مقالات آموزشی ساروگلوبال

اصول اولیه نصب اکسس کنترل کدام است؟​

اکسس کنترل

سوالات مهم درخصوص نصب اکسس کنترل

احتمالاً تا به حال اسم اکسس کنترل به گوش‌تان خورده است و دربارۀ مزایا و کاربردهای آن در مکان‌ها یا دفترهای مدرن بررسی‌هایی انجام داده‌اید. اما، انتخاب یک سیستم کنترل تردد ممکن است تصمیم بسیار سختی باشد، به‌ویژه باتوجه به این‌که به‌لحاظ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تولیدکننده، نصب‌کننده و سیستم‌های مدیریتی با گزینه‌های فراوانی روبرو هستید. حتی برای باتجربه‌ترین کارشناس امنیتی نیز ممکن است اضطراب‌آور باشد.

به همین دلیل است که توجه به تأثیر اکسس کنترل قبل از صرف هزینۀ زیاد برای آن اهمیت دارد. مهم‌ترین مسائلی که باید برای نصب اکسس کنترل مفید مورد توجه قرار دهید، مختلف و بی‌نهایت مهم هستند، پس به مطالعۀ این متن ادامه دهید تا بفهمید چطور کار را شروع کنید.

 

هدف شما از نصب اکسس کنترل چیست؟

براساس سطح امنیت مورد نیاز برای مکان خود باید از همان ابتدا هدف مشخصی برای نصب اکسس کنترل داشته باشید. مثلاً در هر نقطۀ دسترسی باید از دارایی‌های باارزشی مثل سرورها، تجهیزات ارتباطی و داده‌های حیاتی محافظت کرد و آن‌ها را از آسیب ایمن نگه داشت در حالیکه اهمیت حفظ امنیت امکانات رفاهی مانند حمام‌ها یا دستگاه‌های سکه‌ای ممکن است کمتر باشد. پس باتوجه به حساسیت دارایی‌هایی که در تأسیسات خود دارید از آن‌ها محافظت کنید. وقتی دارایی‌های شما پشت درب قفل‌دار قرار می‌گیرند، دزدیدن یا به خطر انداختن آن‌ها کار سخت‌تری است.

 

چه نوع اکسس کنترلی برای کار شما مناسب‌تر است؟

اکسس کنترل‌ها انواع مختلف و متعددی دارند و همین مسئله فرایند انتخاب را تاحدی مشکل می‌کند. لازم نیست به زیر و بم همۀ روش‌ها اشراف داشته باشید؛ بلکه باید توجه خود را به یک یا دو نوع از بهترین روش‌ها محدود کنید. برای مثال، سیستم‌ها ممکن است مستقل، یکپارچه، موبایلی یا ابری باشند، به‌علاوۀ دیگر راهکارهای سفارشی که ممکن است بخواهید دربارۀ آن‌ها کندوکاوی انجام دهید. به عنوان مثال سیستم‌های ابری به معیاری طلایی در اکسس کنترل‌ها تبدیل شده‌اند، پس شاید بخواهید سیستمی را انتخاب کنید که این یکپارچگی را داشته باشد.

 

نوع تشخیص هویت به چه شکلی باید باشد؟

انتخاب مناسب‌ترین و قدرتمندترین نوع تشخیص هویت -مثل داده‌های بیومتریک و استفاده از انواع اکسس کنترل اثر انگشتی، ریموت کنترل‌ها، کارت‌های الکترومغناطیسی،کیپدها، امضای دیجیتال، صفحۀ نمایشگر لمسی یا ترکیبی از دو یا چند مورد از این‌ها- عامل مهمی است که باید هنگام نصب اکسس کنترل خوب مورد توجه قرار گیرد. برای دارایی‌هایی که سطح امنیتی بالایی دارند باید از شیوه‌های تشخیص هویت قدرتمند مثل داده‌های بیومتریک استفاده کرد و اغلب در کنار آن از نوع دیگری از شیوه‌های تشخیص هویت استفاده می‌شود. این روش هزینۀ بیشتری برای شما دارد، لذا حتماً در تصمیم‌گیری خود آن را لحاظ کنید، به‌ویژه اگر واقعاً به سطح محافظت بالایی نیاز ندارید. شکل‌های ساده‌تر تشخیص هویت، کارت‌ها و کیپدها هستند که برای محافظت از محل‌هایی که حساسیت کمتری دارند مناسب‌اند.

 

دستگاه اکسس کنترل متناسب با کار شما کدام است؟

باتوجه به این‌که حتی یک تولیدکننده نیز ممکن است ده‌ها نوع مختلف از دستگاه اکسس کنترل ارائه کند، عامل بسیار مهمی که باید در این فرایند درنظر گرفت، انتخاب دستگاه مناسب است. برای انتخاب ساده‌ترین و مناسب‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار باید خودتان یا کارشناس ثالث سطح ویژگی‌ها و قابلیت‌های سیستم قفل، کنترل‌گرها و کارت‌خوان‌ها را به‌شکل حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار دهد. شما می‌توانید تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها را به اکسس کنترل اضافه کنید، اما خاموش شدن آن‌ها اختلالاتی برای شما به وجود می‌آورد، پس گزینه‌های نهایی‌تان را عاقلانه انتخاب کنید.

 

در میان فناوری‌های موجود اکسس کنترل کدامیک برای شما کاربردی‌تر است؟

شما باید براساس ارزیابی سیستم و اهداف امنیتی، بهترین و مناسب‌ترین فناوری را برای مدیریت اکسس کنترل خود انتخاب کنید. با این فناوری می‌توانید، برای مثال، داده‌های خود را کنترل کنید و به هشدارها پاسخ دهید. به‌لحاظ فناوری‌هایی مانند دسترسی ابری ازطریق مدل اینترنت اشیاء (IoT)، دسترسی مبتنی‌بر موبایل (موبایلی) و اتصال بی‌سیم یا باسیم به گره‌ها و سرورها در فضای ابری، گزینه‌های متعددی برای انتخاب در اختیار دارید. در این‌جا نیز، ترکیبی از فناوری‌های مختلف می‌تواند مؤثر باشد، پس برای موقعیت‌های دشوارتر از خلاقیت کمک بگیرید.

 

کدام نصاب می‌تواند اکسس کنترل را بهتر برایتان نصب کند؟

حتی بعد آن‌که بهترین سیستم را برای فضای خود انتخاب کردید، نصب بخش سخت‌افزاری نیز را باید به متخصصان اکسس کنترل بسپارید. ممکن است وسوسه شوید که به سراغ سریع‌ترین و ارزان‌ترین گزینه بروید، اما به این واقعیت توجه داشته باشید که چنین سیستمی درصورتی که به‌درستی نصب شود، سال‌ها از عملکرد و ایمنی آن بهره‌مند خواهید شد. حتی اگر معتمدترین نصاب کمی‌ بیشتر برای‌تان هزینه داشته باشد یا کارش کمی بیشتر طول بکشد، نتیجۀ نهایی، ارزش وسواس و نگرانی‌های زیاد اول کار را دارد.

 

تا چه میزان هزینه‌ای می‌توانید برای اکسس کنترل پرداخت کنید؟

و آخرین مورد اما نه بی‌اهمیت‌ترین، هزینۀ کل سیستم است که بخش تعیین‌کنندۀ فرایند انتخاب به حساب می‌آید. در این‌جا به‌نوعی اصل گلدیلاکس حاکم است؛ اگر کم هزینه کنید، نتیجۀ کار سیستم سطح پایین می‌شود، اگر زیادی هزینه کنید، تا سال‌ها گرفتار بدهی هستید. بودجۀ واقع‌بینانه‌ای درنظر بگیرید و به آن بچسبید، هزینۀ نصب و مدیریت سیستم و نیز سخت‌افزار را نیز به حساب آورید. و نگران نباشید؛ چراکه همیشه می‌توانید بخش‌های بیشتری را به سیستم خود اضافه کنید.

نحوه اتصال اجزا اکسس کنترل
نحوه اتصال اجزا اکسس کنترل

محل نصب دستگاه‌های ایمنی

هر فرایند باید بر روشی مبتنی‌ باشد که از قبل ارزیابی و برنامه‌ریزی شده و ممکن است به شکل زیر پیش برود:

  • بستۀ مربوط به تجهیزات ضروری و لوازم جانبی اکسس کنترل را باز کنید.
  • مسیرها، مجراها، محفظه‌ها و محل اتصال کابل‌ها را نصب کنید.
  • اگر از فناوری باسیم استفاده می‌کنید، سیم‌کشی‌‌های لازم را انجام دهید، در غیر این صورت روترهای بی‌سیم را در نقاط تعیین‌شده نصب کنید.
  • بر روی هر درب، قفل‌ها و کارت‌خوان‌ها را نصب کنید.
  • کنترل‌گر اصلی را در نقطۀ مرکزی نصب کرده و باسیم یا بی‌سیم آن را وصل کنید.
  • اگر از سیستم تغذیۀ برق از شبکه (PoE) استفاده نمی‌کنید، سیم‌های برق را وصل کنید.
  • بعد از آزمایش وصل بودن برق، فرایند نصب را به مهندس پیکربندی بسپارید.

نکات کلیدی

انتخاب اکسس کنترل فرآیند پیچیده‌ای است، که ممکن است شروع آن برای هرکسی کار دشواری باشد. خوشبختانه، تحقیق درست‌وحسابی کار را آسان‌تر می‌کند، به‌ویژه وقتی با هدف و بودجۀ مشخص شروع به کار کنید. اکسس کنترل ایده‌ال برای هر مکان کمی متفاوت است، پس سعی کنید چیزهای جدید، به‌ویژه فضاها یا ایده‌های نامعمول را امتحان کنید و ترس نداشته باشید.

یکی از مقالات getkisi.com را خواندید که تیم محتوا ساروگلوبال آن را ترجمه و ویرایش کرده است.