ریل کشو کابینت

۹ نکات مهم در طراحی کمد دیواری که باید به آن توجه کرد!

یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون خانه‌ها برخورداری آن‌ها از کمد دیواری است. در گذشته، استفاده از فضایی خالی برای نگهداری وسایل همه را راضی می‌کرد. این در حالی است که امروز با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای مختلف طراحی، ظاهر و کیفیت کمدهای دیواری از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل، آگاهی از نکات مهم در طراحی کمد دیواری به طراحان کمک می‌کند تا کمدی متناسب با نیاز و سلیقه مشتریان خود طراحی کنند. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین نکات طراحی کمد دیواری را تشریح می‌کنیم و همچنین به بررسی طبقه بندی کمد دیواری می‌پردازیم.

 

نکات مهم در طراحی کمد دیواری

جستجوی مدل‌های مختلف کمد دیواری

پیش اقدام به طراحی کمد دیواری مورد نظرتان باید نمونه‌های زیادی را ببینید تا به ویژگی‌های خاص‌ طرح مورد نظرتان برسید. برای این منظور می‌تواند در اینترنت جستجو کرده و طرح‌های مختلفی را ببینید. همچنین به صورت حضوری نیز می‌توانید از نمونه کارهای طراحان دکوراسیون دیدن نمایید.

در نتیجه این جستجو، طرحی کلی از کمد دیواری متناسب با نیازهایتان در ذهنتان شکل می‌گیرد، ظاهری زیبا از کمد در نظر می‌گیرید، نحوه قفسه بندی آن را مشخص می‌کنید و می‌توانید اندازه آویزهای لباس، فضایی برای رختخواب، تعداد کشوها، قفسه‌ها و غیره را تعیین کنید. همچنین جنس مناسب متریال کمد، مدل آن، درب کمد دیواری مناسب و قیمت نهایی ساخت کمد دیواری برایتان مشخص می‌گردد.

 

دقت در اندازه گیری ابعاد فضای مورد نظر

یکی دیگر از نکات مهم برای طراحی کمد دیواری، اندازه گیری دقیق ابعاد فضایی است که در آن کمد دیواری نصب می‌کنید. برای اندازه گیری دقیق فضای مورد نظر بهتر است که از خود طراح بخواهید این کار را انجام دهد؛ چرا که برخی خانه‌ها ممکن است دیوارهای کج، قوس دار یا زاویه‌های غیر استاندارد داشته باشند.

 

مشخص کردن نیازهای خود از کمد دیواری

برای طراحی کمدی که کارایی خوبی برایتان داشته باشد، ابتدا باید نیازهای خودتان از این کمد را مشخص کنید. قسمت‌های مورد نظرتان در کمد دیواری مانند جای رختخواب‌ها، کشوها و اندازه آن‌ها، قفسه‌ها و غیره را مشخص کنید یا برای مثال اگر تمایل به استفاده از دستگیره کابینت شاخه ای در کمد دیواری خود دارید، آن را به طراح اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که طراحی و ابعاد کشوی مناسب روسری با کشوی اسباب بازی‌های کودکتان بسیار متفاوت می‌تواند باشد یا اینکه آویزهای لباس مجلسی ارتفاع بلندتری نسبت به آویزهای معمولی نیاز دارد.

بر این اساس، نیازهای شما از کمد دیواری می‌تواند طراحی آن را به طور کلی تغییر دهد. به همین دلیل بهتر است نیازهای خانه خود را پیش از هر چیزی یادداشت کرده و در اختیار طراح کمد دیواری قرار دهید.

 

توجه به چند منظوره بودن کمد دیواری

برخی خانه‌ها فضای کمی دارند و در اتاق‌های آن‌ها جایی برای استفاده از مثلا تخت خواب و کمد دیواری به طور هم‌زمان وجود ندارد. در چنین شرایطی، از کمد دیواری چند منظوره نیز می‌توان استفاده کرد.

طراح کمد در این شرایط می‌تواند کمدهایی را بسازد که دارای تخت خواب هستند. به این ترتیب در بزرگترین دیوار اتاق می‌توان کمد، تخت خواب، میز و غیره را در کنار هم طراحی کرد که نمایی بسیار زیبا نیز به اتاق می‌بخشند و از حجم وسایل غیر ضروری اتاق می‌کاهند.

 

در نظر گرفتن ارگونومی

توجه به اصول ارگونومی در طراحی کمد دیواری موجب می‌شود تا به راحتی به همه فضای کمد خود دسترسی داشته باشید و به همین دلیل نیز کمدتان همواره منظم و شیک می‌ماند. طراحی کمد بر اساس اصول ارگونومی به این صورت است که قفسه‌ها باید بالای آویز لباس قرار بگیرند، عمق قفسه‌ها به دلیل امکان دسترسی و همچنین نظم و ساماندهی آسان کمد نباید بیشتر از ۳۵ سانتی متر باشد،‌ عرض قفسه‌ها نیز حدود ۳۰ سانتی متر باید باشد،‌ زیرا در کمدهای استاندارد لباس‌های تاشده حدودا ۳۰ سانتی متر از عرض و ۳۵ سانتی متر از عمق کمد را به خود اختصاص می‌دهند.

 

توجه به هزینه ساخت کمد

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در طراحی کمد دیواری هزینه آن است. به طور کلی، قیمت کمد به ابعاد کمد، مواد و همچنین تقسیم‌بندی‌های داخلی آن بستگی دارد. متناسب با نیازتان می‌توانید هزینه کمد دیواری مورد نظر خود را تخمین بزنید.

 

انتخاب رنگ، جنس و کیفیت کمد

کمدهای دیواری معمولا ابعاد بزرگی داشته و فضای زیادی را در خانه و اتاق به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل ظاهر آن‌ها در دکوراسیون اتاق بسیار تأثیرگذار است. از این رو انتخاب رنگی مناسب با فضای اتاق یکی دیگر از نکات مهم در طراحی کمد دیواری محسوب می‌شود. از سوی دیگر جنس و کیفیت موادی که برای ساخت کمد استفاده می‌شود نیز بسیار مهم است.

کمدهای دیواری امروزی از جنس MDF ساخته می‌شود. کمد دیواری باکیفیت باید کفی مستحکم داشته باشد و اگر به جای سیمان از چوب ساخته شده باشد، حتما باید توانایی حمل بارهای آینده را داشته باشد. روکش کمد دیواری نیز باید کیفیت مناسبی داشته باشد تا به مرور زمان و در صورت برخورد با ضربه‌های ناگهانی مقاومت کافی داشته باشد.

 

انتخاب نوع کمد دیواری

کمدهای دیواری انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از کمدهای ریلی، کشویی و کلاسیک. کمد دیواری کلاسیک از فضای داخلی مناسبی برخوردار است ولی چون درب بازشو دارند، فضای مقابل آن‌ها باید به اندازه عرض درب خالی باشد. کمد ریلی نیز از بهترین نوع کمد دیواری بوده و به دلیل برخورداری از درب‌های ریلی فضای روبروی خود را اشغال نمی‌کنند.

ریل تاچ ساچمه ای یکی از انواع یراق آلات پرکاربرد برای طراحی کمدهای ریلی می‌باشد. کمدهای کشویی به نوعی ارزش افزوده برای کمد ریلی یا کلاسیک محسوب می‌شوند و به صورت طبقاتی طراحی می‌شوند که به کمدهای مذکور اضافه شده و به صورت کشویی از آن‌ها خارج می‌شوند.

 

عدم استفاده از کشو

به طور کلی، ساخت کشو در طراح کمد لباس، هزینه زیادی به همراه دارد و از سوی دیگر فضای زیادی از کمد را به خود اختصاص می‌دهد. در این شرایط امکان استفاده بهینه از فضای کمد دیواری وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل اگر در اتاق خود دراور یا پاتختی دارید، بهتر است که از کشوی آن‌ها برای قرار دادن وسایل یا لباس‌های کوچک خود استفاده کنید. ژاکت‌ها و تی‌شرت‌ها راه هم در قفسه‌های کمد می‌توانید قرار دهید و در هنگام استفاده به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

طبقه بندی کمد دیواری با عمق زیاد

یکی از نکات مهم و تأثیرگذاری در طبقه بندی کمدها میزان عمق و ارتفاع آن‌ها است. به عبارتی، طبقه بندی کمد دیواری با عمق زیاد بسته به کاربردی که دارد، متفاوت می‌تواند باشد. در چنین کمدهایی گاهی عمق زیاد باعث می‌شود که به وسایل انتهای قفسه دسترسی نداشته باشیم. از سوی دیگر، عمق زیاد کمد گاهی موجب می‌شود تا وسایل جاگیر مانند رختخواب یا چمدان را بتوانیم به راحتی داخل کمد جا دهیم.

ابزارهای مختلفی برای قفسه بندی کمد دیواری با عمق زیاد وجود دارند که امکان استفاده مفید از فضای درون کمد را فراهم می‌کند که از آن جمله می‌توان کشوهای با عمق زیاد، دسته‌های هیدرولیکی، باکس‌های تقسیم شده ریلی، رگال‌های سقفی و غیره را نام برد.

البته لازم به ذکر است که محل قرارگیری و طراحی کمد دیواری چگونگی استفاده از آن را مشخص می‌کند. به بیان دیگر، نحوه قفسه بندی کمد دیواری به محل کمد و طراحی آن نیز وابسته است.

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نکات مهم در طراحی کمد دیواری پرداختیم و گفتیم که چگونه می‌توان کمدی متناسب با نیازهای خانه خود طراحی کرد. همچنین نحوه طبقه بندی کمد دیواری با عمق زیاد را تشریح کردیم. اگر شما نیز تجربه مشابهی در این زمینه دارید،‌ آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.