دستگیره درب کابینت

مخفی کردن دستگیره کابینت

مخفی کردن دستگیره کابینت

امروزه یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای بهبود کارایی درب کابینت و همچنین افزایش زیبایی آن، مخفی کردن دستگیره کابینت است. دستگیره پنهان کابینت در انواع مختلف طراحی و ساخته شده است. به طوری که هر گونه سلیقه و نیاز مشتری را پاسخ می‌گوید. در این مطلب انواع مختلف دستگیره مخفی و مزایا و معایب آن را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه دستگیره کابینت را مخفی کنیم

 

مخفی کردن دستگیره کابینت

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای به شمار می‌رود. لذا دکوراسیون آن به دقت و سلیقه بالایی نیاز دارد. کابینت‌ها و طرح و رنگ آن‌ها در دکوراسیون مناسب آشپزخانه حرف اول را می‌زنند.

بنابراین در انتخاب دستگیره مناسب برای درب کابینت نیاز به در نظر گرفتن المان‌های مختلفی داریم. در حالت کلی دستگیره مخفی کابینت به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از: کابینت با دستگیره مخفی و کابینت بدون دستگیره. در این بخش هر کدام از انواع دستگیره کابینت مخفی را معرفی کرده‌ایم.

 

کابینت با دستگیره مخفی

این نوع کابینت‌ها در واقع دارای دستگیره هستند اما دستگیره آن‌ها به صورت توکار و مخفی کار می‌شود. به طوری که درب کابینت به شکل کاملا یکپارچه و بدون هیچ دستگیره‌ای دیده می‌شود. دستگیره مخفی با نام دستگیره پروفیلی یا شاخه‌ای هم در بازار به فروش می‌رسد.

 

  • دستگیره مخفی جی (G) فرم

دستگیره مخفی جی شکل یکی از انواع مختلف دستگیره پروفیلی است که به منظور مخفی کردن دستگیره کابینت کاربرد بسیاری دارد. طراحی این نوع دستگیره به شکل حرف انگلیسی G انجام شده و از سمت دهانه آن روی درب نصب می‌شود. این دستگیره سر تا سر لبه درب را پوشش داده و ظاهری یکپارچه از دستگیره و درب به دست می‌دهد.

 

  • دستگیره مخفی اچ (h) فرم

دستگیره مخفی اچ شکل به فرم حرف اچ انگلیسی (h) طراحی و ساخته می‌شود. این نوع دستگیره از سمت دهانه روی لبه درب نصب شده و مانند دستگیره نوع جی سر تا سر لبه را در بر می‌گیرد. دستگیره نوع اچ یکی از به صرفه‌ترین نوع دستگیره‌های مخفی پروفیلی بوده و در مخفی کردن دستگیره کابینت عملکرد خوبی دارد.

 

  • دستگیره مخفی ال (L) فرم

دستگیره مخفی ال شکل به صورت حرف انگلیسی L ساخته می‌شود. این نوع دستگیره در قسمت بالایی کابینت نصب شده و ساختاری یکپارچه به کابینت می‌دهد. دستگیره پروفیلی ال فرم معمولا برای درب کابینت آشپزخانه و کمد دیواری مناسب است.

 

  • دستگیره مخفی یو (U) فرم

دستگیره مخفی یو شکل به صورت حرف انگلیسی U طراحی و ساخته می‌شود. این نوع دستگیره معمولا در قسمت میانی کابینت و بین دو درب بالا و پایینی نصب می‌شود. دستگیره مخفی ال و یو صرفا به شکل خطوطی تیره روی کابینت دیده می‌شوند و دور تا دور کابینت را به صورت یکپارچه پوشش می‌دهد.

 

کابینت بدون دستگیره

نوع دیگری از دستگیره‌ها که برای مخفی کردن دستگیره کابینت به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، درب مگنتی است. در این نوع درب‌ها هیچ بخش مجزایی به عنوان دستگیره پنهان کابینت یا دستگیره معمولی وجود ندارد. در واقع درب کابینت کاملا یکپارچه بوده و صرفا به کمک سیستم مگنتی باز و بسته می‌شود.

  • درب مگنتی کابینت بدون دستگیره

کابینت بدون دستگیره هم مانند کابینت با دستگیره مخفی در انواع مختلف طراحی و ساخته شده است. یکی از پرطرفدارترین نوع این دسته از دستگیره‌ها درب مگنتی است. در این نوع درب‌ها ابزارهایی مانند جک یا فنرهای مکانیکی در قسمت پایین سمت چپ کابینت‌های دیواری نصب می‌شود.

در این نوع درب‌ها هیچ گونه شیء خارجی به عنوان دستگیره وجود نداشته و برای باز یا بسته شدن درب تنها یک فشار به آن کافی است. در کابینت‌های زمینی جک یا فنر مکانیکی در قسمت بالا سمت چپ درب نصب می‌شود. به علاوه درب به هنگام باز یا بسته شدن روی ریل مخفی حرکت می‌کند.

 

  • کابینت کاملا بدون دستگیره

در این حالت درب‌ها از هر گونه دستگیره پنهان کابینت عاری بوده و از هیچ گونه یراق آلاتی در آن‌ها به عنوان دستگیره مخفی یا غیرمخفی استفاده نمی‌شود. در این نوع درب‌ها محل‌هایی به عنوان دستگیره روی درب ایجاد شده و درب به صورت دستی باز می‌شود. به عنوان مثال روی درب سوراخ‌های دایره‌ای شکل ایجاد می‌کنند تا هم به عنوان دستگیره مورد استفاده قرار گیرد و هم حالت فانتزی به کابینت بدهد.

پنهان کردن دستگیره کابینت

 

کابینت با دستگیره ترکیبی

برای مخفی کردن دستگیره کابینت نیازی نیست صرفا به یک نوع دستگیره اکتفا کرد. امروزه دستگیره‌های ترکیبی از انواع مختلف دستگیره‌های پروفیلی مخفی و مگنتی و… طراحی و استفاده می‌شود که زیبایی و کارایی کابینت‌ها را دو چندان می‌کند.

برای مثال می‌توان از دستگیره مخفی ال و یو شکل به همراه درب مگنتی در سری کابینت‌های آشپزخانه، کمد دیواری و… استفاده کرد. دستگیره‌های ال و یو شکل را معمولا روی کابینت‌های زمینی و درب مگنتی روی کابینت‌های دیواری نصب می‌شود. این حالت نمایی بسیار زیبا و مدرن به محیط خواهد بخشید.

به عنوان مثالی دیگر از دستگیره ترکیبی برای مخفی کردن دستگیره کابینت می‌توان استفاده از دستگیره‌های مخفی به همراه دستگیره‌های معمولی را نام برد. در این حالت می‌توان از دستگیره‌های معمولی صرفا برای زیبایی یا به عنوان دستگیره کمکی استفاده کرد. دستگیره مخفی هم به باز و بسته شدن راحت‌تر و ایجاد نمای یکپارچه کمک می‌کند.

 

مزایا و معایب مخفی کردن دستگیره کابینت

دستگیره پنهان کابینت نیز مانند هر تکنولوژی مدرن دیگری مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد. مزیت‌هایی که استفاده از این نوع دستگیره‌ها را به صورت جهانی گسترده کرده و معایبی که می‌تواند استفاده از دستگیره‌هایی مخفی را در برخی کاربردهای خاص محدود کند. در این بخش برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب مخفی کردن دستگیره کابینت را معرفی کرده‌ایم.

مزایا و معایب مخفی کردن دستگیره کابینت

مزیت های دستگیره پنهان کابینت

در این بخش به بررسی مزایای مخفی کردن دستگیره کابینت می پردازیم.

 

  • سادگی در استفاده از کابینت

اولین و مهم‌ترین مزیت دستگیره مخفی استفاده راحت از درب کابینت است. به طوری که باز و بسته کردن درب کابینت‌ به وضوح ساده‌تر شده و کارایی کابینت تا حدود زیادی بالاتر می‌رود.

 

  • ظاهر یکپارچه و زیبا

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های دستگیره مخفی ظاهر لوکس و یکپارچه‌ای است که به کابینت‌ها می‌دهد. دستگیره‌های متری مخفی، محیطی مدرن و عاری از هر گونه برجستگی اضافی روی درب را حاصل می‌کند.

 

  • افزایش امنیت محیط

اگر فرزند کوچکی در منزل دارید مخفی کردن دستگیره کابینت گزینه خوبی برای افزایش امنیت است. بچه‌ها معمولا تمایل دارند درب کابینت را باز یا از دستگیره کابینت به عنوان نردبان استفاده کرده و خرابکاری کنند. اگر دستگیره مخفی روی درب کابینت‌ها نصب شود امنیت جان فرزندان تا حدود زیادی تضمین می‌شود.

 

  • عدم برخوردهای اضافی

یکی از مهم‌ترین معایب دستگیره‌های کلاسیک ایجاد برخوردهای اضافی است. حالت برجسته این نوع دستگیره‌ها معمولا منجر به برخورد افراد به دستگیره هنگام رفت و آمد در محیط می‌شود. نصب دستگیره مخفی به طور کامل این مشکل را رفع می‌کند.

از دیگر مزیت‌های دستگیره پنهان کابینت می‌توان به قابلیت نصب آن‌ روی جنس‌های مختلف کابینت، قابلیت پذیرش سیستم آرام بند، قابلیت نصب قفل کودک روی دستگیره و… اشاره کرد.

معایب مخفی کردن دستگیره کابینت

 

معایب مخفی کردن دستگیره کابینت

  • هزینه بالای نصب

از جمله مهم‌ترین عیب دستگیره‌های مخفی قیمت بالاتر آن‌ها است. چرا که تجهیزات و یراق آلاتی که برای این گونه دستگیره‌ها استفاده می‌شود بیشتر و گران‌تر بوده و در نتیجه هزینه نهایی بیشتری به جای می‌گذارد.

 

  • تمیز کردن درب

با نصب دستگیره‌ مخفی، درب کابینت تماس بیشتری با دست و محیط پیرامون دارد. در نتیجه لک و کثیفی بیشتری متوجه آن خواهد بود. همچنین دستگیره‌هایی که ریل و کانال دارند، فضای مخفی بیشتری برای تجمع گرد و خاک، چربی و… خواهند داشت. لذا این مناطق باید به طور مرتب تمیز شود.

مزایا مخفی کردن دستگیره کابینت

 

سخن آخر

همانطور که گفتیم علی رغم معایب ذکرشده دستگیره‌های مخفی کاربرد گسترده‌ای در سطح جهانی پیدا کرده‌اند. چرا این نوع دستگیره‌ها با وجود هزینه تمام شده بالاتر، بسیار مقاوم‌تر بوده و طول عمر بیشتری نسبت به دستگیره‌های کلاسیک دارند. در نهایت توصیه می‌کنیم برای یک انتخاب مناسب هنگام خرید و نصب دستگیره، به شرایط بخصوص و دکوراسیون منزل خود توجه کافی داشته باشید.