخی دیگر هنوز پابرجا هستند. تعدادی از مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب قفل‌های برقی را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

 

مزیت های قفل برقی ریموت دار چیست؟

  • امنیت بالا: در جواب مهم‌ترین مزیت قفل برقی ریموت دار چیست می‌توان به راحتی به امنیت بالای این نوع قفل‌ها اشاره کرد. قفل‌های قدیمی از طریق سنجاق، کارت، اعمال فشار و… به سادگی باز شده و امنیت کل ساختمان را زیر سوال می‌بردند. اما قفل برقی ریموت دار به هیچ وجه به راحتی هک، شکسته یا خم نمی‌شود و از امنیت بالایی برخوردار است.مزیت های قفل برقی ریموت دار چیست؟
  • کنترل از راه دور: یکی دیگر از مشهودترین قابلیت‌های قفل برقی ریموت دار امکان کنترل از راه دور آن است. قفل‌های برقی قابلیت اتصال به ریموت و آیفون را دارند. در نتیجه از طریق ابزارهای موجود می‌توان قفل را به ریموت یا آیفون منزل وصل کرده و باز و بسته شدن قفل و در نتیجه درب را از راه دور کنترل کرد.
  • نصب آسان: قفل‌ برقی ریموتی شاید در ابتدا بسیار پیچیده به نظر برسد. اما ساز و کار و عملکرد آن بسیار ساده است. در نتیجه به راحتی می‌توان آن را روی درب مورد نظر نصب کرده و استفاده کرد. در واقع نصب قفل برقی ریموت دار به هیچ گونه ابزار یا نرم افزار ویژه‌ای نیاز نداشته و مشتری به سادگی می‌تواند آن را روی انواع درب‌ها حتی دستگیره درب چوبی دو تیکه نیز نصب و راه اندازی کند.
  • سازگاری با انواع سیستم های امنیتی: اگر بپرسید یکی دیگر از مزیت های قفل برقی ریموت دار چیست می‌توان به سازگاری این نوع قفل‌ها با انواع سیستم‌های امنیتی اشاره کرد. قفل‌های الکتریکی به راحتی با انواع سیستم‌های کنترل ورود و خروج، سیستم‌های حضور و غیاب اثر انگشتی، تشخیص چهره و… سازگار بوده و امر کنترل تردد را ساده‌تر می‌کنند.

 

معایب قفل برقی ریموت دار چیست؟

  • قیمت بالا: یکی از معمول‌ترین معایب قفل برقی ریموت دار قیمت بالای آن‌هاست. قفل‌های برقی در مقایسه با قفل‌های غیربرقی قیمت بالاتری دارند. هر چند که عملکرد خوب و امنیت بالای آن‌ها تا حدود زیادی این عیب را جبران می‌کند.
  • عدم امکان نصب روی انواع مختلف درب ها: برخی از قفل‌های برقی ریموت دار روی تمامی انواع درب‌ها مانند چوبی، فلزی، شیشه‌ای و… قابلیت نصب ندارند. همچنین قفل‌های برقی ریموت دار معمولا برای درب‌های سبک و توخالی چندان مناسب نیستند. هنگام نصب قفل برقی روی درب‌های سبک بهتر است درب مورد نظر از قبل کمی سنگین‌تر شود.

 

گفتنی است قفل‌های برقی ریموت دار هر کدام برای کاربردی خاصی مناسب‌تر هستند. برای مثال قفل ریموت دار مخصوص اتاق مدیریت با قفل ریموت دار پارکینگ، طلافروشی، یا پارتیشن بانک و… متفاوت بوده و بهتر است در خرید قفل مناسب برای هر موقعیت دقت کافی به کار گرفته شود. در این مطلب گفتیم قفل برقی ریموت دار چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد. همچنین انواع قفل الکتریکی را معرفی کردیم. امیدواریم این مطلب سوالات شما را به طور کامل پاسخ داده باشد.