جک کابینت

صفر تا صد طریقه نصب جک اتوبوسی کابینت

آموزش نصب جک اتوبوسی

قبلاً در کابینت‌های بالایی آشپزخانه‌ها برای باز و بسته شدن درب از جک استفاده می‌شد. هرچند این جک‌ها امکان باز شدن افقی درب را فراهم می‌کردند اما مشکلات زیادی هم داشتند. مقاومت کم، باز نشدن کل درب و نداشتن آرام بند موجب تا نسل جدیدی از جک‌ها به نام جک اتوبوسی به بازار معرفی شود.

جک اتوبوسی تحمل وزن بالایی داشته و در کابینت‌سازی بسیار پرمصرف هستند. در ادامه شما را با بهترین روش نصب جک اتوبوسی سارو آشنا خواهیم کرد. اما قبل از آن، کمی به توضیح جک اتوبوسی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

 

طریقه نصب جک اتوبوسی سارو

جک اتوبوسی چیست؟

جک اتوبوسی، یکی از جدیدترین مدل‌های جک کابینت است. این جک همان‌طور که از نامش پیداست درب کابینت را درست مانند مکانیزم درب اتوبوس چند سانتی‌متر به خارج و موازی با بدنه باز می‌کند. کاربرد این جک‌ها در کابینت‌های افقی و درب از بالا است. به همین دلیل به این جک‌ها، جک کابینت بالا بازشو نیز گفته می‌شود.

بر اساس ابعاد می‌توان جک‌های اتوبوسی را در دو سایز ۶۰ در ۹۱ و ۹۰ در ۹۰ تهیه کرد. در هنگام نصب جک کابینت اتوبوسی، لازم است تا ابعاد درب را اندازه‌گیری نموده و جک را بر مبنای آن انتخاب نمایید. اگر ابعاد عرضی درب کابینت شما زیر ۶۰ سانتی‌متر باشد، امکان نصب جک اتوبوسی بر روی آن وجود ندارد.

 

طریقه نصب جک اتوبوسی سارو

تفاوت جک اتوبوسی با جک های معمولی

بارزترین تفاوت جک اتوبوسی با جک معمولی، شکل ظاهری آن‌ها است. جک‌های معمولی به صورت یک بازوی بلند بوده که برای بازماندن درب لازم است دو عدد از این جک‌ها در دو طرف درب نصب شود. مکانیزم این جک‌ها بسیار ساده بوده و از طریق یک پمپ داخلی درب را در ارتفاع مورد نظر نگه می‌دارند. جک‌های معمولی اجازه باز شدن کامل درب کابینت را نمی‌دهند.

جک‌های اتوبوسی سارو، مکانیزم پیشرفته و درعین ‌حال روان‌تری دارد. تحمل وزن این مدل‌ها بسیار زیاد است و برای انواع کابینت نیز قابل استفاده هستند.

جک‌های اتوبوسی با داشتن آرام‌بند درب کابینت را در ارتفاع مورد نظر باز نگه داشته و در هنگام بستن نیز آن را بدون صدا و ضربه می‌بندند. یکی از مهم‌ترین برتری‌های جک اتوبوسی، امکان بازکردن کامل درب برای دسترسی به کل کابینت است.

 

جک اتوبوسی چه کاربردی دارد؟

جک‌های اتوبوسی برای استفاده در کابینت آبچکان و سایر درب‌های افقی طبقه‌های بالایی کابینت مناسب هستند. این جک‌ها امکان دسترسی به کل کابینت را بدون نیاز به نگه داشتن درب فراهم کرده و تحمل وزنی بسیار بالایی دارند. جک اتوبوسی سارو دارای آرام‌بند نیز بوده که امکان حرکت روان و بی‌صدا درب را در باز و بسته کردن فراهم می‌کند.

 

روش نصب جک اتوبوسی سارو

آموزش نصب جک اتوبوسی کابین

در این بخش به راهنمای نصب جک اتوبوسی سارو می‌پردازیم. دقت داشته باشید که همیشه قبل از نصب، اولاً ابعاد کابینت را بررسی و جک اتوبوسی سارو متناسب با آن را خرید کنید. دوماً تجهیزات نصب مانند دریل، پیچ‌گوشتی، خط کش و مداد را از قبل آماده نمایید.

جک‌های اتوبوسی دارای دو جک هستند که لازم است در دو طرف درب و بدنه کابینت نصب شوند.

در ادامه طریقه نصب جک اتوبوسی سارو را قدم به قدم توضیح خواهیم داد:

نصب یراق روی بدنه

برای نصب جک اتوبوسی لازم است تا ابتدا بخش مربوط به بدنه کابینت را جدا کرده و آن را به کابینت وصل کنید. برای نصب اول محل نصب را با مداد و خط کش علامت‌گذاری نمایید. بهترین فاصله برای انتخاب محل نصب، دو سانتی‌متر از لبه کابینت است. بعد از مشخص کردن محل پیچ‌ها، با دریل آن‌ها را سوراخ نموده و یراق داخلی را نصب نمایید.

اتصال جک و بازو به یراق

در مرحله دوم از روش نصب جک اتوبوسی، بعد از اتصال یراق بر روی بدنه، جک و بازوی ارتباط دهنده را به یراق متصل کنید. این جک اتصال درب و کابینت را برقرار کرده و برخلاف لولا گازور امکان جداشدن کامل درب از کابینت را فراهم می‌کند.

 

اجزای جک کابینت اتوبوسی

اتصال بازو به درب کابینت

در این مرحله از نصب جک اتوبوسی سارو، اتصال بازو به درب کابینت را انجام می‌دهیم. معمولاً بازو به فاصله ۴ سانتی‌متری از لبه پایینی درب نصب می‌شود. برای اتصال ابتدا محل پیچ‌ها را با مداد و خط کش مشخص کرده و سپس دریل کاری و نصب را انجام دهید. بعد از نصب چند بار درب را باز و بسته کنید تا از تراز بودن و هماهنگ بودن جک‌های دو طرف اطمینان حاصل نمایید.

نصب بازوی تعادل

یکی از بخش‌های مهم جک اتوبوسی سارو، بازوهای تعادلی هستند. این بازو به هماهنگ بودن جک‌های دو طرف در هنگام باز و بسته شدن و جلوگیری از لرزش آن‌ها کمک می‌کند. بازوی تعادل در دو طرف درب به جک‌ها متصل شده و دارای قابلیت رگلاژ و تنظیم است.

نصب آرام‌بند

جک اتوبوسی سارو، دارای آرام‌بند است. در آخرین مرحله از نصب، آرام‌بند را در محل تعیین شده خود به بازوهای جک اتوبوسی متصل می‌کنیم.

جک اتوبوسی سارو، محصولی بسیار مناسب برای کابینت‌های بالایی و آبچکان است. هنگام انتخاب و خرید جک اتوبوسی حتماً در نظر داشته باشید که این مدل برای کابینت‌های با حداقل عرض ۶۰ و حداکثر عرض ۹۰ سانت مناسب هستند. جک‌های اتوبوسی برتری‌های زیادی نسبت به جک‌های معمولی داشته و بسیار پرطرف‌دار هستند. نصب جک اتوبوسی نیز آسان بوده و به تخصص خاصی نیاز ندارد.