مقالات آموزشی ساروگلوبال

آموزش نحوه اندازه گیری کابینت

نحوه اندازه گیری کابینت چگونه است

نحوه اندازه گیری کابینت برای هر محیطی متفاوت است. کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین بخش هر خانه و آشپزخانه‌ای هستند. لذا اندازه گیری صحیح و دقیق برای طراحی و ساخت کابینت بسیار ضروری است. از آنجایی که ابعاد هر آشپزخانه‌ای نسبت به آشپزخانه دیگر متفاوت است، پس اندازه گیری هر بخش هم روش‌های خاص خود را خواهد داشت. در این مطلب نحوه اندازه گیری کابینت را شرح داده و نرم افزارهای مخصوص برای این امر را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نحوه اندازه گیری درب کابینت

در نحوه اندازه گیری کابینت هم مانند هر زمینه دیگری استانداردهایی وجود دارد که رعایت آن‌ها برای حصول نتیجه بهتر ضروری است. در واقع رعایت استاندارد اندازه گیری کابینت نظم و هماهنگی میان المان‌های اندازه گیری را افزایش داده و کابینتی مناسب با طرح و نقشه آشپزخانه به دست خواهد داد. استانداردهای ضروری در زمینه اندازه گیری کابینت شامل طول، عرض و ارتفاع آن می‌شود.
برای مثال کابینت‌ پایه را می‌توان در نظر گرفت که از جمله اصلی‌ترین بخش از کابینت‌های هر آشپزخانه‌ای است. کابینت پایه می‌تواند یک یا دو درب داشته باشد. به علاوه می‌تواند به صورت ترکیبی از درب و کشو طراحی و ساخته شود. در هر دو حالت به طور کلی استاندارد اندازه درب‌ها برای یک کابینت پایه به ارتفاع ۸۰ سانتی متر است. از طرفی استاندارد اندازه گیری کابینت برای درب کابینت‌های دیواری که معمولا به صورت دو در طراحی می‌شوند شامل ارتفاع ۱۱۶، عرض ۳۰ و طول ۸۸ سانتی متر می‌شود.
همچنین می‌توانید برای یک اندازه گیری دقیق‌تر از درب‌های قدیمی موجود هم کمک بگیرید. برای این کار در ابتدا باید متری داشته باشید که اندازه میلی مترها را هم مشخص کند. چرا که میلی مترها هم در نحوه اندازه گیری کابینت بسیار مهم هستند. سپس درب کابینت را به اندازه‌ای باز کنید که لولا کابینت به اندازه ۱۸۰ درجه باز شود. در مرحله بعد ابعاد داخلی درب را به وسیله متر اندازه گیری کنید. دقت کنید که برای حصول اندازه گیری دقیق حتما باید از داخل درب را اندازه بگیرید.

نحوه اندازه گیری کابینت

نحوه اندازه گیری کشو کابینت

نحوه اندازه گیری کابینت در کشو با درب کابینت متفاوت است. برای این کار ابتدا باید یونیت کابینت به دقت آنالیز شود. یونیت کشو شامل کف، پهلو، قید جلو و پشت و فیبر پشت می‌شود. پهلوی یونیت که ریل کشو ساچمه ای یا هر نوع ریل مناسب دیگری روی آن نصب می‌شود دارای شیارهای بخصوصی خواهد بود. جلوی شکو نیز دارای شیارهایی برای نصب درب خواهد بود. قید پشتی یونیت شیاری نداشته و ارتفاع آن باید در حدود۲ سانتی متر از ارتفاع قید جلو کمتر باشد. استاندارد اندازه گیری کابینت برای یونیت کشو به این صورت است که همواره عمق یونیت کشو ۵ سانتی متر کمتر از عمق کابینت زمینی در نظر گرفته می‌شود.
در نحوه اندازه گیری کابینت پس از آنالیز یونیت کشو نوبت به اندازه گیری جعبه کشو می‌رسد. برای اندازه گیری ابعاد عقب و جلوی جعبه کشو بهتر است از پشت تا پشت عرض کابینت زمینی را اندازه گرفته و در حدود ۹ سانتی متر از آن کسر کنید تا عرض جلو و عقب جعبه کشو حاصل شود. ارتفاع جلو کشو به صورت استاندارد با ارتفاع پهلوی کشو برابر است. اما ارتفاع عقب کشو باید در حدود ۲ سانتی متر از ارتفاع جلو کشو کمتر باشد تا فیبر کف کشو را بتوان جا انداخت.
برای اندازه گیری عرض فیبر کف کشو از پشت تا پشت کابینت زمینی را اندازه گرفته و به اندازه ۵/۷ سانتی متر از عدد به دست آمده کم کنید. در نهایت عرض فیبر کف به دست خواهد آمد. برای اندازه گیری عمق فیبر هم حدود ۱ سانتی متر از عمق پهلوی کشو کم کنید.
برای اندازه گیری ارتفاع درب کشو بهتر است در ابتدا ارتفاع کابینت زمینی را اندازه گرفته و سپس ۴ میلی متر برای بادخور زیر صفحه کم کنید. در نهایت با توجه به تعداد کشوها، به ازای هر کشو به اندازه ۳ میلی متر برای بادخور زیر درب کسر کنید.

اندازه گیری کابینت قناس

اشکال قناس یا اشکالی با شکل هندسی خاص به زمان و دقت بیشتری برای اندازه گیری نیاز دارند. نحوه اندازه گیری کابینت قناس هم به همین ترتیب به زمان و دقت بیشتری نسبت به سایر کابینت‌های آشپزخانه نیاز دارد. چرا که کابینت شکست‌هایی دارد که به راحتی قابل اندازه گیری و محاسبه نیست. برای این کار باید بدانید که ساخت کابینت برای زوایای نامتوازن ضرورتی ندارد. کافی است از میان شکل هندسی قناس چند شکل متوازن مانند مربع یا مستطیل درآورده و اندازه گیری کنید. سپس برای آن قسمت‌ها کابینت طراحی کرده و نصب کنید. در نهایت زوایای قناس را به کمک نماهای مناسب پوشش دهید.
در صورتی که مایل به ساخت کابینت برای زوایای قناس باشید باید بدانید نحوه اندازه گیری کابینت در زوایای قناس بسیار دشوارتر خواهد بود. حتی در صورت اندازه گیری هم احتمال خطا بالاست و ممکن است هنگام نصب مشکلاتی مانند عدم هماهنگی‌های متعدد پیش آید.

آموزش نحوه اندازه گیری کابینت

نرم افزار اندازه گیری کابینت

برای افزایش هر چه بیشتر دقت در اندازه گیری کابینت نرم افزارهایی طراحی شده است. نرم افزارهایی که سرعت، دقت و استاندارد اندازه گیری کابینت را بسیار بالاتر برده و محاسبات طولانی و سنگین را از روی دوش انسان برداشته است. تعدادی از این نرم افزاها را در این بخش معرفی کرده‌ایم.

یونیت میکر (Unitmaker)

نرم افزار یونیت میکر نرم افزاری برای محاسبه اتوماتیک قطعات کابینت و نقشه برش است. در این نرم افزار مدل‌هایی از پیش طراحی شده و موجود است. کافی است یکی از مدل‌ها را انتخاب و ابعاد کلی را وارد کنید تا نرم افزار تمامی اندازه گیری‌های لازم برای تمامی قطعات را محاسبه و در اختیار قرار دهد.
علاوه بر مدل‌های طراحی شده موجود که شامل گستره وسیعی از انواع کابینت‌ها می‌شود، قابلیت طراحی مدل جدید هم وجود دارد. در واقع هر کسی می‌تواند کابینت دلخواه خود را در این نرم افزار طراحی کرده و اندازه‌های مناسب برای آن را دریافت کند.

در نهایت نرم افزار به شما خروجی مصالح مورد نیاز، فاکتور قیمت، نقشه برش و نقشه مونتاژ را خواهد داد. این نرم افزار به کمک جدیدترین روش‌های محاسباتی، نقشه برش دقیقی به دست می‌دهد که کمترین هزینه تمام شده را متحمل کند. به علاوه دقت نقشه مونتاژ نرم افزار تا حدودی بالاست که به راحتی می‌توانید به داده‌های آن اطمینان کنید.

کابینت کار

کابینت کار دومین نرم افزاری است که نحوه اندازه گیری کابینت را بسیار ساده‌تر می‌کند. این نرم افزار به راحتی می‌تواند قیمت مصالح مورد نیاز را محاسبه کرده و ابعاد آماده برش قطعات کابینت مانند یونیت، درب و… را محاسبه کند. برای استفاده از این نرم افزار در ابتدا می‌توانید یونیت مورد نظر را از میان مدل‌های از پیش طراحی شده موجود انتخاب کرده و ابعاد مورد نظر خود را وارد کنید. نرم افزار به شما ابعاد قطعات یونیت و سایر محاسبات لازم را تحویل خواهد داد.

استاندارد اندازه گیری کابینت
از طرفی همانند نرم افزار قبلی در نرم افزار کابینت کار هم می‌توانید مدل دلخواه خود را تعریف کرده و محاسبات ضروری مورد نیاز را دریافت کنید. همچنین قابلیت شخصی سازی محاسبات هم وجود دارد. به این صورت که شما می‌توانید از قسمت تنظیمات نرم افزار محاسبات را دستکاری کرده و مقادیر دلخواه را وارد کنید.
از دیگر ابزارهای کاربردی این نرم افزار می‌توان به ابزار محاسبات مربوط به نصب ریل و محاسبه قیمت مصالح مورد نیاز اشاره کرد. همچنین این نرم افزار روی سیستم عامل اندروید و ویندوز قابل نصب و اجرا است.
در این مطلب نحوه اندازه گیری کابینت را شرح داده و مهم‌ترین افزارهای کاربردی برای اندازه گیری و انجام سریع‌تر محاسبات را معرفی کردیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در افزایش هر چه بیشتر دقت شما در اندازه گیری کابینت‌ مورد نظر کارساز باشد.