آرام بند درب

۶ روش عملی برای جلوگیری از محکم بسته شدن درب

جلوگیری از محکم بسته شدن در

محکم بسته‌شدن درب پدیده‌ای رایج و مشکل‌ساز است. هنگامی که در به‌طرز محکمی به چارچوب برخورد می‌کند، صدای ناخوشایندی از آن شنیده می‌شود و آرامش افراد را مختل خواهد کرد. اگر راه‌هایی برای جلوگیری از محکم بسته شدن در به کار گرفته نشوند، ممکن است به در آسیب برسد و هر بار نیز با تولید صدای بلندی به چارچوب برخورد کند.

برای آگاهی از دلایل بسته شدن ناگهانی در و راهکارهای ممانعت از آن با ما همراه باشید.

 

دلایل محکم بسته شدن در

دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا درها با صدای بلندی بسته می‌شوند. در مواقعی ممکن است تمام این علت‌ها با هم بر روی بسته شدن سریع درب تاثیر بگذارند و در نهایت، صدای ناهنجاری در ساختمان طنین بیندازد. شناسایی این موارد به راهکارهای مهم برای جلوگیری از محکم بسته شدن در کمک خواهد کرد.

مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

 

جلوگیری از محکم بسته شدن در

وارد کردن فشار و نیروی زیاد به در

درها توسط لولا به چارچوب متصل شده‌اند و در صورت اعمال فشار، لولا قابلمه ای درب و دیگر لولاهای متصل ب درب، نمی‌توانند سرعت حرکت درب را کنترل کنند. در نتیجه اگر فشاری بیش از نیروی متعادل با بازوبسته شدن درب به آن وارد شود، در به‌سرعت بسته خواهد شد. این نیروی وارده می‌تواند در اثر حرکات انسانی یا فشار جوی باشد.

 

هم‌تراز نبودن لولاها

یکی دیگر از عوامل مهم در محکم بسته شدن در، هم‌تراز نبودن لولاهای آن است. ممکن است لولای درب شل شده باشد یا در اثر فرسودگی نتواند عملکرد اولیه خود را نشان دهد. در نتیجه، برای جلوگیری از محکم بسته شدن در باید به موقعیت و وضعیت لولا‌ها توجه کرد.

 

شرایط آب‌و‌هوایی

از طرف دیگر، هنگامی که فشار هوای بیرونی و هوای داخل ساختمان با هم هماهنگ نباشد، در اثر این اختلاف زیاد، موجی از بادهای شدید به در فشار وارد می‌کنند و سبب محکم بسته شدن آن می‌شوند.

 

نقص در آرام‌بند و عملکرد آن

در نهایت می‌توان به نقش آرام بند در سرعت بسته شدن در اشاره کرد. آرام‌بندها کنترل حرکت درب را در اختیار دارند و مسئول جلوگیری از محکم بسته شدن در و کنترل آن هستند. هنگامی که اجزای آرام‌بندها شل شده باشند، نمی‌توانند بازوبسته شدن در را هندل کنند و در نهایت ممکن است درب با صدای محکمی به چارچوب ضربه بزند.

 

جلوگیری از محکم بسته شدن در

راهکارهایی برای جلوگیری از محکم بسته شدن در

زمانی که علت محکم بسته شدن درب با صدای بلند را دریافتید، بهتر است به دنبال رفع آن باشید و از روش‌هایی مطمئن استفاده کنید. مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از محکم بسته شدن در به شرح زیر هستند:

 

۱. لولاهای در را چک یا تعویض کنید

یکی از رایج‌ترین علل بسته شدن ناگهانی در، مشکل لولاهای آن است. لولای در امکان دارد زنگ‌زده، فرسوده، شکسته یا خارج از تراز در باشند. در این صورت باعث برخورد سریع و محکم در به چارچوب خواهند شد. بنابراین لازم است در اولین قدم وضعیت آن‌ها را چک کنید. اگر فرسوده هستند، از لولاهای جدیدی کمک بگیرید.

ر صورتی که زنگ زده‌اند، آن‌ها را ابتدا در سرکه و سپس جوش شیرین بیندازید و اگر در گذر زمان شل شده‌اند، پیچ آن‌ها را سفت کنید.

 

درزگیر درب

۲. از نوار درزگیر بهره ببرید

نوار درزگیر یکی از راه‌هایی است که به‌طور معمول برای چارچوب در و پنجره‌ها و برای جلوگیری از ورود هوای مخالف یا گردوغبار و به‌عنوان عایق صوتی به کار می‌روند. درزگیرها همچنین می‌توانند در کنترل کردن ضربه و جلوگیری از محکم بسته شدن در کاربرد داشته باشند.‌ این نوارها را باید دورتادور درب بچسبانید و از جدانشدن آن از چارچوب اطمینان کسب کنید.

 

آرام بند درب سه زمانه‌

۳. از آرام‌بند استفاده کنید

استفاده از آرام‌بندها سبب می‌شود در به‌آرامی بازوبسته شود. در حقیقت، آرام‌بندها به چارچوب در متصل خواهند شد و از طریق جک هیدرولیکی که دارند، سرعت حرکت در و برخورد آن به چارچوب را کنترل می‌کنند. آرام‌بندها به علت ویژگی‌‌ هندل کردن و تولید در سایزها و وزن‌های مختلف، فنی‌ترین راه و یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای جلوگیری از محکم بسته شدن در هستند.

 

ضربه گیر درب

۴. از ضربه‌گیر کمک بگیرید

ضربه‌گیرها لوازم کوچک و پلاستیکی هستند که میان کف زمین و بخش پایینی درب قرار می‌گیرند و ایده آسانی برای جلوگیری از ناگهانی بسته شدن در به شمار می‌روند. نکته مهم درباره این ضربه‌گیرها این است که سایز آن‌ها باید با در متناسب باشد و در زیر درب کاملا محکم و بسته شوند تا سرعت حرکت در و ضربه‌های ناگهانی آن را کنترل کنند.

 

۵. لنت‌های نمدی را امتحان کنید

لنت‌های نمدی یکی از راه‌های جلوگیری از محکم بسته شدن در هستند‌. این لنت‌ها در شکل‌های دایره و مربع و در سایزهای کوچک تولید می‌شوند. هنگامی که این لنت‌ها را در قاب در و بالای دستگیره بچسبانید، در صدای ناهنجاری تولید نخواهد کرد و از بسته شدن محکم درب نیز ممانعت خواهد شد.

 

۶. محافظ‌های فشاری می‌توانند کمک‌کننده باشند

محافظ فشاری یا pinch guard لوازمی هستند که در بالای درب یا چارچوب آن نصب می‌شوند. این محافظ‌ها اغلب از فوم و اسفنجی ساخته خواهند شد و با قرار گرفتن در هر قسمت از درب، از بسته شدن سریع و محکم آن جلوگیری می‌کنند. همچنین این فوم‌های فشاری برای ممانعت از گیر افتادن انگشتان کودکان در چارچوب درها به کار می‌روند.

 

کلام پایانی

گاهی ممکن است درها تحت تاثیر عوامل مختلفی به‌طور ناگهانی و با صدای محکمی بسته شوند. این مسئله باعث شده است تا راه‌هایی برای جلوگیری از محکم بسته شدن در به وجود بیایند. نصب آرام‌بند، استفاده از ضربه‌گیر، چسباندن نوار درزگیر، تعویض و سفت کردن لولا و کار گذاشتن لنت‌های نمدی در قاب درب از جمله راهکارهای کنترل حرکت و جلوگیری از ناگهانی بازوبسته شدن درها محسوب می‌شوند.