مقالات آموزشی ساروگلوبال

بهترین ماده تمیز کننده کابینت

پاک کننده کابینت

کابینت‌های آشپزخانه مانند هر وسیله دیگری به طور منظم نیاز به تمیز کردن دارند. اما ماده‌ای که برای تمیز کردن کابینت به کار برده می‌شود بسیار مهم‌ است. استفاه از هر ماده‌ای جایز نیست. چرا که می‌تواند آسیب‌هایی جبران ناپذیر به کابینت وارد کند. در این مطلب قصد داریم بهترین ماده تمیز کننده کابینت برای انواع مختلف آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین ماده تمیز کننده کابینت

مواد پاک کننده کابینت برای هر نوعی از کابینت متفاوت است. برای مثال برای تمیز کردن کابینت ام دی اف، های گلاس، شیشه‌ای، فلزی، رنگ شده و… به مواد تمیز کننده متفاوتی نیاز است. به طوری که به هیچ وجه نمی‌توان برای تمیز کردن کابینت ام دی اف و کابینت فلزی از یک نوع ماده‌ استفاده کرد. در این قسمت برخی از بهترین ماده تمیز کننده کابینت برای کابینت ام دی اف و های گلاس را معرفی کرده‌ایم.

بهترین ماده تمیز کننده کابینت ام دی اف

۱. محلول آب ولرم و کف: این محلول ساده‌ترین ماده پاک کننده کابینت ام دی اف است. به اندازه یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ولرم حل کرده و زمانی که به خوبی کف کرد به کمک حوله‌ای نرم نسبت به تمیز کردن کابینت اقدام کنید.
۲. محلول آب و سرکه: یک پیمانه سرکه سفید را در دو پیمانه آب ولرم رقیق کرده و به کمک دستمالی نرم روی سطح کابینت ام دی اف بکشید. گفتنی است محلول سرکه و آب بهترین ماده تمیز کننده کابینت ام دی اف سفید رنگ است. به طوری که سطح آن را درخشان و براق می‌کند.
۳. خمیر جوش شیرین: مقداری پودر جوش شیرین را با مقداری کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری به دست آید. خمیر را به کمک برس یا مسواکی نرم روی لکه چربی یا مواد غذایی باقی مانده روی کابینت پخش کنید. پس از این کاملا خشک شد، آن را با استفاده از دستمالی مرطوب پاک کنید.
برای تمیز کردن کابینت ام دی اف دقت کنید که به هیچ وجه از مواد شوینده‌‌ای که حاوی الکل و ترکیبات سفید کننده هستند استفاده نکنید. چرا که کابینت ام دی اف نسبت به چنین موادی حساس بوده و رنگ و چوب آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: روشهای مراقبت از کابینت آشپزخانه

بهترین ماده تمیز کننده کابینت های گلاس

۱. آب جوش: بهترین ماده تمیز کننده کابینت های گلاس در صورتی که فاقد لکه‌های چربی یا لکه‌های قدیمی و عمیق باشد، آب جوش است. به این صورت که دستمالی نرم و بدون پرز را با آب جوش مرطوب کرده و سطح کابینت را تمیز کنید.

بهترین ماده تمیز کننده کابینت
۲. محلول آب و مایع ظرفشویی: استفاده از مقداری مایع ظرفشویی رقیق شده در آب ولرم یکی از بهترین ماده پاک کننده کابینت های گلاس نیز به شمار می‌رود. کابینت های گلاس سطح براقی دارد که تمیز کردن آن با شوینده‌های قوی منجر به کدر شدن سطح کابینت خواهد شد.
۳. محلول آب، صابون و سرکه: ترکیب آب ولرم و صابون و مقدار کمی سرکه برای تمیز کردن لکه‌های روی کابینت های گلاس مناسب است. در صورت لزوم می‌توانید محلول را به بطری اسپری خالی منتقل کرده و روی سطح کابینت اسپری کنید.
۴. سرکه: در صورت تمیز نشدن لکه‌ها می‌توانید مقداری سرکه را به طور مستقیم روی لکه اسپری کرده و سپس با دستمالی مرطوب آن را تمیز کنید. دقت کنید که نباید اجازه دهید سرکه به مدت طولانی روی سطح کابینت باقی بماند.
۵. اسپری پاک کننده کابینت های گلاس: علاوه بر پاک کننده‌های خانگی می‌توانید از اسپری‌های موجود در بازار هم برای تمیز کردن کابینت استفاده کنید. برای مثال می‌توان به اسپری چندمنظوره اشاره کرد. این نوع اسپری برای تمیز کردن اغلب کابینت‌ها مناسب است. اما اسپری مخصوص که معمولا برای تمیز کردن سطوح براق به کار می‌رود، می‌تواند برای تمیز کردن سطح براق کابینت های گلاس مناسب باشد.

در این مطلب چند مورد از بهترین ماده تمیز کننده کابینت برای کابینت‌های ام دی اف و های گلاس را معرفی کردیم. به عنوان توصیه نهایی باید گفت به هیچ وجه از آب بیش از اندازه برای تمیز کردن کابینت استفاده نکنید. آب می‌تواند به درزهای کابینت‌ها مانند پاخور کابینت نفوذ کرده و منجر به ایجاد کپک زدگی می‌شود. همچنین می‌تواند باعث زنگ زدگی یراق آلات فلزی آن مانند دستگیره کابینت شود. صرفا دستمال مرطوب یا نم دار کافی است. در نهایت آثار رطوبت باقی مانده روی کابینت را به کمک دستمالی خشک و بدون پرز به طور کامل خشک کنید.