اکسس کنترل

بررسی نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

در این مطلب با تمرکز بر نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به معرفی این دستگاه می‌پردازیم. همچنین از مزیت‌های آن در مقایسه با سایر دستگاه‌های حضور و غیاب برای شما خواهیم گفت. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

از بهترین و به‌روزترین سیستم‌های کنترل تردد و حضور و غیاب، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره است. نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره همانند اکسس کنترل اثر انگشتی بر اساس اطلاعات بیومتریک است که از اسکن چهره حاصل می‌شود. دوربین‌هایی در این مدل دستگاه اکسس کنترل قرار گرفته است که اطلاعات تصویری را دریافت می‌کند.

 

نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

 

اطلاعات ورودی به این دستگاه‌ها که همان ویژگی‌های چهره افراد است، در حافظه آن ذخیره می‌شود. نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، آسان است؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و نهادها از آن جهت حضور غیاب پرسنل خود استفاده می‌کنند. از زمان شیوع پاندمی کرونا تا به امروز استقبال از این دستگاه به دلایل بهداشتی افزایش یافته است.

 

بهترین دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره کدام‌اند؟

ممکن است در هر سال یا پس از هر رویداد و نمایشگاه مرتبط، تعدادی از تولیدات برندها تحت عنوان بهترین‌ها معرفی شوند. آنچه باید در نظر داشت رقابت برندها و سرعت به بازار آمدن تولیدات جدید است.

بنابراین خوب است در انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به این معیارها بیش از برند دستگاه توجه کنیم:

  • نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره
  • امکانات دستگاه
  • هم‌خوانی قیمت دستگاه مورد نظر با بودجه
  • در اختیار داشتن محلی مناسب برای نصب دستگاه

 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که چهره کارمندان در برابر دوربین آن‌ها قرار می‌گیرد تا اسکن و در حافظه دستگاه ذخیره شود. سرعت و دقتی که این دستگاه دارد از مزایای مهم آن به شمار می‌رود. به این ترتیب تصویر هر یک از کارکنان در چند ثانیه اسکن و ذخیره می‌شود. در صورت وجود چند دستگاه حضور و غیاب، نیازی به اسکن و ذخیره در تک‌تک آن‌ها نیست. اطلاعات ذخیره شده در یک دستگاه را می‌توان با استفاده از USB به سایر دستگاه‌ها نیز انتقال داد.

نکته بسیار مهم در نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به مرحله اسکن چهره مربوط می‌شود. در واقع این مرحله بسیار کلیدی است و از زمان نصب دستگاه باید به آن توجه شود.

محل نصب دستگاه تشخیص چهره در ارتفاع حدود ۱۱۰ سانتی‌متری از سطح زمین است و افراد باید در فاصله نیم‌متری از آن قرار گیرند. این مقدارها بر اساس قد استاندارد افراد است که بین ۱۵۵ تا ۱۸۵ در نظر گرفته می‌شود.

 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

معیار دیگری که برای تعیین محل مناسب قرارگیری افراد وجود دارد، این است که بتوانند چهره خود را در دستگاه مشاهده کنند. اگر صفحه دستگاه خیلی روشن است، بهتر است از آن فاصله بیشتری بگیرند و اگر صفحه تاریک است، باید قدری از فاصله خود را با دستگاه کم کنند.

 

مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

با علم به نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره می‌توان دریافت این دستگاه مزایایی دارد که سبب می‌شود سازمان‌ها و شرکت‌ها به استفاده از آن رغبت بیشتری نشان دهند.

دقت بالا و کاهش درصد خطا

شناسایی افراد در این دستگاه حضور و غیاب بر اساس ویژگی‌های منحصربه‌فرد در چهره است. در این دستگاه تنها یک چهره برای هر کد تعریف می‌شود. به همین دلیل دقت زیادی دارد و قابل اطمینان است. امکان تقلب در این دستگاه یا درصد خطای آن تقریبا صفر است.

سرعت عملکرد و صرفه‌جویی در زمان

مراحل اسکن چهره افراد و ذخیره آن برای نخستین بار و پس از آن اسکن و پردازش برای شناسایی معمولا طی چند ثانیه صورت می‌گیرد. این فرایند اصلا زمان‌بر نیست و سبب اتلاف وقت نمی‌شود.

رعایت بهداشت

مزیت دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نسبت به برخی انواع دیگر مثل دستگاه‌های اثر انگشتی یا ورود رمز، این است که نیازی به تماس افراد مختلف با دستگاه نیست. این مسئله از نظر بهداشتی خصوصا از زمان شیوع کرونا اهمیت زیادی پیدا کرده است.

 

تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب

شباهت این دو دستگاه از جهاتی زیاد است. در هردوی آن‌ها اطلاعات افراد ذخیره می‌شود تا برای شناسایی به کار رود. تا اینجا تعریف و نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را دریافتیم. اما تفاوت دستگاه کنترل تردد با حضور و غیاب از هر نوعی که باشد (اثر انگشتی، تشخیص چهره و…) در میزان حساسیت آن‌هاست.

 

اکسس کنترل تشخیص چهره چگونه کار میکند؟

 

دستگاه‌های حضور و غیاب عمدتا بر ورود و خروج افراد و ثبت ساعات کاری آنان متمرکز هستند؛ حال آن که با دستگاه کنترل تردد می‌توان اقدامات امنیتی دیگر و کنترل دسترسی‌ها را بر بخش‌ها و امکانات مختلف علاوه بر ورود و خروج اجرا کرد.

در واقع با استفاده از این دستگاه، بر تردد افراد در بسیاری از بخش‌ها از جمله گیت‌ها، آسانسورها، اتاق‌ها و… نظارت می‌شود. به‌طورکلی استفاده از دستگاه کنترل تردد در مکان‌هایی است که حساسیت بیشتری دارند و امنیت افزون‌تری می‌طلبند. برای مثال در آزمایشگاه‌ها و بخش‌های تولیدی یا نگهداری خاص از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

کلام پایانی

آسانی نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در کنار مزایایی چون رعایت بهداشت، سرعت و دقت زیاد، سازمان‌ها و نهادها را به استفاده از آن ترغیب کرده است. این دستگاه از به‌روزترین نمونه‌های سیستم‌های کنترل ورود و خروج و ثبت ساعات کاری و بسیار کارآمد است.