دستگیره درب کابینت

معرفی کامل انواع دستگیره کابینت به همراه عکس

انواع دستگیره کابینت

یکی از قسمت‌های اصلی و تعیین کننده در سبک دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها، کابینت‌های آن‌ها است. انتخاب دستگیره‌ای متناسب با کابینت‌ها می‌توان زیبایی و همچنین کاربرد آن‌ها را دو چندان نماید.

انواع دستگیره کابینت و کمد

به احتمال زیاد تاکنون برای شما هم این سؤال پیش آمده است که چرا دستگیره برای کابینت این‌قدر مهم است و چه مدل دستگیره‌ای برای کابینت‌های منزلتان می‌تواند مناسب باشد؟ در این مطلب به معرفی انواع دستگیره کابینت و کمد می‌پردازیم و کاربرد هر کدام را بیان می‌کنیم تا به جواب سؤال‌های خود در این باره برسید.

 

دستگیره سرامیکی

دستگیره کابینت سرامیکی

خانم‌ها امروزه تمایل زیادی به خاص بودن در دکوراسیون خانه خود دارند و به همین دلیل از دستگیره کابینت سرامیکی بسیار استقبال می‌کنند. چرا که ترکیب فلز و سرامیک در تولید این دستگیره‌ها طراحی منحصر به فردی را به آن‌ها داده است.

به طور کلی می‌توان گفت که دستگیره کابینت سرامیکی به دلیل برخورداری از طرحی سنتی و زیبایی برای نصب روی کابینت‌های هایگلاس و ام دی اف مناسب به نظر می‌رسد. از جمله مدل‌های مختلف این دستگیره نیز می‌توان به ۲ نوع تک پیچ و دو پیچ اشاره کرد.

 

انواع دستگیره کابینت

دستگیره کابینت مخفی

یکی دیگر از شیک‌ترین مدل‌های دستگیره کابینت می‌توان به دستگیره مخفی اشاره کرد. این دستگیره‌ها به عنوان بخشی از یراق آلات کابینت موجب می‌شوند تا کابینت‌ها ضمن برخورداری از طراحی شیک و مدرن فضایی خلوت‌ و منظم‌تر را به آشپزخانه بدهند.

همچنین این دستگیره‌ها ظاهری مدرن، یک دست و منظم را به کابینت‌ها می‌دهند که این حالت نیز طرفداران خاص خود را دارد. از مدل‌های مختلف دستگیره کابینت مخفی می‌توان به دستگیره کابینت شاخه ای و دستگیره کابینت مگنتی اشاره کرد.

 

کابینت مدرن

دستگیره کابینت شاخه‌ای

این دستگیره، که پرفروش ترین آن‌ها دستگیره مخفی ال و یو است، به عنوان رایج‌ترین مدل دستگیره کابینت مخفی برای استفاده در کشوهای پایینی کابینت آشپزخانه مناسب است. ساختار این دستگیره به گونه‌ای است که یک دستگیره فلزی یا آلومینیومی صورت ثابت در پشت درب‌های کابینت نصب شده و برای جاگیری انگشتان دست، درب قسمتی را که دستگیره روی آن نصب شده است، کوتاه می‌کنند.

 

دستگیره کابینت مگنتی

دستگیره کابینت مگنتی

این دستگیره با عنوان دستگیره تاچ و یا لمسی نیز شناخته می‌شود. دستگیره مگنتی نوع یراق مکانیکی و آهن ربایی است که امکان باز شدن درب کابینت را با فشردن آن فراهم می‌سازد. مکانیزم کار آن به گونه‌ای است که با فشردن درب کابینت، فنر نصب شده روی یونیت آن رها شده و درب کابینت به سمت جلو هدایت می‌شود.

برای بسته شدن درب نیز مجددا با فشردن مگنت، درب در جای اصلی خود قرار گرفته و بسته می‌شود.

 

دستگیره توکار

دستگیره توکار

دستگیره کابینت توکار به عنوان یکی دیگر از انواع دستگیره کابینت جزو مدل‌های کلاسیک و مدرن شناخته شده و در این مدل‌ها طراحی و تولید می‌شود. این مدل دستگیره‌ها معمولا برای نصب در داخل ام دی اف کابینت به کار گرفته شده و نمای زیبایی به آشپزخانه و کابینت می‌دهند.

این دستگیره‌ها در انواع مختلف از جمله مدل‌های دستگیره کابینت مدرن، دستگیره کلاسیک، توکار، شاخه‌ای، مگنتی و غیره تولید می‌شوند.

 

دستگیره کابینت مدرن

دستگیره کابینت مدرن

یکی از رایج‌ترین مدل‌های انواع دستگیره، نوع مدرن است که در ساخت کابینت‌های امروزی بسیار از آن استفاده می‌شود. دستگیره مدرن معمولا در ساختار کابینت‌های امروزی استفاده می‌شود که مدل و ظاهری ساده دارند. استفاده از دستگیره کابینت مدرن در این نوع سازه‌ها یا کابینت‌ها می‌تواند زیبایی و جلوه‌ی آن را دو چندان کند.

علاوه بر این، دستگیره کابینت مدرن در انواع مدل‌های مختلف تولید می‌شود که بسته به نوع و رنگ کابینت خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. رایج‌ترین مدل‌های دستگیره کابینت مدرن شامل دستگیره کابینت خطی و دستگیره کابینت دکمه‌ای هستند.

دستگیره کابینت خطی

دستگیره کابینت خطی

یکی از محبوب‌ترین نوع دستگیره‌ها بوده و با استفاده از دو پیچ به کابینت وصل می‌شود. به همین دلیل این مدل جزو مدل‌های دستگیره دو پیچ هم شناخته می‌شود. این نوع دستگیره در مدل‌های میله‌ای برای نصب روی برای کابینت‌های دارای استایل منحنی،‌ درب‌های غیر مسطح و غیره و مدل مستطیلی برای استفاده در کابینت‌های دارای استایل مستطیلی، درب‌های مسطح و غیره تولید می‌شوند.

 

دستگیره دکمه ای

دستگیره کابینت دکمه‌ای

این مدل در زمان‌های گذشته و به دلیل محدود بودن مدل‌های مختلف دستگیره‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه با بالا رفتن مدل‌های مختلف از این مدل‌ دستگیره بیشتر برای کشوهای کابینت‌ها استفاده می‌شود. مدل دکمه‌ای با یک پیچ به کابینت متصل می‌شود. به همین دلیل جزو مدل‌های دستگیره تک پیچ هم شناخته می‌شود.

 

دستگیره کابینت کلاسیک

دستگیره کابینت کلاسیک

کابینت‌های کلاسیک با نقش‌ و نگارهایی زیبا، به صورت مجلل و با طراحی‌های خاص به بازار عرضه می‌شود. این کابینت‌ها برخلاف کابینت‌های مدرن که با ظاهری ساده و طراحی شیک تولید می‌شوند، ظاهری مجلل و پر از نقش و نگار دارند. به همین دلیل، دستگیره کابینت کلاسیک نیز باید متناسب با خود سازه‌ها طراحی شده و تکمیل کننده زیبایی آن‌ها باشد.

مدل‌های و طرح‌های مختلفی برای دستگیره کابینت کلاسیک تولید می‌شوند که برای نصب روی کابینت‌های کلاسیک آشپزخانه مناسب هستند. از انواع این دستگیره‌ها می‌توان به مدل‌های دو پیچ و تک پیچ اشاره کرد.

 

دستگیره دو پیچ

دستگیره دو پیچ

این دستگیره‌ها با استفاده از دو پیچ روی کابینت نصب می شوند و در مدل‌ها کلاسیک، سرامیکی، مدرن و… به بازار عرضه می‌شوند. مدل دستگیره دو پیچ به صورت عمودی روی کابینت نصب می‌گردند. این دستگیره‌ها بسته به کاربردشان در طول‌های مختلفی تولید می‌شوند و فاصله پیچ تا پیچ متفاوتی دارند.

 

دستگیره تک پیچ

دستگیره تک پیچ

دستگیره تک پیچ همان مدل دکمه‌ای است که معمولا روی کشوی کابینت‌ها نصب می‌شود. این مدل دستگیره در طرح‌های مختلفی مانند مدل دایره‌ای، مربعی و غیره تولید می‌شود که بسته به نوع و مدل کابینت می‌توانید دستگیره‌ مناسب را انتخاب کنید. این دستگیره‌ها به دلیل قدرت کمتر در باز و بسته کردن درب برای استفاده در کشوهای کابینت انتخاب مناسبی هستند.

 

انواع دستگیره کابینت

از جمله دلایلی که دقت در انتخاب دستگیره کابینت مناسب را پر اهمیت می‌سازد، کاربرد راحت دستگیره‌ها و زیبایی آن‌ها در دکوراسیون آشپزخانه هستند. از این روی در هنگام انتخاب دستگیره مناسب برای سازه موردنظرتان باید به نکاتی که در این مطلب عنوان کردیم، توجه کافی داشته باشید.

در واقع، یک دستگیره مناسب برای کمد یا کابینت باید علاوه بر کاربردی بودن، به باز و بسته شدن راحت‌تر درب کمک کند، هماهنگی خاصی یا مدل و طراحی کابینت داشته باشد تا زیبایی محل و کابینت را بیشتر جلوه دهد.

با مطالعه آن چه در این مطلب عنوان کردیم، می‌توانید با توجه به سبک کابینت، کمد، درب‌های آشپزخانه، منزل یا محل کار خود، بهترین دستگیره‌ها را برای نصب روی کابینت‌ها، کمدها و درب‌های ساختمان موردنظرتان انتخاب کنید.