دستگیره درب چوبی

بررسی علت شل شدن دستگیره درب ضد سرقت و راهکار برطرف آن

دستگیره درب ضد سرقت

درب‌های ضدسرقت یا درب‌های امنیتی درب‌هایی هستند که در انواع و ابعاد مختلف در بازار وجود دارند. مهم‌ترین بخش چنین درب‌هایی قفل و دستگیره آن‌هاست. اگر قفل آسیب دیده و منجر به شل شدن دستگیره درب ضد سرقت شود، آن درب دیگر قابل استفاده نبوده و حتما باید تعمیر شود. در این مطلب به انواع دستگیره درب ضدسرقت،‌ مهم‌ترین مشکلات این درب‌ها و نحوه تعمیر آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

انواع دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره‌های ضد سرقت و امنیتی نیز مانند دستگیره‌های معمولی در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه شده‌اند. برخی از محبوب‌ترین این دستگیره‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

دستگیره نوع دو قطعه

در دستگیره‌های دوقطعه طراحی و ساخت به گونه‌ای است که دستگیره و قفل به طور جداگانه روی درب نصب می‌شود. دسته بیرونی ثابت و دسته داخلی به قطعه قفل وصل می‌شود. دستگیره دو قطعه روی انواع درب‌ها از جمله دستگیره درب چوبی دو تیکه قابل نصب است.

 

دستگیره نوع ثابت

در سال‌های اخیر دستگیره‌های مدل ثابت به صورت دو پیچ طراحی و ساخته می‌شوند. در این حالت دستگیره از داخل ساختمان روی درب پیچ شده و دیگر از بیرون قابلیت باز شدن نخواهد داشت.

 

دستگیره های جدید درب

 

دستگیره نوع دیجیتال

استفاده از دستگیره نوع دیجیتال طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. چرا که ضریب امینتی دستگیره دیجیتال بسیار بالاست. همچین احتمال خرابی و شل شدن دستگیره درب ضد سرقت در دستگیره‌های دیجیتال پایین بوده و در نتیجه عمر مفید دستگیره بالاتر می‌رود. دستگیره‌های دیجیتال از طریق اثر انگشت، تشخیص چهره، کارت هوشمند، پین کد و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دستگیره نوع روزت

دستگیره ضد سرقت روزت اغلب به صورت دو تکه طراحی و ساخته می‌شود. اگر به نحوه نصب دستگیره دو تکه دقت کنید متوجه خواهید شد که دستگیره و قفل در این نوع دستگیره‌ها به صورت جداگانه نصب می‌شود. دسته‌ای که به قسمت بیرونی نصب می‌شود بخش ثابت و دسته‌ای که به قسمت درونی درب نصب می‌شود به قفل ارتباط دارد.

 

مشکلات احتمالی دستگیره درب ضد سرقت

 

دستگیره نوع پلاک

دستگیره نوع پلاک از اولین دستگیره‌های ضد سرقت تولید شده است. هر چند که این نوع دستگیره هنوز هم با طرح و فناوری پیشرفته‌تر به بازار مصرف عرضه می‌شود. شل شدن دستگیره درب ضد سرقت در این نوع دستگیره‌ها بیشتر دیده می‌شود. با این وجود به دلیل کیفیت و قیمت مناسب هنوز هم یکی از محبوب‌ترین دستگیره‌ها به شمار می‌روند.

 

دستگیره نوع توپی

دستگیره‌های توپی بیشتر برای درب‌های ورودی استفاده می‌شوند. در واقع برای درب‌های داخلی ساختمان که نیاز به امنیت کمتری دارند از این نوع دستگیره‌ها استفاده می‌شود که زیبایی درب را چندین برابر می‌کند. دستگیره‌های توپی که در جنس‌هایی مانند شیشه‌ای، سرامیکی، فلزی و… ساخته می‌شود اغلب جنبه تزئینی داشته و روی درب‌های داخلی نصب می‌شوند.

علت شل شدن دستگیره درب ضد سرقت چیست؟

دستگیره نوع سلطنتی

می‌توان گفت دستگیره نوع سلطنتی به طور اختصاصی تولید نمی‌شود. در واقع تمامی مدل‌هایی که در بالا معرفی شد همگی می‌توانند به شکل سلطنتی طراحی و ساخته شوند. دستگیره‌های سلطنتی به دلیل ظاهری چشم نواز و شیک همواره طرفداران خاص خود را داشته‌اند.

 

مشکلات احتمالی دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره درب‌های ضد سرقت معمولا به راحتی دچار آسیب یا خرابی نمی‌شود. با این حال ممکن است برخی مشکلات در این نوع دستگیره‌ها مشاهده شود که در صورت کسب اطلاعات کافی به راحتی می‌توان با تعمیر دستگیره مشکل را رفع کرد. چند مورد از معمول‌ترین مشکلاتی که در دستگیره درب ضد سرقت دیده می‌شود عبارتند از:

 

مشکلات احتمالی دستگیره درب ضد سرقت

شل شدن دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره‌های ضد سرقت نیز مانند دستگیره‌های معمولی از طریق پیچ‌هایی روی درب نصب می‌شوند. بنابراین طی سالیان طولانی این پیچ‌ها و در نتیجه دستگیره می‌تواند شل شده و مشکلاتی ایجاد کند. برای رفع شل شدن دستگیره درب ضد سرقت می‌توانید پیچ‌های داخلی و پیچ‌های مغزی آن را سفت کنید. در صورت مرتفع نشدن مشکل باید دستگیره را به طور کامل باز کرده و قطعات آسیب دیده را تعویض کنید. همچنین اگر درب مجهز به آرام بند باشد، تا حدود زیادی می‌تواند از آسیب دیدن درب و دستگیره جلوگیری کند.

 

 

علت شل شدن دستگیره درب چیست؟

شل شدن دستگیره‌ها معمولا ۴ دلیل عمده دارند که در ادامه به صورت خلاصه به آن می‌پردازیم.

  1. دستگیره پیچ های متعددی دارد که ممکن است این پیچ ها شل شده باشند.
  2. ممکن است به دلیل گذشت زمان دستگیره فرسوده شد و نیاز به تعمیر یا تعویض برخی قطعات داشته باشد.
  3. ممکن است به دلیل ضربه دستگیره دچار مشکل شده باشد.
  4. یکی دیگر از از دلایل رایج شکستگی پیچ درون مکانیزم درب است.

 

خراب شدن دستگیره و قفل درب ضد سرقت

خراب شدن دستگیره و قفل درب ضد سرقت

دستگیره‌های ضد سرقت به خصوص دستگیره درب چوبی دو تیکه که به صورت مداوم باز و بسته می‌شوند گاهی دچار خرابی و شکستگی می‌شوند. همچنین قفل و مغزی دستگیره‌های ضد سرقت نیز به دلیل پیچیدگی‌های بسیار قفل‌های امنیتی، معمولا نسبت به فشار و ضربه حساس هستند. در صورت خرابی قفل و مغزی بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

 

کلام آخر

در این مطلب در رابطه با شل شدن دستگیره درب ضد سرقت و نحوه تعمیر و رفع آن صحبت شد. همانطور که گفتیم تعمیر دستگیره‌های آسیب دیده چندان مشکل نیست. اما اگر روش‌های معرفی شده کارساز نبود، بهتر است به جای اصرار به تعمیر شخصی، از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که دستگیره‌های ضد سرقت پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارند.