دستگیره درب کابینت

آشنایی با بارزترین مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت

مزایا و معایب دستگیره ال و یو

آشپزخانه‌‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان خانه به شمار می‌روند. در دیزاین و نمای هر آشپزخانه، فرم کابینت‌ها و دستگیره آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. در طی زمان تلاش بر این بوده تا کابینت و دستگیره آن مینیمال‌تر و مدرن‌تر باشد. از میان به‌روزترین هندل‌های کابینت می‌توان به دستگیره‌های مخفی اشاره کرد که بسیار نیز مورد استقبال هستند.

در این مقاله سعی داریم تا درباره مفهوم، مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت صحبت کنیم.

 

آشنایی با دستگیره مخفی کابینت

دستگیره مخفی یا شاخه‌ای کابینت نوع جدیدی از انواع دستگیره هستند که دیده نمی‌شوند و برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست به دنبال جسم برجسته‌ای باشید. این مدل دستگیره‌ها شیارهای به‌خصوصی به نام کانال دارد که توخالی هستند و بر روی لبه درب کابینت نصب می‌شوند.

 

مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت

 

برای خرید این مدل هندل‌ها، بهتر است با مهم‌ترین مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت آشنایی پیدا کرد. از مزیت‌های دستگیره مخفی برای کابینت‌ها می‌توان به این اشاره کرد که علاوه بر آسان بازوبسته شدن، محلی دارند که انگشتان دست به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. از طرفی عیب بارز این دستگیره‌ها را می‌توان در مسائلی چون نظافت مرتب آن‌ها بیان کرد.

دستگیره‌های مخفی شکل‌های متنوعی چون فرم ال، یو، اچ و جی دارند و از مدل‌های مختلفی نیز برخوردارند که عبارت‌اند از:

  • دستگیره پنهان یکپارچه
  • دستگیره پنهان پروفیلی
  • دستگیره مخفی مگنتی
  • دستگیره مخفی بیرونی

تفاوت هر یک از این دستگیره‌ها در فرم و نحوه استفاده از آن‌ها است. به‌طور مثال در دستگیره مگنتی، درب کابینت از طریق یک آهن‌ربا و تنها با فشار باز می‌شود. در حالی که در دستگیره بیرونی با لبه‌های فلزی برآمده‌ای روبه‌رو هستیم تا بازوبسته شدن درب کابینت با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

با توجه به متداول شدن دستگیره‌های پنهان به بررسی مزایا و معایب دستگیره ال و یو و سایر انواع مخفی می‌پردازیم.

مزایای دستگیره کابینت شاخه ای چیست؟

دستگیره‌های شاخه‌ای کاربردها و مزایای متعددی دارند. شاید بتوان بارزترین مزیت این دستگیره‌ها را در نمای زیبایی که دارند، بیان کرد. شکل این دستگیره‌ها برخلاف دستگیره‌های سنتی و طرح‌دار، مینیمال و مدرن است و به هر نوع آشپزخانه‌ای زینت و زیبایی می‌بخشد. در ادامه به مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت می‌پردازیم.

 

آشنایی با بارزترین مزایا و معایب دستگیره شاخه ای

 

مزیت اول: با دستگیره‌های مخفی از کابینت‌ها راحت‌تر استفاده کنید.

نخستین مزیت دستگیره‌ مخفی در نحوه کار با آن‌ است. این دستگیره‌ها به همان اندازه که شیک و زیبا هستند، به همان اندازه نیز کارایی راحتی دارند. نحوه بازوبسته کردن درب کابینت از طریق این دستگیره‌ها آسان است؛ تنها باید با توجه به نوع آن‌ها تشخیص داد که چگونه باید این کار را انجام داد.

در واقع، مهم‌ترین نکته درباره این بخش از مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت این است که به شکل آن‌ها توجه کنید. اگر دستگیره‌ها مگنتی باشند، کافی است آن‌ها را به داخل فشار دهید تا باز شوند. اگر پنهان یکپارچه هستند، کانال‌هایی برای دسترسی انگشتان دارند و به‌آسانی می‌توان آن‌ها را بیرون کشید.

ممکن است دستگیره‌ها از نوع مخفی و بیرونی باشند، در این حالت قطعات فلزی برآمده‌ای دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها برای باز کردن درب کابینت اقدام کنید. همچنین دستگیره‌های پروفیلی همانند انواع یکپارچه، دارای یک فضای خالی هستند تا بازوبسته‌کردن آن‌ها به سهولت صورت بگیرد.

 

مزیت دوم: ظاهری لوکس و به‌روز دستگیره‌های متری

شاخص‌ترین ویژگی دستگیره‌های شاخه‌ای ظاهر و نمای فوق‌العاده آن‌ها است. فرم زیبای این دستگیره‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا امکان انطباق آن‌ها با سبک‌های مختلف آشپزخانه وجود داشته باشد. دستگیره‌های مخفی ساده، مدرن و مینیمال هستند، به همین علت در طول زمان هیچ‌گاه تکراری نخواهند شد.

از دیگر ویژگی‌هایی که باید در بخش مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت به آن اشاره کنیم، عدم زنگ‌خوردگی آن‌ها است. هندل‌های پنهان زنگ نمی‌زنند و در طول زمان، دچار اکسایش نمی‌شوند. بنابراین می‌توان گفت نه‌تنها زیبایی و مدرن بودن آن‌ها خریداران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بلکه کیفیت ساخت این دستگیره‌ها نیز بی‌نقص است.

 

مزیت سوم: دستگیره‌های مخفی مناسب بچه‌های کوچک

ممکن است خانواده‌ای باشید که فرزندان کوچک دارید. کنجکاوی بچه‌ها اغلب برای والدین دردساز است. یکی از راه‌هایی که می‌توان بخشی از چالش‌های موجود با فرزندان کوچک را کاهش داد، استفاده از دستگیره‌های مخفی در ساختار کابینت‌ها است. بچه‌ها عموما تمایل دارند تا درب کابینت را باز کنند یا از طریق کابینت‌ها و کشوها به سطح اپن و کانتر برسند و برای این کار، از دستگیره‌ها بهره می‌گیرند.

در بررسی مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت باید بگوییم زمانی‌ که دستگیره‌ها پنهان باشند، فرزندان کوچک نمی‌توانند آن‌ها را بیابند و در نتیجه، از دردسرهایی مانند سقوط خود یا ظروف که ممکن است به وجود آورند، جلوگیری خواهد شد.

 

مزیت چهارم: این دستگیره‌ها برخوردی با افراد ندارند.

چالش با دستگیره‌ درب کابینت فقط مختص به بچه‌های کوچک‌تر نیست، بلکه مربوط به تمام افرادی است که به آشپزخانه رفت‌و‌آمد دارند. از متداول‌ترین مشکلات دستگیره‌های برجسته، گیر کردن آن‌ها با لباس یا وسایل اشخاص است. یکی از خصوصیات مهم که باید در مزایا و معایب دستگیره ال و یو و دیگر انواع هندل مخفی کابینت به آن اشاره کنیم، کاهش چنین اتفاقاتی است.

دستگیره‌های شاخه‌ای به‌صورت پنهان بر روی لبه‌های درب کابینت نصب می‌شوند، در نتیجه برجستگی خاصی ندارند. این ویژگی از امکان گیر کردن لباس‌ها به کابینت و دستگیره‌های آن جلوگیری خواهد کرد و از یک تنش روانی نیز می‌کاهد.

 

 

معایب دستگیره مخفی کابینت چیست؟

مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت مسئله‌ای است که باعث شناخت بیشتر این مدل از یراق‌آلات مدرن می‌شود. با آنکه دستگیره‌های مخفی مزیت‌های بسیاری دارند که هر فردی را به سوی انتخاب آن‌ها سوق می‌دهد اما از معایب اندکی نیز برخوردار هستند که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست، زیرا آشنایی همزمان با مزایا و معایب دستگیره ال و یو شکل به انتخابی آگاهانه منجر می‌شود.

 

عیب اول: تمیزی کردن این دستگیره‌ها دشوار است.

در اینجا منظور از دشوار بودن آن نیست که به‌سختی تمیز می‌شوند، بلکه می‌خواهیم بگوییم دستگیره‌های مخفی نیاز دارند تا به‌طور مداوم گردگیری شوند. برخی از انواع دستگیره‌های شاخه‌ای مانند پروفیلی و پنهان یکپارچه کانال‌هایی دارند تا دست افراد مشکلی بابت بازوبسته شدن نداشته باشد. این کانال‌ها به‌عنوان مجرایی خواهند بود تا ذرات گردوغبار را به خود جذب کنند.

این ویژگی یک برنامه گردگیری مداوم را می‌طلبد. البته در این بخش از بررسی مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت خبر خوش آن است که تمیز کردن این دستگیره‌ها بسیار آسان است. رد انگشت بر روی هندل‌های مخفی باقی نمی‌ماند و با یک دستمال مرطوب می‌توان جهت نظافت آسان و راحت آن‌ها اقدام کرد.

 

عیب دوم: هزینه نصب نسبتا بالای دستگیره‌های شاخه‌ای

مهم‌ترین ویژگی مشکل‌سازی که در مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت وجود دارد، هزینه ساخت و نصب آن‌ها است. این یراق‌آلات مدرن ظرافت و چالش‌های بیشتری را در مراحل ساخت خود دارند‌. استفاده از مکانیزم‌های برقی و سخت‌افزارهای تخصصی در این نوع دستگیره‌ها هزینه بیشتری را برای مشتریان کنار می‌گذارد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت قیمت آن‌ها در حدود ۲۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از قیمت دستگیره‌های معمولی است.

 

کابینت بدون دستگیره خوبه یا با دستگیره؟

دستگیره‌ کابینت مخفی از مدل‌های به‌روز و مدرن انواع دستگیره‌ها به شمار می‌رود. این هندل‌ها نه‌تنها دیزاین منحصربه‌فردی را برای شکل کابینت‌ها و آشپزخانه به ارمغان می‌آورند، بلکه هیچ‌گاه تکراری نخواهند شد و همواره با هر سبک و دکوراسیونی نیز قابلیت هماهنگی و هارمونی‌بخشی دارند. اما در نهایت این که کابینت بدون دستگیره بهتر است یا با دستگیره، بسته به نوع سلیقه و دیزاین آشپزخانه شما دارد. در این یادداشت سعی کردیم با بررسی مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت نقشی در انتخاب آگاهانه طرفداران این نوع هندل‌ها داشته باشیم.