دستگیره درب کابینت

آموزش نحوه نصب دستگیره مخفی u کابینت

نحوه نصب دستگیره مخفی u شکل

تا چندین سال گذشته، کابینت‌ها و کشوها با دستگیره‌هایی زینت می‌یافتند که ساده، بزرگ یا به شکل دایره‌های کوچک بودند. امروزه در کنار مدل‌های متنوعی که برای این دسته از لوازم یراقی طراحی می‌شوند، با انواع مدرن و مخفی نیز روبه‌رو هستیم‌. دستگیره‌هایی که به کابینت‌ها حس مینیمال می‌بخشند و از آن‌ها با عنوان دستگیرۀ متری یاد می‌شود.

در ادامۀ این یادداشت، به آشنایی با نحوه نصب دستگیره مخفی u فرم که از انواع دستگیره‌های متری به حساب می‌آید، می‌پردازیم.

 

دستگیره مخفی u شکل چگونه است؟

ممکن است کابینت‌هایی را دیده باشید که هیچ‌گونه یراق‌آلاتی تحت‌عنوان دستگیره به آن‌ها متصل نباشد اما حقیقت دیگری در آن‌ها نهفته است. در واقع، تمامی کابینت‌ها دستگیره دارند اما برخی از آن‌ها مخفی هستند که به این گروه، دستگیرۀ مخفی متری یا دستگیره کابینت شاخه ای نیز گفته می‌شود.

این مدل دستگیره‌ها به علت طول زیادی که دارند، در سرتاسر لبه‌‌های کابینت‌ها نصب خواهند شد. همچنین دارای انواع u شکل، J شکل، H و L شکل هستند و در میان تمامی اشکال آن، مدل u از متداول‌ترین انواع دستگیره کابینت به شمار می‌رود. نحوه نصب دستگیره مخفی u به گونه‌ای است که تنها برای کشوهای پایینی و کابینت‌های زمینی مناسب به حساب می‌آیند و نمی‌توان از این مدل برای کابینت‌ها و کشوهای بالاتر استفاده کرد.

 

نحوه نصب دستگیره مخفی u

نحوه نصب دستگیره مخفی u شکل

به طور کلی، نحوه نصب دستگیره متری تا حدودی دشوارتر از دستگیره‌های ساده است؛ به همین علت، امکان دارد در مواقعی بدون کمک نیروی متخصص نتوان آن‌ها را نصب کرد. از آن‌جا که دستگیره‌های u شکل تنها در بخش‌های پایینی کابینت و کمد نصب می‌شوند، بنابراین سردرگمی یا مشکلی بابت محل آن‌ها نخواهید داشت.

دستگیره‌های u شکل اغلب در دو سایز ساخته می‌شود؛ ۴.۲ متری و ۳ متری. از سوی دیگر، این دستگیره‌ها در وزن‌های ۹۰۰ گرم به تولید می‌رسند.‌ نحوه نصب دستگیره مخفی u همانند دستگیره‌های مخفی L شکل است. این دستگیره‌ها یک زبانۀ کوچک به اندازه ۳ میلی‌متر دارند و برای آنکه میان دو لبۀ کابینت و کشو قرار بگیرند، باید برش داده شوند.

از طرف دیگر، هنگام ساخت دستگیره‌های u فرم، باید سطح آن‌ها در قسمت بدنه یونیت برش بخورد و سپس با استفاده از اتصالاتی که u شکل هستند، بر روی این بدنه نصب و محکم شود. در مرحلۀ بعدی، باید فضایی را برای دسترسی انگشتان دست به دستگیره طراحی کرد تا مشکلی بابت بازوبسته شدن به وجود نیاید.

برای محکم شدن این دستگیره‌ها، می‌توان از چسب‌های قوی کمک گرفت. نحوه نصب دستگیره مخفی u فرم به‌طوری است که در لاین افقی قرار می‌گیرد و نمی‌توان از آن‌ها برای خطوط عمودی استفاده کرد. همچنین سطح صاف و صیقلی این دستگیره‌ها سبب می‌شود دسترسی دست و امکان استفاده از آن‌ها آسان باشد.

 

مزایای و معایب دستگیره مخفی u فرم

هنگامی که دستگیره‌های متری u را به طور عمودی قرار می‌دهیم، آن‌ها را به شکل حرف u در انگلیسی می‌یابیم. به همین علت است که به این مدل از دستگیره‌های شاخه‌ای، u شکل گفته می‌شود. این دستگیره‌ها با آنکه مناسب کابینت‌های قدی و عمودی نیستند، اما هنگامی که برای کشوهای پایینی کار گذاشته می‌شوند، حس مدرنیته و طراحی مینیمالی را به افراد القا می‌کنند. به دلیل این سادگی و زیبایی، بسیاری مایل به نصب این مدل دستگیره‌ها بر روی کابینت‌ها و کشوهای خود هستند.

از دیگر مزایای استفاده از این دستۀ یراق‌آلات می‌توان به این اشاره کرد که نحوه نصب دستگیره مخفی u در مقایسه با سایر دستگیره‌های شاخه‌ای آسان‌تر نیز است. این دستگیره‌ها اغلب از شمش آلومینیوم ساخته می‌شوند؛ زیرا در برابر رطوبت، پوسیدگی، ضربه و اکسایش مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

همچنین رنگ‌بندی متنوع دستگیره‌های u شکل در طیف‌های طلایی، نقره‌ای، سیاه، مسی، شامپاینی و سفید از دیگر خصوصیات شاخص این دستگیره‌ها است.

علاوه بر آسان بودن نحوه نصب دستگیره متری، مزیت دیگر این دستگیره‌ها در ظاهر زیبا و بدون دسته بودن کابینت‌ها است. امروزه طراحان در صدد آن هستند تا منازل را راحت‌تر، مینیمال‌تر و کاربردی‌تر طراحی کنند و وسایل یراقی چون دستگیره‌های شاخه‌ای در راستای این سبک‌های ساده‌گرایی ساخته می‌شوند.

 

نحوه نصب دستگیره u

کاربردهای دستگیره‌های مخفی u فرم

پس از آشنایی با نحوه نصب دستگیره مخفی u، به سراغ کاربردهای آن آمده‌ایم. این دستگیره‌ها برای درب پایینی تمامی کمدها، کشوها و کابینت‌هایی مناسب هستند. دستگیرۀ u شکل بر روی یونیت قسمتی پشت در کابینت یا کمد وصل می‌شود و در مقایسه با دستگیره‌های برجسته، برای قرار گرفتن در معرض کودکان بدون خطرتر به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، این دستگیره‌ها در مکان‌هایی که پر رفت و‌ آمد هستند و امکان برخورد افراد به کمد و کابینت وجود دارد، مناسب‌تر به شمار می‌روند.

از دیگر کاربردهای این دسته از دستگیره‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که نصب آن‌ها بر روی کابینت‌ها و کشوهای پراستفاده مناسب‌تر از سایر دستگیره‌ها است. علت این امر، علاوه بر محکم‌تر بودن نحوه نصب دستگیره متری آن است که از متریال مقاومی ساخته می‌شوند و به همین دلیل، طول عمر بیشتری نیز دارند. در نتیجه، استفاده متداول از آن‌ها برای طولانی‌مدت دوام خواهد داشت.

 

سخن نهایی

دستگیره‌های متری دسته‌ای یراق‌آلات هستند که بعد از نصب دیده نمی‌شوند و به همین خاطر، به آن‌ها دستگیرۀ مخفی نیز می‌گویند. دستگیره‌های متری دارای انواع مختلف ال، جِی، یو و اچ مانند هستند که مدل u شکل آن‌ها، برای خطوط افقی و بخش‌های زمینی درب کمد و کابینت به کار می‌رود.

آسان بودن نحوه نصب دستگیره مخفی u در کنار ظرافت و سادگی آن‌، باعث می‌شود تا بسیاری از افراد مایل باشند از این مدل برای درب کابینت، کشو و کمدهای خود استفاده کنند.