لولا درب کابینت

راهنمای خرید لولا کابینت و نکات کلیدی هنگام خرید لولا کابینت

راهنمای خرید لولا کابینت

بدنه و درب کابینت توسط یراق‌آلاتی به‌نام لولا کابینت به‌هم متصل می‌شوند. از لولا کابینت با عنوان لولا گازور نیز نام می‌برند. این لولاها انواع مختلفی دارند که بسته به جنس درب و محل نصب متفاوت است. ما در این یادداشت قصد داریم تا درباره انواع و راهنمای خرید لولا کابینت صحبت کنیم. برای کابینت خود چه نوع لولایی را بهتر است انتخاب کنید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به پاسخ این پرسش برسیم.

 

لولا کابینت چیست؟

فرقی نمی‌کند شما بخواهید درب پنجره را به بدنه وصل کنید یا درب کابینت را، در هر صورت به ابزارآلاتی نیاز دارید که این اتصال را ممکن کنند. لولاها برای جوش دادن چنین پیوندهایی ساخته شده‌اند. بسته به اینکه یک لولا را در کجا به کار می‌برید، نوع آن متفاوت خواهد بود.

هنگام خرید انواع لولا کابینت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

از انواع مختلف لولا می‌توان به لولا درب، لولا کابینت، لولا آرام‌بند و لولا گازور شیشه اشاره کرد. ما اینجا می‌خواهیم تنها به لولا کابینت و انواع آن بپردازیم.

 

لولا کابینت به مفصلی گفته می‌شود که درب کابینت یا کمد را به بدنه متصل می‌کند. این مدل یراق‌آلات اغلب از فولاد و استیل ضدزنگ و در برخی مواقع، از پلاستیک فشرده شده تولید می‌شوند. یکی از نکات مهم به‌عنوان راهنمای خرید لولا کابینت آن است که عموماً با شرایط آب‌و‌هوایی مختلف سازگاری دارند. بنابراین اگر در شرایط مرطوب یا خشک زندگی می‌کنید، نگران کاهش کارایی یا از رنگ و رو رفتن آن‌ها نباشید.

لولای کابینت که نام دیگر آن لولا گازور است، از پایه‌ای محکم برخوردار است. این پایه وزن درب را تحمل می‌کند و به همین علت، مقاومت و استحکام بالایی دارد.

برای آنکه پایه بر روی درب محکم بماند، اغلب با چهار پیچ یا دو پیچ به آن وصل می‌شود. لولاهایی که از چهار پیچ برخوردارند، وزن بیشتری را نیز تحمل می‌کند. از طرف دیگر، در اکثر مواقع تنها دو لولا برای اتصال کابینت‌ به بدنه کافی است؛ مگر آنکه درب کابینت سنگین‌تر از حد معمول باشد.

 

راهنمای خرید لولا کابینت درباره بهترین لولا کابینت صحبت میکند.

 

یکی دیگر از موارد حائزاهمیت در راهنمای خرید لولا کابینت، زاویه بازوبسته شدن لولا است. انواع لولا گازور در زاویه‌های ۳۰، ۴۵، ۹۰ و ۱۸۰ وجود دارند. تفاوت این درجه‌ها درواقع تفاوت در زاویه باز شدن درب است. به هر میزانی که زاویه لولا بیشتر باشد، درب کابینت بیشتر باز می‌شود و در نتیجه، دسترسی بهتری به داخل کابینت و کمد یا حتی ویترین وجود دارد.

 

انواع لولا کابینت

هنگامی که قصد خرید لولا برای کابینت، کمد یا ویترین دارید، باید به راهنمای خرید لولا کابینت توجه کنید. دلیل این امر آن است که لولاهای کابینت از انواع مختلفی برخوردار هستند و باید بدانید که کدام مدل برای کابینت شما مناسب‌تر به شمار می‌رود.

 

 

 

عموماً لولا گازور‌ها یا توکار هستند یا روکار. تفاوت این دو مدل در نحوه نصب آن‌ها است. در نوع توکار، برای نصب پیچ‌ها باید سوراخ‌هایی را روی درب کابینت ایجاد کرد، در حالی که در مدل روکار نیازی به این سوراخ‌ها نیست.

فارغ از این دو مدل، لولا کابینت یا همان لولا گازور از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

 

لولا گازور ساده

زمانی که عرض یونیت بیشتر از درب کابینت و کمد باشد، لولا گازور ساده کاربرد بیشتری دارد. مانند کمد اتاق کودکان. لولا ساده می‌تواند توکار یا روکار باشد و اغلب پس از مدتی، ممکن است با سروصدا بازوبسته شود. این لولاها بدون پمپ هستند و عموماً از چهار پیچ برخوردارند.

 

راهنمای خرید لولا کابینت به نکاتی مانند اجزا و رگلاژ آسان آن اشاره میکند

 

لولا گازور آرام‌بند

یکز از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید لولا کابینت، مجهز بودن به آرام‌بند است. لولا گازور آرام‌بند نوعی لولای ساده به شمار می‌رود که به‌وسیله پمپی، خاصیت آرام‌بند پیدا می‌کند. این مدل لولا از برخورد محکم درب یا هر نوع سروصدای اضافی جلوگیری خواهد کرد و کارکرد طولانی‌مدتی به لولا می‌دهد. از طرفی، پمپ به‌کاررفته در لولا آرام بند می‌تواند عمر لولا و کابینت را دوچندان کند.

 

لولا گازور مگنتی

لولا گازورها می‌توانند مگنتی نیز باشند. این مدل لولا که با نام برگردان نیز شناخته می‌شوند، اغلب برای کمدها و کابینت‌هایی به کار می‌روند که بدون دستگیره هستند. طول اغلب لولاهای مگنتی در حدود ۱۵۰ میلی‌متر است و با فشار دست به بخش فنری آن بازوبسته می‌شوند؛ یعنی هنگامی که انگشتان به بخش فنری لولا فشار وارد می‌کنند، لولا باز یا بسته خواهد شد.

 

لولا گازور کلیپسی

در راهنمای خرید لولا کابینت بهتر است به توکار یا روکار بودن آن توجه داشته باشید. لولا کلیپیسی نوعی لولای توکار است که اغلب بر روی درب کابینت نصب می‌شود. تفاوت این نوع از لولاها با مدل توکار ساده در کارکرد آن‌ها است. درواقع، لولای کلیپسی بدون هیچ‌گونه سر و صدایی به باز  و بسته شدن درب کمک می‌کند، در حالی که لولاهای ساده ممکن است با سروصدا همراه باشند.

 

لولا گازور خلاص

اگر از کابینت‌هایی بدون دستگیره برخوردار هستید، بهترین مدل لولا، لولا گازور خلاص است. این نوع لولاها به‌راحتی بر روی کابینت نصب می‌شوند و با فشار دست، درب را در هر زاویه‌ای بازوبسته می‌کنند. این نوع لولاها فاقد فنر هستند و طول آن‌ها ۱۰۵ میلی‌متر است. نصب لولا گازور کابینت بهتر است توسط متخصص انجام شود.

 

لولا گازور شیشه

یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان راهنمای خرید لولا کابینت محسوب می‌شود، این است که بدانید جنس کابینت از چیست. اگر لولا را برای ویترین‌ها یا کابینت‌هایی از جنس شیشه می‌خواهید، باید در صدد تهیه لولا گازور شیشه باشید. این مدل لولاها نیازی به سوراخ کردن بدنه و درب شیشه‌ای ندارند.

از طرفی، از دو قسمت تشکیل می‌شوند: بخش پایه که بر روی بدنه قرار می‌گیرد و بخش دایره‌ای شکل که بر روی درب شیشه‌ای نصب خواهد شد.

 

راهنمای خرید لولا کابینت

 

نکات مهم درباره خرید لولا کابینت

هنگام خرید لولا گازور باید به نکاتی توجه کنید که تحت عنوان راهنمای خرید لولا کابینت شناخته می‌شوند. توجه به این نکته‌ها به خرید لولایی می‌انجامد که بهترین همنشین برای درب کابینت یا کمدتان خواهد بود.

  • اولین نکته توجه به جنس درب کمد و کابینت است. اگر درب کابینت از شیشه ساخته شده باشد، باید لولا گازور شیشه را برای آن انتخاب کنید. اگر جنس درب کابینت از ام‌دی‌اف یا چوب باشد، استفاده از انواع روکار و توکار مناسب است.
  • دومین نکته به جنس لولا برمی‌گردد. لولاها یراق‌آلاتی هستند که به‌طور مداوم در معرض استفاده هستند. بنابراین باید نه‌تنها آستانه تحمل زیادی داشته باشند، بلکه جنس آن‌ها نیز مقاوم باشد. به همین علت، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نکات برای راهنمای خرید لولا کابینت پیشنهاد می‌کنیم از آن‌هایی استفاده کنید که از استیل یا فولاد ساخته شده‌ و همواره آبکاری نیز شده‌اند.
  • سومین نکته به تناسب وزن درب کابینت و قدرت لولا برمی‌گردد. باید توجه داشته باشید لولایی را خریداری کنید که با وزن درب کابینت متناسب باشد. در غیر این صورت، بازوبسته شدن درب به‌آسانی صورت نمی‌گیرد.
  • اجزای لولا را چک کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان داشته باشید. پمپ، لولا و محکم بودن پیچ‌های آن را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • از دیگر نکات مهم به‌عنوان راهنمای خرید لولا کابینت، توجه به آسان بودن رگلاژ لولا کابینت است. دستورالعمل رگلاژ را چک کرده و پس از فهمیدن نحوه رگلاژ، نسبت به خرید آن اقدام کنید.

 

جمع‌بندی مطالب

لولاها به‌ وجود آمده‌اند تا بازوبسته شدن درب کابینت و کمد راحت‌تر انجام شود. لولا گازور یراق‌آلات مخصوص کابینت است که از انواع متفاوتی دارد. هر کدام از این مدل‌ها برای موقعیت خاصی به کار می‌روند. به همین علت، توجه به راهنمای خرید لولا کابینت سبب می‌شود تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.