نگهدارنده طبقات

چیدمان آشپزخانه مدرن با ۹ اصول کاربردی

چیدمان آشپزخانه مدرن با ۹ اصول کاربردی

امروزه آشپزخانه‌ها دیگر صرفا جایی برای پخت و پز محسوب نمی‌شوند. به عبارتی، آشپزخانه‌های امروزی جایی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده، صرف غذا و استراحت تبدیل شده‌اند. به همین دلیل توجه به اصول طراحی دکوراسیون آشپزخانه به اندازه دکوراسیون منزل دارای اهمیت بالایی است. ایده‌ها و روش‌های مختلفی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه وجود دارند که هر کسی متناسب با سلیقه شخصی می‌تواند نسبت به طراحی و تزیین آشپزخانه اقدام کند.

با این حال، چیدمان آشپزخانه مدرن از برخی اصول مهم پیروی می‌کند. در همین راستا، در این مطلب سارو گلوبال قصد داریم تا برخی از ایده‌های طراحی و چیدمان آشپزخانه شیک را بیان کنیم.

 

اصول مهم در چیدمان آشپزخانه مدرن

فاصله وسایل آشپزخانه

یکی از رایج‌ترین اشتباهات افراد در طراحی دکوراسیون آشپزخانه این است که تمام وسایل از جمله لوازم برقی را کنار هم می‌چینند. بر اساس اصول دکوراسیون آشپزخانه مدرن، وسایل برقی باید با فاصله مناسبی از هم قرار گیرند تا ضمن حفظ ظاهری زیبا در آشپزخانه،‌ حرارت ناشی از لوازم نیز به سایر وسایل برقی آسیبی نرساند.

 

تاثیر نور طبیعی در آشپزخانه

 

از این رو، توصیه می‌کنیم در چیدمان آشپزخانه‌تان بهتر است که گاز را به وسیله یک تکه کابینت از یخچال جدا کنید. در این شرایط حرارت ناشی از گاز یا فر روی سرمای یخچال‌ها تأثیر منفی نمی‌گذارد و در نتیجه عمر آن کوتاه نمی‌شود.

 

نور طبیعی در آشپزخانه

به طور معمول،‌بسیاری از ما عادت داریم که محیط آشپزخانه خود را با سالن ست کنیم و برای این منظور دکوراسیون آشپزخانه را تغییر داده و پرده‌های نسبتا ضخیمی به پنجره‌های آشپزخانه آویزان می‌کنیم. در نتیجه هیچ نوری به داخل محیط آشپزخانه نمی‌تابد و از سوی دیگر نصب کابینت‌های بلند نیز به کاهش نور آشپزخانه کمک می‌کند.

 

 

چیدمان آشپزخانه شیک

 

در چنین شرایطی،‌ فضای آشپزخانه دلگیر و کوچک به نظر می‌رسد. از این روی، یکی از اصول مهم در چیدمان آشپزخانه شیک این است که از محل نورگیر برای چیدمان وسایل به عنوان راهکاری برای زیباسازی دکوراسیون آن استفاده کنید و روی پنجره‌ها را با هیچ وسیله‌ای نپوشانید.

 

ارتفاع کابینت‌ آشپزخانه

همان طور که اشاره شد،‌ کابینت‌های بلند منجر به کاهش نور آشپزخانه می‌شوند. علاوه بر این، برخی از طراحان برای بازتر کردن فضای آشپزخانه کابینت‌های بلندی را طراحی می‌کنند. در نتیجه بسیاری از افراد دسترسی مناسبی به برخی از کابینت‌های خود ندارند.

در واقع، مرتفع بودن وسایل و کابینت‌ها موجب می‌شود که چیدمان آشپزخانه از سبک مدرن خارج شده، دسترسی به آن‌ها دشوار شود و حتی بسیاری از لوازم و ظروف دچار شکستگی شوند!

 

رنگ آشپزخانه مدرن

در گذشته برای طراحی آشپزخانه‌ها از رنگ‌ها مختلف استفاده می‌شد. امروزه در دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن استفاده از رنگ‌های یکدست نکته‌ای مهم به شمار می‌آید. در واقع، آشپزخانه‌ها برای آن که چیدمان شیک و مدرن خود را حفظ کنند، باید از رنگ‌های یکدست و حتی متمایل به تیره در دکوراسیون آن‌ها استفاده شود. با وجود این، متراژ آشپزخانه‌ها برای استفاده از رنگ‌ها بسیار تعیین کننده و مهم است.

 

رنگ آشپزخانه تاثیر آن بر چیدمان آشپزخانه مدرن

 

به بیان دیگر، در دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک یا آشپزخانه‌هایی که سقفشان پایین‌تر است، بهتر است که از رنگ‌های روشن مانند سفید و کرمی برای طراحی کابینت و سایر لوازم استفاده شود تا فضای محیط دلبازتر و بزرگتر به نظر برسد. در دکوراسیون آشپزخانه‌های بزرگ می‌توان از رنگ‌های تیره استفاده کرد؛ اما برای رفع یکنواختی چیدمان آن از ترکیب رنگ‌های سفید و مشکی نیز می‌توان بهره گرفت.

 

جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه

در آشپزخانه‌های ما معمولا یخچال، فر گاز و سینک ظرف‌شویی به صورت پشت سر هم و حتی گاهی بدون فاصله گذاری قرار می‌گیرند. این مورد نیز یکی از رایج‌ترین اشتباهات در چیدمان آشپزخانه‌ بوده و آن را از سبک مدرن خارج می‌کند.

اصول مهم برای حفظ دکوراسیون شیک آشپزخانه‌ این است که بین وسایلی مانند یخچال، فر گاز و سینک ظرف‌شویی باید حدود ۳ الی ۳/۵ متر فاصله باشد. البته این فاصله در برخی موارد می‌تواند تا ۷ متر هم افزایش پیدا کند. این قاعده در تمامی آشپزخانه‌ها باید رعایت شود.

 

ناهارخوری آشپزخانه

میزهای ناهارخوری یکی دیگر از اشتباهات افراد در چیدمان آشپزخانه‌ها هستند. به عبارت دیگر، در آشپزخانه‌هایی که فضای کوچکی دارند،‌ خرید میز ناهارخوری صرفا به کوچک‌تر شدن محیط می‌انجامد. در چنین شرایطی، استفاده از میزهای جزیره بهترین راهکار برای برخورداری از دکوراسیون آشپزخانه‌ای شیک محسوب می‌شود.

 

چیدمان آشپزخانه مدرن و میز ناهارخوری جزیره در آن

 

این میزها نوعی میز سیار و قابل استفاده در وعده‌های مختلف غذایی هستند که به جای اپن نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دقت کنید که استفاده از میزهای جزیره برای همه‌ی آشپزخانه‌ها مناسب نیست. به عبارتی، خانه‌هایی که فضای بزرگی در آشپزخانه خود دارند،‌ بهتر است که از میزهای ناهارخوری برای پر کردن فاصله‌های اضافی آشپزخانه استفاده کنند.

همچنین آشپزخانه‌هایی که فضایی با اندازه نامناسب برای چیدمان وسایل دارند، استفاده از میز جزیره به شلوغی آشپزخانه می‌افزاید. به همین دلیل،‌ توصیه می‌کنیم که متناسب با محیط آشپزخانه و فضاهای مختلف آن، یکی از موارد میز ناهارخوری یا جزیره را در چیدمان آشپزخانه خود انتخاب کنید.

 

عدم استفاده از فرش در آشپزخانه

یکی دیگر از نکات مهم در چیدمان آشپزخانه‌ شیک این است که تا حد امکان از پهن کردن قالیچه یا فرش در کف آن خودداری کنید. به عبارت دیگر، بهتر است که کف آشپزخانه‌ را با کف‌پوش یا سرامیک بپوشانید. چرا که استفاده از قالیچه‌ها یا حتی پارکت در کف آشپزخانه موجب می‌شوند که فضای آن کوچک‌تر و دلگیر به نظر برسد.

از این روی، برای حفظ سبک مدرن آشپزخانه‌ خود توصیه می‌کنیم که در چیدمان لوازم و رنگ‌های کابینت‌ها زیاده روی نکنید و از حد متوسط فراتر نروید، چرا که رعایت حد متوسط موجب می‌شود تا فضایی گرم و شیک در آشپزخانه‌ خود داشته باشید.

 

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه

همان طور که اشاره شد، برای حفظ فاصله مناسب لوازم آشپزخانه‌ و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل بهتر است که بین آن‌ها از کابینت‌های دیواری استفاده شود. علاوه بر این،‌ قرار دادن لوازم برقی داخل کابینت‌های دیواری یکی دیگر از نکات تأثیرگذار در چیدمان آشپزخانه‌ شیک محسوب می‌شود.

این کابینت‌ها معمولا دارای طبقاتی هستند که از شلوغ شدن فضای آشپزخانه کم می‌کند و به نظم بیشتری به محیط می‌بخشند. دقت داشته باشید که چیدن وسایل برقی روی اپن در میان خانواده‌ها به یک عادت تبدیل شده که از انجام آن باید به شدت خودداری کنید.

همچنین در استفاده از قفسه‌ها برای جایگذاری لوازم دقت کنید. چرا که افزایش تعداد قفسه‌های بدون درب در محیط آشپزخانه منجر به دل‌زدگی از دکوراسیون آن می‌شود.

 

استفاده از شلف در چیدمان آشپزخانه مدرن

شلف‌ها در چیدمان آشپزخانه شیک نقش بسیار چشم‌گیر و پررنگی دارند. در واقع، قفسه‌ها و شلف‌ها یکی از اجزای جدایی ناپذیر در دکوراسیون آشپزخانه مدرن محسوب می‌شوند. به طور کلی، آشپزخانه‌ای که در دکوراسیون آن از انواع شلف یا پایه نگه‌دارنده طبقه کابینت دیواری استفاده نشده باشد، در عمل مدرن محسوب نمی‌شود.

 

چیدمان آشپزخانه شیک

از این روی، شلف‌ها در دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن امروزی بسیار پرکاربرد شده‌اند. به بیان دیگر، در آشپزخانه‌های امروزی از شلف‌های مدرن و شیک در دیوار آشپزخانه به جای کابینت‌های جاگیر و بزرگ استفاده می‌شود. با وجود این، شلف‌ها در آشپزخانه محدودیت‌هایی هم دارند.

برای مثال، در آشپزخانه‌هایی که وسایل زیادی مانند ظروف زیاد وجود دارد، نمی‌توان از شلف یا قفسه به جای کابینت استفاده کرد، چرا که کابینت‌ها بدون شک جای بیشتری برای نگهداری وسایل این آشپزخانه خواهند داشت.

 

جمع بندی

در این مطلب به برخی از نکات مهم برای چیدمان آشپزخانه شیک اشاره کردیم و گفتیم که چگونه می‌توان آشپزخانه خود را به سبکی مدرن و امروزی تزیین کرد. اگر شما نیز تجربه، نظر یا پیشنهادی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن در نظر دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.