منظور از «اکسس کنترل» سیستم‌ دسترسی به برخی اطلاعات یا مکان‌ها با ایجاد محدودیت حساب‌شده است. با پیشرفت سریع فناوری، این نوع سیستم امنیتی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمرۀ ما تبدیل شده و در بخش‌های سازمانی و دیگر حوزه‌های تخصصی کاربرد گسترده‌ای یافته است.

در میان انواع مختلف سیستم‌های اکسس کنترل که شامل اکسس کنترل موبایلی، اکسس کنترل فیزیکی و غیره می‌شود، امروزه محبوبیت سیستم‌های اکسس کنترل مبتنی‌بر IP به‌دلیل کارآیی و دیگر ویژگی‌های مفید آن به‌سرعت در صنعت امنیت و ایمنی درحال افزایش است.

به‌دلیل فراگیر شدن ارتباط اینترنتی و صنایع مبتنی‌بر فناوری در هر گوشه از جهان، نصب این نوع سیستم کنترل تردد نیز نسبتاً آسان شده است. در این‌ مطب به جنبه‌های مختلف این سیستم و مزایای انکارناپذیر آن می‌پردازیم.

 

مقدمه‌ای بر سیستم‌های اکسس کنترل مبتنی‌برIP

​اساسا، اکسس کنترل مبتنی‌برIP شامل کنترل‌گر دسترسی الکترونیکی است که برای کنترل ورود و خروج از محل‌های محدودشده و شناسایی دقیق استفاده‌کنندگان از آن محل‌ها طراحی شده است. این نوع کنترل‌گر قادر است چندین (تا 4) بازخوان (reader) اکسس کنترل را پشتیبانی کند.

این بازخوان‌ها به بازخوان‌های غیرهوشمند (non-intelligent readers) نیز معروف هستند؛ چراکه فقط قادر هستند شمارۀ کارت یا PIN فرد را بخوانند و آن را ازطریق شبکه (Ethernet) به سرور اصلی ارسال کنند. در بیشتر موارد، برای ارسال چنین داده‌هایی از پروتکل ویگاند (Wiegand) استفاده می‌شود.​

اکسس کنترل مبتنی‌برIP

تفاوت بین اکسس کنترل مبتنی‌برIP و اکسس کنترل سنتی

تفاوت مشهودی به‌لحاظ معماری ساختمان و طرزکار بین این دو نوع اکسس کنترل وجود دارد. برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:
1. کنترل‌گرهای مبتنی‌برIP برخلاف کنترل‌گرهای دسترسی سنتی مستقیماً به LAN/WAN وصل می‌شوند و درنتیجه می‌توانند تمام داده‌های ضروری برای کنترل ورود و خروج و نظارت بر قفل و داده‌های درب را ردیابی کنند.
2. اکسس کنترل سنتی بدون حضور ترمینال سرور عملکرد درستی ندارد درحالی‌که اکسس کنترل مبتنی‌بر IP دارای واسط شبکۀ آنبورد (onboard) است که باعث می‌شود مستقل عمل کند.

انواع دسترسی‌های مبتنی‌برIP

اکسس کنترل مبتنی‌بر IP می‌تواند بیش از یک نوع دسترسی IP را امکان‌پذیر کند که عبارت‌اند از:

• دسترسی  Embedded IP: این نوع دسترسی IP می‌تواند بر روی یک سایت واحد عمل کند و شمارش درب (door count) آن معمولاً پایین است. دسترسی Embeded IP اطلاعات مهم دربارۀ ابزارهای تشخیص هویت و شماره‌های PIN را برروی صفحۀ کنترلی، که مستقیماً به مرورگر متصل است، ذخیره می‌کند. سیستم‌های اکسس کنترل مبتنی‌بر Embeded IP به‌دلیل قیمت نسبتآً کم و نصب و راه‌اندازی نسبتاً آسان آن در بسیاری از بخش‌های کسب‌وکار کاربرد دارد.

• دسترسی IP مبتنی‌بر سرور (Server based IP access): دسترسی IP مبتنی‌بر سرور قادر است چند وب‌سایت را همزمان کنترل کند و شمارش درب (door count) آن خیلی بیشتر از دسترسی Embeded IP است. IP‌ مبتنی‌بر سرور تمام داده‌های ضروری را برروی سروری ذخیره می‌کند که متشکل از چندین صفحه کنترل است.

• دسترسی Hosted IP: سیستم دسترسی Hosted IP پیشرفته‌ترین سیستم دسترسی است که قادر است هزارن وب‌سایت را اداره کند. Hosted IP متشکل از مرکز داده‌ای بسیار ایمن و بکاپ‌های متعدد و امنیت اطلاعاتی بازرسی‌شده است. در این حالت، مرورگر به اپلیکیشن وب متصل می‌شود که شامل چندین صفحۀ کنترل است.

کاربردهای سیستم اکسس کنترل مبتنی‌برIP

امروزه، این نوع اکسس کنترل در بخش‌های سازمانی و صنعت امنیت کاربردهای متعددی دارد. برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

• اکسس کنترل بیومتریک: در حال حاضر استفاده از اکسس کنترل اثر انگشتی یا بیومتریک امری ناگزیر برای شناسایی کارمندان ادارات و متقاضیان آزمون‌های رقابتی است. در این سیستم، برای شناسایی افراد در محل‌های که امنیت بالایی دارند، معمولاً از اثر انگشت استفاده می‌شود. در بخش‌های سازمانی، از اطلاعات بیومتریک برای ردیابی حضور کارمندان و محاسبۀ حقوق آن‌ها استفاده می‌شود درحالی که در مورد اپلیکیشن‌ها، از این اطلاعات برای جلوگیری از تخلفاتی مانند جعل یا تشخیص سرقت استفاده می‌شود.

اکسس کنترل بیومتریک

 

• اکسس کنترل مجاورتی: از سیستم اکسس کنترل مجاورتی در بانک‌ها و بخش‌های سازمانی برای تأمین ایمنی محیط‌های اطراف استفاده می‌شود. مدل‌های زیادی از اکسس کنترل مجاورتی در بازار موجود است که با استفاده از کنترل‌گر دسترسی مبتنی‌برIP به‌راحتی می‌توان آن‌ها را راه‌اندازی کرد.

• اکسس کنترل درب: سیستم اکسس کنترل دربِ مبتنی‌بر IP نوعی سیستم امنیتی بسیار کارآمد و ارزان‌قیمت است. در این نوع سیستم، درب دارای قفل برقی است که می‌توان آن را با سرور مبتنی‌بر IP کنترل و ورود و خروج افراد معین را امکان‌پذیر کرد. به‌دلیل سادگی این سیستم، نصب اکسس کنترل درب نیز آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. امروزه، در فرودگاه‌ها، خانه‌ها، ادارات و مراکز داده‌ای نیز از قفل‌های برقی به همراه منبع تغذیۀ با باطری (uninterrupted power supply) استفاده می‌شود.

سیستم کنترل قفل درب

 

دلایل استفاده از سیستم‌های اکسس کنترل مبتنی‌بر IP

این نوعِ خاص سیستم اکسس کنترل مزایای فراوانی نسبت به دیگر سیستم‌ها دارد:

1. نصب آسان: یکی از دلایل اصلی استفاده از این نوع سیستم سادگی آن است. در این سیستم، برای تأمین امنیت یک ناحیۀ محدودشدۀ معین از شبکۀ موجود استفاده می‌شود. درنتیجه، نصب خطوط ارتباطیِ بیشتر ضرورتی ندارد، که باعث می‌شود این نوع سیستم ساده‌تر و بی‌دردسرتر نصب شود. برای نصب سیستم اکسس کنترل مبتنی‌برIP نیز لازم نیست دربارۀ ترمینال‌بندی(termination) و عیب‌یابی خطوط شبکه RS-485 دانش و اطلاعات خاصی داشته باشید.

2. انعطاف‌پذیری: این نوع اکسس کنترل انعطاف‌پذیری زیادی دارد و در آن هیچ محدودیتی برای تعداد کل کنترل‌گرهای دسترسی مبتنی‌بر IP وجود ندارد. شما می‌توانند در یک سیستم واحد کنترل‌گرهای متعددی نصب کنید و با یک نصب، امنیت اطلاعات ضروری را تأمین کنید. این انعطاف‌پذیری نه‌تنها زمان بلکه هزینه‌های نصب را نیز به‌نحو قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

3. دقت و سرعت: سیستم اکسس کنترل مبتنی‌بر IP قادر است اطلاعات قابل ا‌ثبات را به واحد کنترل اصلی ارسال کند و طبق آن به‌سرعت تصمیم‌گیری کند. همچنین، باتوجه به اطلاعات ضروری که در پایگاه‌ داده‌ ذخیره شده، عملکرد این سیستم امنیتی خطاناپذیر است و هیچکس بدون داشتن کد دسترسی مناسب اجازۀ ورود به محل محدودشده ندارد. این سیستم همچنین قادر است گزارش‌ها را به‌شکل سازمان‌یافته نگهداری کند، لذا مسائلی مانند حضور و غیاب یا احراز هویت حقیقی به‌راحتی قابل حل‌وفصل است.

نتیجه‌گیری

در این دنیای رقابتی، امنیت مقوله‌ای ضروری است که باید به‌نحو شایسته‌ای مورد توجه قرار گیرد و با به‌کارگیری فناوری‌های جدید، صنعت امنیت نیز روبه بهبود است. در چنین شرایطی، اکسس کنترل مبتنی‌برIP با کارآیی و ویژگی‌های مفید و متعددش برای سیستم‌های اکسس کنترل اختیاری و اجباری ضروری شده است.​

یکی از مقالات getkisi.com را خواندید که تیم محتوا ساروگلوبال آن را ترجمه و ویرایش کرده است.