نگهدارنده طبقات

اصلی ترین کاربرد شلف در آشپزخانه

کاربرد شلف در آشپزخانه

طراحی دکوراسیون منزل و به طور خاص آشپزخانه، چیدمان و نظم وسایل نیاز به آگاهی و دقت بالایی دارد. در واقع، طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ نظم محیط آن و زیبایی آن، محیط آشپزخانه ریخت و پاش اضافی نداشته باشد. برای رسیدن به چنین هدفی می‌توان از ایده‌های خلاقانه‌ای همچون شلف آشپزخانه استفاده کرد.

در این مطلب با کاربرد شلف در آشپزخانه و قفسه‌ بندی آشنا می‌شویم و می‌بینیم که چگونه می‌توان با استفاده از آن زیبایی و نظم را در دکوراسیون آشپزخانه خود جای داد.

 

کاربرد شلف در آشپزخانه

 

کاربرد شلف در آشپزخانه

اطراف پنجره

وجود پنجره در آشپزخانه برای برخورداری این محیط از نور طبیعی امری مهم می‌باشد. با این حال، در برخی از موارد ممکن است کابینت‌ها جلوی پنجره نصب شده و از ورود نور به محیط جلوگیری کنند. در این شرایط، با نصب شلف دیواری آشپزخانه می‌توان در اطراف پنجره می‌توان ضمن تأمین محیط کافی برای جای گیری وسایل آشپزخانه، نور کافی را از طریق پنجره‌ها به داخل هدایت کرد.

 

کاربرد شلف در آشپزخانه

اطراف هود

از جمله دیگر موارد کاربرد شلف در آشپزخانه می‌توان به نصب آن در اطراف هود اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است دکوراسیون آشپزخانه خود را با هودی دارای طراحی مدرن و منحصربه‌فرد به عنوان عنصری دکوراتیو دوست داشته باشند. در این صورت با نصب شلف‌هایی زیبا در اطراف هود می‌توان طراحی مد نظر را در آشپزخانه اجرا کرد.

نصب این شلف‌ها در اطراف هود امکان استفاده راحت و سریع از ادویه‌ها و ابزار پخت و پز را در حین آشپزی فراهم می‌کند.

 

فضای بالای سینک

فضای بالای سینک

یکی دیگر از بخش‌های آشپزخانه که مدت زیادی در طول روز با آن سر و کار دارید، سینک آشپزخانه است. از این رو، نصب شلف دیواری در قسمت بالای سینک با استفاده از پایه نگهدارنده طبقات به جای کابینت‌های بزرگ و بسته امکان استفاده راحت و سریع از وسایل را برایتان فراهم می‌کند.

 

 

فضاهای ناقص

فضاهای ناقص و بلااستفاده زیادی در خانه و خصوصا در آشپزخانه می‌توان پیدا کرد که با نصب شلف‌هایی با طرح‌های مختلف در آن‌ها قابل استفاده می‌شوند. طرح‌های ساده برای شلف در این مناطق می‌توانند بسیار کارآمد و مناسب بوده و ضمن پر کردن مناطق بلااستفاده آشپزخانه، کارایی محیط را دوچندان کنند.

 

کنار کابینت

کنار کابینت

کنار کابینت در انتهای آشپزخانه نیز یکی دیگر از چندین کاربرد شلف در آشپزخانه است. در واقع، فضاهای مربوط به انتهای کابینت‌ها در آشپزخانه نیز ممکن است بدون استفاده به نظر برسند. چرا که امکان نصب کابینت نیز در آن‌ها وجود ندارد. در حالی که با نصب شلف‌هایی در ابعاد یکسان با جاهای خالی مذکور می‌توان از این قسمت‌ها نیز به بهترین نحو استفاده کرد.

 

 

کاربرد شلف در آشپزخانه

بالای جزیره

همیشه قرار نیست شلف‌ها و قفسه‌ها را به دیوار وصل کرد. به این معنی که قفسه‌های آویزان شده از سقف بالای جزیره هم به اندازه شلف‌های دیوار کارآمد و زیبا هستند. با در نظر گرفتن ارتفاعی مناسب برای این شلف‌ها می‌توان بدون هیچ مزاحمتی از آن‌ها در محیط بالای جزیره استفاده کرده و برای مثال ظرف‌های مناسب مهمانی برای پذیرایی را درونشان جای داد.

 

کنار شبه جزیره

 

کنار شبه جزیره

نصب قفسه‌ها در امتداد دیوار مربوط به شبه جزیره آشپزخانه نیز یکی از کاربردهای شلف در آشپزخانه به شمار می‌آید. شبه جزیره‌ها معمولا از یک طرف توسط دیوار یا هر جداکننده دیگری بسته می‌شوند. شلف‌های مینیمال نیز می‌توانند به عنوان دیوار شبه جزیره به کار رفته و از طرفی دیگر دیزاینی خاص به آشپزخانه بدهند.

از این شلف‌ها در آشپزخانه می‌توان برای نگه‌ داری لیوان، فنجان یا عکس‌های هنری، خانوادگی و غیره استفاده کرد.

 

زیر سقف کوتاه یا شیروانی

زیر سقف کوتاه یا شیروانی

برخی از آشپزخانه در طراحی خود سقفی کوتاه یا شیب‌دار دارند. در چنین مواردی نمی‌توان کابینت‌های مناسبی زیر آن‌ها نصب کرد و از این رو انتخاب شلف‌های هم اندازه با ابعاد سقف مذکور پیشنهاد مناسبی برای استفاده از چنین قسمت‌هایی در آشپزخانه محسوب می‌شود.

نصب شلف در این قسمت‌ها علاوه بر زیبایی و دیزاین عالی در آشپزخانه، فضای قابل استفاده بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

جلوی پنجره‌ها

جلوی پنجره‌ها

شلف دیواری در جلوی پنجره‌هایی که نور کافی را به داخل آشپزخانه هدایت می‌کنند، به عنوان نوعی پرده عمل کرده و از سوی دیگر فضایی را برای استفاده در اختیار فرد قرار می‌دهند. به بیان دیگر، شلف در جلوی پنجره‌هایی که پرده‌ای ندارند به نوعی باعث بسته بودن جلوی آن شده و دید نامناسب پنجره از بیرون را از بین می‌برد.

 

گوشه‌های آشپزخانه

گوشه‌های آشپزخانه

گوشه‌های بلااستفاده آشپزخانه نیز گزینه مناسبی برای نصب شلف دیواری آشپزخانه محسوب می‌شوند. گوشه‌های L یا U شکل آشپزخانه معمولا بدون استفاده باقی می‌مانند. زیرا دسترسی به آن‌ها تا حدودی دشوار است. در این شرایط نصب شلفی به شکل L یا U در این قسمت‌ها امکان به وجود آمدن فضایی قابل استفاده برای نگه داری وسایل آشپزخانه را برایتان فراهم می‌کنند.

 

در این مطلب چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای شلف دیواری در آشپزخانه را معرفی کردیم و دیدیم که چگونه می‌توان با طراحی شلف یا قفسه‌های در ابعاد و طرح‌های مناسب، فضاهای بدون استفاده آشپزخانه و همچنین اطراف پنجره‌ها یا بالای سینک را قابل استفاده کرده و برای نگه داری وسایل از آن‌ها استفاده کرد.