مقالات آموزشی ساروگلوبال

درب اتوماتیک چیست و تفاوت درب اتوماتیک با درب هوشمند در چیست؟

تفاوت درب اتوماتیک با درب هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز وسایل و امکانات رفاهی انسان‌ها نیز تغییرات بسیاری داشته است. یکی از تجهیزات مورد نیاز انسان‌ها جهت تامین امنیت ساختمان‌های خود، انواع درب‌های اتوماتیک و هوشمند می‌باشد. هر یک از درب‌های اتوماتیک و هوشمند، مزایا و کاربردهای خاص خود را دارد که می‌توان بر اساس ویژگی‌های فضا در مکان‌های خاص نصب و استفاده کرد.

برای پاسخ به سوال درب اتوماتیک چیست در این مطلب از سایت ساروگلوبال قصد داریم که به توضیح جزئیات درب اتوماتیک و درب هوشمند چیست بپردازیم و در آخر تفاوت درب اتوماتیک با درب هوشمند را بیان کنیم.

تفاوت درب اتوماتیک با هوشمند

 

درب اتوماتیک چیست؟

در پاسخ به سوال درب اتوماتیک چیست، باید بگوییم که درب اتوماتیک، یک نوع از انواع درب بوده که برای باز و بسته شدن از یک حسگر حرکتی و یا ریموت کنترل استفاده می‌شود. در واقع برای باز و بسته کردن درب اتوماتیک به نیروی دست و استفاده از دستگیره درب نیازی نبوده و درب با استفاده از موتور الکترونیکی و برد الکتریکی به صورت اتومات باز و بسته خواهد شد.

درب‌های اتوماتیک برای افرادی که توانایی جسمی ضعیفی دارند و همچنین برای ورود و خروج کودکان و اطفال بسیار کاربردی می‌باشد. از این‌ رو راحتی کاربرد درب‌های اتوماتیک اولین مزیت این نوع درب‌ها می‌باشد.

چرا که به صورت اتومات باز و بسته می‌شود و نیازی به استفاده از دستگیره درب ندارد. درب اتوماتیک در انواع مکان‌ها چون بانک‌ها و موسسات اعتباری، فروشگاه‌ها و مراکز خرید، مراکز تفریحی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و… نصب و استفاده می‌شود. درب‌های اتوماتیک در ۲ صورت افقی و عمودی حرکت می‌کند.

درب اتوماتیک شیشه‌ای به صورت افقی حرکت کرده و در اکثر مکان‌ها چون بانک‌ها، مراکز خرید و… استفاده می‌شود. درب اتوماتیک پارکینگی نیز به صورت عمودی حرکت می‌کند و در مکان‌های نظامی و حفاظتی و در اکثر پارکینگ منازل نصب و استفاده می‌شود.

از جمله مزایای درب اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  2. حفظ امنیت و ایمنی بالا در ساختمان
  3. مقاومت بالای درب اتوماتیک در برابر سایش و گرما
  4. راحتی و آسانی در کاربرد آن
  5. افزایش سرعت رفت و آمد
  6. زیبایی و شکیل نمودن ظاهر ساختمان
  7. جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و گردوغبار
  8. تنوع بالا در طرح و اندازه‌های مختلف درب
  9. هزینه‌های پایین نگهداری و تعمیر درب اتوماتیک

 

درب اتوماتیک چیست ؟ تفاوت اتوماتیک با درب هوشمند در چیست؟

درب هوشمند چیست؟

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که درب هوشمند چیست و چه تفاوتی با درب اتوماتیک دارد، باید بگوییم که درب هوشمند نسل جدید و با ویژگی‌های برتر درب اتوماتیک می‌باشد. در واقع درب هوشمند، به واسطه وجود سیستم کنترل تردد، درب را صرفا برای افراد خاص و مشخص شده باز کرده و فقط به آن‌ها اجازه ورود و خروج می‌دهد.

نحوه باز کردن قفل برقی درب هوشمند را می‌توانید به صورت کارت، رمز عبور، ریموت و… تنظیم کنید. در واقع از درب‌های هوشمند بیشتر در انواع مکان‌های حفاظتی و امنیتی چون اماکن حساس نظامی- امنیتی و ادارات دولتی و خصوصی استفاده می‌شود؛ چرا که فناوری مدرن سیستم کنترل تردد درب هوشمند به افراد و خودروهای مشخص و محدودی اجازه ورود و خروج به یک مکان را می‌دهد. از این رو این فناوری درب هوشمند، کنترل زمان ورود و خروج کارکنان و اتومبیل‌ها را برای بخش حراست فراهم خواهد کرد.

 

در مورد مزایای درب هوشمند می‌توان گفت که علاوه بر دارا بودن تمام مزایای درب اتوماتیک، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشاهده اطلاعات دقیق ورود و خروج افراد در سیستم کنترل تردد درب هوشمند
  • تعیین و محدودسازی ورود و خروج افراد مشخص و انتخاب شده در سیستم
  • باز و بسته کردن درب هوشمند از طریق کارت، رمز عبور، اثر انگشت، اپلیکیشن و یا تشخیص چهره
  • تنظیم برنامه ورود و خروج افراد خاص و مشخص

 

۳ تفاوت درب اتوماتیک با درب هوشمند

اولین و مهمترین تفاوت درب اتوماتیک و هوشمند، در تکنولوژی سیستم کنترل درب هوشمند می‌باشد. وجود سیستم کنترل درب باعث مدیریت ورود و خروج افراد و خودروهای مشخص به یک مکان شده و امنیت بالای مکان مورد نظر را فراهم می کند. از این رو درب اتوماتیک به علت فاقد این نوع سیستم، از امنیت پایین‌تری برخوردار است.

دومین تفاوت درب اتوماتیک و درب هوشمند، در کنترل باز و بسته کردن درب می‌باشد. درب اتوماتیک را می‌توانید با استفاده از ریموت و کنترل مدیریت و باز و بسته کنید. اما باز و بسته کردن درب هوشمند علاوه بر ریموت و کنترل از طریق ابزارهای هوشمند دیگری چون تلفن همراه هوشمند، تبلت و… نیز امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین مدیریت درب‌های هوشمند با استفاده از دوربین‌های نصب شده نیز از راه دور انجام شده و مانع از باز شدن درب برای افراد مختلف خواهد شد.

سومین تفاوت درب اتوماتیک با درب هوشمند در عملکرد هر یک در زمان قطعی برق ساختمان می‌باشد. در واقع در زمان قطع برق ساختمان، عملکرد درب اتوماتیک مختل شده و از کار خواهد افتاد. اما درب هوشمند به دلیل ارتباط با دستگاه برق اضطراری ساختمان، در زمان قطعی برق مشکلی در عملکرد نخواهد داشت.

 

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده که به بیان امکانات و کارایی هر یک از درب‌های اتوماتیک و هوشمند پرداختیم، می‌توانید در انواع ساختمان‌های مسکونی، فروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌ها، بانک‌ها، ادارات دولتی و خصوصی و… نصب و استفاده کنید. درب‌های اتوماتیک و هوشمند در انواع مختلفی تولید و عرضه شده که هر یک نیز کاربردها و خصوصیات مختص به خود را دارند. از این رو با توجه به ویژگی‌های محل مورد نظر می‌توانید نوع مناسبی از درب اتوماتیک و یا درب هوشمند را خریداری و نصب کنید.