اکسس کنترل

دستگاه کنترل تردد برای استفاده در چه مکان هایی ضروری است؟

دستگاه کنترل تردد برای استفاده در چه مکان هایی ضروری است؟

امروزه برای تأمین امنیت فیزیکی، امنیت اطلاعاتی، کنترل دسترسی و تردد در مکان‌های مختلفی همچون سازمان‌ها، ادارات، اتاق‌های سرور و غیره و همچنین محدود کردن دسترسی افراد غیرمجاز به آن‌ها از سیستم کنترل تردد استفاده می‌شود. شما نیز ممکن است بارها دستگاه‌های کنترل تردد را در جاهای مختلف دیده باشید. این دستگاه‌ها متناسب با مکان استفاده و کاربرد مورد انتظار از آن‌ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند.

در این مطلب با دستگاه کنترل تردد بیشتر آشنا شده و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که کنترل تردد در چه مکان هایی ضروری است؟

 

اکسس کنترل کارتی

 

سیستم کنترل تردد

سیستم‌های کنترل تردد نوعی سیستم امنیتی برای ساختمان محسوب می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سطوح دسترسی مختلفی را برای رفت و آمد افراد به داخل سازمان یا بخش‌های خاصی از آن تنظیم کرد. این سیستم‌ها نقش بسیار مهمی را در افزایش امنیت محل کار دارا هستند.

سیستم‌های کنترل تردد برای کنترل درب‌های الکترونیکی نیز به کار گرفته می‌شوند. نحوه کار این سیستم در درب‌های الکترونیکی به این صورت است که ورود و خروج افراد از درب‌ها توسط کارت‌های دارای نوارهای مغناطیسی کنترل می‌شود.

هر یک از افراد به هنگام ورود یا خروج از محل، کارت خود را روی دستگاه قرار می‌دهند و اطلاعات موجود روی کارت‌ها توسط سیستم خوانده و ثبت می‌شوند. پس از آن که کاربر احراز هویت شد، اجازه ورود یا خروج از ساختمان به او داده می‌شود.

برخی از سیستم‌های کنترل تردد مانند اکسس کنترل اثر انگشتی نیز بدون کارت‌های مغناطیسی کار می‌کنند و در آن‌ها از ویژگی‌های بیومتریک انسانی، مانند سیستم تشخیص چهره یا اثر انگشت بهره گرفته می‌شود.

 

دستگاه کنترل تردد برای استفاده در چه مکان هایی ضروری است؟

 

استفاده از کنترل تردد در چه مکانی ضروری است؟

همه مکان‌هایی که از نظر امنیتی اهمیت بالایی داشته باشند، نیاز به کنترل تردد دارند. با وجود این، امروزه کنترل تردد حتی برای منازل نیز ضروری به نظر می‌رسد! اماکن پر رفت و آمدی مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و غیره از نظر امنیتی نیاز به کنترل بالایی دارند و انجام این کار با روش‌های سنتی مشکل است.

به همین دلیل از نوع قدی سیستم‌های کنترل تردد برای نظارت بر رفت و آمد افراد و سطوح دسترسی آن‌ها استفاده می‌شود. در این اماکن دستگاه‌ها در قسمت ورودی، دروازه یا گیت محل‌ها عبور و مرور تعبیه می‌شود.

لازم به ذکر است که نظارت بر عبور و مرور افراد در مراکز و سازمان‌های مختلف نیز با استفاده از دستگاه‌های کنترل تردد انجام می‌شود.

 

کنترل تردد در چه مکانی ضروری است

علاوه بر این، دستگاه‌های کنترل تردد برای مکان‌های دیگری همچون محل ذخیره و نگاه‌داری فایل‌های حساس و مهم یا اماکنی که موارد امنیتی در آن‌ها نگه‌داری می‌شوند، قابل استفاده هستند. اتاق‌های مخصوص سرور، پارکینگ، ورودی ایستگاه‌های اتوبوس، ورودی متروها، منازل، داروسازی‌ها، اتاق‌های امنیتی و بیمارستان‌ها نیز می‌توانند برای افزایش امنیت عبور و مرور از دستگاه‌های کنترل تردد استفاده کنند.

دانشگاه‌ها و مراکز نظامی نیز برای نظارت بر ورود و خروج کارکنان خود در گیت‌های مربوطه از این سیستم کنترل تردد استفاده می‌کنند.

علاوه بر آنچه مطرح شد، اماکن دیگری هم برای بالا بردن امنیت خود به استفاده از چنین سیستمی نیاز دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: درب‌های آزمایشگاه دانشگاه‌ها، درب‌های اتاق‌های خاص بیمارستان، اتاق‌های سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی، اتاق مدیران و مدیر عاملان، درب سالن‌های همایش و غیره.

نکته مهم برای استفاده از دستگاه‌های کنترل تردد این است که نصب آن‌ها نیاز به استفاده از تجهیزات جانبی خاصی نیاز دارد. البته امروزه با وجود ارائه تجهیزات جانبی مختلف برای این سیستم‌ها، هیچ گونه محدودیتی در راه‌اندازی آن‌ها در اماکن مورد نظر به وجود نمی‌آید. به همین دلیل این دستگاه‌ها به راحتی روی هر دربی قابل نصب هستند.

 

گیت کنترل تردد

استفاده از دستگاه کنترل تردد چه مزایایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین مزایایی سیستم کنترل تردد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش امنیت: همان طور که اشاره شد، استفاده از این دستگاه‌ها امکان نظارت بر ورود و خروج افراد در ساختمان را فراهم می‌کند.
  • افزایش نظم: استفاده از این سیستم نظم در کارها را افزایش داده و امکان کنترل راحت‌تر و بهتر رفت و آمد افراد را فراهم می‌کند. در این صورت نیاز به کنترل سنتی توسط نگهبانان نیست و به راحتی با استفاده از یک کد نظم عبور و مرور کارکنان برقرار می‌شود.
  • شمارش: در برخی از سازمان‌ها نیاز به شناسایی افراد نیست و تنها تعداد افراد در ورود و خروج از محل مهم است. در این شرایط سیستم کنترل تردد امکان شمارش افراد تحت نظارت دستگاه کنترل تردد انجام می‌شود.
  • صرفه جویی در زمان: بدیهی است که استفاده از چنین سیستمی برای نظارت بر رفت و آمد افراد منجر به صرفه جویی در زمان و انرژی می‌شود. به عبارت دیگر، در این شرایط کنترل و شناسایی افراد نیاز به صرف زمان و انرژی با استفاده از روش‌های فیزیکی ندارد. همچنین نیاز نیست تا با افراد مختلف برای ورود یا خروج از سازمان بحث کرده و زمان را هدر داد! به این ترتیب هر شخص با در دست داشتن کارت و مشخصات ورود به راحتی اجازه ورود یا خروج می‌گیرد.
  • کنترل از راه دور: این دستگاه‌ها قابلیت اتصال به گوشی‌های موبایل را دارند. به این ترتیب در صورت نیاز می‌توان کارکنان را از هر فاصله‌ای کنترل کرد.