اکسس کنترل

بررسی معایب دستگاه اثر انگشتی و راه های پیشنهادی

دستگاه اثر انگشتی یکی از اولین دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک است. این نوع دستگاه با وجود پیشرفت‌های چشم گیر فناوری، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین سیستمهای مدیریت منابع انسانی به شمار می‌رود. گفتنی است اکسس کنترل اثر انگشتی در کنار مزایای پرشمار، کاستی‌های خاص خود را نیز دارد. در این مطلب برخی از مهم‌ترین معایب دستگاه اثر انگشتی را معرفی می‌کنیم.

 

معایب دستگاه اثر انگشتیمعایب دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

در دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی معمولا از سنسورهای نوری برای اسکن اثر انگشت و احراز هویت استفاده می‌شود. هر چند که قبل و بعد از این فناوری، روش‌های متعدد دیگری استفاده شده، اما سنسورهای نوری همچنان بسیار پرطرفدار بوده و کارایی خوبی دارند. این فناوری بیومتریک در کنار بازده بالا، کم و کاستی‌هایی هم دارد که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

 

۱. انتقال آلودگی

یکی از مهم‌ترین معایب دستگاه اثر انگشتی انتقال آلودگی است. از آنجایی که دستگاه برای احراز هویت به تماس مستقیم پوست انگشت افراد با سطح اسکنر خود نیاز دارد، احتمال انتقال آلودگی بسیار بالاست. هر کدام از پرسنل سطح انگشت خود را روی شیشه اسکنر گذاشته و ویروس‌های احتمالی باقی مانده از افراد قبلی به طور گسترده منتقل می‌شود.

راه حل پیشنهادی: بهتر است بلافاصله بعد از اسکن اثر انگشت دست‌ها ضدعفونی شود.

 

۲. اختلال در اسکن اثر انگشت در فصول سرد سال

در فصل‌های سرد سال به خصوص زمستان، به دلیل سرمای شدید، رطوبت سطح پوست به حداقل میزان خود می‌رسد. در نتیجه ممکن است هنگام ثبت تردد، دستگاه نتواند اثر انگشت را اسکن کرده و ثبت کند. در واقع به دلیل کم بودن رطوبت سطح پوست هنگام لمس سطح شیشه سنسور اثر انگشت روی سطح سنسور باقی نمانده و دستگاه در احراز هویت دچار مشکل می‌شود.

راه حل پیشنهادی: گرم کردن محیط می‌تواند مشکل گشا باشد. همچنین برخی از افراد با اعمال بازدم خود روی پوست انگشت، رطوبت لازم را تامین کرده و سپس نسبت به ثبت تردد اقدام می‌کنند.

۳.اختلال در تشخیص اثر انگشت و احراز هویت

یکی دیگر از معایب دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی اختلال در تشخیص اثر انگشت برخی از افراد است. گروه خاصی از مردم که به طور دائم با ابزارآلات مختلف کار می‌کنند، دچار ساییدگی سطح انگشت و در نتیجه از بین رفتن موقت اثر انگشت می‌شوند.

همچنین افرادی که انگشتان آن‌ها در تماس دائم با سطح کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ است هم دچار چنین مشکلی می‌شوند. در این حالت که اثر انگشت افراد دچار مشکل شده، دستگاه اکسس کنترل قادر نخواهد بود اثر انگشت آن‌ها را اسکن کرده و تشخیص دهد.

 

اکسس کنترلی

 

راه حل پیشنهادی: اسکنر قوی می‌تواند هر گونه اثر انگشتی را احراز کند. همچنین استفاده از دستگاه تشخیص چهره می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.
به علاوه افرادی که دست آن‌ها به طور دائم در تماس با آب و شوینده‌ها است، هم دچار چنین مشکلی می‌شوند. پوست دست اگر در تماس طولانی مدت با آب و رطوبت باشد، آب راجذب کرده و متورم می‌شود. در نتیجه اثر انگشت دچار عیب شده و اسکن و تشخیص آن برای دستگاه اثر انگشتی دچار مشکل خواهد شد.

برای مثال اثر انگشت پرسنل بیمارستان یا رستوران که به طور دائم با مواد شوینده و آب در تماس هستند دچار این حالت می‌شود.
راه حل پیشنهادی: برای رفع چنین مشکلی می‌توان اثر انگشت افراد را در حالت متورم نیز ثبت کرده و به حافظه دستگاه داد.

 

۴. امکان تقلب در ثبت اثر انگشت

تقلب به عنوان یکی از معایب دستگاه اثر انگشتی از جمله مواردی است که به ندرت پیش می‌‌آید. چرا که امنیت دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی بسیار بالاست و تقلب تنها زمانی مشاهده می‌شود که اپراتور این اجازه را بدهد. برای مثال اگر چندین اثر انگشت برای یک نفر تعریف شود، همه آن افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی ثبت تردد کنند. یکی دیگر از راه‌های تقلب در دستگاه اثر انگشتی تهیه اثر انگشت تعریف شده در سیستم با استفاده از مواد سیلیکونی است.

راه حل پیشنهادی: دستگاه اکسس کنترل قادر به تشخیص بافت زنده است. بنابراین استفاده از سنسورهای دقیق‌تر می‌تواند امکان تقلب را تا حد زیادی پایین بیاورد.

 

معایب دستگاه اثر انگشتی

۵.زمان اسکن و تشخیص طولانی تر

یکی دیگر از رایج‌ترین معایب دستگاه اثر انگشتی به خصوص در سازمان‌های بزرگ، زمان اسکن و تشخیص طولانی‌تر نسبت به سایر دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک است. در سازمان‌های بزرگ که تعداد پرسنل بیشتری از دستگاه حضور و غیاب استفاده کرده و اثر انگشت خود را ثبت می‌کنند، زمان طولانی اسکن می‌تواند مشکل ساز باشد.

در حالت کلی دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی در دو مرحله احراز هویت انجام می‌دهد. مرحله اول که شامل اسکن اثر انگشت است به طور تقریبی در تمامی دستگاه‌های اثر انگشتی زمان یکسانی نیاز دارد. مرحله دوم شامل تطبق اثر انگشت اسکن شده با اثر انگشت‌های ثبت شده در حافظه دستگاه و احراز هویت است. زمان مورد نیاز در این مرحله با توجه به تعداد اثر انگشت ثبت شده در حافظه دستگاه می‌تواند متغیر باشد. هر چقدر تعداد بالا باشد، زمان لازم برای تطبیق و احراز هویت نیز بالاتر می‌رود.

راه حل پیشنهادی: استفاده از دستگاه‌هایی با قدرت پردازش بالا می‌تواند تا حدود زیادی مشکل گشا باشد. همچنین در سازمان‌های بزرگ استفاده از دستگاه تشخیص چهره می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

موارد ذکرشده چند مورد از شایع‌ترین معایب دستگاه اثر انگشتی به شمار می‌رود. هر چند که با وجود این معایب دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌ها در سازمان‌های کوچک و بزرگ است. این دستگاه به دلیل قیمت مناسب‌تر و کیفیت قابل مقایسه نسبت به سایر دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و جایگاه خود را در بازار حفظ کرده است.