آرام بند درب

مهم ترین نکات درباره آرام بند درب ضد حریق

آرام بند درب ضد حریق

درب‌های ضد حریق، از مقاومت بالایی در مقابل آتش‌سوزی برخوردار هستند. جنس آن‌ها معمولاً از فلز و یا چوب ضد آتش بوده و توانایی تحمل حرارت تا ۸۰۰ درجه را برای ۴ ساعت دارند. این درب‌ها معمولاً در ورودی ساختمان و یا خروجی پله‌های اضطراری در منازل، بیمارستان‌ها، اداره‌ها و نیروگاه‌ها نصب می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی در‌ب‌های ضد حریق، جلوگیری از انتقال آتش از یک بخش ساختمان به بخش دیگر در عین امکان خروج راحت از آن است. آرام‌بند درب ، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این درب‌هاست که به مهار آتش و پخش نشدن آن کمک شایانی می‌کند. همچنین دستگیره خروج اضطراری یکی دیگر از ویژگی درب های ضد حریق است و به خروج راحت افراد در هنگام آتش‌سوزی کمک می‍کند.

مهم ترین نکات درباره آرام بند درب ضد حریق

 

آرام بند درب ضد حریق چیست؟

درب‌های ضد حریق با استانداردهای مشخصی تولید و نصب می‌شوند. یکی از بخش‌های اصلی این درب‌ها، آرام‌بندهای دو زمانه هستند. از آرام‌بند در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مانند درب‌های ورودی، درب کابینت‌ها و کمدها استفاده می‌شود. اما آرام بند درب ضد حریق مدل خاصی از این تجهیزات هستند که صرفاً بر روی این درب‌ها نصب شده و از کالاهای اساسی در تضمین عملکرد صحیح درب‌های ضد حریق به‌حساب می‌آیند.

آرام بند درب ضد حریق به درب کمک می‌کند تا در عین بسته بودن در حالت کلی، در زمان اضطرار به‌ راحتی باز شده و سپس برای جلوگیری از گسترش آتش و سرایت آن به بخش‌های دیگر، به‌سرعت بسته شود.

مهم‌ترین خصوصیات آن

آرام بند درب ضد حریق، با توجه به استاندارهای جهانی باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  1. دو زمانه بودن: بدین معنی که باید در مرحله اول به‌سرعت باز شده و امکان خروج اضطراری را فراهم کند. در مرحله دوم نیز با سرعت کافی بسته شود تا از پخش شدن آتش به سایر نقاط ساختمان جلوگیری کند.
  2. توان وزنی بالا: درب‌های ضد سرقت با توجه به کاربرد و جنس مخصوصشان، معمولاً بین ۶۵ تا ۸۰ کیلوگرم وزن دارند. لازم است تا فنرهای آن تحمل وزن و ابعاد بزرگ این درب‌ها را داشته و در طولانی‌مدت عملکرد آن مختل نشود.
  3. روان بودن: همان‌طور که اشاره شد، درب‌های ضد حریق وزن بالایی دارند. یکی از وظایف اصلی آرام‌بند درب ضد حریق، کمک به باز شدن سریع و روان درب بدون واردکردن نیروی زیاد است.
  4. قطعات مقاوم در برابر حرارت: با توجه به هدف اصلی این درب‌ها که مهار آتش است؛ جنس تجهیزات آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. این آرام‌بندها دارای تجهیزات و اتصالات فولادی، استیل یا برنج هستند که در مقابل حرارت‌های بالا مقاوم بوده و به‌سرعت ذوب نمی‌شوند.
  5. کیفیت بالا: با توجه به عمر بالای درب‌های ضد حریق، لازم است تا تجهیزات آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در مرور زمان فرسوده نشده و عملکرد آن‌ها مختل نشود.

انواع آرام بند درب ضد حریق

نصب آرام بند درب مقاوم به حریق

باتوجه‌به تنوع بالای آرام بند درب ضد حریق، بهتر است نصب را از طریق نقشه الگوی نصب، که در کارتن آن وجود دارد انجام دهید. با این ‌وجود، یک روش کلی برای نصب آرام‌بند وجود دارد که در ادامه به‌اختصار شرح داده می‌شود.

  1. قبل از نصب، بهتر است تا وضعیت درب را به‌خوبی بررسی نموده و از روان بودن، تنظیم بودن و نصب صحیح آن مطمئن شوید.
  2. محل‌های نصب لولا و پیچ‌ها را با توجه به الگوی نصب داخل جعبه بر روی درب و بالای آن مشخص کنید. مشخص‌کردن جای دقیق پیچ‌ها برای عملکرد صحیح آرام‌بند بسیار حائز اهمیت است.
  3. محل‌های علامت‌گذاری شده را با دریل مناسب سوراخ کنید.
  4. با توجه به قطعات آن، ابتدا نیم بازویی بالایی را نصب‌کرده و سپس اقدام به نصب نیم بازویی اصلی و بعد از آن بدنه آرام‌بند ازروی نقشه آن نمایید.
  5. پس از اطمینان از نصب صحیح آرام بند ضد حریق، مرحله بعدی تنظیم قدرت فنر آن بر اساس وزن و ابعاد درب است. این کار با شل و سفت کردن پیچ‌های مربوط به هر فنر انجام می‌شود.

 

قیمت آرام بند درب ضد حریق

این محصول ساده و درعین‌حال کاربردی است که مکانیزم پیچیده‌ای نداشته و با سطح قیمتی متوسط نیز در دسترس است. تنها نکته مهم در خرید آرام بند برای درب ضد حریق، توجه به استانداردهای امنیتی آن مانند داشتن قطعات ضد حریق و باکیفیت و دو زمانه بودن آن است. برای انتخاب دستگاه مناسب و استاندارد، می‌توانید مقاله راهنمای خرید آرام بند را مطالعه کنید.

شما می‌توانید قیمت انواع آرام‌بند ضد حریق را در سایت ساروگلوبال مشاهده و مقایسه نموده و بهترین گزینه بر اساس کاربرد، بودجه و کیفیت مدنظر خود خریداری نمایید.