لولا درب کابینت

معرفی انواع لولا گازور و ویژگی هر کدام

ویژگی انواع لولا گازور چیست؟

لولا از یراق آلات مهم کابینت است زیرا کیفیت آن راحتی ما را در باز و بسته کردن در کابینت تعیین می‌کند. لولا گازور به مجموعه‌ای از لولاهای فنری گفته می‌شود که برای کابینت کاربرد دارد. آشنایی با انواع لولا گازور برای یک انتخاب مناسب ضروری است؛ موضوعی که ساروگلوبال در این مقاله به آن می‌پردازد.

 

انواع لولا گازور بر اساس جنس

جنس لولا گازور می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. انواع لولا گازور فلزی معمولا از جنس استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. این جنس معمولا اثرات محیطی کمتری را می‌پذیرد و در اثر رطوبت اکسید نمی‌شود. همچنین این جنس از فلزاتی است که ضمن نازکی و ظرافت، بسیار مقاوم است و می‌توان قطعاتی چون لولا گازور کابینت را از آن‌ها ساخت.

ضرورت ضد زنگ بودن لولا گازور مسلم است. به همین دلیل جنس دیگری که این لولا از آن ساخته می‌شود، پلاستیک فشرده و مقاوم است که پتانسیل زنگ زدگی ندارد. انواع لولا گازور پلاستیکی باید جنسی فشرده و مقاوم داشته باشند تا در اثر باز و بسته شدن مداوم درهای کابینت آسیب نبینند. در ادامه با رایج‌ترین لولا گازور و کاربرد آنها آشنا می‌شوید.

 

لولا گازور ساده

یکی از انواع لولا گازور که استفاده رایجی دارد، لولای ساده است. این نوع نسبت به انواع گوناگون دیگر قیمت پایین‌تری دارد و برای استفاده‌های انبوه به‌صرفه‌تر است. در انواع کابینت‌ها می‌توانیم لولا گازور ساده استفاده کنیم. اندازه این لولا معمولا بین ۱۰ تا ۱۱ سانتی‌متر است.

لولا گازور ساده به دو صورت دو پیچ یا چهارپیچ بسته می‌شود. در شرح انواع لولا گازور و کاربرد آنها باید توجه داشت که این انواع ساده پمپ ندارند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها نسبت به انواع پمپی کمتر است.

 

لولا توکار ساده

از دیگر انواع لولا گازور ساده، مدل توکار است. در کابینت‌هایی که درِ آن‌ها مماس با بدنه است، باید از این نوع لولا استفاده کرد. طول لولا گازور توکار ساده ۱۰ سانتی‌متر است. این نوع لولا دارای دو قسمت است. قسمت میانه آن یک حفره‌ دایره‌ای با قطر ۵/۳ سانت دارد.

در بررسی انواع لولا گازور و کاربرد آنها باید گفت لولا گازور توکار ساده برای انواع کابینت‌ها و کمد‌هایی که درهایشان هم‌سطح با بدنه است، استفاده می‌شود. جنس لولا گازور توکار از ورق فولاد است بنابراین استحکام و دوام زیادی دارد. در نتیجه وزن بالا را تحمل می‌کند و به این زودی‌ها دچار خرابی نمی‌شود. استفاده از لولای توکار از نظر زیبایی دکوراسیون اهمیت بیشتری دارد.

 

لولا گازور آرام بند

یکی از انواع لولا گازور کابینت که بسیار خریدار دارد، لولا آرام بند گازور است. در این مدل که به لولا گازور هیدرولیکی نیز معروف است، از یک پمپ هیدرولیکی استفاده شده است. این پمپ مانع از بسته شدن سریع یا کوبیده شدن درها می‌شود.

 

لولا گازور آرام بند از انواع پرفروش لولا کابینت است

با مجهز شدن لولا به این پمپ استوانه‌ای ظریف که در داخل لولا کار گذاشته می‌شود، دیگر صداهای ناهنجاری را که از کوبیده شدن در به بدنه کابینت و کمد به گوش می‌رسد، تجربه نخواهیم کرد.

با بررسی انواع لولا گازور و کاربرد آنها درمی‌یابیم این نوع لولا آرام بند مزیت قابل توجهی دارند. نصب آن‌ها ضمن آن‌که آسودگی به همراه دارد، از آسیب‌های احتمالی به در و بدنه کابینت جلوگیری می‌کند.

گازور خلاص

از دیگر انواع لولا گازور، نوع خلاص است. شاخصه اصلی لولا گازور خلاص این است که فنر ندارد. باز کردن درهای کابینت‌هایی که مجهز به لولای خلاص هستند، با فشار دست صورت می‌گیرد. بنابراین کاربرد این لولا در کابینت‌های بدون دستگیره (مشهور به تاچ یا مگنتی) است.

ویژگی دیگر لولا گازور خلاص این است که به دلیل نداشتن فنر می‌توان آن را در هر زاویه‌ای متوقف کرد. طول این لولا معمولا بین ۵/۱۰ تا ۱۱ سانتی‌متر است و از مزیت‌های کاربردی آن می‌توان به قابلیتی که برای نصب در کابینت‌های بزرگ دارد، اشاره کرد. رگلاژ این لولا با پیچ شیاردار روی آن بسیار آسان است و این نیز از دیگر مزیت‌ها به شمار می‌رود.

لولا برگردان (معکوس)

در بررسی انواع لولا گازور و کاربرد آنها جا دارد حتما به نوع برگردان اشاره کنیم. این لولا با نام مگنتی صامت نیز شناخته می‌شود. در این لولا فنر به کار رفته است و عملکرد آن با فشاری است که به در وارد می‌شود.

کاربرد لولا گازور برگردان نیز در کابینت‌های بدون دستگیره است؛ به‌ویژه آن‌ها که ابعاد کوچکی دارند. بنابراین شاید نمونه‌های آن را در کابینت‌های کوچک یا کمدهای باشگاه‌ها، مراکز دانشگاهی و کتابخانه‌ها ببینید. طول لولای برگردان نیز ۵/۱۰ سانتی‌متر و دارای دو بخش است.

لولا گازور کلیپسی

از دیگر انواع لولا کابینت می‌توان به نوع کلیپسی اشاره کرد. ویژگی خاص این نوع از لولا این است که پیچ و مهره در آن به کار نرفته است. این ویژگی جدا شدن راحت آن از کابینت را به همراه دارد، بدون آن‌که نیاز به باز کردن پیچ و مهره باشد.

یک نوع از لولاهای کلیپسی، توکار است. این نوع برای کابینت‌های توکار کاربرد دارد و مزیت آن‌ها این است که باز و بسته شدن در صدایی نخواهد داشت. یعنی نوعی لولا آرام بند است.

لولا گازور ۱۸۰ درجه

در بررسی انواع لولا گازور و کاربرد آنها لازم است نوع ۱۸۰ درجه را نیز معرفی کنیم. این نوع از لولا قابلیت باز شدن درها را تا زاویه۱۸۰ درجه فراهم می‌کنند. لولاهای ۱۸۰ درجه می‌توانند از نوع ساده یا پمپی و آرام بند باشند. اگرچه لولا آرام بند نسبت به لولاهای ساده قیمت بالاتری دارد، به دلیل آسودگی که ایجاد می‌کند و تأثیری که در عمر و دوام در و بدنه کابینت دارد، به محصول پرطرفداری تبدیل شده است.

 

لولا مساوی ملونی

در کابینت‌هایی که در کنج‌ها و گوشه‌ها قرار دارند باید از لولاهای خاصی استفاده کرد. برای این موارد معمولا از میان انواع لولا گازور، نوع مساوی ملونی پیشنهاد می‌شود. ویژگی خاص این لولاها قابلیت نصب بر دو در است. نحوه نصب این لولاها متفاوت است. ابتدا لولایی بر روی یکی از درها نصب می‌شود که قابلیت باز شدن ۱۸۰ درجه را دارد.

درِ دیگر با کمک لولای مساوی ملونی به در اول متصل می‌شود. طول این لولا معمولا ۵/۱۱ سانتی‌متر است. نصب آن نیز با پیچ صورت می‌گیرد. ورق به کار رفته برای ساخت این لولا ضخامت کافی را دارد در نتیجه می‌توان بر دوام آن حساب کرد. مزیت دیگر این لولا آن است که از نظر مصرف‌کنندگان قیمت مناسبی دارد.

 

سخن پایانی

برای انتخاب مناسب باید به فضای خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید توجه کنید. آشنایی با انواع لولا گازور و کاربرد آنها به شما کمک می‌کند انتخابی هوشمندانه‌تر داشته باشید. در هنگام خرید، از وجود خاصیت آرام بند در لولاهای کابینت و کمد غافل نباشید.