دستگیره درب کابینت

نحوه انتخاب و نصب دستگیره کابینت

نحوه نصب دستگیره کابینت

دستگیره کابینت یکی از مهم‌ترین ابزار برای زیباسازی هر چه بیشتر کابینت‌ها و در نتیجه محیط پیرامون است. هر چند که نصب دستگیره کابینت ممکن است برای کسی که آگاهی کافی به این امر ندارد، دشوار باشد. برای نصب یا تعویض ساده‌تر انواع دستگیره‌ کابینت آگاهی به حداقل اطلاعات ضروری است. در این مطلب در مورد نصب انواع دستگیره بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آموزش نصب دستگیره کابینت

 

نصب دستگیره کابینت

دستگیره‌های کابینت انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند. همچنین هر کدام از آن‌ها جلوه ظاهری بخصوصی به کابینت‌ها می‌بخشند. در نتیجه برای نصب هر کدام از انواع مختلف دستگیره کابینت، باید روش‌های متفاوتی در پیش گرفت. برخی از مهم‌ترین انواع دستگیره کابینت و روش‌های نصب آن‌ها را در ادامه شرح داده‌ایم.

نصب دستگیره ی کابینت

نصب دستگیره کابینت با الگو

برای نصب انواع دستگیره کابینت می‌توان از ابزاری مانند الگو یا شابلون بهره برد. شابلون وسیله‌ای پلاستیکی است که نصب دستگیره کابینت را بسیار ساده‌تر می‌کند. هر چند که برای این کار می‌توانید به راحتی یک الگوی کاغذی هم طراحی کرده و برای نصب دستگیره از آن کمک بگیرید. شابلون فاصله میان پیچ‌های مختلف در انواع دستگیره‌های کابینت، کمد و… را به طور دقیق اندازه گیری می‌کند.

برای طراحی الگو روی کاغذ یا مقوا می‌توان دستگیره را روی کاغذ قرار داده و محل سوراخ‌ پیچ‌های آن را روی کاغذ علامت زد. در نهایت با استفاده از آن به راحتی می‌توان محل دقیق پیچ‌ها را روی درب کابینت علامت گذاری و فیکس کرد. برای این امر بهتر است به اندازه کافی در طراحی و علامت گذاری روی الگو دقت کنید. چرا که اندازه گیری اشتباه می‌تواند منجر به علامت گذاری اشتباه و در نهایت سوراخ‌های اشتباه روی درب کابینت شود.

در کابینت‌هایی که درب آن‌ها لبه دار است می‌توانید از این امتیاز برای علامت گذاری هر چه دقیق‌تر درب کمک بگیرید. برای این امر یک سر دستگیره را درست در امتداد لبه علامت بزنید. دستگیره دیگر را روی درب کناری تنظیم کرده و یک سر آن را هم در امتداد لبه علامت بزنید. در این صورت احتمال خطا در علامت زدن محل پیچ‌ها کمتر خواهد شد.

به علاوه چسب بتونه‌ای که در فروشگاه‌های یراق آلات به راحتی پیدا می‌شود، می‌تواند در علامت گذاری محل پیچ‌ها و نصب دستگیره کابینت کمک کننده باشد. با استفاده از این چسب‌ها که مجددا قابل استفاده هستند، می‌توانید دستگیره را در محل مورد نظر به طور موقت نصب کرده و اندازه‌ گیری‌های لازم را انجام دهید.

اما برای پیشبرد هر چه سریع‌تر کار می‌توان از شابلون یا الگو بهره گرفت. همانطور که گفتیم به کمک شابلون به راحتی می‌توان محل دقیق پیچ‌های دستگیره را علامت گذاری کرده و احتمال خطا را به حداقل رساند. روی شابلون پلاستیکی سوراخ‌های مختلف در اندازه‌ها و فواصل متفاوت وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان فاصله میان دو پیچ دستگیره را اندازه‌ گیری کرده و روی درب کابینت انتقال داد.

اگر مایلید که در مورد این روش بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه با یک الگو دستگیره کابینت را نصب کنیم را حتما بخوانید.

طریقه نصب دستگیره کابینت

 

 

نصب دستگیره کابینت ال و یو

دستگیره کابینت ال و یو امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع دستگیره‌ها به شمار می‌رود. این دستگیره‌ها به نام دستگیره پروفیلی مخفی هم شناخته می‌شوند. چرا که به صورت مخفی به بدنه کابینت نصب شده و نمایی یک پارچه به درب می‌دهند. در حقیقت دستگیره تمام طول درب را پوشش داده و از لبه درب می‌توان به آن دسترسی داشت.

دستگیره ال فرم همانطور که از نام آن‌ پیداست به شکل حرف ال انگلیسی (L) بوده و پس از نصب، تنها یک سمت آن قابل دسترسی خواهد بود. دستگیره یو فرم نیز به شکل حرف یو انگلیسی (U) بوده و دو سمت آن در دسترس است. با استفاده از دستگیره ال و یو به راحتی می‌توان از تاب احتمالی درب پیشگیری کرد. به علاوه با نصب دستگیره ال و یو روی درب کابینت، برای باز کردن آن صرفا تماس دست با دستگیره کافی است. به بیانی دیگر به کمک این نوع دستگیره‌ها تماس دست با درب به حداقل رسیده و در نتیجه لک و چربی روی درب بسیار کمتر خواهد بود.

گفتنی است دستگیره‌های ال و یو شکل معمولا روی کابینت‌های زمینی استفاده می‌شوند. نحوه نصب دستگیره کابینت ال و یو به گونه‌ای است که دستگیره‌ها پس از نصب به شکل خطوط افقی یک دست روی کابینت دیده می‌شوند. دستگیره ال شکل معمولا در قسمت بالایی و دستگیره یو شکل در قسمت پایینی کابینت نصب می‌شود. از مهم‌ترین نکات دستگیره‌های ال و یو این است که این نوع دستگیره‌ها روی بدنه کابینت نصب می‌شوند نه درب.

دستگیره ال شکل در قسمت بالایی کابینت یا کمد دیواری نصب شده و میان درب و بدنه فاصله کمی ایجاد می‌کند. از همین مقدار فاصله برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌شود. دستگیره یو شکل در قسمت پایین‌تر کابینت بین درب‌های کشویی بالا و پایین روی بدنه نصب می‌شود. از فاصله ایجاد شده بین درب و بدنه کابینت برای باز کردن درب کشوها استفاده می‌شود.

نصب دستگیره مخفی کابینت

دستگیره کابینت مخفی یکی دیگر از محبوب‌ترین انتخاب‌ها هنگام نصب انواع دستگیره کابینت است. دستگیره‌های مخفی در طول سالیان متمادی در انواع مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. از جمله مهم‌ترین انواع دستگیره مخفی عبارتند از:

  • دستگیره آهن ربایی مکانیکی
  • دستگیره مخفی شاخه‌ای
  • دستگیره یکپارچه با درب کابینت
  • دستگیره پروفیلی پنهان
  • دستگیره پروفیلی بیرونی

اموزش نصب دستگیره مخفی کابینت

 

  • دستگیره آهن ربایی مکانیکی

نحوه نصب دستگیره مخفی کابینت به نوع دستگیره وابسته است. در واقع هر کدام از انواع مختلف دستگیره‌های مخفی روش نصب و پیاده سازی متفاوتی دارند که هنگام نصب باید رعایت کرد. برای مثال دستگیره آهن ربایی مکانیکی به گونه‌ای طراحی شده است که پس از نصب روی درب کابینت تنها یک فشار برای باز و بسته کردن درب کافی است.

 

  • دستگیره مخفی شاخه‌ای

دستگیره مخفی شاخه‌ای به نام دستگیره متری هم شناخته می‌شود. برای نصب دستگیره کابینت مخفی شاخه‌ای باید توجه شود که این نوع دستگیره بیشتر برای کابینت‌های زمینی و قسمت پایینی کابینت‌ها مناسب است. چرا که دستگیره مخفی شاخه‌ای طول زیادی داشته و تقریبا تمام طول کابینت را در بر می‌گیرد. دستگیره شاخه‌ای در انواع یو، اچ، ال و جِی شکل طراحی و تولید می‌شود.

 

  • دستگیره یکپارچه با درب کابینت

این نوع دستگیره مخفی روی لبه درب کابینت ایجاد شده و همانطور که از نام آن پیداست به طور کامل با درب یکپارچه می‌شود. دستگیره یکپارچه با درب در واقع همان قسمت پایینی کابینت است که شیب داده شده و به صورت دستگیره ساخته می‌شود. این یکپارچگی جلوه خاص و زیبایی به کابینت می‌دهد.

نصب دستگیره کابینت مخفی

 

  • دستگیره پروفیلی پنهان

دستگیره‌های پروفیلی پنهان همان دستگیره‌های ال و یو شکل هستند که نحوه نصب و ساختار آن‌ها در بالا شرح داده شد. این مدل دستگیره‌ها معمولا در کابینت‌های آشپزخانه کاربرد داشته و پس از نصب دستگیره کابینت دور تا دور آن را به طور کامل پوشش می‌دهند.

 

  • دستگیره پروفیلی بیرونی

آخرین دسته از انواع دستگیره مخفی کابینت دستگیره پروفیلی بیرونی است. این نوع دستگیره معمولا روی قسمت بالایی کابینت‌ها نصب شده و باز و بسته کردن عمودی درب را ساده‌تر می‌کند.

 

سخن آخر

همانطور که مشخص است نصب دستگیره کابینت مخفی تا حدودی پیچیده‌تر از نصب دستگیره‌های لبه‌ای بوده و نیاز به ابزار تخصصی و ویژه‌ای دارد. بنابراین بهتر است برای نصب دستگیره‌های مخفی از متخصصان مربوطه کمک بگیرید. در این مطلب در رابطه با نصب دستگیره کابینت و مهم‌ترین انواع مختلف دستگیره‌های موجود صحبت کردیم. امیدواریم با توجه به نیاز و شرایط ویژه خود بهترین انتخاب را در خرید دستگیره مناسب داشته باشید.