دستگیره درب چوبی

معرفی انواع کلید درب منزل و بهترین آن

پیشینه ساخت کلید به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد؛ زمانی که مصریان باستان همزمان با ساخت اولین قفل، اولین کلید را نیز از جنس چوب طراحی کردند. از این زمان تاکنون مدل‌ها و کاربری‌های مختلفی برای کلیدها ایجاد شده است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای کلید، قفل کردن درب منازل و ساختمان‌های مسکونی است.

این که از چه کلیدی استفاده شود تا امنیت ساختمان را تامین کند، اهمیت فراوانی دارد. ما در این مقاله سارو گلوبال قصد داریم تا به معرفی و بررسی انواع کلید درب منزل بپردازیم.

 

انواع کلید درب منزل

کلیدها دارای انواع مختلفی هستند. بسیاری از این لوازم در خودروها، گاو صندوق‌ها، ادارات و کمدها به کار می‌روند. یکی از مهم‌ترین کاربری‌های کلید، استفاده از آن به‌عنوان کلید بازوبسته کردن درب منزل است. برای ساختمان‌های مسکونی، عموماً از کلیدهایی استفاده می‌کنند که امنیت بسیاری را فراهم کند. در همین راستا، مدل‌ها و انواع کلید درب منزل پدید آمده است که از نظر شکل و کارایی با هم تفاوت دارند.

مقاله پشنهادی سارو گلوبال: معرفی انواع دستگیره درب

 

معمولاً بر روی درب منازل از قفل‌هایی بهره می‌گیرند که مغزی قفل درب با پین‌هایی که برای آن تعریف می‌شود، باز یا بسته خواهد شد. مشخصات کلیدها براساس این پین‌ها ساخته می‌شود. در حقیقت، بخش تیغه و ساختار کلی هر کلید مطابق با همین پین‌های موجود در بخش قفل طراحی خواهد شد. حال ما قصد داریم ۶ مدل از انواع کلید درب منازل را برای شما معرفی کنیم.

 

کلید دوطرفه و چهارطرفه

یکی از رایج‌ترین انواع کلید درب منزل، مدل‌های دوطرفه و چهارطرفه هستند. اگر به کلید بسیاری از ساختمانهای مسکونی دقت کرده باشید، به کاربرد فراوان این مدل پی می‌برید. منظور از دوطرفه و چهارطرفه بودن آن است که بر روی قسمت تیغه نزدیک به نوک، دو یا چهار دندانه و فرورفتگی‌ وجود دارد.

در مورد امنیت این کلیدها باید بگوییم که مدل‌های چهارطرفه از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. این کلیدها به‌دلیل داشتن زبانه‌های بیشتر، چالش بزرگ‌تری را برای بازوبسته کردن درب ایجاد می‌کنند. به همین علت، کلیدهای چهارطرفه از محبوب‌ترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. افزون بر این موارد، کلیدهای مذکور از دوام بهتری برخوردار هستند و امکان شکستگی آن‌ها درون قفل کمتر از سایر انواع کلید درب است.

 

کلید گودی ‌شکل

چرا به این مدل کلیدها، گودی شکل می‌گویند؟ زیرا اگر به ظاهر آن‌ها دقت کنید در قسمت تیغه تعداد زیادی فرورفتی و دندانه مشخص طراحی شده است که با استفاده از آن‌ها، پین‌های تعریف شده بر روی قفل باز می‌شوند. این مدل کلیدها از خوش‌ساخت‌ترین و پرکاربردترین کلیدها برای ساختمان‌های مسکونی به شمار می‌روند؛ زیرا در کنار تأمین امنیت، بازوبسته کردن درب با آن‌ها آسان است.

از سویی نیز طراحی آن‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که هر دو طرف کلید به یک شکل است و دندانه‌ها و فرورفتگی‌ها کاملاً متشابه و منطبق هستند. این مدل طراحی چه مزیتی دارد؟ اینکه شما کلید را به هر طرف که وارد قفل کنید، می‌تواند با پین‌ها انطباق یابد و در نتیجه بدون هدررفت زمان، درب باز خواهد شد.

 

کلیدهای کارتی

یکی از جدیدترین انواع کلید درب منزل، کلیدهای کارتی هستند. این مدل کلیدها عموماً برای درب‌هایی به کار می‌روند که از دستگیره دیجیتال برخوردارند. همچنین مکان‌هایی که قفل دیجیتال شیشه دارند نیز می‌توانند از این کارت‌ها به‌عنوان کلید استفاده کنند.

 

کلیدهای کارتی اغلب برای ساختمان‌های تجاری کاربرد دارند اما امروزه برای درب ساختمان‌های مسکونی نیز به وفور دیده می‌شوند. از مزایای این کلیدها می‌توان به تأمین امنیت دوچندان درب و کم‌جا بودن آن‌ها اشاره کرد.

 

کلید اصلی

این مدل کلیدها با عنوان شاه‌کلید نیز خوانده می‌شوند. در حقیقت، مقصود از آن‌ها این است که می‌توانند تمام درهای یک ساختمان را باز کنند. این شاه‌کلیدها حتی قادر هستند اتاق‌های یک ساختمان که از کلید مخصوص به خود برخوردارند، نیز بازوبسته کنند. به همین علت، به آن‌ها کلید اصلی گفته می‌شود.

نکته حائزاهمیت درباره کلیدهای اصلی، نوع کاربری آن‌ها است. این کلیدها هنوز هم به‌عنوان کلید درب منزل تلقی می‌شوند. در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، صاحب‌خانه نمونه‌ای از کلید اصلی را در اختیار دارد تا بتواند در صورت لزوم به منزل مستاجرها دسترسی داشته باشد. از طرف دیگر، این کلیدها در ادارات نیز بسیار به چشم می‌خورد تا کارمندان و کارفرمایان به‌راحتی و با یک مدل کلید بتوانند به بخش‌های مختلف ورود کنند.

 

کلید طرح‌دار یا اسکلتی

این کلیدها همانند شاه‌کلید می‌توانند تعداد زیادی درب را بازوبسته کنند و از این نظر به آن کلیدها شباهت دارند. این کلیدها به‌عنوان یکی از انواع کلید درب منزل دارای قطعه‌ای دندانه‌دار در قسمت تیغه هستند.

نکته مهم درباره این کلیدها آن است که استفاده از آن‌ها تنها در خانه‌های قدیمی دیده می‌شود؛ زیرا قفل متناسب با این کلید اسکلتی از فنرهایی برخوردارند که به‌راحتی جدا خواهند شد و به همین علت، امنیت منازل کاهش پیدا می‌کند.

 

کلید مغناطیسی

یکی از انواع کلید درب با ظاهر و کارکردی جدید، کلیدهای مغناطیسی هستند. این مدل کلیدها از اندازه و جهت‌گیری خاصی برخوردارنود؛ به‌طوری که با قرار گرفتن در موازات قفل، زبانه‌های آن باز می‌شود. این مدل کارایی سبب خواهد شد تا هر نوع آهن‌ربا و نیروی مغناطیسی تاثیری در باز شدن درب نداشته باشد.

درواقع، برای باز شدن درب‌هایی با قفل مغناطیسی نیاز است تا جهت و نیروی فیزیکی خاصی طراحی شود که تنها در قفل مگنت مخصوص یافت خواهد شد.

 

سخن پایانی

توجه به امنیت ساختمان بخش بزرگی از دغدغه هر فردی را شکل می‌دهد. اگر بتوان ترکیب قوی و قدرتمندی از قفل و کلید برای درب ساختمان‌ها طراحی کرد، این دغدغه تاحدودی کاهش می‌یابد. ساخت و طراحی انواع کلید درب منزل نشان می‌دهد که افراد همواره به‌دنبال ایجاد اتحادی مطمئن میان قفل و کلید بوده‌اند. حال شما بگویید؛ از میان انواع کلیدهایی که برشمردیم، فکر می‌کنید کدام یک مطمئن‌تر هستند؟