مقالات آموزشی ساروگلوبال

روش تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید و بایدها و نبایدهای آن

روش تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید و بایدها و نبایدهای آن

در بازسازی و تغییر شکل و شمایل داخلی فضاها، تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید یکی از اقداماتی است که به آن توجه می‌شود. منظور، تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی است. یعنی به جای آن‌که درهای کمد را بر روی لولا و با زاویه، باز و بسته کنیم، این کار را به صورت ریلی و با حرکت افقی خطی انجام دهیم.

ببینیم مزیت تبدیل کمد دیواری لولایی به ریلی چیست و سپس به شرح مراحل این کار بپردازیم.

 

چرا تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی؟

فضاهای کار و زندگی امروزی به اندازه دهه‌های قدیم به ما مجال نمی‌دهد. روزگاری هر خانه صدها متر مربع فضا داشت و گمان می‌رفت که استفاده حداکثری از یک یا دو متر فضا نه تنها اجباری ندارد بلکه به ذهن کسی هم نمی‌رسد. اما در زندگی پرشتاب امروز و در شهرهای پرتراکم، فضا نیز به اندازه زمان تنگ است.

این یعنی حتی بهتر است به اندازه باز و بسته شدن درهای لولایی نیز فضا را به هدر ندهیم. مهم‌ترین مشخصه و مزیتی که تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید دارد، استفاده بهینه از فضا ضمن سهولت در باز و بسته کردن درها و نیز دسترسی آسان به تمام بخش‌های داخل کمد دیواری است.

 

روش تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید و بایدها و نبایدهای آن

 

با تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی دیگر نیازی به فضای خالی در جلوی کمد برای باز شدن در لولایی نیست. بنابراین می‌توانیم حتی این فضا را به فضای داخلی کمد اضافه کنیم. یعنی چارچوب کمد دیواری را جلوتر بیاوریم و به این ترتیب بر عمق کمد بیفزاییم. مراحل تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید چندان دشوار نیست. در ادامه این مراحل را شرح می‌دهیم.

 

نحوه تبدیل کمد دیواری لولایی به ریلی

تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید در مدل‌های تک در، دو در، سه در و… میسر است. البته بهتر است این کار بر عهده یک نصاب کاربلد گذاشته شود. مراحل آن به این ترتیب است:

 

  • جدا کردن درهای کمد دیواری لولایی و لولاها

درهای لولایی کمد دیواری و هرآنچه که مشتقات آن به شمار می‌رود از جمله لولاها و قاب فلزی باید از بدنه کمد جدا شود.

  • آماده سازی چارچوب و کلاف کمددیواری

در تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید باید به چارچوب و کلاف توجه داشت. در برخی از کمدهای دیواری زیرسازی مناسب برای نصف ریل و درهای ریلی وجود دارد اما در برخی دیگر باید این زیرسازی انجام شود.

  • انتخاب ریل

پس از آماده شدن زیرسازی لازم نوبت به انتخاب و نصب ریل می‌رسد. نوع ریلی که می‌خواهید در کمد دیواری قرار دهید مهم و در مراحل بعدی اثرگذار است. در کمد ریلی باید هم در قسمت پایین و هم در قسمت بالا ریل ساچمه ای نصب شود تا در را به درستی در جای خود نگاه دارد.

 

انتخاب ریل برای تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید نکته بسیار مهمی است.

 

انواع مختلفی از ریل وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی بهره گرفت. از رایج‌ترین انواع آن نوعی است که دارای دو شیار است. در برخی از مدل‌ها فاصله دوشیار ۴/۵ میلی‌متر و در برخی دیگر ۵/۵ میلی‌متر است. آنچه مشخص می‌کند باید کدام نوع را استفاده کنیم، در و ضخامت آن است.

برای انجام این کار باید به اندازه‌ها توجه کنید. ریل‌ها به صورت شاخه‌ای و با طول ۲ یا ۳ متر به فروش می‌رسند. باید طول کمد را اندازه بگیرید و آن را دوبرابر کنید تا بتوانید مقداری مناسب ریل را تهیه کنید. زیرا ریل هم در بالای کمد و هم در پایین آن نصب می‌شوند.

  • نصب غلتک یا قرقره و ترمزها

حرکت درها روی ریل‌ها نیازمند غلتک یا قرقره‌هایی است که به چهار گوشه درها هم در بالا و هم در پایین نصب می‌شوند و داخل ریل جا می‌گیرند. در انجام این کار، غلتک‌ها بر اساس نوع ریل انتخاب می‌شوند. با توجه به این‌که ریل نیز بر اساس در انتخاب می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت ریل، در و غلتک هرسه باید متناسب باهم انتخاب شوند. دسته‌ای دیگر از یراق‌ها هستند که نقش آرام‌بند را در کمددیواری‌های ریلی ایفا می‌کنند. این یراق‌ها به ترمز نیز معروف‌اند.

  • نصب درها

نکته مهم در تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی این است که ارتفاع درها باید سه سانتی‌متر کوتاه‌تر از ارتفاع کلاف باشد. اگر در را هم‌اندازه با کلاف بگیرید، نمی‌توانید آن را در چارچوب جای دهید. مثلا اگر ارتفاع کلاف دو متر است، ارتفاع درها باید ۱ متر و ۹۷ سانتی‌متر باشد.

  • نصب دستگیره

از مراحل مهم در تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید، نصب دستگیره‌هاست. در تبدیل کمد دیواری لولایی به ریلی می‌توان از دستگیره شاخه ای استفاده کرد. دستگیره شاخه ای که ممکن است آن را با نام دستگیره پروفیلی یا پروفیل کابینت و کمد نیز در بازار پیدا کنید، یکی از جدیدترین مدل‌های دستگیره است.

 

از مزایای تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید، میتوان به انتخاب دستگیره های مخفی اشاره کرد.

 

علت نام گذاری دستگیره شاخه ای این است که این دستگیره‌ها به صورت شاخه‌های چند متری (معمولا دو تا پنج متری) در بازار عرضه می‌شوند.

دستگیره شاخه ای بهترین انتخاب برای سبک‌های دکوراسیون مینیمال و مدرن است که کمد دیواری ریلی را نیز شامل می‌شود. این دستگیره‌ها شامل مدل‌های مخفی و نیمه مخفی هستند.

 

مزیت های تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید

خوب است پیش از تصمیم‌گیری برای تغییر کمد دیواری قدیمی به ریلی با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

صدای کمتر

باز و بسته کردن در لولایی کمدهای دیواری معمولا با صدا همراه است. این کمدها معمولا دارای قفل و کلید یا در برخی مدل‌ها دارای چفت فشاری هستند و بدون آن بسته نمی‌شوند.
از سوی دیگر این مشکل همیشگی درهای لولایی است که لولاهای آن‌ها پس از مدتی صدای ناهنجاری می‌دهند و نیاز به روغن‌کاری پیدا می‌کنند.

درهای کمد دیواری‌های ریلی معمولا به نرمی و با تولید کمترین صدا روی ریل حرکت می‌کنند. دستگیره آن‌ها نیز شاخه‌ای است و نیازی به قفل و کلید یا چفت شدن ندارند. این از مهم‌ترین مزایای تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید است.

استفاده بهینه از فضا

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که با تبدیل کمد دیواری لولایی به ریلی می‌توانیم استفاده بهتری از فضا داشته باشیم. درهای لولایی به اندازه عرضشان نیازمند فضا برای باز و بسته شدن هستند. یعنی در مقابل یک کمد دیواری که در لولایی دارد باید دست کم نیم تا یک متر فضای خالی وجود داشته باشد تا در به آسانی باز و بسته شود.

 

تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید

 

این فضا وقتی در طول کمد دیواری ضرب شود، یعنی چند متر از فضای ما تنها برای باز و بسته شدن در کمد دیواری باید خالی باشد و استفاده دیگری نداشته باشد. در فضاهای محدودی که امروز داریم، چند متر ارزش فراوانی دارد.

با تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی حتی می‌توانیم با جلو کشیدن چارچوب مقداری از فضای بیرونی را به داخل کمد ببریم. مثلا عمق ۴۰ سانتی یک کمددیواری را تا ۷۰ سانت افزایش دهیم.

شیک و مدرن بودن

سبک دکوراسیون مینیمال کاملا نیازمند تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید است. این کمدها با سایر عناصر دکوراسیون مدرن هماهنگی دارند و بسیار زیباتر به نظر می‌رسند.

معایب تغییر کمد دیواری قدیمی به جدید

هزینه بالاتر می‌تواند به عنوان معایب کمد دیواری ریلی نسبت به لولایی شناخته شود. با این حال مزایای قابل توجهی که این سبک دارد، سبب تقاضای بیشتر برای آن می‌شود.

 

سخن پایانی

تبدیل کمد دیواری قدیمی به جدید چنان که دیدیم چندان دشوار نیست اما بهتر است برای این کار از کارشناس آن کمک بگیرید. استفاده از یراق آلات باکیفیت و مرغوب و متناسب با در و کلاف کمددیواری نکته‌ای است که نباید فراموش شود. شما هم می‌توانید با تبدیل کمد دیواری قدیمی به ریلی ضمن استفاده بهینه از فضا، آسایش و زیبایی بیشتری در فضای خود فراهم کنید.