ریل کشو کابینت

اکسسوری کابینت چیست؟ هر آنچه که باید در این مورد بدانید.

اکسسوری آشپزخانه

آشپزخانه قلب تپنده هر خانه است و طراحی ظاهری و کاربردی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه در بازار بزرگ و پرتکاپوی صنعت طراحی داخلی توجه به طراحی کابینت برای آشپزخانه از اهم موضوعات است. سبک طراحی مدرن با استفاده از به کارگیری نرم افزارهای رایانه ای کمک شایانی به زیباسازی فضای آشپزخانه کرده است. یکی از مواردی که یک طراحی را از طرح دیگر متمایز می کند استفاده کاربردی از اکسسوری های کابینت است.

 

اکسسوری کابینت چیست؟

 

یونیت کابینت چیست؟

اما اکسسوری کابینت چیست و چه کاربردی دارد. برای پرداختن به این موضوع باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که یونیت کابینت چیست؟ همانطور که میدانید کلمه یونیت به معنای واحد و یگان است. عبارت یونیت در صنعت کابینت سازی به مفهوم یک واحد کابینت است.

در واقع اتاقک و محفظه داخلی یک کابینت را یونیت می گویند که کابینت سازان از آن به عنوان فضای پشت به پشت نام می برند. حجم و ظرفیت کابینت بسته به ابعاد آن متفاوت است. طول، عرض و ارتفاع یک کابینت اندازه و حجم داخلی یک یونیت را تعیین می کند اما در محاسبه ابعاد و طراحی کابینت آنچه بیش از همه حایز اهمیت است عرض کابینت می باشد.

 

انواع یونیت کابینت چیست؟

توضیح دادیم که یونیت کابینت چیست؟ حال بپردازیم به معرفی انواع یونیت کابینت. یونیت کابینت انواع مختلفی دارد که عبارتند از: یونیت دیواری، یونیت زمینی، یونیت ایستاده، یونیت نیم‌ایستاده، یونیت ویترینی، یونیت قفسه یا طاقچه‌ای، یونیت کُنج و غیره. یونیت ها می توانند ۲ درب، تک درب، بدون درب و طاقچه ای، شیشه ای یا همان ویترینی، جک دار و ریلی باشند که ریل مخفی یکی از متداول ترین آن ها است.

به طور معمول یونیت های آشپزخانه دارای ابعاد استاندارد هستند اما گاهی با توجه به نیاز و درخواست مشتری ابعاد یونیت ها سفارشی سازی می شوند.

 

جنس یونیت کابینت چیست؟

جنس یونیت کابینت از متریال هایی مانند انواع فلز، چوب، ام‌دی‌اف، لترون، هایگلاس،PVC و غیره هستند. کابینت‌های قدیمی بیشتر فلزی و گاهی نیز چوبی بودند، اما امروزه استفاده از متریال های مانند ام‌دی‌اف، هایگلاس و PVC کاربرد بیشتری دارد. با توجه به ابعاد یونیت طراحان برای داخل کابینت از اکسسوری پ های مناسب استفاده می کند. اکسسوری ها در واقع آیتم های کاربردی هستند که علاوه بر زیبایی، استفاده بهینه از فضای داخل کابینت را میسر می سازند.

 

درباره اکسسوری آشپزخانه چه میدانید؟

حال که دریافتیم یونیت کابینت چیست و با مفهوم آن آشنا شدیم، لازم است انواع اکسسوری آشپزخانه نیز معرفی شود تا با بهره گیری از جدیدترین اکسسوری آشپزخانه، قلب تپنده خانه را مدرن کنید.

 

 

انواع اکسسوری کابینت چیست؟

امروزه به لطف طراحی های سه بعدی و استفاده از تکنولوژی روز، شاهد ارائه اکسسوری های متنوع و جذاب برای آشپزخانه هستیم. اکسسوری هایی که به ما کمک می کنند تا نهایت استفاده از فضای موجود ببریم و در عین حال هنگام کار در آشپزخانه راحت و بی دغدغه به کلیه وسایل داخل کابینت ها دسترسی پیدا کنیم. سوال اینجاست که اکسسوری کابینت چیست؟

 

اکسسوری کابینت چیست؟

اکسسوری ها در واقع تجهیزات کمکی هستند که برای سورت کردن، مرتب کردن و نظم بخشیدن به وسایل و آیتم های داخل کابینت به کمک ما می آیند. اکسسوری ها انواع مختلفی دارند و کاربردهای متنوعی نیز دارند. بستگی به نوع نیاز و ابعاد یونیت و محل جانمایی یونیت در آشپزخانه می توان از انواع اکسسوری در آشپزخانه استفاده نمود.

 

انواع اکسسوری آشپزخانه را بشناسیم

انواع اکسسوری آشپزخانه بسیار متنوع است. طبقه بندی اکسسوری های آشپزخانه بسیار متنوع است اما به طور کلی شاید بتوان آن ها را به چند دسته اصلی تقسیم بندی نمود. اکسسوری کرنر، اکسسوری قلابی، اکسسوری ریلی، دیوایدر یا ارگانیزر، سبد های سوپرمارکتی، سطل زباله، جاادویه ای، انواع کشو، میز کم جا و تخته بازشو، انواع استند، آبچکان و تجهیزات توکار برخی از انواع متنوع و کاربردی اکسسوری های آشپزخانه و کابینت هستند.

هر کدام از این اکسسوری ها کاربرد ویژه خود را دارند و اگر در محل مناسب با ابعاد متناسب جانمایی شوند می توانند دسترسی به ابزار آشپزی، مواد خوراکی و به طور کلی آیتم های داخل کابینت را سهل الوصول تر نمایند.

 

اکسسوری کابینتی چیست؟

 

جدیدترین اکسسوری آشپزخانه

همانطور که گفته شد تنوع اکسسوری های آشپزخانه زیاد است. در ادامه دسته بندی کلی از این اکسسوری ها ارائه می کنیم و شما را با انواع جدیدترین اکسسوری آشپزخانه آشنا خواهیم کرد.

 

اکسسوری کرنر

اکسسوری های کرنر جزو جدیدترین اکسسوری های آشپزخانه هستند. با توجه به ساختار آشپزخانه معمولاً کابینت های کنج با توجه به عمقی که پیدا می کنند به یک انباری یا یک فضای بدون استفاده بدل می شوند. اکسسوری های کرنر با حالت چرخشی و گاهی حالت ریلی دسترسی به عمق این کابینت ها را فراهم می کنند. اکسسوری کرنر جزو جدیدترین اکسسوری آشپزخانه هست.

 

اکسسوری قلابی

اکسسوری های قلابی نیز یکی دیگر از اکسسوری های جدید آشپزخانه هستند. شاید ۹۰ درصد تجهیزات آشپزخانه روی دسته خود دارای یک سوراخ برای آویزان کردن داشته باشند اما با توجه به اینکه در کابینت ها و آشپزخانه های قدیمی محلی برای آویزان کردن این تجهیزات تعبیه و تدراک دیده نشده بود این وسایل در کابینت ها روی سر هم تلنبار می شدند اما خوشبختانه امروزه با وجود اکسسوری های قلابی می توان با نظم و ترتیب این آیتم ها را در فضای داخلی کابینت آویزان نمود.

 

اکسسوری ریلی

اکسسوری های ریلی جزو پرکاربردترین اکسسوری های کابینت هستند. ساده ترین نوع اکسسوری ریلی آشپزخانه، انواع کشو است اما امروزه به مدد طراحی مدرن، کشوها از یک محفظه ساده ریلی به یک فضای جذاب و کاربردی بدل شده است که عموماً فضای داخلی به چندین بخش تقسیم شده است تا از بهم ریختگی جلوگیری شود.

 

نظم دهنده و دیوایدر

دیوایدرها و ارگانیزرها از انواع بسیار محبوب در اکسسوری آشپزخانه هستند. دیوایدرها در واقع نظم دهنده هایی هستند که فضای داخل کابینت را به چند بخش تقسیم می کنند و برخی از آن ها نیز باعث می شوند تا از فضای داخلی کابینت بهینه تر استفاده شود مانند راف ها که در انواع و سایزهای مختلف به صورت پلاستیکی، طلقی، فلزی و شیشه ای وجود دارند.

 

سبد سوپرمارکتی

سبدهای سوپرمارکتی محل مناسبی برای قرار دادن مواد خوراکی خشک هستند دسته بندی مواد خوراکی در یک فضای مشخص، به کاربر در برنامه ریزی و مدیریت مصرف مواد خوراکی کمک می کنند.

 

سطل زباله

با توجه به اهمیت تفکیک زباله ها امروزه در آشپزخانه های مدرن به جای یک سطل زباله بزرگ و حجیم از چند سطل زباله برای تفکیک زباله استفاده میشود که این تجهیزات عموماً دارای درهای مکانیزه و توکار هستند.

 

جاادویه ای

آشپزخانه بدون وجود ادویه و چاشنی غیرقابل تصور است. شیشه ها و ظروف کوچک نیاز به قرارگیری در مکانی دارند که علاوه بر نزدیکی به اجاق گاز دسترسی به هر کدام از آن ها به سادگی میسر باشد.

 

انواع کشو

در معرفی اکسسوری های ریلی از جمله ریل کشو ساچمه ای، گفتیم که پرکاربردترین این نوع از اکسسوری ها، کشوها هستند اما کشوها هم انواع مختلفی دارند امروزه کشوهای بزرگ زیرکابینتی که محل قرارگیری تی و جارو هستند بسیار طرفدار پیدا کرده است. همچنین کشوهایی که دارای فضاهای تفکیک شده هستند و به راحتی می توان قاشق و چنگال و چاقو و ابزار ریز را در آن دسته بندی کرد.

 

میزهای کم جا و تخته های تاشو

میزهای کم جا و تخته های تاشو از انواع اکسسوری های مدرن تلقی می شوند که علاوه بر اینکه جا زیادی را اشغال نمی کنند اکثراً فضای پرت آشپزخانه را به فضای کاربردی بدل می کنند.

 

انواع استند

استندها جزو اکسسوری های قدیمی تر محسوب می شوند با این تفاوت که استندها از قرارگرفتن در گوشه آشپزخانه و شلوغ کردن فضای آشپزخانه، به داخل کابینت انتقال یافته اند تا فضای آشپزخانه همواره تمیز و مرتب به نظر برسد.

 

کاربرد اکسسوری آشپزخانه چیست؟

 

انواع آبچکان

آبچکان نیز مانند استند از جمله اکسسوری های قدیمی در آشپزخانه ها بوده است اما امروزه با مدد استفاده از فناوری های نوین آبچکان ها دارای طراحی شکیل تری شده اند و به صورت مکانیزه و توکار استفاده می شوند.

 

تجهیزات توکار

با توجه به سبک طراحی یکپارچه امروزه بسیاری از تجهیزات آشپزخانه مانند فر، سینک، گاز، و حتی یخچال و فریز به صورت توکار و در بدنه اصلی کابینت تعبیه میشوند و در نگاه کلی بیننده تمام فضای درونی آشپزخانه را متصل بهم و یکپارچه مشاهده می کند چرا که اجزای منفصل علاوه بر تأثیر منفی روی زیبایی-شناسی، فضای پرت زیادی را نیز ایجاد می کنند. تجهیزات توکار جزو جدیدترین اکسسوری آشپزخانه هست.

 

جنس اکسسوری آشپزخانه

در طراحی مدرن و جذاب امروزی گاهی از تلفیق چند نوع اکسسوری به صورت همزمان از فضای آشپزخانه می توان بهینه تر استفاده کرد. حال که با انواع اکسسوری های کابینت و اکسسوری های آشپزخانه آشنا شدید، لازم است به این نکته اشاره کنیم که اکسسوری ها نیز مانند یونیت از متریال های مختلف ساخته شده اند.

اکسسوری ها عموماً فلزی، چوبی، پلاستیکی، طلقی، حصیری، پی‌وی‌سی و حتی پارچه ای هستند اما رایج ترین و بهترین مدل اکسسوری ها نوع فلزی آن است و از بین انواع فلزی نوع استیل ضدزنگ بهترین و پرکاربردترین آن هاست. نوع پلاستیکی و طلقی جزو ارزان ترین اکسسوری ها محسوب می شوند اما در حال حاضر استفاده از اکسسوری های چوبی و حصیری به شدت ترند شده است.

 

جمع بندی

حال که دریافتیم اکسسوری کابینت چیست و با انواع اکسسوری  آشپزخانه آشنا شدیم قطعاً این اکسسوری ها را با دقت بیشتری انتخاب خواهیم کرد. استفاده صحیح از اکسسوری های آشپزخانه به مخاطب در استفاده بهینه و مدیریت فضا و مدیریت دپوی لوازم خوراکی کمک شایانی می کند همه ما تجربه دور ریختن مواد خوراکی بسته بندی شده به دلیل انقضای تاریخ مصرف را از سر گذرانده ایم چرا که این مواد در گوشه ای از کابینت تلنبار شده و دسترسی به آن آسان نیست؛ در حالی که با استفاده اکسسوری سوپرمارکت می توان به راحتی به تمام مواد خوراکی دسترسی داشت.

از طرفی گاهی شاید بیش از دو یا سه بسته از یک ماده غذایی را در آشپزخانه پیدا می کنیم که به دلیل اینکه در ته کابینت قرار داشته و با توجه به اینکه دسترسی به آن مقدور نبوده بارها در لیست خرید قرار گرفته است

بنابراین با استفاده از یک اکسسوری جاادویه ای مناسب می توان این چالش را به خوبی مدیریت کرد. شکستن لیوان هایی که به دلیل کمبود جا روی سر هم سوار شده اند نیز از تجربه های رایج است در حالی که استفاده از چند راف در کابینت علاوه بر ایجاد فضای بیشتر، دسترسی را نیز آسان تر می کند.

کاربرد اکسسوری کابینت چیست؟ اکسسوری ها برای آسان کردن زندگی و استفاده بهتر و مفیدتر از فضای موجود طراحی شده اند و اگر در مکان درست به کارگرفته شوند و از آن‌ها به طور معقول استفاده شود قطعاً کارا و کارآمد خواهند بود.