لولا درب کابینت

۷ نکته کلیدی هنگام تمیز کردن کابینت های گلاس

7 نکته در تمیز کردن کابینت

تمیز کردن کابینت را در نگاه اول اقدامی برای رعایت بهداشت آشپزخانه می‌بینیم. کاملا درست است اما این کار از جنبه‌ای دیگر نیز اهمیت دارد و آن افزایش عمر کابینت‌هاست. کابینت انواع گوناگون دارد که هریک نکات بهداشتی و مراقبتی خاص خود را دارند. با ما راهی آشپزخانه شوید.

 

 

اهمیت تمیز کردن کابینت آشپزخانه

درست است که خانه را به عنوان محل استراحت می‌شناسیم اما نمی‌توانیم اتاق کاری را که در هر خانه‌ای وجود دارد، نادیده بگیریم. وجود این اتاق کار دائمی حتی در کوچک‌ترین خانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. این اتاق کار یعنی آشپزخانه، محیطی است که به عنوان پراستفاده‌ترین بخش هرخانه، بسیار در معرض آلودگی است. این درحالی است که حساسیت بهداشتی این بخش به عنوان محل نگهداری مواد غذایی و تهیه غذا به مراتب بالاتر از سایر نقاط است.

 

تمیز کردن کابینت

 

نکته‌ی دیگر این است که کابینت حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کل فضای آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهد. این به آن معناست که هرگونه تعویض یا تعمیر به همین میزان هزینه به دنبال دارد. یعنی تقریبا چیزی کم از بازسازی کامل یک آشپزخانه نخواهد داشت.

تمیزکردن کابینت به صورت اصولی و صحیح می‌تواند به افزایش دوام و عمر کابینت‌ها کمک کند. این کار هم‌چنین در حفظ زیبایی ظاهری کابینت‌ها به‌طور طولانی‌مدت مؤثر خواهد بود. در تمیز کردن کابینت به‌عنوان مهم‌ترین و وسیع‌ترین بخش آشپزخانه باید نکاتی رعایت شود تا نتیجه‌ی دلخواه به دست آید.

بیشتر بخوانید: بهترین ماده تمیز کننده کابینت

نبایدها در تمیز کردن کابینت

پیش از آن‌که ببینیم راه‌کارهای تمیزکاری کابینت آشپزخانه چیست، به برخی از پرهیزهای لازم بپردازیم:

  • بهتر است هیچ‌وقت اجازه ندهید لکه‌های حاصل از آشپزی و امور دیگر روی کابینت‌ها باقی بمانند. لکه‌هایی که در لحظه خیلی آسان پاک می‌شوند، اگر باقی بمانند، گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر را جذب می‌کنند. بعدا نمی‌توانید آن‌ها را به همان سادگی پاک کنید و نیازمند لکه‌برها و شوینده‌های مختلف می‌شوید.
  • از سیم‌ها، برس‌ها، اسکاچ‌های زبر و دیگر موادی که ایجاد ساییدگی می‌کنند اصلا برای تمیزکردن کابینت‌ها استفاده نکنید. این وسایل روکش کابینت را از بین می‌برند و روی آن خراش و زبری ایجاد می‌کنند. این زبری آلودگی‌های بیشتری را به خود جذب می‌کنند و تمیز کردنشان هم دشوارتر می‌شود.

 

پاک کردن کابینت های گلاس

  • از شوینده‌های بسیار قوی برای تمیزکردن کابینت استفاده نکنید. شوینده‌ها و جرم‌گیرهای قوی استفاده‌های خاص خود را دارند و به دلیل ترکیبات شیمیایی قوی چندان هم توصیه نمی‌شوند. این مواد می‌توانند لایه‌‌های رنگ و جلای و هر لایه‌ی محافظت‌کننده روی کابینت را از بین ببرند. در نتیجه آن را در برابر آلودگی‌های بعدی آسیب‌پذیرتر می‌کنند.
  • کابینت را خیس نکنید. خیس شدن کابینت، خصوصا کابینت‌های چوبی و ام‌دی‌اف، چه با آب و چه با شوینده، تخریب کابینت را سرعت می‌دهد.
  • هنگام تمیز کردن درها مراقب باشید به در فشار و وزن زیاد وارد نکنید. این کار به لولای کابینت آسیب می‌رساند. همچنین مراقب باشید شوینده‌‌ها و آب به لولاها نرسد. درغیراین‌صورت به قطعات و اجزای آن آسیب می‌رساند.
  • اگر کابینت مجهز به جک گازی کابینت است، نباید به هیچ‌عنوان آن را باز کنید. ضمنا برای تمیز کردن خود لولا کابینت آرام بند باید تنها از یک دستمال خشک استفاده کنید. هرگونه رطوبت آب و ترکیبات شوینده به آرام بند کابینت آسیب خواهد زد.

 

پاک کردن چربی از روی کابینت

لکه‌ها و آلودگی‌های چرب همیشه روی کابینت‌ها، اجاق گاز و سایر سطوح و وسایل ایجاد می‌شوند. چه کنیم تا از آن‌ها خلاص شویم؟ ما برای رایج‌ترین آلودگی روی سطوح آشپزخانه راه‌حل ویژه‌ای داریم.

 

محلول پاک کننده‌ی خانگی

یک واحد جوش شیرین را با دو واحد آب گرم مخلوط کنید. به این محلول مقداری آب لیموترش هم بیفزایید. مقدار مواد بستگی به سطح کابینت‌های شما دارد. همچنین میزان جرم و آلودگی کابینت‌ها تعیین می‌کند چه میزان از این پاک کننده را نیاز دارید. می‌توانید هر واحد را یک فنجان یا یک لیوان درنظر بگیرید. این محلول را داخل ظرف افشانه (اسپری) بریزید و روی سطوح بپاشید.

در کم‌تر از پنج دقیقه اثر معجزه‌آسای محلول خانگی قابل مشاهده است. با یک اسفنج یا اسکاچ نرم چربی‌ها را پاک کنید. اسفنج را مرتب بشویید و تا تمیز شدن کامل سطح این کار را تکرار کنید. سپس با یک پارچه رطوبت را خشک کنید.

می‌توانید از مقداری محلول سرکه سفید و آب‌گرم به‌عنوان مکمل پاک‌سازی استفاده کنید. این کار به ضدعفونی هرچه بیشتر کابینت‌ها کمک می‌کند.

محلول پاک کننده کابینت خانگی

پیشگیری از ایجاد لکه‌های چربی

تمیز کردن کابینت از لکه‌های چربی کار طاقت‌فرسایی است. اگر می‌خواهید تجمع چربی روی کابینت‌های آشپزخانه به این زودی تکرار نشود، راه‌هایی وجود دارد.

  1. تمیز کردن کابینت های آشپزخانه را تبدیل به یک کار هفتگی کنید.
  2. لکه‌هایی که حین آشپزی و انجام کارهای آشپزخانه متوجه ایجادشان می‌شوید، در لحظه پاک کنید.
  3. هنگام آشپزی مرتب دست‌های خود را بشویید تا در اثر تماس با سطوح، چربی و لکه به آن‌ها منتقل نشود.

 

اسپری براق کننده کابینت

برای تمیزکردن انواع کابینت‌ها، دو گروه اسپری تمیز و براق کننده وجود دارد:

اسپری چند منظوره: این اسپری‌ها کاربردی عمومی برای سطوح مختلف دارند و تنها برای تمیز کردن کابینت از آن‌ها استفاده نمی‌شود. ویژگی آن‌ها پاک‌کنندگی با کم‌ترین آسیب ممکن است و تمیزکننده‌هایی تقریبا ایمن هستند. می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن کابینت در انواع گوناگون استفاده کنید.

اسپری براق کننده مخصوص: برخی از اسپری‌ها ویژه‌ی پاک و براق کردن کابینت هستند. برای انتخاب آن‌ها لازم است به جنس کابینت و روکش آن توجه کنید. ویژگی اسپری مخصوص کابینت این است که با داشتن ترکیبات خاص متناسب با متریال کابینت، به دوام و نگهداری بهتر آن کمک می‌کند.

 

اسپری براق کننده کابینت

 

تمیز کردن کابینت های ام دی اف

یکی از متریال‌هایی که در ساخت کابینت استفاده می‌شود، ام‌دی‌اف است. از این جنس برای ساخت بسیاری از وسایل استفاده می‌شود. پس اگر راه تمیز کردن کابینت ام‌دی‌اف را بدانید، قطعا برای سایر وسایل ساخته شده از ام‌دی‌اف نیز مفید خواهد بود.

  1. ابتدا سطح کابینت را با یک دستمال نرم (ترجیحا میکروفایبر) تمیز کنید.
  2. محلولی از آب گرم و مایع ظرفشویی درست کنید. (توجه کنید که ام‌دی‌اف به شوینده‌های حاوی الکل و ترکیبات سفید‌کننده حساس است.)
  3. یک دستمال مناسب را به این محلول آغشته کنید و روی سطح کابینت بکشید.
  4. سپس با دستمال دیگری خشک کنید.

برای کابینت ام‌دی‌اف استفاده از محلول آب ولرم و سرکه نیز بی‌ضرر است. از هر پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، اجازه ندهید رطوبت روی سطح باقی بماند.

 

تمیز کردن کابینت های گلاس

کابینت های‌گلاس نوعی از کابینت ام‌دی‌اف است که روکش پلاستیکی و براق دارد. این کابینت‌ها ظاهر زیبایی دارند و در طراحی‌های مدرن از آن‌ها استفاده می‌شود. نکته‌ی مهم در تمیز کردن کابینت های گلاس، استفاده از شوینده‌های ملایم است. کابینت های گلاس روکش درخشانی دارد که اگر آن را با شوینده‌های قوی تمیز کنیم، درخشش آن کم می‌شود.

 

تمیز کردن کابینت های گلاس سفید

نحوه تمیز کردن کابینت های‌گلاس مشابه کابینت ام‌دی‌اف است. باید از محلول مایع ظرف‌شویی و آب استفاده کنید. در صورتی که جرم و لکه‌های قوی وجود دارد، آن را با کمک محلول آب، صابون و سرکه سفید پاک کنید.

نکاتی که باید در تمیز کردن این کابینت‌ها رعایت کنید، به این ترتیب است:

  1. تمیز کردن کابینت را از بالا به پایین انجام دهید تا آلودگی‌ها پخش نشود.
  2. برای لکه نشدن و آسیب ندیدن روکش کابینت، رطوبت را سریع خشک کنید.
  3. از دستمال میکروفایبر استفاده کنید زیرا الیاف مصنوعی آن‌ها برای زدودن گرد و غبار و آلودگی عالی است.
  4. عمل تمیز کردن را با حرکات خشن انجام ندهید. آرام و با حرکات چرخشی و نرم سطح کابینت را پاک کنید.

 

تمیز کردن کابینت های گلس

 

تمیز کردن کابینت های گلاس سفید

بهترین روش تمیز کردن کابینت برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید در صورت عدم وجود لکه های روغنی و چرب روی آن، استفاده از دستمال مرطوب است. می‌توانید دستمال را با آب جوش مرطوب کرده و روی کابینت بکشید. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که، دستمال شما نباید پرز بدهد. کابینت های گلاس به دلیل براق بودن پرزهای دستمال را به خوبی نشان میدهد بنابراین بهترین راه استفاده از دستمال های نانو یا دستمال های بدون پرز است.

در صورتی کا کابینت دارای لک های روغنی است، بهتر است از مایع ظرف شویی برای پاک کردن آن استفاده کنید. همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از مواد شوینده قوی برای این نوع کابینت ها توصیه نمی‌شود. شما میتوانید مقداری مایع ظرف شویی را آب مخلوط کرده و با دستمال اقدام به تمیز کردن کابینت های گلاس سفید خود کنید و در انتها با دستمال تمیز دیگری به صورت کامل مواد شوینده را از روی کابینت پاک کنید.

 

تمیز کردن کابینت های گلاس سفید

 

پاک کردن لکه رنگ از روی چوب کابینت

پاک کردن لکه‌ی رنگ از روی کابینت چوبی بستگی به نوع رنگ دارد:

رنگ لاتکس

اگر لکه تازه باشد، تنها مقداری آب کافی است. پارچه‌ای را خیس کنید و به آرامی روی لکه بکشید تا پاک شود. پیش از آن توجه کنید که حتما پارچه را خوب بفشارید تا آب اضافه گرفته شود. اگر مقدار رنگ زیاد است شاید لازم باشد چندنوبت پارچه را بشویید و دوباره استفاده کنید. اگر آب برای پاک کردن کافی نبود، باید از الکل اتلیک استفاده کنید. به همان صورتی که پارچه آغشته به آب را استفاده می‌کردید، این‌بار پارچه را به الکل اتلیک آغشته کنید.

 

رنگ روغنی

پاک‌کننده‌ی رایج رنگ روغنی تینر است. برای تمیز کردن کابینت پارچه را به تینر آغشته کنید و روی لکه‌های رنگی بکشید. بعد از این‌که رنگ پاک شد، از یک پارچه‌ی خشک برای جذب تینر و بقایای رنگ استفاده کنید.

توجه کنید که استفاده از کاردک می‌تواند به سطح کابینت آسیب برساند و آن را خراش دهد. به هیچ‌عنوان از کاردک برای تمیز کردن کابینت استفاده نکنید.

روش های تمیز کردن کابینت را در انواع گوناگون بررسی کردیم. اگر روش‌های صحیح مراقبت و نگهداری از کابینت‌ها را فرابگیرید، بر دوام زیبایی و طول عمر آن‌ها خواهید افزود. حفظ زیبایی کابینت‌ها، مهم‌ترین عامل چشم‌نوازی دکور آشپزخانه‌ی شماست.