ریل کشو کابینت

انواع کشو کابینت آشپزخانه

مدل کشو کابینت

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کشو کابینت آشپزخانه آشنا کنیم. ایجاد فضای مناسب برای قرار دادن وسایل یکی از مهم‌ترین گام‌ها در طراحی و چیدمان آشپزخانه است.
آگاهی از انواع مدل کشو کابینت این امکان را برای شما فراهم می‌کند که متناسب با فضا و تجهیزات آشپزخانه خود بهترین انتخاب داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کشو کابینت آشپزخانه در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

انواع کشو کابینت

کاربرد کشو در آشپزخانه

پیش از معرفی انواع کشو کابینت آشپزخانه اجازه دهید کمی درباره کاربرد کشوها صحبت کنیم. بسیاری از افراد در نگاه اولیه به یک آشپزخانه تعداد کابینت‌ها را مدنظر قرار می‌دهند. با این حال اهمیت کشو اگر بیشتر نباشد، کمتر نخواهد بود.
معمولا ظروف بزرگ مانند قابلمه‌ها یا بشقاب‌ها داخل کابینت قرار می‌گیرند. اما برای سازماندهی سایر وسایل آشپزخانه، شما به انواع مدل کشو کابینت نیاز دارید. اگر کشوهای شما در معرض دید هستند و یا حفظ زیبایی برای شما اولویت بالایی دارد، می‌توانید برای کشوهای خود از ریل مخفی استفاده کنید.
یکی از مزایای استفاده از ریل برای کشو کابینت سهولت استفاده و استهلاک پایین آن است. همچنین در صورت نیاز به تمیز کردن یا جا به جایی می‌توانید به راحتی کشو را بیرون بکشید. پیش‌تر نحوه جا انداختن کشو ریلی کابینت را برای شما شرح داده‌ایم.

انواع کشو کابینت اشپزخانه

اندازه کشو کابینت

تعیین اندازه برای کشو کابینت توسط دو عامل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
• مساحت آشپزخانه
• ابعاد وسایل و تجهیزات آشپزخانه شما
توجه داشته باشید که اگر آشپزخانه شما فضای نسبتا بزرگی دارد، به این معنا نیست که باید تمام کشوهای خود را بزرگ و عمیق طراحی کنید. به عنوان نمونه برای لوازمی مانند قاشق، چنگال،کفگیر و جای ادویه‌جات، کشوهای کم‌عمق و با عرض بالا بهترین انتخاب هستند. یا به طور مثال با نصب سبد سوپری کابینت می‌توانید بسیاری از محصولات مانند روغن‌ها و ظروف حبوبات سازماندهی نمایید.

انواع کشو کابینت آشپزخانه

گفته شد که کشوهای کابینت انواع مختلفی دارند. آشنایی با آنها به شما در انتخاب مدل کشو کابینت مناسب و طراحی یک آشپزخانه مدرن و زیبا کمک خواهد کرد.

• مدل کشو کابینت زیر گاز رومیزی

کشو کابینت زیر گاز رومیزی را می‌توان شناخته شده‌ترین و پراستفاده‌ترین مدل در میان انواع کشو کابینت آشپزخانه دانست. معمولا عمده زمان حضور در آشپزخانه در اطراف گاز می‌گذرد. در نتیجه طبیعی است که بسیاری از لوازم مورد نیاز در کشوهای زیر گاز رومیزی نگهداری شوند.

انواع کشو کابینت آشپزخانه

اگر امکان تعبیه ۲ تا ۳ کشو زیر گاز وجود داشته باشد، بهتر است کشوی اول کم عمق باشد. این کشو برای سازماندهی کفگیر، ملاقه و سایر لوازم کوچک و مورد نیاز برای آشپزی مناسب خواهد بود. می‌توان کشوهای پایین‌‌تر را متناسب با ابعاد سایر لوازم مانند ظروف آشپزی و ظروف ادویه‌جات عمیق‌تر و بزرگ‌تر طراحی کرد.
با توجه به این موضوع که کشوهای زیر گاز پرکاربردترین کشوها در آشپزخانه هستند، بهتر است به طراحی آنها دقت ویژه‌ای شود. به علاوه از آنجا که کشو زیر گاز زیاد باز و بسته می‌شود بهتر است از ریل کشو ساچمه ای استفاده شود. در واقع این ریل‌ها پراستفاده‌ترین مدل برای نصب انواع کشو کابینت آشپزخانه هستند.
از مهم‌ترین دلایل این امر، قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه این ریل‌ها و همچنین سهولت نصب آنهاست. همینطور در صورت بروز خرابی و آسیب، تعمیر ریل کشو ساچمه ای کار چندان سخت و پیچیده‌ای نخواهد بود. با کمی دقت به راحتی خودتان از پس تعمیر کشوهای خود برمی‌آیید.

• کشو کابینت یخچال دار

مدل کشو کابینت یخچال دار یکی از جدیدترین انواع کشو کابینت آشپزخانه است. این کشو دارای یک موتور خنک کننده کوچک بوده و می‌‌تواند میوه، سبزیجات و سایر اقلام خوراکی را تازه نگه دارد. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است جنس بدنه این کشو متفاوت از سایر کشو کابینت‌های شما باشد.
اگر یخچال شما به اندازه کافی جا ندارد، یا به هر دلیلی تمایل دارید برخی مواد غذایی را جدا از باقی نگه دارید، استفاده از مدل کشو کابینت یخچال‌دار در آشپزخانه به شما توصیه می‌شود.

جدیدترین مدل کشو کابینت

• مدل کشو کابینت سیب زمینی و پیاز

بسیاری از افراد برای نگهداری پیاز و سیب زمینی از سبد استفاده می‌کنند. اما کشو کابینت مخصوص می‌تواند انتخاب بهتری باشد. مهم‌ترین دلیل برای اثبات این نظر، آن است که سیب زمینی‌ها و پیازها داخل کابینت در معرض نور قرار نگرفته و جوانه نمی‌زنند.
در نتیجه محصولات مدت طولانی‌تری قابل استفاده خواهند بود. علاوه‌بر این نمای آشپزخانه شما بدون وجود سبد سیب زمینی و پیاز بسیار چشم‌نوازتر خواهد بود.

مدل کشو کابینت آشپزخانه

• کشو کابینت سطل زباله

یکی دیگر از انواع کشو کابینت آشپزخانه، کشو مخصوص سطل زباله است. یکی از مکان‌های مناسب برای این کشو زیر سینک ظرفشویی خواهد بود. در این کشو می‌توانید ۲ سطل برای تفکیک زباله‌های تر و خشک در نظر بگیرید. برای مدل کشو کابینت سطل زباله می‌توان از ریل تاندم و ریل تاندم باکس استفاده کرد.

مدل کشو کابینت مدرن

• کشو کابینت بدون دستگیره

یکی از جذاب‌ترین و مدرن‌ترین انواع کشو کابینت آشپزخانه، مدل کشو کابینت بدون دستگیره است. کشو کابینت بدون دستگیره معمولا به دو طریق باز می‌شود:

• در فشاری یا آهن ربایی
• دستگیره مخفی که معمولا بالای کشو تعبیه می‌شود.

مدل کشو کابینت اشپزخانه

این مدل کشو کابینت نظم و یکدستی بیشتری به ظاهر آشپزخانه می‌دهد. سطح یکنواخت کشوها و کابینت‌های شما در آشپزخانه زیبایی دوچندانی به فضا می‌دهد. کشو کابینت بدون دستگیره بسته به نیاز و نظر شما می‌تواند کم عمق یا عمیق و بزرگ باشد.

• کشو مخصوص چاقو، چنگال و قاشق

از پرکاربردترین انواع کشو کابینت آشپزخانه، کشوی مخصوص قاشق، چنگال و چاقو است. با تعبیه این کشو قاشق و چنگال‌ها در منظم‌ترین حالت ممکن سازماندهی می‌شوند. علاوه بر این چاقوهای آشپزی به خاطر تیغه پهن و امکان ایجاد آسیب فیزیکی باید به طور منظم و در محلی مجزا از سایر وسایل آشپزخانه قرار بگیرند.
کشوی مخصوص قاشق، چنگال و چاقوها معمولا عریض با عمق کم است. این ساختار علاوه‌بر حفظ نظم وسایل، آنها را به سادگی در دسترس شما قرار می‌دهد. برای حفظ نظم بیشتر داخل این کشو توسط دیواره‌هایی کوچک، پارتیشن بندی می‌شود.

انواع مدل کشو کابینت

• کشو کابینت مخصوص ظروف آشپزی

قبل‌تر گفتیم که معمولا محل قرار گیری قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها داخل کابینت است. با این حال می‌توان از انواع کشو کابینت آشپزخانه نیز برای نگهداری این تجهیزات آشپزی استفاده کرد. خوب است که در صورت امکان، طراحی اندازه و ارتفاع کشوها با توجه به ابعاد ظروف انجام شود.
به این ترتیب که تابه‌ها و قابلمه‌های کوچک در کشوهای کم ارتفاع و قابلمه‌های بزرگ‌تر در کشو کابینت‌های عمیق‌تر قرار بگیرند. این کار باعث سهولت دسترسی شما به قابلمه‌ها می‌شود. کشو کابینت مدل ریل تاندم باکس می‌تواند برای این منظور بسیار مناسب باشد.

• کشو کابینت ادویه‌جات

انواع کشو کابینت زیر سینک

اگر تعداد ادویه‌جات مصرفی شما زیاد است می‌توانید یک کشو را به طور کامل به آنها اختصاص دهید. این کار علاوه‌بر حفظ نظم و زیبایی، دسترسی شما به انواع چاشنی‌ها را راحت‌تر می‌کند.
مدل کشو کابینت ادویه می‌تواند افقی یا عمودی باشد. در مدل افقی معمولا از ساختار عریض و کم عمق استفاده می‌شود. برای این مدل می‌توانید از ارگانایزرها نیز داخل کشو استفاده نمایید.
همچنین مدل عمودی مشابه سبد سوپری کابینت خواهد بود. البته تعیین کننده‌ترین عامل در طراحی ساختار این کشو، اندازه ظروف ادویه شما و تعداد آنهاست.

مدل کشو کابینت برای ادویه

• کشو کابینت سینی و تخته برش

سینی‌ها و تخته‌های برش به خاطر ابعادشان معمولا فضای زیادی را داخل کابینت اشغال می‌کنند. به علاوه اگر آنها را در حالت ایستاده داخل کابینت بگذارید، افتادشان می‌تواند سروصدای زیادی به پا کند.
در صورتی که شما چندید سینی و تخته برش دارید، بهترین راه برای سازماندهی آنها تعبیه کشو کابینت مخصوص است. این کار می‌تواند دسترسی شما به سینی‌ها و تخته‌های کار را سهولت ببخشد.

مدل کشو کابینت برای گوشه

• کشو کابینت گوشه آشپزخانه

یکی از جدیدترین انواع کشو کابینت آشپزخانه، کشوهای مخصوص گوشه است. در سال‌های اخیر طراحی‌های مدرن برای استفاده حداکثری از فضای آشپزخانه طرفداران فراوانی پیدا کرده است. در طراحی‌های قدیمی فضای گوشه آشپزخانه اصطلاحا پرت می‌شد.
اما در حال حاضر با وجود کابینت‌های گوشه آشپزخانه شما می‌توانید به راحتی از این فضا استفاده کنید. کشو کابینت گوشه آشپزخانه انواع مختلفی دارد. هر فردی می‌تواند متناسب با سلیقه و نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

انواع کشو کابینت برای گوشه

• کشو کابینت U شکل

زیر سینک ظرفشویی معمولا فضایی بیشتر از سایر کابینت‌ها و کشوهای آشپزخانه دارد. بنابراین استفاده بهینه از این فضا می‌تواند کمک بسیاری به سازماندهی مناسب وسایل آشپزخانه کند. تعبیه کشو U شکل یکی از راه‌های استفاده حداکثری از فضای زیر سینک است.

مدل کشو سوپر مارکت اشپزخانهکلام پایانی
در این مطلب سعی کردیم کاربردی‌ترین انواع کشو کابینت آشپزخانه را به شما معرفی کنیم. خوب است بدانید که کشوهای آشپزخانه به چند مدل کشوکابینت معرفی شده در مقاله محدود نمی‌شوند. شما می‌توانید متناسب با فضای شخصی آشپزخانه خود بهترین طراحی را داشته باشید.
تنها محدودیت شما میزان خلاقیتتان خواهد بود. داشتن یک طراحی تخصصی این امکان را به شما می‌دهد که از فضای خود حداکثر استفاده را ببرید. در صورتی که خودتان تخصصی در این زمینه ندارید، حتما از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.