آرام بند درب

کاربرد روغن جک آرام بند و علت اصلی روغن ریزی جک آرام بند

کاربرد روغن جک آرام بند و علت اصلی روغن ریزی جک آرام بند

روغن جک آرام بند از عناصر مهم در کارایی آرام بند است. اگر با روغن ریزی جک آرام بند مواجه شوید، باید مشکل آن را برطرف و روغن را تعویض کنید. در این مقاله به طور مفصل درباره نوع روغن و اقداماتی که در صورت روغن ریزی باید انجام دهید، توضیح خواهیم داد. با ساروگلوبال همراه باشید.

 

روغن آرام بند از کدام نوع است؟

یکی از اجزای مهم آرام بند روغن آن است. جک آرام بند برای حرکت آرام و روان به این روغن نیاز دارد. قطعا می‌دانید که روغن‌ها تنوع فراوانی دارند. روغن‌های صنعتی که در موتورها و سایر دستگاه‌ها و تجهیزات استفاده می‌شوند، در تماس مستقیم با اجزا و قطعات آن‌ها هستند. شرط اساسی استفاده از روغن برای یک دستگاه، سازگاری آن با جنس قطعات است. پس خیلی مهم است که چه روغنی برای چه دستگاهی استفاده می‌شود.

 

علت اصلی روغن ریزی جک آرام بند نقص در عملکرد اُرینگ (O-ring) و ترک و شکستگی سیلندر است.

 

روغن آرام بند، روغن هیدرولیکی است. مایع یا سیال هیدرولیک که گاه با نام روغن هیدرولیک شناخته می‌شود، کاربردهایی متعدد از جمله برای روان‌سازی حرکت جک آرام‌بند دارد. اصلی‌ترین کارکرد این روغن برای انتقال نیرو در سیستم‌های هیدرولیکی است.

 

ترکیبات روغن جک آرام بند چیست؟

روغن آرام بند مایعی با ساختار پیچیده است که ویژگی‌های گوناگون دارد و از به کار بردن آن اهداف چندگانه‌ای مدنظر است. سیال هیدرولیکی معمولا از ۹۹ درصد ماده پایه و ۱ درصد ماده افزوده تشکیل می‌شود. رایج‌ترین استوک پایه روغن هیدرولیکی، روغن معدنی است. این ماده به عنوان روغن پایه گروه I شناخته می‌شود.

انواع دیگری از ماده پایه نیز ممکن است بر حسب نیاز به کار روند. از میان آن‌ها می‌توان پروپیلن گلیکول یا روغن سیلیکون را برشمرد. همچنین برخی سیالات زیست تخریب‌پذیر که دارای پایه طبیعی هستند، مانند روغن کانولا ممکن است تشکیل دهنده این سیال باشد.

 

یک درصد ماده افزودنی که در ترکیب روغن هیدرولیکی به کار می‌رود، با هدف ایجاد ویژگی‌های منحصربه‌فرد ضروری است. برخی از افزودنی‌ها در سیال هیدرولیکی می‌توانند این موارد باشند:

  • بازدارنده‌ خوردگی
  • ماده ضد فرسایش
  • کاهنده اصطکاک
  • ضد کف
  • رنگ خاص

 

کارکرد روغن هیدرولیکی جک آرام بند

دانستیم کار اصلی یک سیال هیدرولیکی انتقال نیرو است. با این حال نباید غافل بود که این ماده کارکردهای متعددی دارد. روغن هیدرولیکی:

  • به عنوان روان‌کننده عمل می‌کند و حرکت را سهولت می‌بخشد.
  • اصطکاک را کاهش می‌دهد.
  • از مانع از سایش سطوح اجزایی می‌شود که تحت تأثیر تماس فلز با فلز قرار می‌گیرند.
  • با هدایت و انتقال گرما، به خنک شدن قطعات کمک می‌کند.
  • از سطوح فلزی در برابر خوردگی و اکسید شدن محافظت می‌کند.
  • با ایجاد مهر و موم چسبناک از نفوذ آب و رطوبت پیشگیری می‌کند.

 

روغن ریزی جک آرام بند

اگر روغن جک آرام بند نشت کرد، نباید از آن بی‌تفاوت عبور کنید. روغن ریزی جک آرام بند علاوه بر اینکه زمین اطراف را لیز و خطرناک می‌کند، سبب می‌شود عمر آرام بند کاهش یابد و کارکرد آن دچار اختلال شود. یعنی برای مثال یک آرام بند درب سه زمانه که از بهترین و کارآمد‌ترین انواع آرام بند است، در اثر روغن ریزی کارایی خود را از دست می‌دهد.

 

دو علت عمده برای روغن ریزی جک آرام بند فرض می‌شود:

  1. نقص در عملکرد اُرینگ (O-ring)
  2. تَرََک و شکستگی سیلندر

 

نقص اُرینگ در اثر بازکردن بیش از حد یا نادرست در ایجاد می‌شود. این امر موجب ساییدگی مهر و موم اُرینگ و نشت روغن آرام بند به بیرون خواهد شد. همچنین اگر پیستون فولادی وجود داشته باشد، این قطعه می‌تواند روی بدنه آلومینیومی نرم‌تر، ساییدگی ایجاد کند. درنتیجه آلاینده‌هایی فلزی ایجاد می‌شوند که می‌توانند بر اُرینگ اثر بگذارند و یک نقطه نشتی ایجاد کنند.

دلیل دیگر روغن ریزی جک آرام بند می‌تواند شکستگی‌های بسیار ریز یا همان ترک بدنه سیلندر باشد. معمولا این ترک‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. با این حال سبب می‌شوند حجم فراوانی از روغن آرام بند به بیرون نشت کند. اگر این حالت پیش آمده باشد، آرام‌بند باید تعویض شود.

 

رفع مشکل روغن ریزی جک آرام بند

نشت روغن جک آرام بند یک رخداد تدریجی است اما ممکن است آرام بند در اثر آن ناگهان از کار بیفتد. بنابراین نمی‌توان از آن به‌سادگی چشم‌پوشی کرد. گفتیم که در صورت خرابی سیلندر باید آرام بند تعویض شود. اما گاهی با تعمیر آرام بند و تعویض روغن مشکل حل می‌شود.

 

برای تعویض روغن این مراحل را انجام دهید:

  • جک را در حالت کاملا باز قرار دهید تا فشار روغن هیدرولیک در آن کم شود و با باز کردن به بیرون پاشیده نشود.
  • برای حفظ امنیت، برق ورودی به درهای خودکار و قفل‌های برقی را موقتا قطع کنید.
  • منفذی که روغن جک آرام بند از آن تخلیه می‌شود، پیچ تخلیه یا لوله انتهای جک است. آن را به آرامی باز کنید تا روغن موجود کاملا تخلیه شود.
  • تمام اتصالات را مجددا ببندید و روغن جدید را از محل مخصوص آن در مخزن بریزید.
  • پس از تکمیل فرایند می‌توانید جریان برق را وصل کنید و از آرام بند استفاده کنید.

بهتر است در فرایند تعمیر یا تعویض روغن آرام بند از کارشناسان حرفه‌ای کمک بگیرید. این افراد متخصص با انواع جک آرام بند و جنس قطعات آن‌ها آشنایی دارند و روغن‌های مناسب را می‌شناسند. استفاده از تخصص می‌تواند دوام عمر و کارایی آرام بند شما را تضمین کند.

 

سخن پایانی

دانستیم که روغن جک آرام بند، روغنی هیدرولیکی است. ریختن روغن نامناسب در آرام بند می‌تواند سبب فرسودگی قطعات و عدم کارکرد صحیح آن‌ها شود. اگر با روغن ریزی آرام بند مواجه شدید، نسبت به آن سهل‌انگار نباشید و در اسرع وقت برای رفع مشکل اقدام کنید.