آرام بند درب

استاندارد درب خروج اضطراری مورد تأیید آتش نشانی چیست؟

استاندارد درب خروج اضطراری

درب ضد حریق یا درب خروج اضطراری مورد تأیید آتش نشانی به درب‌هایی گفته می‌شود که در برابر آتش مقاوم هستند. این درب‌ها معمولا در پاگردها و مکان‌های خروج اضطراری برای نجات جان ساکنان، کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی، جلوگیری از پیشروی آتش و دود ناشی از آتش سوزی در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما برای این منظور درب‌ها باید بر اساس استانداردهای مورد تأیید آتش نشانی تهیه شوند.

در این راستا، در این مطلب به بررسی این نکته می‌پردازیم که ویژگی درب خروج اضطراری چیست و چه استانداردهایی دارد؟

 

استاندارد درب خروج اضطراری

 

ویژگی درب خروج اضطراری

درب‌های ضد حریق برای اینکه بتوانند کاربرد مناسبی در هنگام وقوع حادثه داشته باشند، باید برخی از ویژگی‌های ضروری را دارا باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درب خروج اضطراری برخورداری از آرام بند ضد حریق است تا درب خروج به طور خودکار بسته شود و همچنین در برابر حریق نیز مقاوم باشد.

برخی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های درب خروج اضطراری عبارت‌اند از:

  • دسترسی آسان به عنوان راه‌های فرار در مواقع خاص مانند آتش سوزی.
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • عایق دود بودن به دلیل فشردگی هوا در این درب‌ها
  • عایق صوتی بودن به دلیل استفاده در مدارس، تئاتر، استودیو و غیره
  • قابلیت باز کردن از داخل هنگام خروج اضطراری در آتش سوزی به دلیل دارا بودن دستگیره خروج اضطراری درب ضد حریق

 

دستگیره درب خروج اضطراری

 

استاندارد درب خروج اضطراری

درب‌های ضد حریق استانداردهایی را از سوی سازمان آتش نشانی دارا هستند که در این بخش استاندارد درب خروج اضطراری را معرفی می‌کنیم.

 

استاندارد BHRC

برای نصب درب‌های خروج اضطراری در ساختمان‌های اداری یا مسکونی علاوه بر تأییدیه سازمان آتش نشانی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران نیز باید آن‌ها را بر اساس استاندارد BHRC تأیید کند. بر اساس این استاندارد درب‌های ضد حریق باید آزمایش‌های فنی لازم را بگذرانند تا برای نصب در ساختمان‌ها مناسب باشند.

 

استاندارد Intertek

درب‌های ضد حریق به صورت وارداتی نیز در بازار موجود هستند. شرکت‌های ارائه دهنده این درب‌ها برای کسب اطمینان از استاندارد بودن محصولاتشان نیاز به تأییدیه و گواهینامه معتبر دارند. یکی از گواهینامه‌ها در زمینه درب‌های وارداتی خروج اضطراری استاندارد Intertek است. از همین روی، مشتریان برای تهیه درب‌های ضد حریق وارداتی، در صورت مشاهده این استاندارد می‌توانند با خیال راحت آن‌ها را خریداری کنند.

 

برای دیدن انواع آرام بندهای سه زمانه اینجا کلیک کنید.

 

استاندارد FM

این استاندارد مربوط به شرکتی آمریکایی است که خسارت بیمه‌های پیشگیری را پرداخت می‌کند و جبران خسارت‌های مربوط به حریق و آتش سوزی را بر عهده دارد. در واقع، استاندارد FM به صورت اختصاصی برای اموال بیمه شده پر خطر به کار گرفته می‌شود. بر این اساس درب‌های دارای استاندارد FM دارای بیمه بوده و مشتریان و مصرف کنندگان این محصولات به راحتی می‌توانند آن‌ها را انتخاب نمایند.

 

ویژگی درب خروج اضطراری

استاندارد NFPA

این استاندارد همان استاندارد اطفاء و اعلام حریق است و شامل مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات است که به حفاظت از منافذ دیوارها، کف و سقف‌های ساختمان را در برابر بروز و گسترش آتش و دود در داخل و بیرون ساختمان مربوط می‌شود. استاندارد NFPA بیشتر روی طریقه کار با سیستم اطفاء حریق با گاز fm200، روش نصب و طراحی آن، خدمات پس از نصب آن، ملزومات و نیازهای لازم برای سیستم‌های خاموش کننده حریق به روش پوشش مستقیم و جامع آن تمرکز دارد.

 

استاندارد درب خروج اضطراری UL

استاندارد UL به بررسی محصولات ضد حریق از جمله کرکره ضد حریق، یراق آلات ضد حریق و درب‌های ضد آتش مربوط می‌شود. به طور کلی،‌ این استاندارد برای ارزیابی مشخصات فنی درب‌های ضد حریق استفاده می‌شود.

برای اینکه این محصولات بتوانند بر اساس استاندارد UL از سازمان آتش نشانی مجوز نصب را دریافت کنند، باید ویژگی‌هایی همچون جنس ورق‌های فولادی یا فولاد گالوانیزه، پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک، داشتن نوار دود بند و مقاوم در برابر آتش و حریق، داشتن جک آرام بند برای خروج راحت‌تر افراد از ساختمان، لولا ضد حریق درب قابل تنظیم با دستگیره آنتی ‌پنیک و… را داشته باشند.

همان طور که اشاره شد، ارائه درب‌های ضد حریق بر اساس استانداردهایی از سوی سازمان آتش نشانی انجام می‌شود تا این درب‌ها هنگام بروز حوادث ناگهانی مانند آتش سوزی جلوی بروز اتفاقات ناگوارتر را بگیرند. بر این اساس در این مقاله برخی از مهم‌ترین استاندارد درب خروج اضطراری مورد تأیید آتش نشانی را معرفی کردیم. بنابراین اگر قصد خرید درب‌های ضد حریف را دارید، ابتدا به استانداردهای آن‌ها توجه نمایید و بر اساس نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.