مقالات آموزشی ساروگلوبال

روش‌های مراقبت از کابینت آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه و آشپزخانه‌ای کابینت‌های آن است. البته که کابینت‌ها هم مانند هر وسیله دیگری عمر مفید مشخصی دارند. اما اگر به روش‌های صحیح مراقبت از کابینت آگاه نباشیم، طول عمر آن‌ها کمتر خواهد شد. مراقبت و نگهداری صحیح از کابینت روش‌های خاصی دارد که در این مطلب به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مراقبت از کابینت

پیشرفت تکنولوژی کابینت‌ در طول سالیان گذشته منجر به طراحی و تولید انواع مختلفی از آن‌ها شده است. به طوری که کابینت‌هایی از جنس مواد مختلف ساخته شده که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. جنس‌های مختلف مانند ام دی اف، ممبران، پی وی سی، های گلس و… قطعا روش‌های نگهداری متفاوتی هم دارند که در این قسمت برخی از آن‌ها را شرح داده‌ایم.

مراقبت از کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف سطح ماتی دارد که لکه‌ها و کثیفی‌ها را کمتر انعکاس می‌دهد. بنابراین اگر در خانه کودکی کم سن و سال دارید یا زمان کافی برای تمیزکاری ندارید، کابینت ام دی اف بهترین انتخاب خواهد بود. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف بهتر است از دستمالی استفاده کنید که رطوبت خیلی کمی داشته باشد. همچنین شوینده‌های ملایمی مانند مایع ظرفشویی رقیق شده هم می‌تواند مفید واقع شود.

گفتنی است شوینده‌هایی مانند سرکه، شوینده‌های اسیدی، پاک کننده‌های قوی، شوینده‌های حاوی آمونیوم و الکل و اسکاچ زبر و سیم ظرفشویی به شدت به کابینت ام دی اف آسیب می‌زنند. بنابراین تا حد امکان از آن‌ها استفاده نکنید.

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از کابینت تمیز کردن آن بلافاصله پس از ایجاد آلودگی است. در این صورت آلودگی درون چوب ام دی اف نفوذ نکرده و تمیز کردن آن ساده‌تر خواهد بود. به علاوه برای جلوگیری از کپک زدن کابینت و نگهداری از کابینت تمیز کردن روزانه یا هفتگی آن توصیه می‌شود.

روش مراقبت از کابینتبرای تمیز کردن کشوها از دستمال یا اسفنجی استفاده کنید که مرطوب و در عین حال نرم باشد. گوشه‌های کشو را می‌توانید به کمک مسواک تمیز کنید. پس از اتمام کار بهتر است با دستمالی خشک رطوبت باقی مانده روی سطح را خشک کنید.

برای جلا دادن به درب کابینت و سایر سطوحی که به مروز زمان چربی گرفته و جلای خود را از دست داده‌اند، می‌توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با آب و رغن گیاهی ترکیب کنید تا ماده‌ای خمیرمانند حاصل شود. این ماده را به کمک مسواک یا برسی نرم روی سطح مورد نظر پخش کنید. سپس به کمک دستمالی با رطوبت کم سطح را تمیز کنید. در نهایت با استفاده از دستمالی خشک رطوبت باقی مانده را خشک کنید.

یکی از بخش‌های مهم هر کابینتی لولا، ریل و جک آن است. برای مراقبت از آن‌ها نباید اجازه دهید هیچگونه رطوبتی به درون‌شان نفوذ کند. همچنین هنگام تمیز کردن کابینت با شوینده‌های مختلف به هیچ وجه نباید به داخل محل‌های غیر قابل دسترس رطوبت و شوینده نفوذ کند. این امر برای جلوگیری از زنگ زدگی لولای کابینت و ریل و جک آن ضروری است. به علاوه برای مراقبت از لولا کابینت، ریل و جک نباید وزن بیش از حدی در کشوها یا روی کابینت‌ها قرار دهید.

مراقبت از کابینت ممبران

برای مراقبت از کابینت ممبران که به کابینت وکیوم هم معروف است روش‌های متفاوتی وجود دارد. مهم‌ترین نکته در رابطه با کابینت‌های ممبران حساسیت آن‌ها نسبت به حرارت است. بنابراین به هیچ وجه حرارت را به این نوع کابینت‌ها نزدیک نکنید. به همین ترتیب تمیز کردن کابینت ممبران با آب گرم نیز روش اشتباهی است. چرا که حرارت منجر به جدا شدن روکش کابینت خواهد شد.

در کابینت‌های ممبران هم مانند کابینت‌های ام دی اف بهتر است آلودگی را بلافاصله تمیز کنید. به خصوص لکه‌های آب که به سرعت تبدیل به لکه‌های ماندگار می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها مشکل خواهد شد. همچنین چنین لکه‌هایی به مروز رنگ کابینت را تغییر داده و در نهایت می‌تواند منجر به خوردگی سطح شوند.

برای تمیز کردن کابینت ممبران بهتر است از دستمالی خشک، نرم و بدون پرز استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده از شوینده‌ها می‌توانید از مایع ظرفشویی رقیق شده استفاده کنید. به هیچ وجه از مواردی مانند اسفنج‌های زبر و ساینده و شوینده‌های اسیدی، آمونیاک دار، پودری و شیشه پاک کن‌ها استفاده نکنید. فراموش نکنید که بلافاصله پس از تمیزکاری، رطوبت باقی مانده را خشک کنید.

اما اگر نیاز به شوینده‌ای قوی‌تر دارید می‌توانید از ترکیب آب ولرم و سرکه استفاده کنید. اگر همچنان لکه‌ها پاک نشد، می‌توانید سرکه را به طور مستقیم روی دستمال بریزید و سطح مورد نظر را پاک کنید. سپس بلافاصله با دستمالی مرطوب به آب گرم، سطح را تمیز کنید. در نهایت با دستمالی نخی و خشک محل را خشک کنید.

برای تمیز کردن لکه‌های عمیق و قدیمی‌تر می‌توانید از ترکیب خمیری جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. خمیر را به کمک مسواک یا برس نرم روی محل مورد نظر پخش کرده به مدت ۵ دقیقه به آن زمان دهید. سپس با استفاده از دستمالی مرطوب به آب گرم، خمیر را تمیز کنید. در نهایت محل را با دستمال خشک و بدون پرز خشک کنید.

گفتنی است برای مراقبت از کابینت ممبران به هیچ وجه اجازه ندهید نور آفتاب به طور مستقیم روی آن‌ بتابد. چرا که باعث تغییر رنگ کابینت و در نهایت کاهش عمر مفید آن خواهد شد. برای این امر می‌توانید مسیر نفوذ نور را با نصب پرده بپوشانید.

مراقبت از کابینت های گلاس

کابینت‌ های گلاس نسبت به اجسام تیز و خط و خش بسیار حساس است. بنابراین برای مراقبت از کابینت های گلاس نباید هیچگونه جسم تیزی به آن برخورد کند. همچنین برای تمیز کردن آن از دستمالی استفاده کنید که نرم و بدون پرز باشد. دستمال زبر و اسکاچ و سیم به شدت به کابینت های گلاس آسیب خواهد زد.

برای نگهداری از کابینت های گلاس از دستمال نرم با رطوبت کم جهت تمیز کردن آن استفاده کنید. دستمال نم دار به راحتی لکه‌های کابینت های گلاس را پاک می‌کند. سپس  به کمک دستمال خشک هر گونه رطوبت باقی مانده را خشک کنید. اما اگر می‌خواهید عمر کابینت شما افزایش یابد توصیه می‌کنیم به صورت هفتگی یا ماهانه آن را تمیز کنید. در این صورت آلودگی‌ها به درون کابینت نفوذ نکرده و از استفاده از شوینده‌های قوی بی‌نیاز خواهد شد.

گفتنی است استفاده از انواع شوینده‌های شیمیایی (به استثنای سفیدکننده‌ها) برای تمیز کردن کاببینت های گلاس مانعی ندارد. به شرطی که به صورت رقیق شده از آن‌ها استفاده شود. البته برای مراقبت از کابینت های گلاس بهتر است استفاده از شوینده‌های شیمیایی را تا حد ممکن محدود کنید.

نگهداری از کابینتبرای تمیز کردن لکه‌های ضعیف دستمال آغشته به آب ولرم و مایع ظرف شویی کافی است. اما برای لکه‌های قدیمی و عمیق می‌توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین و آب گرم استفاده کنید. برای این کار مانند آنچه در بخش‌های قبل گفتیم، ماده خمیری را روی سطح آلوده پخش کنید. سپس به کمک دستمال نم دار آن را تمیز و در نهایت با دستمال خشک سطح را کاملا خشک کنید.

برای نگهداری از کابینت و افزایش طول عمر آن توصیه می‌کنیم هر ماه وسیله‌های درون کابینت را به طور کامل بیرون آورده و کابینت را تمیز کنید. در چنین مواقعی تمیز کردن لولاها، جک و ریل کشوها به هیچ وجه فراموش نشود. به خصوص ریل کشو سه تیکه که منافذ بیشتری داشته و باقی ماندن آلودگی و گرد و خاک درون آن منجر به زنگ زدگی و تخریب ریل خواهد شد.

در این مطلب در رابطه با روش‌های نگهداری از کابینت و تمیز کردن صحیح آن‌ها صحبت کردیم. همچنین گفتیم مراقبت از کابینت صرفا محدود به تمیز کردن درب و سطوح آن نمی‌شود. لولا، جک و ریل کابینت هم نیاز به مراقبت و تمیزکاری دارند. به خصوص لولا و جک فلزی که به راحتی در رطوبت و چربی بالای آشپزخانه زنگ می‌زنند. لازم به ذکر است جک‌هایی مانند جک کابینت HK، جک کابینت ۱۰۰ نیوتون و… حساسیت بالاتری دارند. لذا برای تمیز کردن آن‌ها از شوینده‌های قوی و رطوبت زیاد استفاده نکنید.