دستگیره درب چوبی

مقایسه کابینت کشویی و در دار ؛ کدام یک بهتر است؟

کابینت کشویی بهتر است یا در دار

در این مقاله قصد داریم به مقایسه کابینت کشویی و در دار بپردازیم. شاید تا به حال این سوال برای شما پیش آمده باشد که کابینت کشویی بهتر است یا درب دار؟کدام عوامل می‌توانند در انتخاب کابینت موثر باشند؟ بهترین مدل کابینت برای هر آشپزخانه‌ای کدام مدل است؟برای پاسخ به این سوال‌ها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی کابینت در آشپزخانه

قبل از مقایسه کابینت کشویی و در دار اجازه دهید درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلاً میزان اهمیت کابینت در آشپزخانه چقدر است. همچنین نوع طراحی کابینت‌ها می تواند چه تاثیری در استفاده از فضا داشته باشد.
در سال‌های اخیر با افزایش روند آپارتمان‌نشینی، فضای داخلی خانه‌ها کوچک‌تر شده است. به همین دلیل در حال حاضر یکی از اولین اصول در طراحی چیدمان، استفاده از فضا به بهترین نحو ممکن است.
آشپزخانه را می‌توان قلب خانه‌های ایرانی دانست. یکی از از مهم‌ترین ارکان هر آشپزخانه‌ای کابینت است. در نتیجه طراحی کابینت‌ها به گونه‌ای که امکان استفاده حداکثری از فضای آشپزخانه وجود داشته باشد امری ضروری به نظر می‌رسد.
این روزها با افزایش طرفداران سبک مینیمال در طراحی فضا، کابینت‌های ساده و تک رنگ طرفداران زیادی پیدا کرده است. در سبک مینیمالیسم اصل بر سادگی و دوری از تجملات اضافی است. تا جایی که حتی برای کابینت‌ها از دستگیره مخفی کابینت استفاده می‌شود.
همانطور که مشاهده نمودید اهمیت داشتن طراحی مناسب برای کابینت، علاوه بر اینکه فضای دلخواه برای چیدمان وسایل را در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند نقش مهمی در چهره آشپزخانه و خانه شما داشته باشد. در ادامه به مقایسه کابینت کشویی و در دار می‌پردازیم.

مقایسه کابینت کشویی و در دار

مزایا و معایب کابینت در دار

کابینت در دار از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین انواع کابینت است. همه ما در آشپزخانه‌های خود از کابینت‌های در دار استفاده کرده‌ایم. درهایی که برای این مدل تعبیه می‌شوند انواع مختلفی دارند. از جمله مدل‌های کابینت در دار می‌توان به کابینت در دار لولایی، کابینت در دار ریلی و کابینت در دار آهن‌ربایی اشاره نمود.
مزایا
در مقایسه کابینت کشویی و در دار متوجه می‌شویم که مهم‌ترین مزیت کابینت در دار امکان ایجاد تغییر در آن است. به عبارت دیگر اگر بعد از چند سال قصد ایجاد تغییر دکوراسیون در آشپزخانه داشته باشید، امکان جدا کردن در و استفاده از مدل‌های دیگر برای این مدل کابینت راحت‌تر خواهد بود.
مزیت دیگر امکان استفاده گسترده و تقریبا بدون محدودیت از این مدل است. در توضیح این مورد می‌توان به این مثال اشاره کرد که برای کابینت‌های ردیف بالا امکان استفاده از کابینت کشویی وجود ندارد. نصب کابینت در دار در ردیف بالا به شما کمک می‌کند که دسترسی آسانی به وسایل و ظروف خود داشته باشید.
مزیت دیگر کابینت در دار تنوع مدل‌های آن است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم امکان نصب درهای متنوع مانند در کابینت مگنتی روی این مدل کابینت وجود دارد.
معایب
اصلی‌ترین عیبی که برای کابینت‌های در دار وجود دارد مربوط به چیدمان ظروف و وسایل است. اول آنکه دسترسی به وسایل انتهای کابینت راحت و آسان نیست. به خصوص برخی کابینت‌های در دار دارای طراحی عمیق هستند. این ویژگی سختی دسترسی به ظروف را دوچندان خواهد کرد.
نکته بعدی که می‌توان آن را به عنوان یکی دیگر از معایب عنوان نمود، یکسان بودن فضای داخلی تمام کابینت‌هاست. تفاوتی ندارد که قصد قرار دادن کدام ظرف یا وسیله را در کابینت دارید، میزان فضای داخلی تمامی کابینت‌های در دار یکسان است.
به علاوه معمولا بخش زیادی در بالای هر طبقه کابینت خالی می‌ماند. این امر سبب می‌شود که شما فضای بسیاری را از دست بدهید. این موضوع در مقایسه کابینت کشویی و در دار بسیار قابل توجه است. البته در سال‌های اخیر استفاده از ارگانیزرها این امکان را به افراد داده است که بتوانند به شکل بهتر و کارآمدتری فضای داخل کابینت‌های خود را مدیریت کنند.

کابینت کشویی بهتر است یا درب دار

مزایا و معایب کابینت کشویی

چند سالی می‌شود که تعبیه کابینت‌های کشویی در آشپزخانه متداول شده است. این نوع کابینت‌ها تنوع بسیاری در اندازه عمق و ارتفاع دارند. به همین دلیل می‌توان انواع وسایل و ظروف آشپزخانه از جمله قاشق و چنگال، قابلمه، ماهیتابه و سایر تجهیزات آشپزخانه را در این نوع کابینت‌ها قرار داد.
اگر در زمینه خرید یراق‌آلات و تجهیزات کابینت کشویی سوالی دارید می‌توانید به مقاله راهنمای خرید ریل کشو کابینت مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب کابینت کشویی می‌پردازیم.

مزایا
در مقایسه کابینت کشویی و در دار متوجه می‌شویم که مزیت اصلی کابینت کشویی استفاده بهینه از فضاست. شما به راحتی می‌توانید از تمامی فضای داخلی کابینت کشویی استفاده کنید. به علاوه برخلاف کابینت در دار، با کمی بیرون کشیدن کشو، امکان دسترسی به وسایل انتهای کابینت کشویی بسیار آسان است.
در نتیجه با توجه به موارد گفته شده در پاسخ به این سوال که کابینت کشویی بهتر است یا درب دار، می‌توان گفت برای سازماندهی خرده‌ریزها و وسایل کوچک، کابینت کشویی مناسب‌تر خواهد بود.
یکی از بهترین مکان‌ها برای کابینت کشویی، نزدیک گاز است. با قرار دادن این مدل نزدیک گاز به راحتی می‌توانید تمامی کفگیرها، ملاقه‌ها، چاقوها و سایر لوازم مختص آشپزی را سازماندهی نمایید.
معایب
غالبا برای کابینت کشویی از ریل تاچ ساچمه ای استفاده می‌شود. این امر با وجود آنکه به روان باز و بسته شدن کشو کمک می‌کند، می‌تواند به نقطه ضعف کابینت نیز تبدیل شود. چراکه به مرور زمان ریل‌ها کیفیت عملکرد خود را از دست خواهند داد.
همین امر موجب می‌شود که کشو به طور کامل بسته نشده و تا حدی باز بماند. البته با مراجعه به مراکز فروش عمده ریل ساچمه ای و خرید یراق‌آلات باکیفیت می‌توانید تا حد زیادی از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

مقایسه کابینت کشویی و درب دار

مشکل دیگری که در مقایسه کابینت کشویی و در دار با آن مواجه می‌شویم ضعیف بودن کف کابینت کشویی به نسبت مدل در دار است. معمولا کف این مدل از تخته‌های نازک فیبری استفاده می‌شود.
به همین علت قرار دادن ظروف سنگین مانند سرویس‌های چینی یا قابلمه‌های بزرگ، علاوه بر تسریع استهلاک ریل، موجب شکم دادن چوب کف کشو می‌شود. به نظر می‌رسد که شما باید با توجه به وسایل خود تصمیم بگیرید کابینت کشویی بهتر است یا درب دار.

سخن پایانی
با مقایسه کابینت کشویی و در دار متوجه می‌شویم که به سوال کابینت کشویی بهتر است یا درب دار نمی‌توان یک پاسخ قطعی داد. هرکدام از این مدل‌ها مزایا و کاربرد خاص خود را دارند. بهترین راه شاید استفاده ترکیبی از این کابینت‌ها در آشپزخانه باشد. توجه به این نکته ضروری است که برای خرید تجهیزات حتما به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.